Félmilláért bevállalnád?
Teszt: Dacia Logan 1.4 MPI – 2005.
Ne legyenek kétségeink: Magyarországon nagyon sokan nem a vezetés élménye miatt autóznak. Sokaknak ez csak kényszer, mert valahogy meg kell oldani a munkába járást, a gyerekek logisztikáját, a nagybevásárlást. Ők pedig nem feltétlenül akarnak, sőt sokszor nem is tudnak sokat költeni a kocsira. Olcsó autóra mindig van igény.
Ezt használta ki a Dacia is 2004-ben, amikor bemutatta a Logant. A Renault-technikára épülő modellt akárhonnan is nézzük, nyilván nem az átütő formaterv adta el. Mielőtt ezt felrónánk neki, idézzük fel: házon belül is olyan kifinomult megjelenésű riválisai voltak, mint mondjuk a Renault Thalia. Alapáron fényezetlen lökhárítók és tükrök, puritán felszereltség – a gyáriak sem gondolhatták egy pillanatig sem, hogy a külső hívogatja a szalonba a vevőket. Annál inkább az ára és remélt igénytelensége, strapabírósága.
Azóta eltelt egy bő évtized, tinédzserkorba lépnek az első modellévek példányai, mi pedig az Autócentrum Rómaitól kaptunk kölcsön egy 2005-ös gyártásút. Mire odaértünk a kocsiért, már meg is alkudott rá új gazdája, kerek félmillió forintos árával jó eséllyel a hazai használtpiac legolcsóbb klímás Loganje volt ez. Hazudnék, ha azt mondanám, megkívántam, de a színre fújt lökhárítók sokat dobtak az összképen, olyan húszlépésnyi távolságból szinte makulátlannak tűnt.
Közelebbről sem volt botrányos a helyzet, élete nagy részében garázsban lakhatta a tesztautó. Rozsdát nem találtam rajta, pedig az első két évjárat rendesen tudott rohadni, a hátsó kerékjárati ívek korróziója miatt visszahívást is elrendelt a Dacia. Javításnak azért van nyoma több helyen is: a bal hátsó sárvédőn és C oszlopon, jobb oldalon a tankajtó környékén elüt a szín. Bárki is nyúlt hozzá, gondosan körülmaszkolta a fényezendő részeket, de sem a festék, sem a technológia nem teljesen passzol az autó többi részéhez. Nem szép, de legalább nem üvöltenek az arcunkba a korábbi sérülések nyomai. Előző gazdája hat éve, használtan vette, most egy másik Loganbe számíttatta be.
Ezt leszámítva a jellemzően problémás részek: sárvédőívek, küszöbök, nyúlványok épnek tűnnek, nem sárgállik a rozsda rajtuk. Egyedül az egyik motortéri hővédő lemezét meg az akkumulátor lefogatóját rágcsálja, de tizenkét éves autóról beszélünk, ne rójuk fel neki.
Dacia Logan 1,4 forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft] | |
Vagyonszerzési illeték | 24 750 |
Forgalmi | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 |
Eredetiségvizsgálat | 17 000 |
Regadó (2013 jún.) | 39 650 |
Rendszám | 6 000 |
Kötelező biztosítás (27 éves vidéki férfi, 10 éves jogsi) | 22 776 Ft-tól (éves) |
A formát emésztgethetjük egy ideig, szerintem csak elfogadni lehet, szépnek látni aligha, odabent viszont tényleg lehangoló a helyzet. És nem, itt sem az állapottal van a baj. Ilyen beltereket a legtöbb gyártó a kilencvenes évek közepén csinált, akkor még nem is számított különösebben fájdalmasnak, de 2005-ben már nem ez volt a megugrandó szint. Amerre nézünk, fényes, kopogós, kemény műanyagok – legfeljebb az töri meg az egyhangúságot, hogy a műszerfal sötétszürke, az ajtóborítások pedig egészen világosak – utóbbiba azért jutott egy kevés szövetdekor is. Érdekes, talán a spórolásnak betudható részlet, hogy nincs külön ajtóbehúzó, csak egy vájatot faragtak a műanyagba a költségcsökkentés jegyében.
A 150 ezer kilométerhez közelítve a kormány recéi már kezdenek eltűnni, de még nem fényes, a váltógomb enyhén mállik. A beltéren csak minimálisan jelentkeznek a használat nyomai, de hisz nincsenek is olyan bevonatok, amik mondjuk a hasonló korú Volkswagen-konszernes termékekben kopnak a fogantyúkról. A középkonzolnál sem trükköztek nagyon a formákkal, lényegében egy nagy, függőleges, kapcsolószekrényszerű felületet tettek elénk, de legalább a kapcsolókon sincs nyoma kopásnak, fehéredésnek.
Ezeken végignézve esik le, hogy kimondottan gazdagon felszerelt Logannel van dolgunk, a szerényebb kivitelek vakgombjaival szemben ugyanis innen az első villanyablakokat emelgethetjük, és van manuális klíma is. A kapcsolók esetében formatervről és ergonómiáról nem beszélnék, a kapcsolási érzet meg... khm... mondjuk úgy, rusztikus. A tükröket a kézifékkar alatt elhelyezett háromállású, joystickos vezérlővel állíthatjuk.
Az ülések egészen jól viselték az elmúlt tizenkét évet, mindössze a sofőr oldaltámaszán hagyott nyomot a számtalan ki-beszállás, szakadásig azonban itt sem fajult a dolog. Az ülőlap egy-két izzó cigaretta emlékét őrzi. Belehuppanva először nem érzem jól magam, az első pár száz méteren mintha bakon ülnék, magas az üléspozíció, emiatt aztán a lábaimnak is kényelmetlen. Majd mintegy megváltásként akad bele bal kezem a magasságállító karjába, és máris sokkal barátságosabb minden. Igaz, hosszabb út után nem mi leszünk a legfittebbek, és komolyabb oldaltartást se várjunk. Az utastér viszont kompaktautós mércével nagyon tágas, az 510 literes raktér inkább árok mint csomagtartó.
Biztonság
Érdekes terület ez: mondhatnánk, hogy minden relatív, hiszen a nevesebb gyártókhoz képest gyengén, a nemrég tesztelt Aveóhoz viszonyítva nagyon is jól teljesített a Logan a kétezres évek eleji EuroNCAP-törészteszten. Viszont ha megtörténik a baj, nem lesz kedvünk hasonlítgatni, érdemes megnézni kicsit részletesebben is az eredményeket.
Az utascella masszívnak bizonyult, a tesztpéldányban is megtalálható légzsákok rendben tették a dolgukat, de lássuk be, összességében már akkor is korszerűtlennek számítottak a biztonsági felszerelések. Az elöl ülők mellkasa megsínylette a frontális ütközést, a kuplung és fékpedál kaszált, a kormányoszlop térdre támadott. Oldalütközésnél szintén a mellkas volt veszélyben, a hasüreg és a medence egész jól megúszta. Az Isofix híján hátul a jármű saját öveivel bekötött babamakettek az oldalütközést remekül viselték, frontális csattanásnál a nyak és a mellkas is sérülhetett. Míg a bent ülők viszonylagos biztonságban vannak, addig a gyalogosok retteghetnek, egyetlen csillag jutott a Daciának ebben az értékelésben. Frontális és oldalütközésre hármat kaptak, éppúgy mint a gyermekek biztonságára.
A tesztautónkban lévő nyolcszelepes 1,4-es benzinmotor éppúgy 75 lóerős, mint az 1,2-es 16 szelepes. Ezt a teljesítményt 5500-nál, míg a 112 newtonméteres csúcsnyomatékot 3000-nél adja le. Alig egy tonnát kell mozgatnia - igazi pehelysúlyú a Dacia, mégsem a dinamizmus vagy a fürgeség lenne az első szó, ami eszembe jut róla. Városi, országúti közlekedéshez éppen elegendő, de ha lendületesebben haladnánk, forgatni kell. Lomhán, egykedvűen megindul, akkor meg már megjön a hangja. Oké, értem én, ne akarjunk vagánykodni. Cserébe a német Spritmonitor adatai szerint hat és nyolc liter közötti fogyasztással számolhatunk. Az első generációs Loganben egyébként volt nyolcszelepes egyhatos is, de csupán mérsékelten erősebb a maga 87 (majd Euro 5-ösként 84) lóval, a csúcsot a tizenhat szelepes 1,6 jelentette 105 lóerővel – az már azért jobban hangzik. Dízelből csak az 1.5 dCi-t kínálták, 68 és 88 lóerő között változó teljesítményszintekkel, a benzinesekből pedig LPG-s verziót is gyártottak.
Bár meghajtva a motor hangos, és a kerekek gördülési zaja is erőteljesen beszűrődik, a futóműből gyanús zörejeket nem hallani, nincs kopogás-ropogás. Van ráadásul szervokormány, ami nem járt alapáron, de főleg szűk helyeken manőverezve, nagyvárosban parkolgatva hiányolnám. Érzésre nem lóg semmi, ugyanakkor feszesnek nem nevezném a Dacia mozgását. Ellenben az úthibákat is egészen jól viseli – részben emiatt, részben pedig hasmagasságának köszönhetően sokan strapálják földutakon is. Ha pedig alkatrész kell hozzá, nem fog földbe állni a családi költségvetés.
Alkatrészárak (Bárdi Autó) | ||
Alkatrész | Ár | Gyártó |
Féktárcsa - első 1 db | 5 678 Ft | Juratek |
Fékbetét - első garnitúra | 6 395 Ft | Juratek |
Fékpofa - garnitúra | 24 950 Ft | LPR |
Lengéscsillapító - első 1 db | 18 539 Ft | Bilstein |
Lengéscsillapító - hátsó 1 db | 14 814 Ft | Bilstein |
Féltengely csukló | 22 998 Ft | Ruville |
Féltengely komplett | 34 990 Ft | GSP |
Kerékcsapágy - első | 8 674 Ft | FEBI |
Kormányösszekötő gömbfej - külső | 6 695 Ft | FEBI |
Olaj (4 liter) | 8 992 Ft | Total (egységár: 2248 Ft/l) |
Olajszűrő | 1 419 Ft | Alco |
Levegőszűrő | 1 932 Ft | Alco |
A benzines Loganeknél nem túl hosszú a típushibák lajstroma, főként a kormányszervó meghibásodásáról, lambdaszonda-bajokról, meghaló tolatólámpa-kapcsolóról szólnak a feljegyzések. És a zörgős műanyagokról, de én is meglepődtem, hogy a tesztautóban ilyet nem észleltem. A népítélkezők többnyire kedvelik a típust, a 7,44-es átlagosztályzat igazán hízelgő, különösen annak fényében, hogy 186 ítéletből jött össze. Aki gyenge osztályzatot adott, többnyire a lomhaságra panaszkodik, de van azért, akinek a garanciaidő alatt volt hengerfejproblémája, más pedig egy hónap után cseréltetett motort.
Ezt a Daciát ötszázezer forintért hirdették, ennyiért egy jó állapotú, klímás, villanyablakos igáslovat kínáltak, tágas utastérrel, hatalmas csomagtartóval, amit gyorsan meg is vett valaki. Ennyiért ki kell fogni, ebben a pillanatban 550 és 720 ezer forint között skálázódnak itthon az 1,4-es Loganek. De hogy én vennék-e magamnak ilyet félmillióért? Kicsi az esélye. Egy gyors keresést lefuttatva azt látni, hogy ennyi pénzért kifoghatunk szintén nem dizájndíjas Renault Thaliákat, befutnak 1,5-ös Nissan Almerák, feltűnik néhány Astra G (olajfogyasztásra főleg az 1,6-os Ecotecnél figyelni kell) vagy Suzuki Ignis. Kicsit bátrabbaknak a Fiat Stilo. Ezek mind sokkal autószerűbbek, mint a Dacia, legfeljebb két-három évvel idősebbek. Ha nincs évjáratfétisünk, még inkább kinyílik a világ.
Dacia Logan 1.4 MPI - 2005. | |
Üzemanyag | benzin |
Lökettérfogat (cm3) | 1390 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 55 (75)/5500 |
Nyomaték Nm/1/perc | 112/3000 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Váltó | 5 fokozatú, kézi |
Végsebesség km/óra | 162 |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 13,0 |
Kombinált fogyasztás l/100 km / kWh/100 km | 6,8 |
CO2 kibocsátás g/km | 166 |
Fordulókör átmérő (m) | 10,5 |
Saját tömeg kg | 950 |
Hosszúság mm | 4250 |
Szélesség mm | 1740 |
Magasság mm | 1534 |
Tengelytáv mm | 2630 |
Csomagtartó l | 510 |
Hatótáv (km) | 735 (gyári fogyasztás alapján) |
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.