- Tesztek
- Bemutató
- Év Autója
- fiat
- 124
- 124 spider
- spider
- mazda
- mx-5
- tannis
- tannistest
- car of the year
- év autója
- coty
Itt a Fiata!
Menetpróba: Fiat 124 Spider – 2016.
Remélem, mindenki tudja, hogy ez itt nem is igazán Fiat. Hanem egy Alfa, csak aztán gyorsan átcímkézték - mondjuk, azért eléggé Fiat lett így is. Így megy ez a mai világban, ráadásul az összeesküvés legrejtettebb szálai Hirosimába vezetnek.
Függő vagyok, nem tagadom
Könnyen lehet, hogy veszek egy ilyet, amit új autóknál ritkán szoktam érezni. Ezzel együtt tartok tőle, hogy az új Panda elpusztul a magyar ugaron.
Az 500. óra, blablabla...
Nehezen érthető, hogy kerül Fiat 500 a golyóstoll, C-vitamin, gyufa és Rubik-kocka társaságába, de olaszként kétségkívül hasonlóan jelentős találmány.
Hosszú tetszhalál után éledezni látszik a Fiat-konszern, bár a fekete kendős nénék még várjanak a kézmorzsolgatással, a "megmontamhogyfeléledadrágabeteg"-ekkel, mert történhet itt még bármi. Sokáig úgy tűnt, két vékony szálon himbálózik az egész cégóriás – a Pandán és a vele műszakilag azonos 500-ason. A Lancia kábé annyira áll a lábán, mint szegény Michael Schumacher, Alfából kevesebbet gyártanak, mint Bentley-ből, különben meg... Szóval kívülről nem tűnt rózsásnak a helyzet, hiába jöttek a híradások a kiválóan működő Fiat-Chrysler kooperációról.
Nem egy Dacia
Három és fél millió forintért a Fiat igazi autót ad. Konkurense csak egy van.
Fel! Támadás!
Ha minden igaz, ez a megváltás autója az Alfa Romeónak. Kinézet, hátsókerék-hajtás, erős motorok, szoborbelső mind megvan az áttöréshez, de maradjunk a földön – csípat-e rendesen?
De most, most valami változni kezdett. Megjelent például a Fiat Tipo, amely pontosan az, ami a Zsiguli alapját adó 124-es Fiat volt ötven évvel ezelőtt: tisztességesen kivitelezett, butaságoktól, bizonyítási kényszertől és öncélú újításoktól mentes, korrekt, vonzó termék. Valamilyen szög itt a fején ütődött, az biztos, mert miközben alig árusítják még pár hónapja a típust, máris elég sokat látni már belőle az utcán Európában. Jött egy durva adu is, a Giulia, amely visszahelyezte az Alfa Romeót az igényes, rettenetes vágyakat keltő, vagány, hátsókerékhajtású autókat gyártó márkák közé. A Giuliában pedig az a jó, hogy nemcsak istenien néz ki, de minél közelebb megy az ember a technikájához, annál tisztességesebben megépített autót lát. Úgy tűnik, annál se nagyoltak el semmit. Harmadik koronaékszernek pedig itt van ez – a Fiat 124 Spider.
Jobb-e a Fiat-eredeti, mint a Lada?
Aki azt hiszi, a képen két Ladát lát, nagyot téved, mert csak egyet. Amikor a bal oldali készült, a Zsiguli még pajzán gondolat sem volt.

Zsiguli kabrió
Fókuszban egy Fiat 124, mellesleg Spider. Magyar olvasatban: kabrió Zsiguli.
Hiába emlékszik mindenki könnyes szemmel a „Diploma előtt” Alfa Spiderére, Dustin Hoffmannal a volánja mögött, aminél jobban kevésbé sikerült mennybe meneszteni autót a filmtörténet során, Alfáék Spiderével egy időben azért a Fiat is bemutatott egy saját Spidert, a 124-est, 1966-ban. És akkor is, ma is sokat úgy tartották és tartják, hogy a 124-es volt talán a kevésbé emlékezetes hangú, viszont sokkal jobb autó. Több is fogyott belőle. Kétszer.

Az igazi nép-Ferrari
Nem is olyan régen tömegcikk volt, ma már alig látni belőle. Ugye, hogy most már kéne?
Ma már mindegy, melyik volt a jobb, Alfa vagy Fiat, mert 1986 óta mindkét cég ugyanahhoz az anyavállalathoz tartozik, a harmadik legenda, a Lancia pedig még tizennyolc évvel korábban olvadt bele az egészbe. Egy ilyen óriáscégen belül a márkaneveket hűtőmágnesként pakolgatják egyik termékről ide, másikra oda, hiszen tudjuk, hogy a Fiat X1/9 után lett volna egy X1/20-as is, amiből aztán Lancia Beta Montecarlo lett, a Lancia Stratosról is egy ideig úgy gondolták, hogy lehetne akár Ferrari is, az pedig, hogy egy Fiat Tipo-alapú 155 mitől Alfa, egy Fiat Ritmo-alapú Delta mitől Lancia, egy Fiat Croma-alapú (vagy Saab 9000?) 164 mitől Alfa és a Thema mitől Lancia, tényleg csak azok a rég kiszáradt golyóstollak tudják már, amelyekkel aláírták a belső levelezéseket.

Valahogy így indult Alfa Romeónak ez a Spider is, amit most Fiat 124 Spiderként mutattak be. Alapvetően mindegy is, mert a sztorihoz az alapot a Mazda adta a Miatával, azaz az MX-5-össel, ugyanis a Fiatnak nem lett volna pénze kifejleszteni egy, a modellkínálatába sehogyan sem illő, ám abba nagyon is szükséges, orrmotor-hátsókerekes architektúrát. A Mazdához folyamodtak segítségért – akár mindenféle jogdíjak fejében, de a saját motorukkal szeretnének egy ilyen autót készre kapni Hirosimából. A Mazda belement – sokak szerint ez a fiatos kooperáció mentette meg a rendkívül költségesen kifejlesztett ND-szériás MX-5-öst az azonnali anyagi bukástól – s együtt fejlesztgetett a Fiattal. Aztán menet közben változtak az olasz érdekek, Sergio Marchionne, a Fiat capo dei tutti capija kijelentette: az Alfa Romeo nemzeti ügy, ilyen márkával csak Olaszországban készülhet autó, ezért lett a már célegyenesre forduló projektből végül Fiat.
Miért Spider? És „szpájder” vagy „szpíder”?
Kétféle magyarázat létezik és egyik se visz bennünket közelebb a megoldáshoz. A régebbi, hogy a tízes években, amikor vászontetőket kezdtek húzni az utasok fölé, azokat a sátorok ponyvafeszítő köteleihez hasonlóan szerteágazó zsinórokkal kötözték a karosszériához, s mivel ezek úgy néztek ki, mint a pók hálója, ezért később, pejoratíve a lemeztetős kocsik tulajdonosai így szóltak fitymálva a régi, elavult technikákról: spider, azaz pók. Akkor meg „szpájder” az ejtés.
A másik magyarázat, hogy az olaszok a gyors kocsikat, a speedereket egyszerűen átírták fonetikusan, ahogy ejtették, tehát spidernek. Ez esetben „szpider” az ejtés. Csináltak ilyet a csehek is, az ő Skoda Tudorjuk nem az uralkodóházról kapta a nevét, hanem a „two-door” megjelölésről...
Sőt, az is lehet, hogy a húszas években még leszpájderezték a régi autókat, de mire az ötvenes években, erős kihagyás után újra felbukkant a fogalom, már szpidernek mondták. Harminc év nagy idő, annyi alatt teljes generációk süllyednek a demenciába...
Nem mintha baj lenne, mert ez az autó otthonosan érzi magát a Mazda-bőrben. A Fiatnál ügyesen alakították át az MX-5 vonalait, rá se lehet ismerni a japán eredetire – amíg az utastérbe nem pillantunk, mert ott a kürtgombot leszámítva nagyjából minden echt Mazda maradt - kicsit mások az ajtópanelek, kerek a váltógomb, egy másik betét van a műszerfalban, de tényleg egymás mellett kell állnia a két kocsinak, hogy ez észrevehető legyen.
Kint viszont tobzódunk a régi 124-es jegyeiben, amiket itt valahogy sokkal hitelesebben, kevésbé szájbarágósan, finomabban sikerült előhívni, mint a Beetle-nél a Bogár-rokonságot, vagy a Mininél az Austin 7 őst. Annyira visszafogott az egész retro-stílus, hogy aki nem ismeri a régi 124 Spidert, talán észre se veszi, hogy egy ötvenéves formajegyekkel felruházott autót lát – totál vadonatújnak hiszi. Aki meg ismeri, annak sincs az arcába tolva a dolog. Ez így van rendjén.
Ott a két púp a motorházfedélen, ami alatt az eredeti 124 Spider két vezértműtengely-háza lakott. A befelé elhúzott fényszóró-mélyedések. A lefelé szélesedő, lapos trapézmaszk. A csomagtérfedél, ami a régi autón kicsi szebb volt, mert középen laposan indult, s a két szélén felkunkorodott, de a kunkor itt is megvan, nagyon is felismerhetően, csak a középső rész domború, mert így adta ki a Mazda-alapváz. Ettől még meggyőző. De a hátsó lámpába se nehéz belelátni az 1966-os eredeti szögletes buráját, s a karosszéria oldalán, a kilincs pontjától hátrafelé ugyanúgy megvan az izomként kidomborodó sárvédő-felsőél is. Kikacsint a formából Pininfarina, de nem erőszakosan, csak pajkosan.

A 124 Spider e sok módosítással hosszabb is lett a Mazda-eredetinél, emiatt bizonyos szögekből, a retro-hatást jól meglovagolva szívdöglesztően néz ki – például háromnegyedben elölről –, máshonnan viszont olyan – és oldalnézetben a feneke tájára gondolok -, mint amikor egy pici autóra vödörként rátesznek egy nagyot. Kilóg a lóláb. A vödör alól.

Alapvetően letojom, hiszen az eredeti Alfa Spidernek is voltak szerencsétlen, leginkább a nagyi elhasznált szappanjához hasonló szögei, a régi Fiat 124 Spider meg a panellakás-szerű belső terével nem tudott nagyot villantani, hiába a sok Lada 1500-műszer (itt poénjelző kigyullad a humortalanoknak). És ez az új 124-es 95 százalékban viszont rettentő csinos. Nem vagyok benne biztos, hogy a gyilkosan cuki és hidegfejűen halálizgalmas MX-5 nem jobb nála, de az biztos, hogy egy vonzó és egyedi karakterű autó született.

Vezetni nem pont olyan, mint az MX-5-öst. Egyrészt, mert valamivel nehezebb annál, s a kocsit megpördíteni próbáló erők hosszabb nyomatékkaron dolgoznak itt, ezért maga az autó, ha csak árnyalatnyit is, de nem annyira elektromosan ügyes cikázógép, mint a japán, még talán a kormánya is gondolatnyival pontatlanabb és utánlendülősebb, bár állítólag áthangolták az elektromos szervó mappingjét. De ennek igazi eldöntéséhez hirtelen át kellett volna ülnöm egy hasonló MX-5-ösbe, amire a dániai Tannisbyben nem volt lehetőség, mert itt mindig az adott esztendő újdonságai állnak a parkolóban, kipróbálásra várva. Az MX-5 2015-ben volt Év Autója-jelölt, ezért itt nincs olyan. A különbség azonban hangyányi.

Ami nagyon más torinói és hirosimai változatban, az a motor. A Mazda, ugye, csakis Skyactiv szívómotorokkal szereli az MX-5-ösöket – a kisebbik 1,5 literes és 131, a nagyobbik kétliteres és 160 lóerős. A Fiat viszont a saját MultiAir benzines turbómotorját szereli a 124-esbe, amely azonos súlycsoportban van a kisebbik Mazda-blokkal, viszont 140 lóerős, és a feltöltés miatt nagyon nyomatékos is. Amúgy sem egy múlt századi gőzgép: például a szelepeit elektromosan mozgatják, ezért azok mindig annyira, akkor és annyi ideig nyitnak, amennyi a tökéletes működéshez kell, ráadásul így ki lehet hagyni a szívótraktusból a fogyasztást részterhelésen erősen megnövelő pillangószelepet is. Ne becsüljük le csak azért, mert nem Mazda.

A régi 124 Spider Aurelio Lampredi, a korábban a Ferrarinak dolgozó, zseniális mérnök alkotta motorjában 1966-ban éppen az volt a csoda, hogy rettenetesen lehetett pörgetni, hiszen himba nélküli, lapkás hézagkiegyenlítésű, fogazottszíjas vezérlésű volt. Ha valami, hát az igazán megérdemelte a „cuore sportivo”, azaz sportos szív jelzőt, mert még jó tizenöt évvel később is rali-világbajnokságot lehetett vele nyerni a Lancia Delta HF Integrale orrában. Valódi, hamisítatlan, pörgős, üvöltős, erőn felül ütő olasz blokk volt.
Látják, valahol itt a baj a mostani 124 Spiderrel. Rettentő jól megy, szerintem jobban, mint az egyötös MX-5-ös, hiszen itt az ember 1900 fölött szinte bárhol rárúghat a gázra, és fürödni fog a tolóerőben. Ezt nem tudja az 1,5-ös Skyactiv, azzal gangolni kell, sírásba üvegelni a kis drágát, mert csak ott jön meg az ereje.

De a Fiat-féle motor valahol 5000 táján érezhetően kifogy a szuflából (egyébként pont ott van a teljesítmény-maximuma), s noha el lehet gyötörni 6600-ig, mert csak ott szabályoz le, az az utolsó, 1600/min-nyi tartomány inkább kínos, mint élvezetes - naná, hiszen turbófeltöltéses, az szinte mindig ilyen. A középen, a „némi turbólyukkal nagyot rúgok” kontra „egyenletesen, kiszámíthatóan egyre jobban húzok” karakterkülönbség miatt driftelni, gázadással befordulni sokkal jobban esik a Mazda-verzióval, bár kétségtelen – a 124 Spiderrel mindez ugyanúgy megy, csak némi gyakorlás kell hozzá.

És – leírni is szörnyű – a Fiat-motor csendesebb is. Értik: az olasz sportautó-motor a japánnál... Oké, tudjuk, a turbó mindig elfojtja a kipufogóhangokat, de ne becsüljük le a Skactiv-féle dögledelmet se: annak a motornak ugyanis annyira tiszták a gázlengései, hogy a tervezők kis híján elmegyógyintézetben landoltak, amikor valahogy zajt kellett kicsiholniuk, főleg az 1,5-ös Skyactiv-blokkból. De addig kerestek, amíg fel nem fedezték, hogy a kartergáz épp a kellő frekvenciával lüktet, onnantól pedig már csak egy membrán és valami akusztikai üreg kellett, hogy felsírjon a baba. A Fiatnál úgy látszik, senkit nem lehetett rávenni ilyen fárasztó kutakodásra. Ezért a 124 Spider végül jól szól ugyan, középen egészen testes is, de nincs libabőr. Az olaszautós csiklandozást sajnos csak a Mazdától kapja meg az ember.
Meg persze – mivel a sima 124 Spider az 1,5-ös MX-5 rokona – se feszes sportfutómű, se sperr. Ezért igazán tiszta keresztbemenéseket nem lehet bemutatni a 124 Spiderrel sem (bár én nem próbáltam, mert szakadt az eső, a kanyargós észak-dán utak körülbelül 83 centiméter szélesek, 124 Spider tesztautóból pedig csak egyetlen állt rendelkezésre), a kocsi pedig ugyanúgy, vagy talán még kicsit jobban is bólogat és billeg, mint a kis MX-5-ös, pedig ebben picivel keményebbek a rugók a japán verziónál. Annyira nem rossz érzés ez, az ember így még jobban együtt él a kocsival, de a sportautóságtól ezzel elég messze kerül.

Akinek ez nem elég, ott a 124 Abarth, amelyben 170 lóerős a MultiAir motor, s tesznek bele Hirosimában önzáró diffit és Bilstein-futóműszettet is, de az jóval drágább játékszer. Kicsit úgy érzem, egy kellemetlen virtuális összehasonlító teszt kerekedett ebből az önállónak szánt bemutatóból, amiből ráadásul mintha épp a bemutatott autó húzná a rövidebbet, miközben a virtuális másik a markába röhög. Pedig messze áll tőlem e szándék, mert őszintén és szívem mélyéről élveztem a 124 Spidert, hiszen ha egyes pontokon gyengébb is a Mazda MX-5 eredetinél, a különbség oly hangyányi, hogy a két kocsi közvetlen összevetése nélkül ezt nehezen veszi észre bárki. Az a motor meg... Lehet, hogy nem olyan sportos, de jobban viszi a bódét a Mazdáénál, s kicsit szerényebb zaja miatt – azért ez is eléggé üvöltős – például elviselhető benne a tartós 130-as tempó. Nem utolsó szempont annak, aki használni is akarja sokat, ugye?

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
