Vigyázz, elvisz a fekete autó
Teszt: Toyota Proace Verso VIP - 2018.
Két éve jelent meg a PSA és a Toyota első igazán közös kishaszon gyermeke, a Proace. Gyorsan érkezett egy családi modell is, azóta néma csend. Aztán a jól hangzó VIP felszereltségű Proace Verso jelent meg a tesztautó-naptárban.
A Verso elnevezést a Toyota személyautós palettájától vették át, ahol az egyterű változatot szokták így jelezni. Mondjuk a Proace-nek nehéz is lenne nem egyterűnek lennie. A VIP – óriási meglepetés - a legmagasabb felszereltség. Belegyűrtek mindent, amit a listán találtak, szinte minden szériatartozék, csak a panorámatető meg a holttérfigyelő extra.
Az autóra nézve, de főleg a hátulját felnyitva és a gigantikus raktért látva rögtön nyilvánvaló, hogy ez a hosszú kasznis változat. Nincs is belőle más, a Toyota nem hagy válogatási lehetőséget. A hazai árlistában csakis hosszú alvázzal, a legerősebb 177 lóerős motorral és 6 sebességes automatával tudjuk megrendelni.
A Volkswagen által a Multivannal meghonosított flexibilis tárgyalóbusz kezd elterjedni, pár hete járt nálunk a Trafic Space Class, ami szintén ebben a ligában játszik. A VIP nemcsak árban, de alapfelszereltségben is magasabb szinten fut, itt már elektromosan nyílnak az oldalajtók, akad head-up display és masszírozós ülés (bár ez utóbbi csak a sofőrnek és a jobb egyen ülőnek).
A kisáruszállítóknál és azokból épített kisbuszoknál sajnos előszeretettel alkalmazzák a robotizált, avagy bólogató váltót, ami feltehetőleg inkább az ára, és nem a komfortja miatt terjedt el. És így oda lehet írni, hogy automatával is rendelhető. Szerencsére, ellentétben a Trafic-kal, a Toyotában a hagyományos nyomatékváltó volt, és kategóriájában az egyik legkellemesebb.
A váltót egy, a korábbi Berlingóból megismert forgótárcsával kapcsolhattuk, bár ott a mögötte lévő rendszer még bólogatós volt. Sokan idegenkednek az ilyen megoldásoktól, de szerintem ha már úgyis csak elektromosan kapcsolgatunk, tényleg fölösleges egy bazi nagy kart rakni a műszerfalra. A forgótárcsával is gyorsan lehet kapcsolni a hátramenetet, D-t, ha pedig kézzel akarnánk váltani, ott voltak hozzá a kormányon a váltófülek.
A kisbuszoknál, mivel sokat használok ilyeneket, az egyik kritikus kérdés nekem a fűtésvezérlés a hátsó részben. A PSA/Toyota is a hagyományos megoldást választotta, hiába digitális a kezelőfelület, az utastér hőkomfortját még mindig kis tekerőkön kell állítani a hátunk mögött a plafonon, elöl csak be- és kikapcsolgathatjuk. És kapcsolgathatjuk szorgosan, hiszen pont 0 darab nyitható hátsó ablak volt az utasoknak. A leghátsó sorba lehetett ültetni a rosszakat. Nem elég, hogy a panoráma tetőablak nem ért annyira hátra, és nem lehet ablakot nyitni, de a napfényrolót is lespórolták a két hátsó oldalablakról.
A hátsó utasok ülései egyébként kényelmesek, a mobilok és laptopok töltöttségéről két 12 voltos és egy 230 voltos csatlakozó gondoskodik. Minden ülés kivehető, az utastéri első kettő megfordítható, bár Mercis stílusban, kivéve és fordítva beszerelve. A kötelező felhajtható asztalka eltér a megszokottaktól, kicsit gondolkodni kell, hogy is lesz a téglatestből asztalka.
A másik fájdalmam tükör volt. Akárcsak a Multivanban, itt is egy kis formatervezett tükröt raktak az autóra, aminek hatalmas a holttere, és a kiegészítő tükör helyett inkább holttérfigyelőt raknak a kocsiba. Emiatt lefele se látni semmit, pedig tolatáskor sokat segítene, és talán nem lett volna úgy meghúzva a felni se.
A raktér a méretből adódóan jó nagy, sőt még nagyobb is lehet, hiszen az ülések síneken csúsztathatóak. A raktérajtó ablaka külön nyílik, ami szűk helyen jól tud jönni. Viszont sajnos a Proace-t is elérte a rejtélyes csomagtértakaró-hiány, így bármit berakunk, nem árt figyelni a kocsira, hol hagyjuk ott.
Renault Trafic | VW Multivan | Mercedes-Benz V osztály | Toyota Proace Verso | Ford Turneo Custom | |
Felszereltség | SpaceClass | Comfortline | Exclusive | VIP | Titanium (Busz, M1) |
Méret | L2H1 | L2H1 (HT) | L2H1 (hosszú) | L3H1 | L2H1 |
Motor | 145 LE, 340 Nm | 102 LE, 250 Nm | 190 LE, 440 Nm, automata | 180 LE | 170 LE, 405 Nm |
Ár | 10 599 000 Ft | 12 824 840 Ft | 23 442 510 Ft | 15 590 000 Ft | 11 565 000 Ft |
Utastér méretek | |||||
Hossz (mm) | 2914 | 2932 | nincs megadva | 2763 | nincs megadva |
szélesség (mm) | 1625 | 1627 | 1552 | nincs megadva | 1775 |
magasság (mm) | 1300 | 1332 | 1220 | nincs megadva | 1406 |
Külső méretek | |||||
Hossz (mm) | 5399 | 5406 | 5140 | 5306 | 5340 |
magasság (mm) | 1971 | 1990 | 1880 | 1890 | 1977 |
szélesség (mm) | 1956 | 1904 | 1928 | 1920 | 1986 |
tengelytáv (mm) | 3498 | 3400 | 3200 | 3275 | 3300 |
Alapfelszereltség | |||||
klíma | automata | automata | automata | automata | manuális |
tempomat | x | x | x | x | x |
forgatható ülések | x | x | x | - | - |
sínrendszer | x | x | x | x | - |
tolatóradar | x | 273 050,00 Ft | x | x | x |
tolatókamera | 150 000,00 Ft | 393 700,00 Ft | x | 475 000 Ft (+holttérfigyelő, panorámatető) | 349 250 Ft (+ navi) |
oldallégzsák | x | x | x | x | x |
függönylégzsák | x | x | x | x | x |
kalaptartó | x | x | x | - | - |
navigáció | 100 000,00 Ft | 764 540,00 Ft | x | x | 234 950,00 Ft |
230 V-os csatlakozó | x | 289 560,00 Ft | - | x | 25 400,00 Ft |
asztalka | x | 78 740,00 Ft | x | x | - |
Ettől a pár apróságtól eltekintve egy használható, kényelemes kisbusz, könnyen mozgatható ülésekkel, erős motorral és egy remek váltóval.