Nagyon szeretne sportautó lenni
Használtteszt: Seat Leon FR – 2016.
A III-as Leon volt a hetes Golf olcsó alternatívája - 2016-ban fél millióval olcsóbban lehetett kihozni a szalonból, mint a szinte teljesen azonos felszereltségű Volkswagent. Hatévesen még feszes - bizonyos szempontból talán túlságosan is -, de jó hír, hogy ez a TSI már nem az a TSI.

Gyártották három-, ötajtós illetve kombi változatban, 1,2-es, 1,4-es, 1,8-as és 2 literes motorral és a hírhedt DSG váltóval is, amitől a Jóisten óvjon mindenkit. A tulajt a tesztvezetés győzte meg annak idején, sokkal közvetlenebb a kormánya, mint egy Golfnak, ezáltal vezetési élményben nagyobbat ad, de csendesen belesuttoghatjuk a legsötétebb éjszakába, hogy ugyanazokról a polcokról szedegették hozzá össze az alkatrészeket.
A Seat is ebben bízhatott, amikor 2013-ban kihozták az új Leon-t. A szögletes dizájnnal jobban vonzza a tekintetet, mint a korábbi, ormótlan krumplira emlékeztető forma. A sportos megjelenés és a Golf alá belőtt ár mellett az opciós led világítás volt a harmadik vonzó tényező - alapáron ugyanis halogén izzó járt, xenon nincs és nem is volt. Kívülről elöl-hátul, a beltérben a kormányon és az alumínium küszöblécen diszkrét FR (Formula Racing) feliratok hirdetik, hogy ez nem az 1,2-es alapmodell - az FR felszereltséget csak az 1,4-es, 125 lóerős változattól felfelé lehetett rendelni. Ebbe az 1,4 TSI került 150 lóval.
Ez a TSI már nem a rosszhírű, láncos változat, melyet rengetegen szidtak a feszítőpatron hibája miatt, ami menet közben hagyta szabadon csapkodni a láncot, és az átugró vezérlés rögtön milliós motorfelújítással dobta meg a fenntartási költségeket. Ez viszont már az 5F1 kódú, szíjjal hajtott vezérlésű változat - a szíj csereperiódusa normál használat mellett 240 ezer kilométer, de érdemes preventív jelleggel 200 ezrenként cserélni a vízpumpával együtt.
A TSI, amit meg szabad venni
Ez az Octavia flottás autó volt harmincezres olajcsere-periódussal, nézzük, mit mutat a motordiagnosztika, mi a helyzet a szíjas TSI-vel 180 ezer km után.
Ennél a példánynál ez még távol van, hat év alatt 70 ezer kilométer gyűlt benne össze, eddig csak az első féktárcsákat, az akkumulátort és a gyertyákat kellett a kötelező előírásokon felül cserélni. Zavaró hibák nem jöttek elő - esetenként a visszapillantó tükrök megmakacsolták magukat, és nem óhajtottak behajlani, ezt egy szoftverfrissítés oldotta meg, a nyikorgó tetőablakra pedig az évenkénti zsírzás a megoldás.
Leont bár meglepően vad színekben is lehetett rendelni, ez egy biztonsági metálfehér - így már éppen nem unalmas, eladni viszont sokkal könnyebb lesz, mint egy levelibéka zöldet. A piros színnel varrt bőrülések jól mutatnak, egyedül a 18-as felniktől rázott már előre a hideg - gyárilag feszes futómű és a nagy felni kombinációja előrevetíti, hogy a húszforintoson áthajtva megmondod, fej vagy írás - ez egy olyan országban, ahol a csatornafedőket nem tudják az aszfalt szintjébe süllyeszteni, nem feltétlenül szerencsés. Ráadásul ebben a méretben már nem olcsó a jó tapadás, a 225/35 Bridgestone Potenza S001-es papucsok darabja potom 55 ezer körül mozog, attól függően honnan rendeli az ember. A komfortérzeten mindenképpen nagyot javított, amikor felkerült a 17-es téli szett.
Az autó közel full extrás, a fényezésén nem látni az idő múlását, a napfénytetővel a sötét beltér sem depresszív. A belső díszvilágítás piros és fehér színben változtatható attól függően, hogy milyen módban használjuk - normál és eco módban fehér, sportban piros, Individualban pedig a sofőr állíthatja be, melyiket kéri. A kocsiba már utólag került bele a gyári MirrorLink, amely segítségével képes tükrözni a telefont, tehát ha akarom Apple CarPlay, ha szeretném Android Auto - csak ezt szerencsére variálhatjuk kedvünkre. A mostani, modern kocsikhoz képest kicsi a kijelző, azonban magasabban helyezkedik el, mint a konszernbeli testvéreinél, így megfelelő hangolással nappali és esti fényviszonyok mellett is tökéletesen látni lehet. Egy Golfhoz vagy egy Octaviához hasonlítva jobban kézreáll az érintőképernyő, tehát könnyebben lapozgathatunk a multimédia és a kocsi futásáról szóló információk, beállítások között. Gyorsan el lehet érni mindent, logikus a kezelése, és nem nagyon kell gondolkozni, mit hol talál az ember.
A beltér jól tartja magát, a Népítéletben sokan megírták, hogy a sportülések felnőtt férfiaknak már inkább szűkösek, mint passzentosak - nekem viszont kényelmes, és nincs kiülve vagy kiszakadva, nem mondanám meg, hogy már ennyi idős. Majdnem teljes körpanorámám van a kormány mögött, mivel elhagyták a sok helyen megszokott pici háromszögablakot, és engedték hosszan kifutni az üveget. Előrébb vannak az A oszlopok, ennek megfelelően tökéletesen kilátni minden irányba. Vittek még a belső térbe egy kis játékosságot a trapéz formájú légbeömlőkkel, így izgalmasabb, mint egy Golf vagy Octavia, de ennyitől senki nem fog egyik ámultaból a másikba esni.
Ami viszont fájó, hogy bár a sűrűn taperolt részeken az ujjaid alatt a puha, finom műanyagot érzed, de lentebb haladva jönnek a kopogós anyagok és a tapinthatóan bántó spórolás. A középkonzolon meg a kartámasz alatt az évek múlásával borítékolható, hogy zörögni fognak a műanyagok. A facelift utáni verzióban az ajtóborítás már szövetbe vált, talán érezhették, hogy ez 2013-ban még elment, de a következő lehetőségnél gyorsan cserélték. A csomagtér tágas, a padlója két szintben állítható, jól pakolható, így az se lesz probléma, hogyan szállítmányozza haza az ember gyermeke a karácsonyfát.
Bár az autó nem alkalmas komolyabb huligánkodásra, érződik, hogy nagyon, de tényleg nagyon szeretne sportkocsi lenni. Tulajdonképpen nem megy rosszul: 2000-es fordulatig altat, aztán megjön a töltőnyomással a Cupra-érzés előszele. Színházi körítés ezzel megvan, de a nagy előadás elmarad, az FR jelzés és az optika csak ígérget - akinek a bika kell, annak ez szerény lesz. Cserébe egy hagyományos értelemben vett mindenes autó, amely elvan 6,5 literes fogyasztással. A kis pluszt a feszes futómű, a kormányzás és - meglepetésemre - a váltó adja. A manuális hatsebességes vajpuhán csúszik be a fokozatokba, mindenféle ellenállás, erőltetés és akadás nélkül. Igazából lehet kemény csávó módban is használni, egy dolgot nem szeret, ha kiforgatott motornál határozott pakolgatás helyett elkezded rángatni.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Webshop bruttó kisker ár |
Első féktárcsa (db) | Brembo | 31 218 Ft |
Első fékbetét (garn.) | Brembo | 35 300 Ft |
Hátsó féktárcsa (db) | Brembo | 23 989Ft |
Hátsó fékbetét (garn.) | Brembo | 12 915 Ft |
Levegőszűrő (db) | MANN- FILTER | 9 928 Ft |
Gyújtógyertya (db) | NGK | 7 949 Ft |
Olajszűrő | MANN- FILTER | 4 183 Ft |
Forrás: https://www.bardiauto.hu/
Összességében egy ajánlott vétel, a szíjas TSI-vel kevés figyelemre méltó hibával (vízszivárgás, elektronikai meghibásodások, ülésfoglaltság jelző, vagy a nem behajló tükrök), a dízel társai sokkal több aknát rejtenek. Kevés az eladó példány, a hasonló Leon FR-eket 3,5 (jellemzően a 2013-asok) és 4,3 millió között (2015) hirdetik. Ha valaki a kulcsos indítás helyett a gombosra, az analóg óracsoport helyett a digitálisra gerjed, annak érdemes a későbbi, faceliftes darabokat néznie, ezek ugyanis ebből a generációból még hiányoznak.
Több izgalmat ígér, mint egy Golf vagy Octavia, lehet hozzá vonzódni, hiszen egyedi formája van, csendes, takarékos - tűzijátékot viszont ne várj 150 lóerőtől, cserébe kellemes tettestárs a mindennapokban.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
