Ha hal lenne, visszadobnám

Teszt: Audi e-tron 55 quattro – 2019.

2019.07.15. 06:38

Adatlap Audi etron E-tron 55 quattro - 2019

  • 0 cm3-es, hengeres elektromos
  • 490 LE @ rpm
  • 561 Nm @ rpm
  • 99 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    5.7 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 28 949 650 Ft

A második Leafben már halványan megvolt az érzés, az i-Pace-ben határozottan uralkodott, az e-tronban viszont csúcsra ért: nem a villany a leghangsúlyosabb a villanyautóban, hanem az autó. Nem volt nyomorult tejfölösdoboz életérzés, nem kellett rettegni a percenként csökkenő akkuszázalékokon, csak beülni és menni. Persze, nyilván létezik Tesla is, de ott a beltér nem tűnik elég kidolgozottnak. Az Audié egy rendesen összerakott német beltér egy korrekt villanyautóhoz, csak elfelejtették befejezni.

A villanyautós suhanás egy olyan élmény, ami még huszadjára is meglepő. A hang és rezgések hiánya, a folyamatosan, rántások és hullámok nélkül leadott erő annyira ellentétes a korábbi autós tapasztalatokkal, hogy még szerintem egy-két évig garantáltan rá fogok csodálkozni. Az Audi nóvuma az, hogy egy A6 kényelmét, extráit és anyaghasználatát kapjuk villanyosítva, ami nem rossz. Öt éve az Audi volt a beltér mércéje: ők tudták legjobban az összeszerelési minőséget és az ergonómiát is, az A8 óta viszont nem ilyen egyértelmű a fölény: az elég jól kitalált MMI-t váratlanul digitális panelra cserélték, ami messze nem használható olyan jól vezetés közben.

Van egy cimbim, aki 2012-es A8-ast hajt, és szívesen átülne egy frissbe, de nem tud megbarátkozni a kijelzőhegyekkel. Az e-tronnál is fel lehetne emlegetni, hogy LCD-vel parkettázták, emiatt sokkal kényelmetlenebb vele bármit csinálni, mint egy Mercedesben. Az a baj, hogy túl erősen kell nyomni a kijelzőt, és oké, hogy visszarezeg, de ettől még le kell nézni, még a legegyszerűbb klímabeállításokhoz is. Nem is értem, hogy amikor minden közlekedésbiztonsági kampány arról szól, hogy ne mobilozzunk vezetés közben, akkor az Audi miért rak be térdmagasság alá egy tabletet a középkonzolra. A menü felépítése viszont kellően átgondolt, logikus, nem kell külön képzés a használatához.

Nem rossz beltér ez, a platánfa mint burkolat új kedvencem, ezzel a felületkezeléssel még el is hiszem, hogy valódi, finom bőrrel találkozik, és a fémek is szépek. A legtöbb gyártó egyre kevésbé erőlteti a zongoralakk használatát, de lehet, hogy csak nekik már nem jut, mert az Audi mindet összeharácsolta. Még csak tapizni sem kell, hogy szarul nézzen ki, nagyjából másfél nap alatt gyűjtött annyi port, hogy az ember életkedve elmegy. Furcsa még az ajtóburkolat, hiszen ott a szép hasított bőr, aztán bumm, egy hatalmas, sivár műanyag üreg. Itt kéne lennie a kamerás visszapillantó kijelzőjének, de ebbe az autóba nem kérték, így  marad a hagyományos külső üveglap, de az ajtó attól még otromba, legalább egy fémbetét kellett volna bele.

Az állítható színű beltérvilágítás viszont sehol máshol nem nyer úgy értelmet, mint az e-tronban. Beraktam egy kék-lila összeállítást, alá Kavinskytól a Nightcallt, és ahogy nyünnyögött a villanymotor, olyan volt, mint egy nyolcvanas évekbeli sci-fiben. Ez a meghatározó élmény, a jó értelemben vett autószerűtlenség, hogy mentes mindentől, amit egy luxusautóból évtizedek óta igyekszenek kiirtani. Csak az utólagos indításgátló tokozás nélkül a kárpitrésekbe kókányolt zöld diódája villog stabil 120 bpm-mel az éjszakában, bár ez nem az Audi hibája.

A villantásfaktor ebből, vagyis a suhanásból ered, hiszen villanyautó-mércével az 5,7 másodperces 0-100 nem döbbenet. Igaz, vélhetően semmi sem melegszik el, vagy szakad szét. A rendszer boost módban 408 lóerőt és 670 newtonméter nyomatékot hoz össze a két motorból. Az első egy-két alkalommal ugyan bennakasztja a szót, ahogy elindul, de az e-tron tulaj drogja a gurulás: az autó 2,5 tonna üresen, nem forgat maga alatt szöghajtásokat, sem a váltót, alig van gördülési ellenállása. A gázról leszállva komikusan lassan kezd csökkenni a sebessége, ügyes lendületmegőrzéssel komolyan kitolható a hatótáv.

A WLTP-ciklus szerinti mérés 400 kilométeres elméleti hatótávot mond a 95 kWh-ás akkuval, amikor a teszthét után visszaadtam, nyugis, többnyire városi mozgással 360 kilométert ígért feltöltve, 27-31 kWh óra közti fogyasztással 100 kilométeren.

A súly és a hatalmas kerekek miatt viszont nagyobb tempónál komoly gördülési zaj van, pedig a fejlesztés során az egyik fő cél volt a lehető legnémább működés, az oldaltükrök helyére is ezért kérhető kamera. A futómű sem feltétlen szereti benga testet maga felett, hiába a légrugó, rosszabb úton, ahol nem hullámok, hanem sok apró szintkülönbség dolgoztatja, hajlamos döcögni az e-tron. Az sem biztató fejlemény, hogy a bal első kerék felől már jól hallható kopogás jön, alig 9000 kilométer után.

Sokan hiszik az e-tront egy akukkal alaposan bélelt Q5-nek, pedig önálló autó, csak sziluettjében hasonlít, jó 25 centivel hosszabb annál. Akárcsak a Tesla esetében, az e-tron-ban is a padlólemezbe építették a cellákat. Emiatt van egy elég durva stabilitási élmény, hiszen hiába 2,5 tonna, a súly legnagyobb része a tengely vonalában van, én még sokadszorra is hülyén vigyorogtam, amikor szinte nulla billenéssel kanyarodtam be bárhol. Az általános villanyautós jóérzés tehát átsüt, de vannak egészen érthetetlenül kihagyott ziccerek is.

Az, hogy nincs kúszás, tehát D-be húzott irányváltóval nem indul el finoman, igazából nem gond, meg lehet szokni. Emiatt viszont probléma, hogy ugyan elképesztően finoman indul el, de nem lehet vele óvatosan fékezett kúszótempóval centizgetni a parkolóban. Aztán hiába van benne a lejtőn elindulás segítő funkció, ha például orral lefelé állunk egy lejtőn, majd rükibe tesszük, mert feltolatnánk, akkor a fék felengedése után azonnal elgurul előre, nyomni kell a pedált, hogy tolasson.

Nem csak ezektől érződik félkésznek, időről-időre bedobott valamilyen fura hibát. A leállítás után égve maradó, aztán vibráló lámpaszegmens igazából csak esztétikailag zavaró, már az A8 is csinált ilyet, igaz, az e-tron legalább nem meríti le az akkut. A központi zár hibája eggyel komolyabb, eleinte azt hittük, a gyerekzár valamilyen rejtett beállítását csaltuk elő, de nem, a műszeregység is kiírta, hogy baj van. Emiatt az autóztatós Parkoló Parádén az e-tron átment sofőrös autóba, azaz minden körben kiszálltam, és kiengedtem a hátsó utasokat, belülről egyszerűen nem nyíltak az ajtók.

Kapcsolódó
Hogy sújt minket a gyönyörű rohadt élet

Hogy sújt minket a gyönyörű rohadt élet

Annyi kijelző van benne, hogy azzal egy kisebb polgári lakást le lehetne parkettázni. Ha Audi kell, ez a csúcs.

Ez már egy teljesen elektronikus zárszerkezet, a kilincs egy mikrokapcsolót működtet, hol jól működik, hol érezhető spéttel nyit, de az utolsó napokban már elölről is csak a sokadik próbálkozásra sikerült kiszállni. Az utolsó méterekre is jutott a jóból: amikor befordultam a forgalmazó telepére, megálltam, mert a kapu előtt egy gyalogos sétált át, az e-tron meg bekapcsolta az ütközésvédelmi rendszert, rám tépte az övet és hasonlók, mindezt álló helyzetben.

Az e-tron alapára 29 millió forint, a konkrét tesztautó milliméterekre van a 40-től. Ennyi pénzért ezek a hibák elfogadhatatlanok, hiszen még Dacia is kienged, ha meghúzom a kilincset. Lehet azt mondani, hogy majd szoftverfrissítés segít, de egy ilyen alapvető funkciónál egy ekkora baki bizony fáj. Mégis rossz volt visszaadni, hiszen az általános villanyautós örömök egy végtelenül kényelmes és ízléses beltérrel találkoztak, még ha ergonómiai problémák voltak is. Ez a gyártó első teljesen elektromos autója, mint ilyen, igazából erős kezdés, de mégis azt gondolom, hogy akkor lesz értelme megvenni ha befejezik. Mondjuk a ráncfelvarrás után.

Totalcar értékelés - Audi etron E-tron 55 quattro - 2019

7
TC

Elsőre imádtam de ahogy egyre több időt töltöttem benne, úgy bukkantak fel a fájó hibák. Villanyautónak zsír, Audinak egyelőre kevés.

Az oldalról ajánljuk

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

2 órája
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25