Az X4 M Competition sokat elárul a világ aktuális folyásáról. Már két éve velünk van az aktuális 3-as BMW, mégis, a valaha volt legerősebb BMW sorhatos, az S58 nem ebben, hanem az X3/X4 M-ben mutatkozik be. Bizony, az 510, lóerős biturbót nem menő kupéba (M4), vagy elegáns szedánba (M3) csomagolták, inkább belógatták 2100 kilónyi bálnazsírba. Bumm, így lett az X4 M Competition.

A Competition név alapján valamiféle versenysorozatra gondol az ember, de ha van jelenet, ami megérdemli a Benny Hill show Yaketie Sax-szát, az az, amikor kéttonnás kupé plázaterepjárók önfeledten versenyeznek. Akármennyire is viccesen hangzik, az X4 M Competition komoly, mint a vakbélgyulladás: a háromliteres sorhat 510 lóerőt és 600 newtonmétert tud, persze ezek a BMW hagyományosan szerényen megadott értékei, az eddigi mérések alapján nyugodtan rászámolhatunk mindkét értékre egy ötvenest.
4,1 másodperc alatt éri el a százat, mondjuk az én méréseim alapján egy nyirkos úton, téli gumival is megvolt neki, tényleg félelmetes érzés. A műszerfalon kivillan az Ebéd Vezérlés (Launch Control), aztán kéttonnás vadmalac helyből megy keresztbe 20 métert, és amint betapad, átpréseli az embert a bőrülés pórusain. Dermesztő megindulni vele, olyasmi az érzés, mintha egy rinocérosz felrántotta volna Keith Richards napindító vitaminjait, aztán valaki tökön rúgta volna, mi meg ott ülünk a hátán.

Oké, megy, abban hiba nincs, de mi is ez? A BMW hagyományos nómenklaturájában a páros számokkal jelölt modellek az életstílus autók, (4, X4, X6) a páratlan számúak (5, X5, X7) pedig azok, amikben hátul is el lehet férni. Ez tehát a kisebbik, de már hosszmotoros kupé SUV, nem holmi M-es dizájncsomaggal, vagy fékezett habzású M mechanikával, hanem a rendes, pofaleszakító vulkánkitöréssel, csak a vulkánkitörés mellé kapunk egy hevesebb földrengést is, hiszen ez egy még tovább reszelt Competition modell. Lépjünk túl a sztereotípiákon, engedjük el az ellenérzéseket, tartogassuk ezeket az X6 számára, hiszen az X4 M szinte racionális dolog. Szinte.
Mert azt az X6-hoz viszonyítva sem mondanám, hogy az X4 jól néz ki, de míg az vért iszik reggelire, az X4 inkább csak egy Quasimodóra emlékeztető kismalac, annyi izommal, hogy a kiserdő helyett véletlen a Yellowstone-t túrta fel. A piros színt viszont imádom, feketében vagy szürkében bántóan gonosz lenne, így viszont kicsit olyan, mint a képregényfilmekben a humor: ha már a főhős egy repülő tankba öltözve repked, legalább ne vegye komolyan magát, és az X4 M-nek olyan a piros szín, mint a Vasembernek a seggreülős poénok, egyszerűen szükség van rá az emészthetőséghez.
Ha az ember nem talál semmi vonzót az X4 M Competitionben, érdemes a technikát megvizsgálni, mert előrevetíti milyen lesz, ha berakják egy 30 centivel alacsonyabb és 400 kilóval könnyebb autóba. Röviden: pokoli. Az S58-as motor őrületes techdemo, ha nem is ez a belsőégés-technika csúcsa, nagyon közel jár hozzá. Mutassanak még egy motort, ami szét tudja szakítani a világot 500 lóerővel, de ha úgy van, akkor 10-11 literrel mozgat országúton egy ekkora autót. A motor a korábbi S55 továbbfejlesztett változata. Ezt is két turbó tölti, egy jut az első három, egy pedig a második három hengernek. A legnagyobb töltőnyomás 1,3 bar, és bár 2000 alatt érezhető némi viszonylagos tétovaság, egyrészt felette kamatostul jön a kárpótlás, másrészt a tahó-turbó effektus még jót is tesz az autó varacskos karakterének.
Sok-sok gumiról álmodom
Az M4-es az a BMW, amely tudja is, amit a többi csak ígér. Nagyon paraszt.

Cserébe a csúcsnyomaték 2600 és 6500 között végig ott van, tehát egy anyuka sem fog elkésni a műkörmöstől. A leszabályzásba 7200-nál szalad bele, vagyis széles tartományban használható, de ez az állítás itt lényegesen komolyabban vehető, mint egy literes háromhengeres sajtóanyagában. További érdekesség, hogy a motor befecskendezési nyomását 200-ról 350 bar-ra emelték, emiatt hidegen van egy halk, dízeles-ketyegős tónusa. Az intercooler természetesen vizes, hogy turbina és a hengerfej között minél kevesebbet kelljen utaznia a levegőnek, a hengerfej öntőformája pedig 3D nyomtatással készül, a Competiton modell motortartó bakjai pedig keményebbek, mint a mezei M modellé.
Nincs kifejezetten vérpezsdítő hangja, a korábbiakhoz képest kvázi úgy szól, mint egy rohadt dühös porszívó, már ha eltekintünk a szintetikus bubogástól odabent. Akinek erre van igénye, az nyilván rengeteg utángyártott kipufogó közül válogathat, gyári állapotában még nyitott flepnikkel sem különösebben tudok lelkesedni az X4 M hangjáért. Az igazán tahó hangokat a környezetvédelmi normák tehát elvették, de a menéssel kárpótolva érzem magam.
Ebben komoly szerepe van a ZF-től származó nyolcsebességes automatának is, ami itt is remek. Tegye fel a kezét, aki meglepődött, de már szinte beleégett a monitoromba, annyiszor írtuk le, hogy a ZF 8HP váltócsalád rendben van Alfától kezdve az Audin át a BMW-ig, és a sportos követelményekkel is megbirkózik. Pontos gyors, és ha az ember teljesen megőrül, és mindent menetmódszabályzót rettenetesbe állít, bizony a váltó sem vált el, amíg meg nem húzzuk a fület.
Spórolj 1,5 milliót - így tartják karban az automata váltót
Egy liter olaj 22 ezer forint, 10 liter kell belőle. Persze ez semmi ahhoz képest, ha a váltó összeomlik az elhanyagoltság miatt.

Az összkerékhajtás viszont nem leoldható, ez az csak az M5 és az M8 kiváltsága, de így 2100 kiló környékén viszonylag kevesen keresnek driftautót, mondjuk ez a népesség nagyobbik részének inkább szerencséje, mint bánata. Van persze M-sport diffi, ha kell gázra szépen kiteszi a hátulját, csak az első hajtást még pont időben kapcsolja rá, hogy azért ne legyen baj. A futómű is feszesebb a Competition-ségnek hála, az, hogy mennyire nem billen, főleg a kaszni dimenzióinak ismeretében durva. Téli gumikon, nyirkos úton sem nagyon akartam elhinni pár helyen, hogy elfordul, szárazon, rendes sport gumikkal tényleg szürreális lehet.
2018-ban ez a legjobb M5
Pont attól lett újra a legjobb M5-ös, amitől sokan fanyalogva elfordulnak tőle: automata és összkerekes.
Nyilván rommá lehet konfigurálni, ha nekünk az a heppünk, járhatunk a legdurvábbra beállított motor/váltó kombóval, puha futóművön, de lehet sportos kormányunk a nyugodt hajtás mellé is. Viszont képzeljék el azt a megalázó pillanatot, hogy gurulnak a Vácin, az utasteret belengi a mekis sajtburesz illata, amikor valami rangon aluli Subaru Impreza áll fel mellénk a lámpánál, a sofőr pedig átnéz, azzal a félreérthetetlen arckifejezéssel.
A világ második legjobb gitárosa?
Kár bő húsz liter benzint elégetni száz kilométerenként, ha a feléből, kétharmadából jobban lehet szórakozni.
A helyzet egyértelmű, de mire minden sportos beállítást behozunk, az Impreza már két pirossal arrébb jár. Szörnyű, nem? A BMW viszont erre is kitalálta a megoldást: a kormányon van két nagyon látványos, piros gomb, az egyiken M1 a másikon M2 felirattal, ezekre szabadon konfigurálhatunk magunknak megőrülős beállítást, amiket aztán egy gombnyomással élesíthetünk. Természetesen a rendszer rákérdez, hogy biztosan el akarjuk-e szabadítani a Krakent, hiszen a felelősségteljes gondolkodás fontos, mi másért járnánk X4 M Competitionnel?
A piros gomboktól eltekintve a beltér olyannyira szabvány BMW beltér, hogy egy dologra emlékszem belőle, a kávébarna bőrhuzatra, az tényleg remek, főleg, hogy elöl ízléses narancs betétet varrtak bele. Ja, és még egy dolog: az indukciós töltőpadon töltött okos kulcs egyszer csak túlmelegedést jelzett, ami az emberiség elvitathatatlan csúcsmomentuma. Kényelmes, kellemes autóbelső ez, és igazából hátul sem annyira rossz a helyzet, csak pont az X3 egyenes tetővonalának térérzete hiányzik, meg a csomagtér, ami így 525 literes.
Gőzmozdony-romantika, M-logóval
Ez egy BMW, sorhatos dízellel, és még SUV is. Mi baj lehet? Semmi olyan, amiért érdemes lenne félreugrani.
Sokan azért szeretik ezeket a kupé SUV-okat mert sokkal fiatalosabbak, mint egy hagyományos papás hobbiterepjáró. Nem tudom, nekem ehhez nem elég kifinomult az ízlésem, de hogy nincs az a halálos fenyegetés, amivel engem rá lehetne venni az X4 M-re ha van X3 M is, az teljesen biztos. Nem csak, hogy praktikusabb, de lényegesen jobban is néz ki, főleg, hogy kapott egy rendkívül szexi hátsó légterelőt. A technika pazar, számolom a napokat az M3 bemutatójáig, mert ott tényleg súlyosan pirítani fog az S58, maga az X4 M viszont nekem egy olyan válasz, amihez sosem tették fel a kérdést. Ha valaki pisztolyt fogna a fejemhez, hogy tessék, itt a tesztautó 34,7 milliós ára, hobbiterepjárót kell venned, Porsche Macan S-t vennék. Közel nem megy úgy, mint a BMW, de több élet, több íz van benne. A BMW X4 M Competition nem annyira a vezetés, mint inkább a gyorsan menés élményét adja meg, aki ezt keresi, imádni fogja, és hát nézzük onnan, hogy még így jobban jár a világ, mintha X6 M-et vett volna.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
