Azt hittem, ez a legjobb BMW M5

Teszt: BMW E34 M5 – 1994.

2018.11.23. 06:48

Amikor kitaláltuk, hogy megcsináljuk a nagy BMW M5 tesztet vadul csaptam az E34-es M5-ösre; biztos voltam benne, hogy ez a legjobb. Elmondom, miért.

Az autógyártás a 90-es években feljutott a csúcsra. Nem volt radaros holttérfigyelő, követős aktív tempomat és vészfékasszisztens, és mégis. Már tudták, hogyan csökkentsék a súrlódást, milyen hőkezeléseket alkalmazzanak a kis tömeg és nagy szilárdság érdekében, milyen futóműgeometria kell a sajátkormányozottsági tulajdonságok megfelelő befolyásolásához, amikor kanyarban odafestünk egy 300 lóerős autónak. Ja igen, és simán tudtak 300 lóerő feletti szívómotort gyártani 4000 köbcenti alatt is.

Másrészt már volt légzsák, ABS, és az E34-es BMW az első, ahol kipörgésgátló, stabilitáskontroll és változtatható keménységű futómű is került az extralistára. Ekkor már tudták, milyen a jó ergonómia, tisztességes üléseket tettek az autóba, és a NVH még azon a szinten volt, ami csodálatos zene az értő fül számára. Tudták, hogy a tömeget csökkenteni kell, és alap a jó fék.

Az E34-es BMW már olyan kor autója, amikor minden lényeges dolog rendelkezésre állta kategóriában, de nem lett kéttonnás tank ezer lóerővel. Itt még nem annyira erőből, inkább ésszel próbálták megoldani a dolgokat. Ezek a dolgok pedig egy BMW M5-ösnél a gyorsaság, az erő, esetleg a jó köridő egy pályanapon. Mert az M Motorsport GmbH ekkor már a második igazi modelljét készítette, felbuzdulva az első hatalmas sikerén.

M5 Extravaganza

Amikor megjött az új M5-ös tesztautó, úgy voltunk vele, hogy ezzel valami emlékezeteset kéne csinálni. Így nekiálltunk feltúrni a környéket az öt előző generációért, és egy hónap megfeszített telefonálgatás és levelezés után egyszerre csak ott álltunk az Euroringen, hat darab M5-ös BMW-vel. Mától még négy héten át jelennek meg az anyagok, jövő héten Karotta írja meg az E39-est, reméljük, ez a videó meghozza a kedvet az olvasásukhoz:

De miért lenne ez jobb, mint az újabb? Vagy miért lenne jobb, mint a legújabb? Ezt a modellt érzem még gépnek, amely gyönyörűen kommunikál a vezetővel, és valóban vezetek, nem pedig elektromos felügyeleti gépek utasa vagyok. Igen, van kipörgésgátló, de egyrészt teljesen kikapcsolható egy rövid gombnyomással, másrészt még bekapcsolva is keresztbe tudom rúgni a gépet, ha durva vagyok. A szervokormány már a korszerűbb, változó rásegítésű, kimondottan ehhez a modellhez fejlesztett ZF-egység, de még nem teljesen elektronikus, ott a mechanikus érzet, érzem, amikor elkapok egy rázókövet az ívbelsőn a jobb első kerékkel.

A futómű már korszerű geometriájú független, de azért még a gázadás befolyásolja annyira, hogy a kormány mellett még gázzal is nagyon irányítható az autó.

És ott a motor.

Az 1994 év végi, különleges felszereltségű, Japánból Európába visszaimportált tesztautó a világ legjobb soros hathengeres motorját hordja az orrában. Az S38B38-as blokk csak az utolsó két évben jelent meg az E34-esben, először a Nürburgring Edition csomag részeként, állítható keménységű futóművel, vastagabb stabilizátorokkal és hatfokozatú váltóval. Ebben az évjáratban pedig már ezek a módosítások kerültek át név nélkül az M5-ös BMW-be, tehát ez már a nagy motoros, keményebb stabilizátoros és változtatható csillapítású rugóstagos változat.

A tesztautó az állapotával még rátesz egy lapáttal, hiszen olyan, mintha új lenne. Ez most nem egy gyenge nepper-szóvirág: a 135 ezer kilométert futott autónak új illata van, kopásmentes belül, és karcmentes eredeti a fényezése kívül. Korróziónak nyoma sincs, horpadás sehol. Ráadásul, mivel Japánból költözött vissza Európába, minden tájékoztató és figyelmeztető címke japán kandzsi. Felszereltsége pedig nem csak a 90-es évek szintjét tekintve bravúros, egy gátlásosabb kereskedő is rámondaná, hogy fullos. A hátsó ülés is fűtött, sötétedő a belső tükör és memóriás elektromos első üléseken terpeszkedhetünk, amelyek beszállítója egyébként a Recaro. A Bavaria Business hifi hatlemezes CD-tárral természetesen RDS-es.

A műszerfal már hagyományos M-es, piros mutatós, és a pillanatnyi fogyasztásmérő helyett olajhőmérsékletet mutat a fordulatszámmérő kiegészítő műszere.

300-ig van órázva.

A versenypálya mindig vízválasztó az utcai homológ autóknak, mert minden kis hibát felnagyít. Az utcán kőkemény futómű nyúlós lesz, az utcán hibátlan fék pedálérzete hamar elpépesedik, a fékhatás csökken. Az utcán brutál erős motorból itt hiányzik pár lovacska a dinamikus kigyorsításhoz.

A 24 szelepes, még nem változó vezérlésű motor érezhetően 4000 fölé van hangolva. Ez nem azt jelenti, hogy alatta halott, hanem a karaktere állandóan arra sarkallja a vezetőt, hogy a fordulat fent legyen. Hangja csodálatos, forog, mint egy villanymotor, és ahogy a fordulatszámmérő szalad felfelé, pontosan úgy jön meg az ereje. Egyébként is olyan, mintha a gázpedálhoz bovdennel kötötték volna a fordulatszámmérő mutatóját - ha megnyomjuk egy kicsit, a mutató is feljebb ugrik egy kicsivel. Nincs is elektromos gáz, a huzal nyitja a hat fojtószelepet.

A pálya azért nem otthona az E34 M5-nek, de tudja, mit kell csinálni. Féktávon és fordulókban érezhető a tömege, pályanapra az ehhez fejlesztett Servotronic kicsit lassú és nagy áttételű. Tűélesen fordul, ha már ívre került, és a gázpedállal fokozatmentesen válthatjuk át túlkormányozottba, ha a kanyar bejáratához 4000-es fordulat körül érkeztünk. Könnyen eltalálható a tapadás határa, és nem hirtelen indul meg, ha átlépjük a határt, van idő korrigálni. Ha fogalmatlanul, eltúlzott tempóval esünk egy kanyarba, barátságosan tolja az orrát, radíroz az eleje, ahogy csökken a tempó, csökken az alulkormányozottság. Mindig kiszámítható, és nem akar megölni, pedig brutálisat lehetne vele menni. A motor szinte kéri a fordulatot, a hangja a legszebb sorhatos zene.

Nincs kizárva, hogy el lehetne fárasztani a féket, de ennyire nem mentünk hegyeset, az autó túl szép volt hozzá. Ez már egy technikatörténeti érdekesség, nem véletlen, hogy az árak durván szaladnak felfelé, pláne a nem lezúzott példányoké. Mert sajnos ezeknek gyakran az utolsó útjuk egy tempós kanyarig vezet, onnan már tréler viszi tovább őket. A piac nagyon jól árazza ezeket az autókat. Különleges, egyedi és kisszériás, ezért aztán nem olcsó, és egyre drágul. Pályanapra való? Nem igazán, de ez nem von le semmit az érdemeiből. 1994-ben ennél jobb családi sportlimuzin nem létezett.

Még több M5:

2018-ban ez a legjobb M5
Pont attól lett újra a legjobb M5-ös, amitől sokan fanyalogva elfordulnak tőle: automata és összkerekes.
Mi a jó üzlet, ha nem ez?
A klimatizált rakétában hemperegve hiánycikké válik a félelemérzet. És nem kell mellé másik kocsit tartani.

Az oldalról ajánljuk

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15
KRESS 200C III
  • Technika

KRESS 200C III

április 15., 13:57