Az igaz út, amihez nem vagy elég bátor

Teszt: Peugeot 308 1.2 PureTech Allure

2022.05.26. 12:33

Adatlap Peugeot 308 1.2 PureTech Allure - 2022

  • 1199 cm3-es,soros 3 hengeres benzines
  • 131 LE @ 5500 rpm
  • 230 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.6 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Soha nem volt még annyira könnyű nagyot ígérni, mint most. Simán mondhatjuk, hogy olcsó lesz a villanyautózás, kiköltözhetünk a Marsra vagy jobban élünk, mint akárhány éve, mert az internet bármit elbír, és a nagy virtuális zajban könnyen felejt. Innen nézve tét nélkül kijelentheti a Peugeot is, hogy a 308-asnál kevés jobb kompakt van. A franciák viszont nem vették fel ezt az attitűdöt, hanem csináltak egy baromi jó autót.

Hihetnénk, hogy már nem érdemes foglalkozni a hagyományos ötajtós műfajával, hiszen mindenki egy kéttonnás, konnektorról tölthető szabadidő-autóval akar járni, amiben sokszor nincs több hely, zajosabb és kellemetlenebbül fut, de legalább divatja van, mint egy Michael Kors táskának. A Peugeot 308-assal viszont azt a célt tűzték ki a franciák, hogy kiütik a ringből a Volkswagen Golfot. Tehát azt a kompaktot, aminek minden generációja az évekkel kultautóvá érik, és többen gondolkodás nélkül megveszik a következőt belőle. Abban valóban van valami, hogy a hetedik generációt annyira nehéz überelni, hogy maga a Volkswagen is elengedte.

Kapcsolódó
Még mindig ez a legjobb

Még mindig ez a legjobb

A Golf az autóipar állócsillaga, ám most bátrabban nyúltak hozzá, mint az elmúlt húsz évben bármikor. Viszont szokni kell, hogy aztán imádni lehessen.

Elég volt egy pillantás a 308-as Peugeotra, és már le is vagyok nyűgözve. Nem csak vadítóan kék metál színe miatt ragyog ki az unalom szürke tengeréből, mert ez a forma még feketében is nagyon ütős. Remek arányai vannak az előre nyújtózó orral és a vaskos hátsó tetőoszloppal, de az olyan részletek adják meg az ízét, mint a sárvédők domborítása a kerekek felett vagy a vészjósló szemfogként függőlegesen leszúró menetfény. Határozottan néznek rajta a LED-es fényszórók és az izgalmas mintázatú hűtőmaszk, büszke oroszlános pajzzsal a közepén. A vékonyka hátsó lámpák szinte beleolvadnak a vonalakba, mégis feltűnően míves elemek, az ilyenek miatt a 308-asra a sokadik napon is kellemes élmény ránézni. Mindig van min gyönyörködni körülötte, ezért mindenképpen a kompaktok szépségversenyének győztese.

Egyszerűen betalált a dizájn, ilyen megjelenéssel simán félre lehet söpörni az egyre alaptalanabb előítéleteket. Ha belegondolok, nagyon kevés márka húzza annyira szépen a ceruzát mostanában, mint a Peugeot, ahol a 208-astól az 508-asig minden végtelenül jó ízléssel van megrajzolva. Már tényleg csak egy hátsókerekes kupé kéne (Peugeot 504), és megvennének kilóra.

Utastere tökéletesen hozza a modern autózás minden elemét, így van benne sok USB csatlakozó, hogy az okostelefonokat legyen miről etetni, minden funkció a központi kijelzőn keresztül érhető el, és az óracsoportot is egy halom - szabadon konfigurálható - pixel helyettesíti. Annyira letisztult és modern a 308-as beltere, hogy szinte idegenül mutat benne a múltból átmentett kézi váltó karja. Alapvetően a Peugeot-ban is fentebb találhatóak a puhább, alul pedig a taperolást kevésbé kívánó műanyagok, de mindnek klassz textúrája van és messze sokkal jobb élmény ebben ülni, mint a szomorú belterű Focusban vagy a pittyegő Ceedben.

Klassz az érintőkijelző alá pakolt sornyi digitális gyorsgomb, de a valódi gombokat még mindig jobban kedvelem. Alatta viszont ott vannak a szédítően menő, futurisztikus zongorabillentyűk, az elakadásjelzőnél pirossal kiemelve. A felső ívbe épített szellőzők és a műszerfal szövetbetétje is feldobja a kabint, ami a monokróm színvilága ellenére tud üde tér lenni. Első ülései egyszerre komfortosak és határozott tartásúak, a hátsó padon is kényelmes üldögélni. 5,5 centiméterrel nőtt a tengelytáv az előző generációhoz képest, ami jót tett a hátsó helykínálatnak, el is lehet benne férni rendesen, de aki valóban használná a második sort, annak inkább a kombi ajánlott.

Kicsit túlkapásnak érzem, hogy az ülésfűtés bekapcsolásához a menüben kell turkálni a furcsa menüpontok és véleményes fordítások között, továbbá a fordulatszámmérő akadása is érdekes jelenség volt. A digitális élmény nem a Peugeot erőssége, de szépnek és okosnak lenni az életben is ritkán jön össze.

Mobiltelefonnak külön helye van a váltókar előtt, de pohártartó és más hasznos tárolók is vannak a fedélzeten. 412 literes az ötajtós csomagtere (több mint 600 liter a kombié) és ezeknek a litereknek egy része (28 liter) a padló alatt található, így inkább a mikroszálas törlőkendőtől a láthatósági mellényig tartó kacatoknak lesz ott helye.

Műszaki alapjai nagyrészt változatlanok, de a temérdek új elemet tartalmazó EMP2-es padlólemezre épülő 308-asból a benzines és dízel változatokon túl plug-in hibridet és később teljesen elektromos hajtásút is lehet majd választani. A 130 lóerős teljesítményű 1,2 literes, háromhengeres turbómotorral és a 6 sebességes kézi váltóval nehéz bárkit elkápráztatni, de a 308-as már ezzel is végtelenül kellemes gép.

Alacsony fordulaton a 230 Nm nyomaték könnyedén viszi a kevesebb mint 1,3 tonnás 308-at, ami bőven kiszolgálja a mindennapokra elég dinamizmust. Amolyan tisztességes polgári autó képét festi róla a 9,6 másodperces gyorsulás és a 210 km/órás végsebesség is. Autópályára nem csak a fogyasztása, hanem a karaktere miatt is inkább a dízelt vinném, mert a háromhengeres motort itt már rendesen forgatni kell, hogy kipréselje magából a tempóról előzéshez szükséges rugalmasságot. Éppen egy kicsit műanyagos lecsengésű, de pontos a 6 sebességes kézi, forgatni azonban nem igazán kell a turbómotort, mert csak a darálós hang lesz erősebb. Fogyasztása a sietség és az idegesség mértékétől függően 6 liter feletti vagy 9 liter alatti érték, ami elég korrekt.

Futóművében semmi különös nincsen, mert elöl a szokásos MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros, viszont a hangolásában ott a mágia. A 308 kifejezetten megnyugtató autó, amivel ugyan jó érzés kanyarogni, de inkább a mindennapi kényelem meghatározó benne. Amikor Vác felé tartottam, váratlanul az úttestre ugrott egy nagyon hitványul töredezett szakasz, vasúti sínekkel súlyosbítva. Már kezdtem magam összehúzni, hogy felkészüljek a méltatlankodó zörejekre, de a Peugeot mintha krémes vanília pudingon siklana, egyszerűen átsuhant felette. Nem mindenki találja meg a helyét a kis kormány és a magasra emelt óracsoport előtt (i-Cockpit), én viszont kedvelem, de a szögletes karima tényleg nem mindig szerencsés, hiszen a körrel ellentétben mindig máshová esik a fogása, ha forog.

Fapados változatban, 110 lóerős háromhengeres motorral a Peugeot 308-as 8,83 millió forintról indul, az Allure felszereltségű tesztautó 10,5 millió forintért már minden hasznos opciót tartalmaz, az összerakottság remek minőségi élménye pedig mindben benne van. Sportosabban kanyarodó, okosabb fedélzeti rendszerű és tágasabb kompakt is van a Peugeot 308-nál, de gusztább és szerethetőbb aligha. Úgy tűnik, vannak még tettek az ígéretek mögött.

Totalcar értékelés - Peugeot 308 1.2 PureTech Allure - 2022

8
TC

Nem tökéletes kompakt a Peugeot 308-as, de szédítően gyönyörű és még a 3 hengeres turbómotorral, kézi váltóval is kellemes autó, amit öröm használni a mindennapokban.

Az oldalról ajánljuk

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16