A Mercedes sajtóeseményén csak ötöt mutatott meg a tizenhét létező SUV modellje közül, de nagyjából így is átfogták a palettát: sportos, hétüléses családi, részben elektromos és sima Coupé. Nem titok, a show-t a két AMG kivitel vitte el, a kevésbé fejletépőset vezettük.
A SUV-ok továbbra is jelentős részét teszik ki az autópiacnak, a kereslet egyre csak nő. Ez a Mercedesnél sincs másképp, tavaly világszinten közel 790 ezer SUV modellt adtak el, ezzel minden harmadik értékesített személyautójuk a kategóriába tartozik. Itthon is hasonló a helyzet, tavaly 1530 darab SUV-Merci fogyott Magyarországon, ami az eladott autóik 34 százaléka. Még durvább, hogy az arány csak nőtt az elmúlt félévben, az új modelleket sem viccből dobják piacra.
A sort egy AMG GLA35 nyitja, amit az erősebb AMG GLA45S követ, utána egy GLB áll, végül pedig két GLE, amik közül az utolsó konnektoros hibrid. Brutálisan jól mutatnak egymás mellett, még akkor is, ha önmagában nem mindegyik tartozik az utánanézős kategóriába.
A bemutatón az új modellek közül a hangsúly egyértelműen az AMG változatokon volt, de mielőtt rátérnénk a teljesítményorientált technikákra, a 150 lóerős családbarátabb verzióról is érdemes pár szór ejteni. A GLB a legtágasabb, akár harmadik üléssorral is bővíthető. Hátul 168 centiméterig lehet elférni, valószínűleg már akkor sem túl kényelmesen, de gyerekeket azért bátran oda lehet pakolni. Az extra utastér egyébként kívülről is látszik; 10 centivel hosszabb a GLB, mint a többi kompakt - érdekesség, hogy ugyanarra a platformra építették, mint a CLA-t, vagy a GLA-t. Utóbbival ellentétben csak 35-ös modell létezik, de hibridet sem terveznek belőle, mint például a GLE-ből.
Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a GLE-k közül a hibrid változat az érdekesebb. A GLE 350de 4Matic Coupé az EQ Power család legnagyobb modellje, ami 31,2 kWh-s akkumulátorral büszkélkedik, ez papíron 100 kilométeres elektromos hatótávot biztosít. Azon sem kell meglepődni, hogy a 2,5 tonnás monstrum zöld rendszámot kapott, kategóriájában minden, hasonlóan batár hibridet megilletik ezzel, akármennyire véleményes, vagy felháborító. Egyébként elképesztő számokat tud az autó, az elektromotor és a 2 literes sornégyes dízel összteljesítménye 320 lóerő, 700 Nm a csúcsnyomaték. A sorhatos változat - ami 400d néven fut, és csak dízelmotor van benne - ugyanilyen számokra képes, csak tízzel több lóerő van benne, és gyorsabban van százon: 5,7 másodperc alatt, míg a konnektoros hibrid 6,9 alatt.
A második generációs GLA a SUV-család legfrissebb tagja, az első verzióhoz képest több helyen is belenyúltak. A legnagyobb változtatás fura módon az autó méreteiben történt, ami a GLA-nak határozottan jót tett: suvosabb alakot öltött a modell, tíz centivel magasabb és 1,4 centivel rövidebb lett.
A bemutatóra két AMG kivitelt hoztak, egy GLA 35 4Matic-ot, és egy GLA 45S 4Matic+-t. Utóbbi tudja a félelmetesebb számokat, kétliteres, négyhengeres turbómotorja 421 lóerőres, 500 Nm nyomatékkal - 4,3 másodperc alatt van százon. A teljesítmény is erősen sugallja, de el is mondták, hogy ez az AMG-motor a világ legerősebb sorozatgyártású négyhengerese. Sajnos ezt nem volt lehetőségem próbálni, a gyengébb AMG-t igen.
A gyengébb jelzőt ne vegyük teljesen komolyan. Tény és való, ez csak 306 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal büszkélkedik, de ez is jóval több mint elég. Persze, ha a többi AMG-hez - nem csak SUV-okhoz, hanem minden típushoz - hasonlítjuk, számok alapján nem lenne a lista elén, de a Mercedes ezzel tökéletesen tisztában van: a csúcskategória világán belül amolyan belépőmodell. A kisebb teljesítménynek nagy előnye, hogy élhető használatot biztosít városban is - a 45S-nél ebben már annyira nem vagyok biztos. Nyilván az 5,2 másodperces százas sprint ezt az állítást erősen cáfolja, de lehetett észszerű keretek között is használni a gázpedált. Másik oldalról az a veszély nem áll fenn, hogy bárhol le fognak túrni az útról, hiszen megy, mint a golyó.
És ez a lényeg. A négyhengeres turbómotor ordít, a futómű szükség szerint keményíti magát, a sport, és sport+ módok nemcsak a motor hangját bátorítják, na meg persze a 21 colos kerekek sem feltétlen szokványos használatra lettek kitalálva - egyébként meglepő módon nem ráztak annyira.
Az utastér durván videójátékérzést kelt. Az AMG sportülések kemények, de mégsem kényelmetlenek, a szintúgy AMG kormánykerék jó fogású - nem utolsó sorban pontos is - illetve a rajta lévő tekerőgombok, és mögötte helyet foglaló flepnik is baromi jól mutatnak. Meg persze jól is jönnek, ha manuálisan szeretnénk kapcsolgatni a 8-fokozatú duplakuplungos automata váltót - padlógáznál különösen, automatán kissé lomhán váltogat az elektronika, mondjuk hozzá kell tenni, padlógáznál nem éppen ezzel foglalkozol. Az egybeolvadó, dupla, tízcolos kijelzők személyre szabhatók, és MBUX infotainment rendszer fut rajtuk, ezek is tovább erősítik a szimulátorélményt.
De összeségében az AMG GLA 35 nagyon távol áll egy játékautótól. Megvan benne az a kettőség, hogy ijesztően jól megy, de lehet vele korrektül is autózni, a szomszédok zargatása nélkül. Ehhez mondjuk nemcsak a kormányon lévő tekerőt kell comfort módba állítani, hanem kisebb-nagyobb erőfeszítések árán finoman kell kezelni a gázt is, de kétségkívül lehetséges, ahogy erre a tesztvezetés városi részén fény derült. Nyilván nem erre találták ki - meg ki a fene ne akarná nyomni egy AMG-nek, főleg ha 17,3 millió forintért megvette?