Családi autók folynak a csapból is, hiszen 2,5 millió forintos állami ingyenpénzzel dobják meg a nagycsaládosokat, akik új hétülésesbe ülnének. Persze még így is azok vannak kevesebben, akik szalonból hozzák ki a nullkilométeres kocsit, a többségnek a hét ülés is feleslegesen sok.
Relatív, kinek mi jelenti a családi autót. Amikor gyerek voltam, nekem például egy fehér ezerkettes Lada volt az – azóta is megnyomja bennem azt a bizonyos gombot, volt is sajátom. Aztán vannak nagycsaládosok, akiknek tényleg kell a hét ülés, de a SUV-őrület ellenére egy átlagos egy-kétgyermekes családnak bőven elég egy nagyobbacska kombi, vagy egyterű.
Ötüléses egyterűből elég sokféle van a használtpiacon, és még prémiumot venni sem reménytelen. Egész szép állapotú Mercedes-Benz B osztályokat lehet például találni másfél millió forint körül, ami egy Golf Plus árszintje. Persze pont a családok azok, akik vélhetően nem az autóra akarják rálocsolni a megtakarítást – inkább vesznek belőle pelenkát, gyerekülést, nyalókát vagy csattogós lepkét. Így hát fontos a megbízhatóság is.
Mercedes-Benz B 180 CDI forgalomba helyezési és honosítási költségei | |
Vagyonszerzési illeték | 36 000 Ft |
Forgalmi engedély | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Regisztrációs adó | 146 150 Ft |
Rendszám (párban) | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 29 éves vidéki férfi, 12 éves jogsi) | 42 464 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 18 400 Ft |
A Mercedes 2005-ben mutatta be a B osztály első generációját, amely az A-hoz hasonlóan szendvicspadlóra épül. Ezért aztán elég magasan ülünk benne – ezt az érzetet nem csupán az üléspozíció adja, valóban magasan van a padló is.
A hasmagasság ugyan nem ugyanaz, mint egy modern crossovernél, de nagyjából olyan érzésünk lehet a volánnál. A közlekedés többi résztvevőjénél javarészt magasabbról szemléljük a történéseket. Figyelni azért érdemes, hiszen nem hajthatunk át akármin, még ha néha úgy is éreznénk.
Biztonságban lesz a családom?
A B osztályt a modellfrissítés előtt, 2006-ban törte össze az EuroNCAP. A felnőtt utasok védelmére öt csillagot kapott, tehát kiemelkedőnek számít ebből a szempontból. Frontális ütközésnél a mellkas és a lábszárak szenvedtek kisebb sérülést, míg a sofőr combja közepes veszélynek volt kitéve. Oldalütközésnél nagyon jól vizsgázott az autó.
A gyerekek védelme négy csillagot ért. A B osztály hátsó sorában a két szélső ülésen lehet kényelmesen elhelyezni egy-egy gyerekülést, ott van isofix is. Rendelhető volt bele gyerekülés-érzékelő rendszer is, amely automatikusan kikapcsolta a légzsákot szükség esetén. Igaz, enélkül az extra nélkül nem kapcsolható ki a lufi, így hátrafelé néző gyerekülést nem tehetünk a jobb egybe.
Gyalogosként jobb kerülni a találkozást a B Mercivel. A lökhárító még kíméletes is a lábakhoz, de a motorháztető és a szélvédő jobban fáj. Ez két csillagot ért.
Ez az emeletesség a formaterven is meglátszik. Egy normál személyautónál tizenpár centivel magasabb a kaszni, egyébként viszont kompaktos méretei vannak. Az említett Golf Plusnál mindössze hét centivel hosszabb, igaz, tengelytávban már jelentősebb a különbség. Az orrára kapott egy jókora csillagot és egy egyen-Mercedes maszkot, hogy ne lógjon ki a sorból. Nekem a B osztály valahogy jobban is tetszik, mint az A, de ezen a kategórián azért érződik, hogy nem a dizájn, hanem a praktikum az elsődleges.
Más kérdés, hogy a Mercedesnek vajon mi szüksége arra, hogy a komfortzónáját elhagyva beszálljon mindenféle kategóriába. Vannak géposztályok, amelyekben hagyományosan kiemelkedőek, erre csak bedobnak egy-két Smartot, egyterűt, vagy éppen pickupot, esetleg más márkákkal közösködve rontanak egy kicsit a renomén. Aztán látjuk: a B osztály második generációjára még a hazai Merci-evangelista, Csikós is húzta a száját, az X osztályt meg lassan elviszi a természetes kiválasztódás.
Hogy kell vagy sem, mindegy is, mert a B osztály megtörtént, és itt él közöttünk. A kazincbarcikai Szabó Suzukitól kölcsönkapott B 180 CDI tesztautó ráadásul valóban megkímélt, mérnök gazdától származó példány. Már fészliftes, ugyanis 2008 tavaszán volt egy nagyobb ráncfelvarrás: akkor kapott új első lökhárítót a típus, egyes kiviteleken pedig műszaki változtatásokat is végrehajtottak.
A B esetében nem ritka a rozsda. A modellfrissítés előttiekre jellemzőbb, de később sem teljesen kizárható. Főleg az íveken, küszöbökön, valamint az ajtók alján jelenik meg, tán pont a tesztautóból figyelve a többieket akadt meg a szemem egy levelesre rohadt darabon. Ezen a kocsin bezzeg nyoma sincs ilyesminek. Aligha tippelek túl merészet, ha azt mondom, ebben az árkategóriában a legféltettebbek közé tartozik.
Használtautó-vásárlóként valahol mindannyian arra vágyunk, hogy kifogjunk egy valóban megkímélt, gondosan szervizelt kocsit. Ez a Merci egy mérnök autója volt, aki kétévesen vette nevére, akkor majdnem százezer kilométerrel. Nála aztán lassabban pörögtek a kilométerek, évente hat-nyolcezer szaladt bele, közben pedig minden szervizszámlát gondosan lefűzött, sőt, egy színes Excel-táblában naplót is vezetett minden érdemi mozzanatról.
Ezek alapján az olyan kopó-fogyó alkatrészeken túl, mint a fékek vagy a gömbfejek, négy évvel ezelőtt klímahűtőt kellett cserélni, az hűtőközeggel, nyomáspróbával, és munkadíjjal együtt 85 ezer forintba fájt. A fékjavításokról még a mérési diagramok is le vannak fűzve.
A gondoskodás az autó belsején is meglátszik. Így, 160 ezer kilométer körül a kormány éppen csak egy leheletnyit kezdett fényesedni, a vezetőoldali ülés lapjának bal széle enyhén megviselt, és a multikormány gombjai körül már karcos a soft touch-bevonat. Amúgy semmi különös, a kárpitok, a műanyagok, a kapcsolók mint egy új autóban. Ennek tükrében érdemes azért átgondolni a 100-150 ezret futott, szakadt üléses, kopott kormányos autókat.
Annak idején ebbe az autóba rendeltek színes kijelzős multimédiát is. Tíz évvel később már mókásan kicsinek hat a képernyő, és felbontásban is százszor jobbat tud most egy negyvenezer forintos kínai mobiltelefon, de a funkcióját még így is ellátja a Mercedes rendszere. Akkoriban ez még felső polcos volt az autóiparban. A hifi marha jól szól, a navigáció pedig akár hanggal is tud dolgozni – csak eléggé lefelé kell nézni, ami menet közben nem túl biztonságos. Apropó biztonság: nekem emellett az üléspozíció mellett nagyon sokat takart a látómezőmből a belső tükör, főleg jobbra kanyarodáskor kellett nyújtogatni a nyakamat.
Amikor ez a B osztály új autó volt, Papp Tibinél éppen egy 180 CDI járt teszten, csak éppen CVT váltóval súlyosbítva. Az egyik nagy hibájaként akkor a zajosságot említette, kíváncsi voltam, milyen lesz ez tízévesen. Beindítva tényleg váratlanul kulturálatlan vartyogással kezd a közös nyomócsöves turbódízel motor, ami alapjáraton vagy lassú tempóval manőverezve meg is marad, de nekem útközben nem volt bántó a kétliteres. Ilyenkor nem kerreg jelentősen, csak egy-egy alacsony fordulatról előadott nagyobb mértékű gyorsításnál hallatja magát.
A motorpaletta
Dízelből egyszerű volt a képlet az első generációs B osztálynál. A tesztautóhoz hasonló B 180 CDI-kben és a B 200 CDI-kben egyformán kétliteres dízelmotor dolgozott. Míg előbbi 109, addig utóbbi 140 lóerőt tudott, a csúcsnyomaték 250, illetve 300 newtonméter volt.
Benzinesből többfajtát lehetett választani. A belépőszintet kezdetben a B 150 jelentette, majd a modellfrissítés után a B 160. Ezek egyformán 95 lóerős 1,5-ösök voltak. Egy lépcsővel feljebb a B 170, fészlift után B 180 volt 1,7 literrel, 116 lóerővel. A kétliteres B 200-as 136 lóerőt tudott, míg a csúcsot a B 200 Turbo jelentette 193 lóerővel.
Talán részben a szendvicspadlónak köszönhetően, de vezetni is egész jó a B-t. Kanyarokban sem billegős, ebből a szempontból veri például a Golf Plust, pedig az sem rossz. A nagy dinamikát viszont ne ezzel a motorral keressük. 109 lóereje 1,3 tonnát mozgat, és bár elvileg a teljes nyomatékot is hamar leadja, meg a teljesítménycsúcs is megvan 4200-nál, valahogy nem olyan rugalmas az egész, mint egy Volkswagen-féle, hasonló teljesítményű PD TDI. Erre a konfigurációra a német Spritmonitor adatai 5,5-6,2 liter körüli fogyasztási átlagokat mutatnak.
Bár a B osztályt CVT váltóval is készítették, a tesztautó hatgangos kézit kapott. Ez 160 ezer után sem mutatja az elhasználódás komoly jeleit. Pontosan, könnyedén kapcsolható, nem lóg a karja, feszes az egész, jól együtt lehet vele élni. Nekem mondjuk megszokást igényelne a balra-hátra elhelyezett rükverc.
Hely van bőven, bár az üléspozíció nem mindenkinek lesz a szíve csücske. Hátul sem kell nyomorogni, a csomagtartó pedig alapból 458 literes, tehát gyerekkel a fedélzeten is van hova pakolni. Ha csak ketten utazunk, ülésdöntögetéssel több mint másfél köbmétert kapunk.
Aki használt családi autót vesz, többnyire fontos szempontként vési fel a checklistre a megbízhatóságot, szívesebben költi a pénzét a gyerekre, mint rendkívüli szervizekre. És éppen ez lehet a gyenge pontja a B osztálynak. A típushibák miatt felhívtam Sági Iván Mercedes-szakértőt, aki ugyan konkrét, a modellre jellemző betegségekről nem számolt be, arra azonban figyelmeztetett, az elmúlt két-két és fél évtized Mercijeiben ne keressük azt az elpusztíthatatlanságot, amiért a régieket, mondjuk az állólámpásokat szerettük.
Az első százezer kilométeren még nem is nagyon van gond, utána azonban a lehető legváltozatosabb – és költséges – problémák jöhetnek elő. És itt nem a kuplungolásra vagy kettős tömegű lendkerékre kell csupán gondolni. Ha valami letérdel, ráadásul a felépítés miatt komoly megbontásra van szükség, ezzel egyenes arányban pedig a munkadíj is az egekbe szökhet.
Alkatrészárak (Bárdi Autó) | ||
Alkatrész megnevezése | Bárdi Autó bruttó kisker ár | Alkatrész márkája |
Első féktárcsa (db) | 19 938 Ft | Textar |
Első fékbetét (garn.) | 21 659 Ft | Textar |
Első lengéscsillapító (db) | 26 669 Ft | TRW |
Első kerékcsapágy (garn.) | 22 362 Ft | SKF |
Kuplungkészlet (garn.) | 111 989 Ft | Luk |
Vezérműlánc készlet (garn.) | 65 989 Ft | Febi |
Olajszűrő (db) | 3 334 Ft | Bosch |
Levegőszűrő (db) | 4 698 Ft | Wix |
Pollenszűrő (db) | 5 666 Ft | Wix |
Motorolaj (5 liter) | 25 480 Ft | Liqui Moly |
A Népítéletek egyébként nem túl magas, 6,67-es átlagpontszámot mutatnak a B osztálynál, ez a kortárs A-hoz és E-hez mérten ugyan jobb, de összességében szerény. Akiknek nagyobb gondjuk volt vele, említik például a CVT-váltó meghibásodásait. Ez az elektronikai problémák mellett fizikai hibákat is jelentett. Másoknál a szervó, valamint maga a kormánymű mondta be az unalmast.
A hazai használtpiacon az első generációs B osztályból jelenleg mintegy 180 eladó példány van. Ezek többsége dízel, vegyesen találunk B 180 CDI-ket és B 200 CDI-ket. Ezekben egyformán kétliteres motor van, de míg előbbi 109, addig utóbbi 140 lóerőt tud, nyomatékban 50 newtonméter a differencia. Az erősebb amúgy jobb választásnak tűnik ehhez a kasznihoz.
Ami az árakat illeti, a kínálat alja a dízeleknél egymillió forint körül van, de a gyártás végi, jól felszerelt példányokért bőven kétmillió körül is elkérnek, akár háromig is felkúsznak. Ezen a skálán a tesztben szereplő 2009-es, precízen karbantartott példány 1,8 millióért jó vételnek tűnik, ha valaki ilyet keres.
Ha valaki hasonló korú, dízelmotorral szerelt egyterűek közt nézelődik, és ötüléseseket böngészne a 1,5-2 millió forintos ársávban, a Mercedesen kívül is talál még választékot. A Volkswagen-csoporttól Golf Plust, Tourant, esetleg Seat Alteát választhatunk. Fordból a C-Maxok mellett S-Maxok is feltűnnek. Japánból a Toyota Corolla Verso jöhet szóba, míg franciából ott a Renault Scénic, a nagyobb Espace, vagy a Peugeot 5008.
Mercedes-Benz B 180 CDI - 2009. | |
Üzemanyag | dízel |
Lökettérfogat, cm3 | 1991 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc | 80 (109)/4200 |
Nyomaték, Nm/1/perc | 250/1600 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Váltó | 6 fokozatú, kézi |
Végsebesség, km/óra | 183 |
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp | 11,3 |
Kombinált fogyasztás, l/100 km / kWh/100 km | 5,6 |
CO2 kibocsátás, g/km | 146 |
Fordulókör átmérő, m | 12 |
Saját tömeg, kg | 1335 |
Hosszúság, mm | 4270 |
Szélesség, mm | 1777 |
Magasság, mm | 1604 |
Tengelytáv, mm | 2778 |
Csomagtartó, l | 458-1530 |
A tesztben szereplő Mercedes B osztályt a Szabó Suzuki kínálatából választottuk. További Mercedes B osztály-hirdetéseket itt böngészhet.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.