Ordít róla a mérhetetlen szerénytelenség, mintha a soha nem alvó Las Vegas fényei villognának körülötte szüntelen, ráadásul végtelenül távol esik a zöldellő politikai korrektségtől, de a Ford Mustang Mach 1 annyira imádnivalóan őszinte tahóság, hogy még az ostoba automata váltó sem tudott halványítani rajta, pedig nagyon ambíciózusan küzd a nagyszerűség ellen.

Minden közszolgálati röfögtetés után megjegyeztem magamnak, hogy mennyivel jobb érzés kilökni fokozatból a menő fehér billiárdgolyót, és úgy rúgdosni a gázpedált a benzingőzre ittas alkalmi közönségnek, mint P-be ráncigálni a műanyagos automatát. A jutalom utána nem marad el, mert az ablakon túl mosoly és élő lájk hátán érkezik a pozitív megerősítés, hogy még mindig baromi jó hangja van a szívó V8-asnak.
Irgalmatlanul tudok szentségelni, amikor a 316-os kuplungját nyomom ki huszadjára a Nyugati téri felüljárón, pedig az nem olyan, mint egy makacsabb vádligép. Álomvilágban élünk mi, ha azt gondoljuk, mindenki a kőkemény kéttárcsás kuplunggal szeretne kiváltani egy fél lábnapot a tömött budapesti forgalomban. A 10 sebességes automata ezt egész gördülékenyen csinálja, hiszen szépen lehet vele kúszni a forgalommal és autópályán is hamar felkapcsol tizedikbe, hogy aztán 130-nál 2000-es fordulat körül járjon a motor.

Munkába járni nyilván nem a Mustang Mach 1-essel éri meg a legjobban, mert simán legurul rajta 15-20 liter benzin 100 kilométeren, viszont utazóautónak szinte már ideális. Az alacsony fordulat és a lehalkított kipufogó miatt nyugodtan pörögnek alatta az unalmasabb kilométerek is, a fogyasztása is lecsúszik 9 l/100 km alá. Fűthető és szellőztethető bőrüléseibe is jó belepunnyadni, aztán van abban valami varázslatosan harmonikus, amikor a hosszú gépháztetőn játszanak a tükröződések, közben szól a The Heavy-től a What makes a good man, és a tükörben egyetlen pontba futnak össze a szalagkorlátok.
Négy ülés van benne, de ebből valójában csak az első kettő használható, mert a hátsó padot az etetőszékkel együtt növi ki bárki. 408 literes csomagtartójába még nyaralási homli is fér bőven, mert lopja ugyan a teret a csinos kupéság és a technika, de van is miből. Tetszik az a felfogás, hogy a Mustangban maga a hajtás volt a legfontosabb, a beltér, az ülések, a pohártartó pedig csak úgy van benne, hogy legyen hová rakni a telefont meg a kacatokat. Guszta a retrós hangulatú, szimmetrikus műszerfal és a három kör alakú légbeömlő középen, alatta az érintőképernyős kijelző és a billenőkapcsolós gombsor. Sorban a Start gomb, a menetstabilizáló gombja, majd a legvégén a módválasztó. Így már gyújtáson kinyitja a kidörgő szelepeit, hogy reggelente kellemes muzsika, vérbő V8-as rockzenekar kísérje az ébredést.
Valójában mindent tud, amit tudnia kell, de a műanyagok olyanok, mint egy közepesen felszerelt Fiestában. És nem érdekel a kemény ajtókárpit, a hullámosan varrott bőr és a furán csiszolt dekorbetét, mert a Mustang Mach 1 - szigorúan kézi váltóval - a világ egyik legjobban elköltött 22 millió forintja.

Kedvelem az analóg óracsoportokat, de ez a digitális műszeregység tényleg hozzátesz az autóhoz. Klasszikus nézete mellett lehet minden paraméterét variálni, én azonnal beállítottam a lila és rózsaszín kombinációt, a fogyasztási adatok helyett középen kis kiegészítő műszerekkel, melyek hasznosak lehetnek a hétvégi pályanapon. Vágtázik egy kis vadló a kormány gombjai között, ott van alatta a gumifüstölő üzemmód és a rajtelektronika.

Ha csak a katalógust nézem, akkor a stílusos Bullitthoz van közel, de a Mach 1 kormányműve a Shelby GT350-esből érkezik, az első lökhárítóját a jobb aerodinamika miatt dolgozták át, hátul pedig a GT500-as diffúzora van, hogy hatékonyabb legyen a Mustang hűtése és valóban leszorítóerőt termeljen. A motorolajnak és a váltóolajnak is kiegészítő hűtője van, az első rugótornyokat pedig egy irdatlan Mach 1 feliratos gerenda merevíti. A hangsebesség után Mach 1-nek keresztelt Mustang innen Európából nézve a legsportosabb, amit kapni lehet, amerikai szemmel viszont belépő izomautó.
A pokol legmérgesebb kígyói: Shelby GT500 és GT350R
A Shelby Mustang kínálat kétféle embert szólít meg: akik szeretik a sok lóerőt, meg akik csak akkor érzik jól magukat, ha még annál is több a lóerő.
Egészen addig tudtam megérteni az automata Mustang Mach 1-et vásárlókat, amíg ki nem szabadultam vele a kedvenc szerpentinjeimre, mert ott aztán először hangosan szórtam átkot a váltóra, aztán csak lemondóan csóváltam a fejem. Amikor elcsattan az ostor a 460 ló felett, visszavált tisztességgel néhány fokozatot, majd zavarba jön és elkezd felgangolni. Ezt, mármint a döntésképtelen váltogatást egy egyszerű előzésnél is előadja, ahol visszavált hármat, majd rájön, hogy az úgy sok, ezért közben felvált kettőt. Mintha neki is sok volna ez a 10-es skála, amiből választani kell, ezért néha random bepróbálkozik egy számmal, hátha jó napja van a váltóharangban pörgő rulettasztal mellett. Néha ebből kijönnek olyan furcsa kombinációk, mint az ordító motor és szerény megindulás vagy tövig nyomott gázpedál mellett tanácstalan tétovaság. Ez a bizonytalanság nagyon rossz érzés olyankor, amikor hevesen fűzögetném a kanyarokat, amire egyébként fantasztikus volna a Mustang Mach 1.

Majd’ 4,8 méter hosszú és 1851 kiló a Ford Mustang Mach 1, de legalább akkora élvezet vele örömautózni, mint a Mazda MX-5-össel vagy akár az Alpine A110S-szel, csak más az íze. Soha nem volt még annyira isteni autó a Ford Mustang, mint most. Több mint 50 évet kellett rá várni, de én azt mondom, hogy barátaim, ez mocskosul megérte. Minden évtized a merevtengellyel, a Fox bodyval és a ‘90-es évek jellegtelen lágyságával együtt. Annyira vastagon benne van az amerikai nehéz vas érzése, hogy szinte folyik a kezeim között a olaj, csorog a pulled pork hamburger szaftja a szakállamon, habzik a kupak alól a kétliteres kóla. Benne van az önfeledt gépészkedés öröme, hogy a kanyarív szűkítésével egyre határozottabb kezet kíván a kormányzása, ahogy egyre jobban bele kell állni a fékbe, hogy a hatdugattyús Brembo nyergek rendesen megszorongassák az elöl 380 mm-es, hátul 330 milliméteres tárcsákat. Egy percig nem töri magát a Mustang azon, hogy elrejtse a kilókat, inkább ezzel együtt mozog fergetegesen.
Az igazi autózás csodája
1,1 tonnás és 292 lóerős az Alpine A110S, ami azt jelenti, hogy 3,8 kilót visz egy ló. De ez nem mondja el, mennyire szédítően jót lehet vele autózni.

Csodálatos karaktere van az 5,0 literes, dupla vezérműtengelyes, változó szelepvezérlésű, szívó V8-asnak, amire 87 milliméter átmérőjű fojtószelep került és egy vödör méretű direktszűrő, ami miatt még egy kicsit intenzívebben tolakszik be a 460 lóerő hangja az utastérbe. 4000 környékén megtörténik a csoda és egy pengeéles, dühös sportmotor lesz belőle, mennyei gázreakcióval, szóval cseppet sem bánom, mert klassz fémes hangon szól, aztán tüdőből üvölt, istentelen robajjal zúz végig a világon.

4,4 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100-ra, de ez már nem az az amerikai autó, ami kizárólag negyedmérföldes egyenest képes maga alá rántani, mert van alatta egy igényesen belőtt futómű (elöl MacPherson, hátul független soklengőkaros). A Ford szerint a Shelbytől származó szilentek és stabilizátorok, valamint a csillapítás is versenypályára hangolt, de nekem ez amolyan lelkesítően feszes, ami jól egyensúlyozik az élhető és a szigorú között. MagneRide lengéscsillapítókkal szerelik a Mach 1-est, mely a kerekenként elhelyezett szenzorok jelei, az útviszonyok és a beállított menetmód alapján szabályozza a fémrészecskékkel kevert lengéscsillapító olajra ható mágneses teret.

Eszelős showt csinál már Sport+ módban is, mert itt már rányitja az aktív szelepet a kipufogóra, ezért rendesen érezni a motor alapjárati dohogását és hallani a váltások utáni tűzijátékot. A menetstabilizáló nem vonul teljesen háttérbe, inkább csak segít játszani a súlyos géppel, mert a Mustang ugyan nem lesz könnyebb és kisebb sem, de remekül kommunikálja, hogy hol vannak a határok. Bőven hagy benne játékot, a hosszú tengelytáv és a súly miatt megengedően viselkedik, rendesen elkeni a fenekét az olajhűtővel szerelt Torsen sperr, amikor a kanyarkijárat előtt rásimítok a gázpedálra.
1964-ben mutatták be az első Ford Mustangot, aminek első darabjait még a nagy premier előtt adták el, többek között egy tanárnőnek, ami jól mutatja, eredendően mennyire nem egy autós találkozó után tömegbe csapódó izomautó ez, hanem egy megfizethető és szexi kupé a második világháborús P-51 Mustang vadászgép után keresztelve. Egyszerre tapintott rá a Ford a széles rétegek számára elérhető árra és a szépérzékre, így a kezdetben tervezett évi 100 ezer darab helyett több mint a négyszeresét adták el, két éven belül pedig legördült a szalagról az egymilliomodik Mustang is.

Hosszan nyújtózkodó cápa orrával és a szépen lejtő tetejével nekem az egyik kedvenc kupém a ‘67-es fastback, aminek formájához visszatértek ezzel az új Mustanggal is. Megvan az agresszív orr, a mélyen ülő, morcosan néző vetítőlencsék a fényszórók burája alatt, a hatszögletű hűtőrács a vágtató szürke lóval, a kör alakú kiegészítőlámpák helyével, de minden vonalában van valami egészen gyönyörű. Ahogy a gépháztető légkilépőitől induló élek körbeölelik a kabint, az a vaskos combizom a hátsó sárvédő felett mindig és a hármas osztású hátsó lámpák, alattuk a négy masszív kidörgővel.
Nagyon kevés autó van, ami beváltja azokat az ábrándokat, amik első pillanásra beugranak róla, de a Mustang Mach 1 pontosan ilyen. Ha az átkozott 10-es automatát kiradírozzuk a képletből. Sőt, még jobb is, hiszen tud kanyarodni. Mit tud, imád, kívánja. A motorja egyszerre rotyogó nyolchengeres és fordulatra éhes V8. Van gyorsabb, praktikusabb és kényelmesebb is, de ennyi pénzért ekkora adag örömöt nem ad semmi más.
460 lóerős a Bullitt Mustang is, de a pályanapok helyett inkább a stílusra mentek rá. Nézd!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
