Félszívvel nem lehet győzni

Teszt: Mini Cooper SE - 2021

2021.11.13. 17:25

Adatlap Mini Mini Cooper SE - 2021

  • cm3-es, hengeres elektromos
  • 184 LE @ rpm
  • 270 Nm @ rpm
  • fokozatmentes automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.3 másodperc
  • Végsebesség:
    150 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Az aktuális Mini generáció 2013 óta velünk van, úgyhogy nemrég másodszor frissítették, de lényegi változás nem érte az elektromos változatot sem. Ez továbbra is fura öszvér, ami öt évvel ezelőtti műszaki színvonalon száll ringbe friss, ultramodern versenytársak ellen. Szóval világsláger nem lesz belőle, de hibái ellenére szerethető lett.

Amikor Alec Issigonis – aki akkor még nem volt Sir – megtervezte az eredeti Minit, a cél egy olcsó, kis fogyasztású, mégis négy személy szállítására alkalmas autó volt. Gyakorlatilag minden részlete ezt szolgálta, a vezérlő elv a kor műszaki színvonalán elérhető legnagyobb hatékonyság volt, a csodás vezetési élmény szinte csak szerencsés véletlen. Márpedig a mai műszaki színvonalon a leghatékonyabb, leginkább előre mutató megoldás az olcsó kisautó lenne villanyhajtással, és a Mini is már 2009-ben nekilátott az elektromos változat fejlesztésének. A kérdés csak az, miért vártak utána tíz évet a bemutatóval.

Kapcsolódó
Elektro-Trabantok fogják megmenteni a villanyautózást

Elektro-Trabantok fogják megmenteni a villanyautózást

Az autóipar CO2-zsákutcája az szupererős, háromtonnás villanyautó. Ha tényleg ekkora a baj, nem ezekre lenne szükség.

Erre a választ valószínűleg a BMW i3 adja meg. Az a bizonyos 2009-es Mini E ugyanis a kis elektromos BMW egyik előfutára volt valószínűleg, és állítólag csak két személynek, meg hatvan liter csomagnak maradt benne hely, akkora volt az aksi. Bezzeg az i3 egy teljesen jól használható városi négyszemélyes, izgalmas és előremutató csomagban, pont, mint az eredeti Mini volt. Csak nagyon drága, úgyhogy lett volna hely alatta egy olcsóbb, acélkarosszériás Mini változatnak. Pláne, hogy 2019-ben végül tényleg nem is csináltak mást, csak beépítették az i3 technikáját a 2013 óta árult Minibe.

Kapcsolódó
Kevés vagyok én villanyautósnak

Kevés vagyok én villanyautósnak

Itt a villanyautó, aminek már tényleg elhihetjük a hatótávját, de nagyon nem mindegy, hol jön össze az a háromszáz kilométer.

135 kW teljesítményű állandó mágneses szinkronmotor és 32,6 kWh bruttó kapacitású akkumulátor: mindkettőt ismerjük a BMW-ből, és a töltési teljesítmény opciók (11 kW váltóáramról, 50kW egyenáramról) is egyeznek. De akkor miért nem került piacra hamarabb? Ha mondjuk 2016-ban megérkezik, amikor a BMW ezt az akut az i3-ban bevezette, senki sem szólta volna le képességeit. A mai versenyben azonban ezek már nem menő számok, úgyhogy máshogy kell megfogni a vevőt.

Ez nagyon lapos, biztos villany?

A legtöbb elektromos autó magasabb az átlagnál, mert az utastér alatt még kell hely az akkumulátornak. Az eszméletlenül cuki Honda E például 151 centis, az i3 pedig 160 centire nyújtózik, a Cooper SE azonban pont ugyanúgy csak 143, mint benzinmotorral. És nem csak a magasságuk egyezik, hanem minden más is, mert a Mini úgy oldotta meg a villamos hajtáslánc beépítését, hogy az semmilyen módon nincs hatással a kocsi többi részére. A motor, az inverterrel és egyéb sallangokkal elöl lakik a benzines hajtáslánc helyén, az akku pedig a kardánalagútban és a hátsó ülés alatt kapott T alakú helyet, ahol egyébként a benzintank lenne.

Így változatlan az utastér, benne ugyanazok a műszerek és ülések várnak, és csomagtér is literre egyezik a többi háromajtós Minivel. Ez azt jelenti, hogy a német-angol cég tervezői lemondtak a tiszta lap előnyéről, és ragaszkodtak a meglévő keretekhez. Pedig az egész villanyos autóépítés legnagyobb előnye, hogy a hajtáslánc sokkal szabadabban variálható, tehát sokkal ügyesebb kocsit lehet köré építeni, ahogy a Honda E fényesen illusztrálja:

A helyzet azonban az, hogy ez az aktuális Mini igazából nagyon kellemes, jól eltalált arányokkal dolgozik. Messze van a tágastól, de be tudok ülni magam mögé, és mivel nem a 195 centis testépítők a célcsoport, ezért csak kicsit kell kacsintani, miközben négyszemélyesnek nevezzük. A 211 literes csomagtér is meglepően ügyes, az állítható padlóval és síkba dönthető hátsó üléstámlákkal jól variálható, az egyetlen igazi fájdalom, hogy épp az álpadló alatt van a legjobb helyen a töltőkábel, tehát csak úgy férhetünk hozzá, ha kipakoljuk a cuccaink.

Ez az egész nagyon hasonlít arra, ahogy a Peugeot 208 / Opel Corsa testvéreket villanyosították, ott ráadásul még ennyire sincs kitalálva a töltőkábel helye az alig nagyobb raktérben. A baj csak az, hogy a nagyon ismerős, nagyon autószerű architektúra vesztese az akkumulátor, ami még ebben a tizenegy milliós városi villany-kisautó kategóriában is kicsinek számít. Hogy mást ne mondjak, a Stellantis testvérek 50 kWh kapacitással gazdálkodnak, így a WLTP mérés szerint bő száz kilométerrel messzebb jutnak, mint a Mini. A gyakorlatban nem ezt tapasztaltuk, de ebben benne van az is, hogy a tetemes tartalék miatt azokkal nem kezdtünk el spórolni.

Milyen messze megy el?

Bezzeg a Mini Cooper SE november hideg reggelein sose írt ki nekem többet, mint 165 km (WLTP: 232 km), így amikor a napi útvonalat 155 km-re kalkulálta a Maps, hát hogy mondjam: onnantól már csak simogattam a gázpedált. Meglepően konzekvens amúgy a komputer, autópályán nem indul zuhanórepülésbe a kijelzett hatótáv, szemben a Stellantis ikrekkel, és a nagyon spórolós vezetés sem növeli radikálisan – aznap végül 180 km körül merült volna le. De inkább megálltam egy DC töltőnél húsz percre, amíg én krémest és kapucsínót, a kocsi a gyengécske, 22 kW oszlopból 8,1 kWh áramot szívott fel.

Jó lenne nagyobb akku kapacitás, de tudom, hogy több helyet foglalna és többet nyomna a mérlegen. Most 1440 kiló a Cooper SE, azaz 150-nel több, mint a Cooper S, és egy mázsával kevesebb, mint az e-208. A Honda E még annál is nehezebb, talán nem véletlen, hogy norma szerint többet is fogyaszt, így a WLTP hatótávja kisebb, hiába nagyobb valamivel az akkuja. Lehet, annyira nincs is letolva a Mini gatyája ebben a nyílzáporban? Kár, hogy a vevők többsége ilyen mélységig nem merül el az amúgy is a gyári weboldalak sokadik bugyrába rejtett adatokban.

A lényeg itt az, hogy bár egy városi futkározós géptől senki sem várja a világ megkerülését, azért az ideális valahol 40 kWh körül lenne. Azért is, mert akkor már nem látnánk szükségét csurig tölteni minden este, ami ugye rosszat tesz a lítiumion aksi élettartamának, tehát nem csak a napi hatótáv, de a tartósság is nőne egy nagyobb pakkal. És jé, az i3 aktuális kiadása 42,2 kWh bruttó kapacitással bír, tehát tudják ezt a BMW-nél is. Miért nem azt építették a Minibe, ha már ilyen későn került piacra? Az egyetlen jószándékú magyarázat az lehet, hogy nagyobb akkumérettel és -tömeggel veszített volna autószerűségéből.

A Mini vezetési élmény megvan még?

Ezt a kérdést érdemes kettéválasztani, hiszen az a mérges kis gombóc, amit legtöbben Mininek ismerünk, az itt nincs már meg. A manuális váltó kiesése, illetve a jelentős tömeg egyértelműen megmásítja a viselkedését. Nyugodtabb és felnőttesebb a mozgása, nem csak egy eredeti Miniből átülve, de még mondjuk a 2005-ös, Prince motoros generációból nézve is. A helyzet azonban mégsem teljesen tragikus, ugyanis időközben a benzinmotoros változatok is szedtek fel kilókat, és általában automatával veszik őket, így már ott sem a harcos terrier, inkább a nyugodt bulldog jellem a megszokott.

Például a 231 lóerős, de hozzá 1450 kilós és persze automata JCW Cabrioban pont ugyanezt a felnőttes, kiszámítható mozgást éltem meg, mint a villanyban. Nem kell szeretni, de a helyzet az, hogy most épp itt tart a Mini, így ebből a kínálatból nem lóg ki lefelé a villany változat mozgása sem. Hiszen a kormány pontos és gyors, a futómű patent, kemény ugyan, de még éppen nem rázós, és a márka legfőbb védjegye, a mély üléspozíció is hibátlanul megvan. Ugyanúgy elvakít benne minden SUV, mint a többiben, köszönhetően annak, hogy alattam nincs aksi, csak mellettem-mögöttem. Csak annyi, hogy ez már nagyon tapad, nagyon szépen, sínen kanyarodik, a mozgása inkább biztonságos, semmint játékos. Nem ugyanaz, mint régen, de azért ezt is lehet élvezni.

Ha David Beckham rendesen gyúrt volna

perko_rudolf
Perkó Rudolf követés

Nagyon kíváncsi voltam a villany-Minire, ráadásul egy barátom épp ilyet tervez venni, ezért elkértem Gyuritól egy fél napra. Szeretem a mindenkori Miniket. Egyrészt van stílusuk, másrészt jó őket vezetni. Az SE kapcsán az volt számomra a nagy kérdés, hogy mennyi maradt meg a jó minis vezethetőségből, vagy mennyire lett buta villanyautó. Mivel az SE egy belsőégésű-motoros autó villanyosított változata, láttam rá esélyt, hogy az utóbbi lesz: egy rossz súlyelosztású, bénán mozgó nehéz kisautó. Szerencsémre csalódtam. Persze nehéznek nehéz, de a futomű továbbra is játékos, és a gáz(?)reakciója is tud kellően harcias lenni a megfelelő beállítások mellett. Mint amikor egy focista rámegy a tömegnövelőkre és rendesen kigyúrja magát. Nem ő fog elérni minden labdát onnantól, viszont stabilan van helye a csapatban védekező középpályásként. Rövid verdikt: a miniséget még jobban csinálja egy benzines, de villanyautóként kifejezetten üde színfolt a piacon. Ha nem lenne i3-as BMW, akkor talán ez lenne a kedvenc villanyosom.

Utóirat: az üvegtetőt mindenképp x-eld be!

Valódi sportautós élményt azonban nem ad, ahhoz valahogy nem elég erős, nem lő ki úgy, ahogy sok villanyautótól megszoktuk. Amíg fel nem lapoztam a katalógust, eszembe se jutott volna 184 lóerősnek saccolni, érzésre inkább úgy megy, mint a 135 lóerős sima Cooper. A legnagyobb erénye nem is veretéskor, hanem normális közlekedéskor jön elő: a BMW egypedálos megoldása, azaz hogy nagy erővel lassít és állóra fékez a gázpedál felengedésére, némi megszokás után kifejezetten kellemes vezethetőséget ad.

Nagyon könnyű megszeretni a Cooper SE-t, mert jó a kárpit, kellemesek a formák, eszelős jól néz ki még mindig szerintem, és meglepően praktikus a mérete, ha egy ember közlekedése a feladat. Hangulatos tárgy ez na. A villanyosítás olyan előnyei is benne vannak, mint a csendes és rezgésmentes működés és a várhatóan fájdalommentes karbantartás – ezzel bizonyára nem kell majd félévre előre időpontot kérni Novoth Tibihez motorgenerálra. De valahogy mégsem az igazi, mert nincs vágyható tulajdonsága a szépségén túl, azt meg már a hétmilliós benzines Cooper is tudja. Mindennapi szaladgálósnak még pont túl kicsi a hatótáv, élményautónak meg sem elég erős, sem elég vad, márpedig a 11 millió forintos alapár az a magasság, ahol már mindkét feladatot meg lehet jobban oldani.

Totalcar értékelés - Mini Mini Cooper SE - 2021

6
TC

Se Mininek, se villanyautónak nem az igazi, de mindkettőből tud annyit, hogy akinek megtetszik az alakja, az fogja tudni szeretni. Egy rendes Mini vagányabb, de a mai testvérei közé odaillik.

Népítélet - Mini Mini

7,4
Nép
5.8
7.8
7.3
6.5
9.5

Az oldalról ajánljuk

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

2 órája
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25