Fogyasztás? 4 liter/100 km, vagy kevesebb

Használtteszt: Honda Civic Tourer (FK) 1,6 i-DTEC – 2014.

2020.01.28. 12:26 Módosítva: 2020.01.28. 12:53

Kategóriájának egyik legjobb motorjával intett búcsút a Honda a dízelkorszaknak. Kár, hogy ehhez ilyen kellemetlen kinézetű autót párosítottak, mert az összkép még szűk tíz év elteltével is egész jó. Megér ennyi kompromisszumot?

Új Honda Civic: esztétikai katasztrófa – ezzel a címmel jelent meg annak idején hírünk a kilencedik generációról. A szembesítés ma is helytállónak tűnik. A gyönyörű űrkomp után ezt csak csúnya Civicnek hívom, egyszerűen képtelenség napirendre térni a látványán. Ahogy nézegettem az utcán az autókat, miközben ez volt nálam, mindig olyan érzés fogott el, mintha az éppen tomboló válság miatt jobb híján előkotortak volna egy korai fázisban lévő tervet az előző generációról, és egyszerűen bevállalták volna a befejezetlenséget. Tudják, mint a négyes metró látszó betonjai. A Tourer nevű kombi ugyan valamelyest emészthetőbb, mint az ötajtós, de Flottaman munkatársa, Gábor a kulcs átadása előtt figyelmeztetett: ha még nem vezettél Hondát, ne ebből indulj ki.

Gábor elsősorban az angliai gyártás minőségi következményeire célzott, illetve arra, hogy nem az a fajta autó volt a cégnél a Civic, amire annyira nagyon vigyáztak. A teszt időpontja is csúszott pár hetet, mert kicsit megtörték az oldalát, de a helyreállítás az én esztétikai érzékem alapján szépen sikerült. A Civicet ez előbb önmagában látszó betonnak minősítettem, de a kerékjárati ívek körül lévő színezetlen műanyagelemek felérnek egy büntetőfékezéssel. Nem tudom, hogy a kezdődő SUV-láz meglovagolása volt-e a cél a tervezésnél, azt mindenesetre sikerült elérni, hogy apróknak tűnjenek az autó alatt a 17-es kerekek. Mára az összhatás tovább romlott, mert öt év szabad ég alatt állásban meg is fakultak ezek az álterepjárós műanyagok.

Bent folytatódik a befejezetlenség-érzés. A nyolcadik generáció koherens, modern belterét konzervatívabb motívumokkal rontották el. Semmi bajom a kétszintes műszerfallal, a durván döntött szélvédő viszont annál inkább zavaró volt az első napokban. Hozzá lehet szokni, de parkolni kicsit mindig kellemetlen lesz miatta még úgy is, hogy az ülések legalacsonyabb állása is szinte SUV-san magas. Az üzemanyagtankot az első székek alá rakták, ez sem véletlen, de erről később.

Több olvasói levelet is kaptam a korábbi használtautó-tesztjeim után, hogy miért említem meg 200 ezer kilométer alatt futott autók kapcsán, hogy az utasterük egyben maradt. Ez elvileg kézenfekvő, nem? A választ megadja ez a Civic: 120 ezer kilométer van benne, de kicsit zörög a műszerfal az úthibákon, és néha olyanokat pattog az üléstámla, mint az Audi Q8 thai-masszázsos ujjropogtatást imitáló programja.

Nem használtautó-specifikus probléma, hiszen újként is kellemetlen volt az autó infotainment-rendszerének működése. Tele van logikátlan szívatásokkal, a kedvencem a fogyasztásmérő kis pöcökkel való lenullázása. Ehhez a lehetőséghez eleve úgy jutottam el, hogy egy gombot random hosszan megnyomtam, majd röviden kétszer. A bluetooth-nál két napnyi keresgélés után fogyott el a türelmem, csak egy Youtube-os oktatóvideó segített. Mutatom, mit látni a kijelzőn, amikor egy Yes-gombra kattintással megerősítjük, hogy új telefont akarunk csatlakoztatni.

Telefon-párosítás Honda módra
Telefon-párosítás Honda módra

Igazán informatív. Itt is véletlenül jöttem rá végül, hogy a vak menüpontokat áttekergetve jutunk el a már párosított eszközök törléséig. Mire hozzám került az autó, betelt a körülbelül hat telefonig tartó memória, de erre is csak azért jöttem rá, mert már szívatott meg így más autó. Gábor erre csak azt mondta: beteg. És igazából egyetértek vele. A Hondánál amúgy régi hagyomány a bluetooth-os szívatás, miért pont itt lenne másként?

Honda Civic Tourer (FK) 1,6 i-DTEC - 2014. forgalomba helyezési és honosítási költségei*
Vagyonátruházási illeték 57 200 Ft
Forgalmi engedély 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Regisztrációs adó 40 871 Ft
Rendszám (párban) 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 27 éves, budapesti férfi, 3 éves jogsi) 72 152 Ft
Gépjárműadó (éves) 26 400  Ft
* 2020 januárjában érvényes adatok

Ha ezek után elment a kedve ettől a Civic-generációtól, akkor nincs egyedül az érzéssel. Menet közben okozott néhány pozitív meglepetést, melyeket javarészt a Honda mindmáig utolsó, saját fejlesztésű, 1,6 literes közös nyomócsöves dízelmotorjának köszönhet. Papíron nem tűnik soknak a 120 lóerő, de tökéletesen hoz mindent, amitől szeretni lehet egy dízelmotort. Csendes, jól bírja az alacsonyabb fordulatszámot is, nem különösebben nyomatékszegény ezekben a tartományokban sem, illetve nem rázza a karosszériát. A japánosan kattanó váltóval együtt szinte klassz vezetni az egyhatos dízel Civicet, pedig ebben az autóban már elég magasan fogott a kuplung.

A 300 Nm-es nyomaték már 2000-es fordulattól rendelkezésre áll és kellemesen, egyenletesen épül fel. A legdurvább a fogyasztás: a legideálisabb, városon kívüli menetben probléma nélkül 4 liter alá lehet vinni a száz kilométerenkénti átlagot, szóval tényleg van valami a kategória első 0,27-es cw-értékben és a 2,82 literes fogyasztással felállított Guinness Rekordban. Rátankolással nem volt lehetőségem lemérni, de a spritmonitor.de-n található adatok szerint voltak, akiknek még lejjebb is sikerült vinni a fogyasztást. A nagy átlag is éppen öt liter alatt marad. Minden kilencedik generációs, kéziváltós Civicben alap a start/stop rendszer és a fogyasztásnáci-üzemmód, az Econ gomb.

A takarékos üzemmódban a felső kijelző szélei kéktől zöldig terjedő sávban világítanak annak megfelelően, hogy mennyire vezetünk spórolósan, és persze gyűjtögethetjük a csészeleveleket is, akár egy hibridben. Mivel a tempomatos, vánszorgó gyorsításokat leszámítva nem éreztem, hogy visszafogná az autót az Econ, végig bekapcsolva hagytam. Már csak azért is, mert kikapcsolt állapotban folyamatosan kéken virít a felső kijelző, ami körülbelül másfél perc után kezdi kiégetni az ember retináját. Apropó tempomat: tök jó dolog, hogy váltáskor nem kapcsol ki magától, egyszerűen igyekszik tovább a beállított sebességhez.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Alkatrész ára
Akkumulátor Bosch 34 583 Ft
Levegőszűrő Nipparts 5 896 Ft
Pollenszűrő Japanparts 2 447 Ft
Olajszűrő Purflux 2 837Ft
Hátsó lengéscsillapító Nipparts 25 989 Ft
Első fékbetét garnitúra Nipparts 13 396 Ft

Turbó Remante 286 685 Ft

Nagynyomású szivattyú Bosch 588 460 Ft

Egyértelműen ez a kis dízel legjobb motor ehhez a Civichez, de egyébként sincs túl nagy választék: 1,4-es 100 lóerős szívómotor csak az ötajtóshoz járt és a régebbi, 2,2-es dízelt is csak ahhoz a karosszériaváltozathoz kínálták. Az 1,8-as benzines a polgári változatok csúcsa, de a beszámolók alapján ezek a szívómotorokat már eléggé megfojtotta az Euro 5-6-os norma, gond nélkül benyelik a 8-10 litert is 100 kilométeren anélkül, hogy különösebben dinamikusnak érződnének. Az erősebb benzinmotornál az olajlehúzó gyűrűkkel lehetnek gondok, ez magas olajfogyasztáshoz vezethet és bár nem rendelt el a gyártó visszahívási akciót, egy népítélkező szerint a márkaszervizben orvosolták a problémát.

Kapcsolódó
Ezzel se kezdj ki, ha nincs Lamborghinid

Ezzel se kezdj ki, ha nincs Lamborghinid

Ha igazán odafestünk a gépnek egy rossz, másodrangú úton állórajtos sprintben, nem tudunk a sávban maradni, ez egészen biztos.

A kormányzásban nem sok élvezetet találni, ez a Civic már csak egy a tucat modern, semleges autó közül. A kényelemre viszont nem lesz panasz, ebbe az autóba éppen egy hajóként sikló Mercedesből ültem át és bevallom, a Honda nem sokkal volt rosszabb nála. Aki brutalitásra vágyik, annak jó hír, hogy a gyár sok-sok év csúszással bár, de csak kiizzadott magából egy 310 lóerős Type-R változatot ebből a generációból is.

Egy kombitól némi praktikumot is elvárnánk, és ebben nem is okoz csalódást a Civic Tourer. Már alaphelyzetben is óriási, 624 literes a csomagtartó, de szerencsére meghagyták az előző generáció zseniális ülésmozgató rendszerét, amellyel körberöhögnek mindenkit a kategóriában, így az űrmérete akár 1668 literig bővíthető, de ha szeretnénk, egyszerű mozdulattal vigyázzba állíthatjuk az ülőlapokat, így azok helyén könnyen és biztonságosan szállíthatunk akár kutyákat is. A rakodóperem is jó alacsonyan van, így a családi igényeket tényleg jól kielégíti az autó.

Utasként sem lenne rossz utazni a Civicben, hiszen van rendes fej- és a lábtere is, de a magasra húzott övvonal és a befelé dőlő tetőoszlopok miatt szűknek érződik a kocsi. A hátsó ajtók szinte derékszögig nyílnak, de erre szükség is van, mert meghökkentően szűk az ajtónyílás alsó része.

A kilencedik generációs Honda Civic egyelőre eléggé megbízható használt autónak tűnik, a benzinesekkel kapcsolatban említett magas olajfogyasztással kapcsolatos hibának érdemes utánajárni, ha ilyen verziót keresünk. A dízelek is tartósnak tűnnek, de például az 1,6-oson két EGR van, így vélhetően körülményesebb a javítása és nem árt vetni egy pillantást a magasnyomású üzemanyagszivattyú árára sem a fenti táblázatban.

Típushibák között lehet említeni még a gyenge fényezést, már viszonylag sok kavicsfelverődés látszott ennek az autónak az orrán is, illetve a tanksapka nélküli rendszer nem minden esetben zár tökéletesen, így ha csurig töltjük az autót kifolyhat a gázolaj, ami szintén nem tesz jót hosszú távon a fényezésnek. A gyártás eleji példányoknál a start/stop rendszer hibájáról írnak a tulajdonosok, de egyébként brit gyártás ide vagy oda, ez a Honda is elég jó megítélésű, népítélkezőink 8,47 pontos átlagot adtak neki.

Egyszer remélem eljut hozzám valami életrajzi könyv, amiből kiderül, hogy miért tették ezt a Civic formájával, mert egyébként számos tulajdonsága van, ami miatt szeretni lehet. Ami miatt mégis elgondolkoznék egy Octavián az az a tény, hogy a brit gyárat bezárja a Honda, így az amúgy sem túl olcsó alkatrészek ára később sem lesz kedvezőbb, miközben az autó dízelsége komoly érdeklődéscsökkenést hoz majd a piacon. A Skoda nem zörgött 170 ezer kilométer után sem, és félelem nélkül rá szabad nézni.

A választék ezekből a Civicekből nem túl nagy, körülbelül száz példányból válogathatunk itthon. Érdekesség, hogy a 2,4 millió forint körüli sávban nem csak ebből, de az eggyel régebbi generációból is találunk néhányat, ha viszont még egy milliót rászánunk a vásárlásra, már egészen jó, a hirdetések alapján kis futásteljesítményű Civiceket találhatunk, melyekkel valószínűleg jó pár évig nem lesznek nagy problémák.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Honda Civic Tourer (FK) 1,6 i-DTEC - 2014.
Üzemanyag gázolaj
Lökettérfogat (cm3) 1597
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 88 (120)
Nyomaték 300 Nm
Könyezetvédelmi besorolás Euro 5
Váltó 6 fokozatú manuális
Végsebesség km/óra 195 km/h
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 10,1
Kombinált fogyasztás l/100 km 3,8
Saját tömeg kg 1337
Hosszúság mm 4535
Szélesség mm 1770
Magasság mm 1480
Tengelytáv mm 2595
Csomagtartó l 624
Tank mérete (l) 50
Újkori ár 7 322 000 Ft

A cikkben szereplő autót a Flottaman Zrt. kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Honda Civiceket.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

2 órája
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14