Kényelem mindenen felül!?
Bemutató: Citroen C4 Cactus – 2018.
Ha mindabból, ami a C4 Cactus ráncfelvarrásánál eltűnt, levezethető, hogy a céltalan különcségre ma nincs fogékonyság, nem ezek a közízlés legszínesebb évei. A szemünk előtt lett a Citroen punkjából konformista szépfiú.
![](https://kep.index.hu/1/0/1950/19507/195079/19507949_7e0fbf35abd521e99eb07d66a0ead2fb_wm.jpg)
Külön-külön nézve azt, amit a facelift elvitt, igazából nincs fájdalmas veszteség. A botoxolt arccal hunyorító kopasz ázsiaira emlékeztető orr például teljesen oda. Van viszont egy rendszámnál alig nagyobb hűtőrács a közepén, és a nagy homogén íveket is kinyírták azzal, hogy a két keskeny fényszórót összekötötték vastag krómcsíkokkal. Belakta kicsit a teret felfelé a ködlámpa, sőt, még egy szolid dizájnnyílás is lett fölötte. Honnan ez a sok hely az orron? Hát nincs többé Airbump, leginkább onnan.
Az eddigi C4 Cactus csak extrém villanás volt az autódizájn-történelemben, most már kimondhatjuk. Az extrémsége az apró kreténségeken túl az Airbumpból eredt. Körbepakolták ezzel a szivacsosnak látszó, valójában kemény műanyaggal, de soha senki nem fejtette meg, miért jobb, ha ezt a műanyagot lakja le a sok ajtórányitás, mintha a fényezést. Annyi haszna volt, hogy megmozgatta a vloggereket: tele a YouTube kalapáccsal, bevásárlókocsival Airbumpra támadó tesztelőkkel.
![](https://kep.index.hu/1/0/1950/19508/195083/19508351_66af5d8fd2a24a991d42fca8fc2fa100_wm.jpg)
Dizájnforradalomnak gyenge volt, poénnak erős, és az embereket nem a humorérzékük mozgatja, amikor pénzüket drágább ingóságukra váltanák. Látszott is a számokon: akinek bejött, megvette az elején, aztán hamar esni kezdtek az eladások. Állítólag sokan voltak, akiknek szivacs nélkül kellett volna az emelt C4, de úgy meg nem volt. A Citroen kétségbeesésében a végén már megpróbálkozott a fényezéssel egyszínű airbumpozással is, hiába. A küszöbnél azért hagytak belőle egy csíkkal, jelezve, hogy ez még ugyanaz az autó, de kimondhatjuk, a kortárs ízlés kiköpte.
![](https://kep.index.hu/1/0/1950/19508/195083/19508305_b611d510f4823f8e30eedb252d93ff03_wm.jpg)
Oda a bátor különcség, a közízlés előtti meghajlás elmaszatolásának pedig szlogenje is van: A kényelem az új menő. Ez lett a félidei facelift jelmondata, ami mindjárt érthetőbbé lesz, ha elárulom, mi minden fért egy ráncfelvarrásba a karakter kiirtásán túl. A citroenséghez történelmileg ugye két dolog ragadt. A merjünk kreténnek látszani most nem jött be, megpróbálják a másikkal eladni a Cactus-t. Lett tehát egy tök új varázsszőnyeg futómű, a nemrég kihalt hidropneumatikus rendszer utóda; munkacímen PHC, azaz a progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott felfüggesztés.
Bemutatós tesztautóban ne bízz – szól az autós újságírók bölcsessége, de most vagy nem nyúltak bele eléggé a tesztflottába, vagy még annál is könnyebb lesz az új futóműből kihozni egy-egy felütést, mint a bemutatón volt. Nem mondom, közepesen szar útig tényleg nagyon légies, látatlanban még azt is megadom, ha lett volna a bemutatón macskaköves szakasz, átlebegtünk volna rajta, mint Aladdin Agrabáh-n, de egy városi terepjárónál ez nem érdem, hanem elvárás.
Valójában a PHC nem teljesen új. A C5 Aircoss-ban már ott van, igaz, csak Kínában, Európa ezzel a facelifttel kapja meg. Lényegében hagyományos mechanikus futómű lengéscsillapítóval, rugóval, de kapott két plusz progresszív hidraulikus csillapítóegységet. Hogy miért a progresszív a jelzője, nem tiszta, de a két hidraulikus ütközőnek a dolga, hogy a futóműmozgások végpontjai közelében működésbe lépjen. Ez elvileg egyrészt elkeni a felütéseket, másrészt puhábbra lehetett hangolni a rugóstagokat, amiből jön a már említett varázsszőnyegezés.
Sem költségben, sem komplexitásában nem egy szint a PHC a hidropneumatikus futóművel, nem is kell tőle csodát várni. Ha nekiküldöd a fekvőrendőrnek, ez is tehetetlen, még ha tényleg nagyobb is a tűréshatára, mint a kategóriában szokás. A selling point amúgy sem az kéne legyen, hogy crossoversége mellett milyen kevés jön át az úthibákból, hanem hogy annak ellenére milyen jól tapad az úthoz a C4 Cactus. Mert nem mászkál, és ami egy emelt hasú bárminél még inkább értékelendő: nem billeg a bódé.
Ha nem csak a futóműre gondoltak, amikor kitalálták a szlogent, megértem. Tök kényelmesek az új ülések. 1,5 centit vastagítottak rajtuk, a plusz szivacs pedig a széles, hát mögött/segg alatt lapos felépítéssel még mindig olyan, mintha valaki beépítette volna a nappali tévénézős foteljeit az autóba. Oldaltartásuk nem sok van, legalábbis nem azok a beszorítósak, de nem is hiányzik mindenkinek a versenyülésbe szíjazott Michelisz Norbi vagyok-érzés. Hosszú úton meg jó, hogy van hova oldalazni a szétült combokkal. Ja, aki az automatához korábban kérhető egybepados első üléssorra vágyik, felejtse el, az is eltűnt a facelifttel.
A tér nem lett nagyobb odabent, de nekem eddig valahogy nem volt meg, hogy ennyire jó a térérzet egy C4 Cactus-ben. Talán az előretolt szélvédő teszi, talán hogy a fentről nyitható kesztyűtartó alatti űr miatt utasoldalon annyi a hely, hogy ölbe férne egy reggelizőasztal. Széltében sincs nyomorgás, bár lehet, hogy itt nem a középkonzol rekeszein kellett volna megspórolni a helyet. Az ajtókba tett zsebek zseniálisak, hátul két másfél literes üveg befér állítva, ami a műfajban felér egy körrekorddal a Nordschleifén, de érthetetlen, középre miért nem jutott több hely. Legalább azt a szánalmas kis teraszt nyújtották volna meg a szellőzőrostélyok alatt akkorára, hogy egy telefon ne essen ki belőle.
![](https://kep.index.hu/1/0/1950/19507/195079/19507951_b7e55630f02ee0208f14511e8f7ba80a_wm.jpg)
Az sem árt a térérzetnek, hogy a tesztautókon mind volt panoráma üvegtető, amitől még az amúgy kategóriához mérten tényleg nem szűk hátsó üléssoron is szellősebbnek tűnik az élet. Árnyékoló nincs, állítólag nem is kell. A spéci üvegre azt mondják a franciák, úgy szűri az UV-t, mint egy 4-es kategóriájú napszemüveg, ami ezen a skálán a legjobb, napszemüvegben a nagyon sötét lencse tudja ezt a Magyar Látszerész Szövetség kisokosa szerint. Ha nyár déli napsütésben tényleg úgy tartja kint a meleget, ahogy a sajtóanyag ígéri, megadom, hogy hülyeség lett volna árnyékolóval elvenni a fejtérből.
![](https://kep.index.hu/1/0/1950/19507/195078/19507863_23d7453802df18a855f640b268609209_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1950/19507/195078/19507875_c4ea84484f9811990a55aa0504c27a49_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/1950/19507/195078/19507877_0fac436a871d18b3c0b5769629a99fbf_wm.jpg)
Apropó ablakok. Bár látszatra ilyen mélyre nem jutott a ráncfelvarrás, valójában de. Megint csak felsejlik, hogy mi van, ha meg voltunk vezetve a tesztflottával, de nem tudom, mikor ültem utoljára ilyen csendes bármiben. A comfort is the new cool vezérelv alapján vastagabb lett az összes ablak, hangszigeteltek a szélvédőn is, több anyagot pakoltak a tűzfalba és a padlóba. Azt mondják, csökkentettek az aerodinamikai zajokon is, de ötletem sincs, hogyan, miután szétszabdalták az eddig sima orrot szelet nem épp simán vezető elemekkel.
![](https://kep.index.hu/1/0/1950/19507/195079/19507919_7d991432d20258d2d83b4fcc9b48034c_wm.jpg)
Tartalmas ráncfelvarrás lett ez, még ha új motor most nem is jött. Sőt, egy ideig még a Cactus-szel marad a 80 lóerős alapmotor is, annyi csavarral, hogy ahhoz nem kapható a tök új futómű, megmarad fura átmentetnek a két félgeneráció között. Benzinesből lesz még a 110 és a 130 lovas háromhengeres, HDi-ből pedig a 100 lóerős 1,6-os kezd, de még idén jöhet hozzá egy 120 lóerős dízel.
Ára még nincs, várhatóan marad a négymillió és egy kevés forintért már megvehető crossoverek mezőnyében. Ezt a kategóriát fejben már rég odaadtuk a világháborús generációnak. Nem tudom, ők hogy állnak a szivacsirtáshoz, de ezért a derékbarát futóműért és a hátbarát ülésért hetven fölött talán megbocsátanám a kevesebb punkságot.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=xaoeoinhyh/fastid=gqdxotmherulagkvfrbfvmkfkckr/nc=0)