Lennél favágó-szexuális?

Tannistest 2019: Subaru Forester

2019.11.13. 06:23

Lépjünk túl azon, hogy néz ki. Egy Subaru sosem volt szép, legalábbis nem a szó alfai értelmében. A Subaru inkább ordas, legalábbis egy bogárszemű Impreza kombi nekem mindig a vadállatot juttatja eszembe, ami túl van már pár harcon, de van még benne akarat. Az új Forester viszont mintha nem tudná, mi akar lenni.

Egy nagy krumpli, persze, de a Range Rover Evoque is az, aztán mégis mennyire mutatós. A Foresteren van pár jó részlet, a baj csak az, hogy ezek bármilyen autón lehetnének, épp úgy készülhetne KIA vagy Nissan emblémával, ahogy Fiastyúkkal. Szerencsére a Subaru vásárlót nem tévesztik meg ilyen földi hívságok, mint esztétikum vagy karakter, hiszen neki már az előző három autója is Subaru volt, a következő három is az lesz. A baj csak az, hogy az új vevők nehézkes bevonzása a vásárlóközönség elöregedéséhez vezet, és ez olyan probléma, amivel a Subaru jó ideje szembenéz. Érdemes megnézni például a leszbikus közösségeket célzó kampányukat a 2000-es évek elejéről.

Kapcsolódó
Így lett a Subaru a leszbikusok kedvence

Így lett a Subaru a leszbikusok kedvence

Szeret kempingezni, szereti a kutyákat és a hosszú távú elköteleződést. Kár, hogy csak egy autó.

Felénk persze nehéz megítélni autóként a Subarut, hiszen a hazai reprezentáció jelentős részét a szolidabb vagy keményebb utcai raliautók alakítják. Pár éve egy közepesen okosított Impreza WRX STI-vel könnyen lehetett az ember az éjszaka királya, meg aztán pörgött a rali világbajnokság, és Playstationon a Colin McRae Rallye. Az impulzusok alapján ez volt a Subaru, nekem is csak valamikor 16 éves korom után lett meg, hogy gyártanak rendes, polgári autókat is.

Ezek a kánon szerint megbízhatóságuk tekintetében vetekszenek a Suzukival, strapabíróak, és az általánosan jó összkerékhajtás miatt mindenhová elvisznek. Hogy mindebből mi igaz, évi 4-5 stabilan havas hónap nélkül nem fog kiderülni, de az biztos, hogy a márkaimidzs ralitlan részét körbelengi egyfajta erdész-túrázó romantika. A Foresternek még a neve is erre játszik, holott szabvány hobbiterepjárónál több az autó: ez úgy hobbiterepjáró, hogy közben autó.

Nyilván ez azért is van, mert már az első generáció is az Impreza technikájára épült, épp csak megemelték. A korabeli SUV-k fokozottan hajlamosak voltak a borulásra, viszont a Subaru a bokszerrel jó alacsonyra tudta tenni a súlypontot, meg a futómű is rendes, többlengőkaros rendszerű. Az amerikai közlekedési hatóság, az IIHS a Forestert ítélte a legstabilabb hobbiterepjárónak a kilencvenes évek közepén, még a vigyázz, könnyebben borul matricát sem kellett felrakni a napellenzőre. Meg persze voltak szerényebben felhúzott turbós változatok Európában, meg brutális STI-k Japánban: a 6 másodperc alatti gyorsulás akkoriban még utcai autó szinten is erős volt, nem hogy egy hobbiterepjárótól.

A tömegek számára viszont egy biztonságos, praktikus, megfizethető autó volt, mígnem 2009-ben megérkezett a harmadik generációs Fori. Ez már nagy volt, elengedték a kedvesen kretén dizájnt, kezdett belesimulni az egyre nagyobb hobbiterepjáró mezőnybe, nagyjából innen datálható a jellegtelen Foresterek kora. A mostani, ötödik generáció még 2018-ban mutatkozott be, de csak az idei Tannistesten sikerült beleülni. Amellett, hogy nem néz ki döbbenetesen, azért vannak itt meredek megoldások: nincs hozzá többé dízelmotor, és ez az első hibrid Subaru.

A dízelt persze nem sokan fogják visszasírni, bár a Boxer Diesel sokat fejlődött a főtengelyeket ropi módjára fogyasztó korai darabok óta. Mégis, a korszellem már az SUV-kbe sem preferálja a gázolajat, hiába lenne indokolt. A súly és légellenállás ellen nyomaték kell (más kérdés, hogy sem súly, sem légellenállás nem kell), ezt most a dízel helyett egy elektromotorral kiegészített szelíd hibrid adná meg. Csak nem adja.

Ez az autó nagy, 4,6 méter hosszú, és 1,8 széles, amihez több mint 1,6 tonna tartozik. Nem kirívó számok ezek, de ha onnan nézzük, hogy a kétliteres, szívó benzines és a villanymotor összteljesítménye mindössze 145 lóerő és 188 newtonméter, elég kétségbeejtő a helyzet. Ja, és az egyetlen váltó opció a fokozatmentes automata (CVT), ami tovább rontja a helyzetet, hiszen tulajdonképpen kapunk egy autót, ami úgy megy, mint egy Prius, olyan a hangja, mint egy Priusnak, a fogyasztása meg mint négy Priusnak egyszerre. Elmentünk egy próbakörre, ahol Csík egy Toyota Rav4 hibriddel diktálta a tempót, én meg kergettem a Foresterrel. Az egyik lelombozó tanulság az volt, hogy a pedált az első futóműbe taposva sem értem utol, a másik meg hogy nekem a Fori 15 litert evett, míg Csík alatt a Rav4 10-et.

Persze, mild hibrid, de a Toyota gyorsabb, takarékosabb, és nem kevésbé tágas, így miért is kéne Subarut vennem? Beszélhetnénk a sportos vezetési élményről, ami mindig picit megkülönböztette a Forestereket, de ebben a generációban teljesen eltűnt, kényelmes, puhán terjedő ködfolt ez is. Utóbbi ellen egy rossz szavam nem lehet, csak műszaki szempontból nem nyújt olyat, amit a rivális ne adna meg jobban.

Persze lehet a hibriddel szelíden is menni, de ez tényleg egy óvatos rendszer, a kétórás autózás alatt egyszer sikerült olyan finoman elindulni, hogy csak villanyról menjen, és a vitorlázás is ritka pillanat volt. A villanymotor mindössze 13 lóerős, nyomatéka pedig 65 newtonméter, tehát tényleg csak segít a benzinmotornak. El tudom képzeni, hogy tud 9 liter alatti értékeket, de ez még mindig a másfélszerese a Rav4 6 literének. Ráadásul az 9,9 másodpercet gyorsul, a Subaru 11,9-et, ami SUV ide vagy oda, érezhető.

Pedig kifejezetten kellemes közeg a Forester belseje, kényelmes, ráadásul már nem érezni azt, hogy egy tíz éve menő beltérben ülünk, ez simán elmegy egy 2015 környéki autóbelsőnek. És van pár érdekes ötlet. Tolatásnál a felső kis kijelzőn megjelenik egy-egy kamerakép a kerékről felülnézetben, ami rengeteget segít a padka mellé parkolásban. A sávelhagyás-figyelő nemcsak rezeg és pittyeg, de a megfelelő oldalon felvillanó leddel figyelmeztet, merre készülünk leszédülni az útról. Szintén érdekes ötlet a vezető monitorozása: egy kamera feltérképezi az arcot beülés után, és ehhez igazítja a memóriában tárolt beállításokat.

Az indok, ami szól a Forester mellett, azok a jó terepképességek, amiket csak vélek, hiszen a pingpongasztal simaságú Dániában pont ennek nehéz utánajárni. Más tekintetben viszont a hajtás ehhez a konkrét autóhoz elég vékony: vagy kéne bele egy legalább turbós benzines, vagy egy rendes dízel, esetleg hagyni kéne a fenébe végre a hobbiterepjárókat, és rendes személyautóval járni, mert simán elhiszem, hogy ugyanez a hajtáslánc egy Imprezában teljesen jó. Némi reménysugarat jelent, hogy létezik egy 2,5 literes bokszer is, igaz, azt nem párosítják a hibrid rendszerrel, és csak Amerikában elérhető.

Ha valaki már csak az imidzse miatt Forestert akar venni, tegye, csak mindig mindenhová induljon kicsit korábban, és tartsa számon az útba eső benzinkutakat. Viszont a lomhaságért és a fogyasztásért cserébe sem a beltér, sem a praktikum nem nyújt olyat, amit a riválisok ne tudnának, a subarus sportosság, ami a korai generációkban olyan szerethető volt, már nyomokban sincs meg. Lennék én favágó-szexuális Foresterrel, csak nem ezzel, mert ebben már nincs meg az a karcos báj, meg úgy általában a karakter.

Az oldalról ajánljuk

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

tegnap, 16:44
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04