Toyota, ami olyan jó, mint egy BMW

Bemutató: Toyota Supra A90 prototípus – 2019.

2018.09.19. 08:23

Viszonylag ritka az autóbemutató, ahol még azt sem árulják el, milyen erős az autó, sőt, álcázott kívül-belül. Azt se tudom, hogy néz ki, de azért vezetni engedték.

Volt néhány megkötés. Mivel ebből a gyártás eleji prototípusból csak négy létezik, mindegyik autóhoz járt egy nyugtató ember, a versenypályán pedig egy instruktor, ex- vagy aktív autóversenyző. Amúgy egyszer nem mondták, hogy ne nyomjad, csak figyelmeztettek a veszélyekre: ez egy raligyorsasági szokott lenni, lehet poros az út és keskeny, vannak bringások. Vagy épp elláttak tanácsokkal, ami a számomra tökéletesen ismeretlen jaramai versenypályán jól is jött.

A bemutató munkacíme az volt, hogy „Meet the engineer” azaz találkozz a mérnökkel, és maga Tetsuya Tada, a főkonstruktőr is ott volt. Hogy mi szükség főkonstruktőrre, nehéz megmondani, hiszen a BMW-vel közös platformra épül a Supra. Aztán nagy nehezen lefejtve a rétegeket a japánok mondandójáról kiderült: igen, közös a platform, de együtt fejlesztették. Hat éve indult a meló, pedig ma egy létező platformra 2-3 év alatt megcsinálnak egy típust. Az ilyen erős modellek fejlesztésére hozták létre a Toyota saját M GMBH-ját, a Toyota Gazoo Racinget, Tada szan is ennek a munkatára, ahogy az összes többi fejlesztő is.

Tada főkonstruktőrből harapófogóval sem lehetett sok mindent kihúzni a közös munkáról, de a Porsche-gyilkos kifejezés elhangzott a Suprával és a Toyota szándékaival kapcsolatban. A BMW-sek meg erre azt mondták, ilyenkor az ember inkább vesz egy Porschét, és ők inkább a Porsche és Mercedes tulajdonságai között keresik az optimumot, mert ezt várják tőlük a BMW-vásárlók. A Toyota inkább sportautóságra koncentrált a fejlesztésben.

Valószínűleg iszapbirkózáshoz hasonlított a folyamat, amikor a németek és a japánok elkezdték összefésülni az elképzeléseiket, erre ment el az első két év. Egy biztos, az eseményen vigyáztak, nehogy bármit mondjanak a BMW-testvérről, azaz az új Z4-esről. Azt sem mondták meg, hány lóerős a Supra, pedig a BMW-ről már lehet tudni, hogy 340, de a japánok ragaszkodnak ahhoz, hogy ezek az adatok majd a premier idején, azaz az októberi párizsi szalonon derüljenek ki.

Kapcsolódó
Nagy lapos vesékkel jön az új BMW Z4

Nagy lapos vesékkel jön az új BMW Z4

Nem sokat piszkálták a tavaly mutatott tanulmányt, hasonlóan tagolt lett a BMW kilenc év után megújuló roadstere.

A versenyjogi megkötések miatt a állítólag toyotások nem is vezethették a BMW-t, csak a Suprát, még a főkonstruktőr sem tudja, milyen lesz a Z4. Elég hihetetlenül hangzik, de simán elhiszem. Itt arról beszélünk, hogy alapvetően ugyanaz a padlólemez, a futómű, a motor és a váltó, de mindet a Toyota hangolta/programozta a saját igényei szerint. A súlyról meg csak annyit mondott Tada szan, hogy „a maga kategóriájában könnyű” a Supra. Nehéz velük, ha nem akarnak semmit sem mondani.

Hivatalosan tehát csak annyit tudhatok, hogy a motor 3 literes, egy turbóval, 8 fokozatú ZF automatával, hátsókerék-hajtással, a nulla-száz „jóval 5 másodperc alatti”, a nyomaték meg több 450 Nm-nél. De most nem a számok számítanak, hanem az élmény.

Amikor a reggel fél nyolcas sötétségben Madridban megláttam a négy létező Suprát, azonnal a régi, 2006-os Z4 Coupé emléke jött föl: hasonlóan púpos a háta, amit két dudor egészít ki a tetőn – ellenben kacsafarokban végződik. Ez picit meglep, manapság nagy divat az aktív, bizonyos sebességnél kiemelkedő szárny, de a szintén légterelő jelleggel kiemelkedő lámpákkal még így, félig-meddig álcázva is jól néz ki. Szemből picit a bő húsz éve megjelent Suprára emlékeztet.

Régi Suprák

A Supra-vonal a Celicák speciális változataiból nőtt ki, közös műszaki alapokon, mindaddig, amíg a Celica át nem alakult keresztmotoros-fronthajtásos, vagy összkerekes konstrukcióvá. Ettől a pillanattól kezdve hívták önálló modellként szimplán Suprának (és nem Celica Suprának), a sorhatos hátsókerekes sportkocsikat. Mivel 2002 óta nincs ilyen modell a Toyota kínálatában, elég nagy szünet után kellett újrakezdeni a Supra-ipart. Érdemes végignézni a régi Suprák galériáját, mivel az elődöket, sőt, még a 2000GT-t is elhozták a bemutatóra.

A nyugtató emberem szerint a külső lényegében végleges, az utastér meg 80 százalékban. Ebből nem sok mindent látni, ha az egész belső fekete filclebernyeg takarja, de egy biztos: ami elővillant, vagy amihez be kellett nyúlnom a vászon alá (pl. tükörállító), az erősen BMW-stílusú volt. Érdemes összenézni a Z4 belterével: a fő különbség, hogy a központi kijelző nem nő egybe a műszeregység árnyékolójával, és a kardánalagúton más az elrendezés, más az előválasztó kar, és mivel a Suprának csak Sport üzemmódja van, nincs a BMW-féle háromgombos sor sem, csak egyetlen Sport gomb. A műszeregység tök más, bár állítólag szebb képe lesz, mint a prototípusé. Ugyanakkor kétség nem fér hozzá, ez lesz a legeurópaibb ízlésvilágú Toyota, hacsak nem építenek bele egy-két régi Toyota-gombot a XX. századból.

Az álcázós tesztvezetések több okból is nyomasztóak. Egyrészt az ember nem szívesen zúz le egy prototípust, milyen kínos lenne már. Aztán ott a bizonytalanság: tényleg ilyen jó/rossz lesz? Bevallottan dolgoznak még rajta, és 2019 tavasza előtt nemigen érkezik meg a piacra, ennyi idő alatt új motor-, váltó- és futóművezérlő szoftverrel akár tök mást faraghatnak belőle. És akkor még a hardverről nem is beszéltünk. Szóval ez erőteljesen előzetes próba, négy olyan prototípussal, amelyek igen jól megépítettnek tűntek, a fejlesztési prototípusok néhol vicces megoldásai nélkül, zörgésmentes utastérrel, hibaüzenet nélküli műszeregységgel. De hogy a jót is lássuk: a kocsi esetleges szépsége sem befolyásolt.

Tada úr szerint egy igazi sportautó volt a cél, a klasszikus sorhat-hátsókerék recept mentén, és ez sikerült, mondjuk a BMW-vel a spájzban nem csoda. Nem is tudom, mi motiválhatta a BMW-t egy ilyen kooperációra? Végül egyszerű logika mentén arra jutottam, hogy a pénz. Mit veszíthetnek? Vásárlót nem, hiszen BMW helyett nem Toyotát szokás venni. A platform fejlesztési költségei megoszlanak, igaz, az alkalmazottak majd vívnak a japánokkal, de ez legyen az ő bajuk. Utána pedig a BMW szállít egy csomó részegységet (motor-futómű, stb) Ausztriába, a Magna-Steyr üzemébe, ahol a Suprát gyártani fogják. Ez is nettó haszon.

Hol jó ez a Toyotának? Erősítheti az imidzsét, olyan mezőnyben, ahol nehéz annyi év után újra felvenni a fonalat úgy, hogy a végeredmény versenyképes legyen az időközben szinte egyeduralkodóvá lett németekkel. Így ezzel sem lesz gond, ráadásul a fejlesztési költségek is alacsonyabbak. Erre mondják: win-win. Mi meg nem fogunk a húszéves Land Cruiser tükörállító gombokon élcelődni.

A tesztvezetés első szakasza közút – ezzel kapcsolatban nagyon büszkén hirdették, hogy a tesztelés 90 százalék közúton zajlott, vagyis „ott, ahol a vevők az autót használni fogják”. Egy kommersz kiskocsit ma már simán összeütnek lényegében a tesztpályák kerítésein belül, ezek szerint a Suprával nem ez történt. Hárman jutottunk egy kocsira, vagyis minden Suprát kísért egy GT86 is, benne a két váltó újságíróval. Nekem jutott autópálya és hegyi út is, vagyis pont az élvezetesebb dolgok.

A hasonló nagy motoros kocsikkal az szokott lenni a gond, hogy bár irgalmatlanul erősek, aztán nyomsz egy kövéret, mennek, mint állat, és? Csendes, kényelmes, klímás... erre a nem inspiráló kifejezést szoktuk mondani. A Supra prototípusánál viszont nem ez volt az érzésem, annak ellenére, hogy abból a GT86-ból ültem át, amit az ember folyamatosan üvegelni akar. A Supra ugyanis kéri a gázt már alap üzemmódban is, sport módban meg pláne, ahol már megszólal a sorhatos hang is. A fejlesztők egyébként megesküdtek, hogy nincs hanggenerátor a Suprában, a dob szól – hihető is. Érdekes viszont, hogy bent erőteljes a hang, de a versenypályán kifelé nem hangos az autó, szóval nem ugyanaz az effektus, mint egy Lambónál.

A Supra nem is szupersportkocsi, csak granturismo, ami képes finom és durva menésre is. Ami lenyűgöző benne, a könnyedség és kiegyensúlyozottság, ettől érzed ugyanazt 170-180 táján, mint a GT86-ban 120-nál: azt, hogy már kezdünk menni. Ennek persze vannak hátrányai a hétköznapi közlekedésben, mert mindenhol nyomni akarod. Nem csak az autópályán. A raligyorsaságiként használt hegyi szakaszon kiderült, eszméletlen közvetlenül reagál a kormányzásra, egy pillanatra el is bizonytalanodtam, nem kormányozza-e a hátsó tengelyt is. De nem, csak az aktív difi meg a nyomatékvektoros kormányzás teszi ennyire spontánná, még a hajtűkben is. Valójában annyira jó vezetni, hogy a váltót csak kézi módban akartam használni.

Ez arra is jó volt, hogy fel lehetett mérni a motor erejét. Magasabb fokozatban lepadlózva ezres fordulattól érezni, hogy a turbó iszonyatosan elkezd tölteni, és abból, ahogy elindult, simán megtippeltem volna 500 Nm nyomatékot, amikor még nem is halottam a 450-es adatot. Már fülre is irtózatos töltőnyomáson működött a prototípus egyetlen turbója. Ahogy elnéztem, a GT86-hoz képest lazán ment vagy 10 százalékkal nagyobb kanyarsebességet a hegyen, bár itt próbáltam józanul menni. Az egyenesekben már reménytelen a Supra erőfölénye. Azt is hangsúlyozták, hogy a tömegközéppontja alacsonyabban van, mint a GT86-é. Hoztam kis ízelítőt, hogy néz ki menet közben és belülről a Supra, íme:

A hasonló vezetések másik átka, hogy az embernek nincs referenciája, ezért aztán Jaramában, az elég ismert spanyol versenypályán, ahol még sosem mentem, nem tudnám megsaccolni, mit éreznék más kocsiban. Viszonylag kis pálya, de a célegyenesben lazán futja meg a 220 körüli tempót a Supra, és mivel a végén lassú kanyar jön, a fékeknek is nagyon jól kell tűrniük a gyötrést. Ezzel nem is volt gond, bár itt az egyik újságíró rá is kérdezett, ami nekem is feltűnt: elég óvatosan kapcsolgat vissza a váltó, nem hajlandó úgy visszagangolni, hogy az üveghang-tartományba lökje a fordulatot.

Ezt leszámítva azt hiszem, ez a hely a tökéletes a Suprához: a ki tudja, mekkora nyomaték ideális ide, mert van domborzata is a pályának. A motor rugalmassága döbbenetes, de szeret kiforogni is, nem erőtlenedik el fent, és a motor-váltó szenzációs a kanyarokból kigyorsítva, és zseniális precizitással irányítható ilyenkor is.

Nagyjából ennyit tudhattam meg arról, hogyan zajlott a hat éve folyó, szokatlanul hosszú tervezési folyamat, és kábé mi lesz a végeredmény, vagy ahogy népnyelven mondják: a termék. Egy biztos, a Toyota ebből nem jöhet ki rosszul. A konkurensek között elhangozott itt a Mustangtól a Nissan 370Z-n át a Porsche Caymanig elég sok minden, és mivel manapság nagyon kevés sportkocsi fogy (tán a Mustang az egyetlen kivétel), a résztvevők meg eléggé különböző karakterűek, a Toyotának van itt keresnivalója egy végtelenül finomra hangolt, de ehhez képest szokatlanul nagy dinamikai tartalékokkal bíró típussal.

Arról nem is beszélve, hogy a fejlesztési program része volt a donut, vagyis a körbe-körbe gumifüstölés is, szóval játszani is lehet majd az új Suprával, ha épp nem közlekedik vele az ember. Árról, keményebb, puhább, kerámiafékesebb, összkerékkormányzásosabb verziókról semmit nem voltak hajlandók mondani egyelőre, csak annyit tudok, hogy ha a Supra valóban hasonló lesz a prototípushoz, akkor köszönöm, megvettem. Hogy mennyire lesz kultautó, azt meg majd húsz év múlva meglátjuk.

Az oldalról ajánljuk

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

tegnap, 16:44
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11