Titkos tipp ötszázezerig: Citroen Xsara?!

Használtteszt: Citroën Xsara 1.6i SX - 2000.

2022.07.02. 12:02

Pálcát törni autók felett divat, hazánkban pedig nemzeti sport. Mindenki ért mindenhez is, az előítéletek és nagy megmondások tárháza végtelen. Egy balatoni hotelben eltöltött hétvége áráért autót venni manapság komoly kihívást jelent, de a büszkeséget és a villantási vágyat levetkőzni még így sem sikerül. "Franciát? Nem kösz, azt inkább nem akarunk!"

Vannak típusok, amelyek az idők során annyira perifériára kerültek, hogy a vásárlók többsége már odáig sem jut, hogy ne akarja, hiszen eszébe sem jut a létezésük. Ilyen a Citroën Xsara is, amit már hetek óta kerülgetünk a telepen anélkül, hogy bárki érdeklődne iránta. Nem is emlékszem pontosan, hogy mibe számolhattuk be, mikor még nagy reményekkel az ügyfél kezébe csaptunk. Ez lehetett a pillanat, midőn nem láttuk a fától az erdőt, vagyis amikor a versenyzöld Sára részleteiben tökéletesnek tűnt, de az őt övező közönnyel nem számoltunk. 

Citroen Xsara 1.6 (2000) átírási költségek [Ft]
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Vagyonszerzési illeték 29 250 Ft
Forgalmi 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Gépjárműadó (éves) 9 100 Ft

Férfiasnak túl gömbölyded, nőiesnek pedig nagy és semmiképp sem vonzó, ráadásul szerencsétlenségére pont egy időben mutatták be az első szériás Mözsannal, Pezsó 306-zal és Ford Fókusszal. A Fóka nyert, mindenki más pedig vesztett. A sportos feeling, a feszes futómű és a New Edge dizájn diadalmaskodott az akkorra már túl általánosnak ható kényelem felett. Hirtelen érdekesebb és előremutatóbb lett a gyors kanyarodás, a stabil útfekvés és a feszes váltó, mint a menetkomfort. Ma pedig már örülünk, ha nem esik ki a fogtömésünk egy terepjáró volánja mögött. Vicc.

A klasszikus értelembe vett kényelem lassú csorbítása nem csak a felső kategóriát érintette, hanem a teljes iparágat. Ugyanúgy nyomon követhető a W140 Mercedes kontra újabb S-osztályok esetében, mint a Citroën háza táján, amikor a repertoárból fogták és egyszerűen kidobták a hidrós felfüggesztést. Pedig mi jut eszébe az embernek, amikor a márkára gondol? A kényelem, a futurisztikus utasterek és a hidrós futómű. Mi maradt ebből? Semmi. A régimódi fényűzésnek volt egy olyan súlyos, sűrejére desztillált gőze, amit ma már akkor sem lennének képesek összedobni a gyártók, ha egyáltalán akarnák. Kiöregedtek az ász mérnökök, meghalt az ambíció. Nem marad más, csak a műanyag, a marketing, meg némi linóleum a vegán bőrbelsőkhöz. És a plüss? Ne viccelj, az drága!

A csóri Xsara újonnan sem tudott túl sok különlegességet felmutatni, ami nem csoda, hiszen egyszerű tömegmodellnek szánták. A puritán jelleg viszont pont, hogy kapóra jöhetne a huszonéves használt autók piacán, hiszen ebben az életkorban a tartós és kopogós műanyag már nagyobb erény, mint a hullára kopott tapintásjavító bevonat (Golf IV), vagy a kilyukadt dudagomb (Astra G), esetleg a porrá rohadt karosszéria (Focus mk1). De a Sárának esélye sincs megmutatni, hogy mit tud valójában, mert a francia autós előítéletek, a nulla presztízs és az alaptalan megbélyegzés már évekkel ezelőtt kisavazta a köztudatból.

Visszafogott klattyanással magamra csukom az ajtót, nem nyikorog úgy, mint a 10 éves koreai budik. A régi iskolát követő 1,6 literes, 88 lóerős szívó benzinmotoron nézek egy EKG-t, majd az ellenőrző lámpák elalvását követően beindítom. Cicoma nélkül teszi a dolgát, nincs ingadozó alapjárat, vagy félre dobbanó gyújtás. Elindulok.

Alkatrészárak
Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Webshop bruttó kisker ár
Első féktárcsa (db) Champion 9 599 Ft
Első fékbetét (garn.) Champion 8 377 Ft
Kuplung szett (3db.) Sachs 47 631 Ft
Lengéscsillapító (első db) TRW 29 916 Ft
Vezérműszíj készlet Dayco 13 881 Ft
Olajszűrő (db) Champion 2 052 Ft
Levegőszűrő (db) Valeo 2 838 Ft
Pollenszűrő (db) Febi 5 509 Ft
Üzemanyagszűrő (db) Febi 2 479 Ft

Nem a közlekedési tápláléklánc csúcsa, de vállalható szinte minden helyzetben. Olcsó szögelni, nem fogyaszt sokat (7,7 körül) és a hangja sem okoz feltűnést az utca forgatagában. A nullaszáz ma már értelmezhetetlenül sok, vagyis 13,7 másodperc, de ez valójában mindegy. A 130-as utazót eléri és tartja, a végsebessége pedig 180 körül alakul.

Mezei, spirálrugós futóműve ellenére a Xsara nem úgy kényelmes, ahogy azt manapság minden tágas utasterű autóra kötelező ráfogni, hanem a szó klasszikus értelmében. Hosszú ülőlapok, puha szivacsozás, selymes plüss, ami körülvesz minket és a kezelőszervek javát. A tekerős hátsó ablakot egyenesen öröm pörgetni, hiszen az ajtókárpit kézfej cirógatása felér egy anyai simogatással. A texturált kormány a világért sem hajlandó lekopni és semmi sem zörög vagy zizeg idegesítően, csak csendben gurulunk. Oké, a váltó lehetne pontosabb, de egy átlag felhasználónak ez fel sem tűnne soha. A fék sincs agyonszervózva, hiszen a kilencvenes évek végén még mindenki le tudott nyomni egy nyomorult pedált.

A kormányzás pont olyan, mintha egy vízi hullát pofoznánk életre. Amerre tekerjük, arra billen, aztán lassan tovább dől. A Szilva Tamástól hallott passzív hátsókerék kormányzást csak azóta hallucinálom be, mióta tudok a létezéséről. A márkamogul szerint viszont előbb utóbb minden tulaj megismeri, legkésőbb akkor, amikor a hátsó híd tűgörgői megadják magukat, és ki kell fizetni a javítás számláját. Vásárláskor érdemes a hátsó kerekeket szemügyre venni, mert ha csálén dőlnek, akkor a baj már előrehaladott állapotban van. A sávot egyébként szépen tartja, bekanyarodás után a kormány visszaáll középre, az index pedig kikapcsol. Kell ennél több egy közepes kanapé áráért?

Az első generációs Sára típushibáiról tovább faggattam Szilva Tamást, aki válaszában elmondta, hogy a gyújtáskapcsoló szokott cserére szorulni, valamint az elektromos ablakok gombjai képesek beszakadni a műszerfalba. Szerinte érdemes odafigyelni a korrózióra és a motorvezérlő fedelének meglétére, különben beázik. A továbbiakban ejt még néhány szót az első lámpák bemattulásáról és az elmálló fűtéscsőről, mint jellemző típushibák. A megoldást a csere jelenti, de aggódni felesleges, semmi sem drága.

Tamás külön kiemeli, hogy a Xsara egy kifejezetten megbízható autó ezzel a motorral és a legtöbb problémát szerinte a felhasználók "fillérbaxása" okozza. Ilyen lehet az óracsoport rakoncátlankodása vagy az immobiliser hibája, amit a rossz minőségű vagy gyenge akkumulátor okoz. Szerinte a Xsara-tulajok sportot űznek a spórolásból, emiatt rettentő nehéz gányolástól mentes autót találni a használtpiacon. Vásárlás után pedig az kötelező nagyszerviz mellett egy szelephézag-állítást is javasol, mert ezzel elkerülhetők a további problémák.

Akad viszont egy megbocsáthatatlan gikszer a Xsara utasterében. Érzésre olyan, mint amikor a csajod egy hosszas és émelyítő előjáték után váratlanul ráharap (a könyöködre) és hirtelen szertefoszlik minden, amiről előtte fantáziáltál. Ez az önvédelmi viperáról mintázott ülésmagasság-állító tőr, ami nyugalmi állapotban is egy szintben végződik az ülőlappal, kihúzva pedig eléri a húsz centit. Általa a legmámorítóbb utazás is rémálommá válik egy szempillantás alatt, mert kiszálláskor beleáll a combodba és a többiek nem értik, hogy miért szentségelsz. Ki tudja, talán a mechanika adta meg magát, talán tervezési hiba, de a kellemetlen élményen nem változtat.

Nincs használtteszt néhány kötelező adat nélkül, hát jöjjenek. A csomagtér nyugalmi állapotban 408 liter, az ülések pedig osztottan dönthetők, így a teherkapacitás remek. Nincs Isofix-csati a gyereküléshez, akkoriban még nem volt divat. Van viszont ABS, négy lufi és gázteleszkópos motorháztető, ez utóbbi sok márkánál még nem divat. Az italtartókat nem vitték túlzásba, mert csak kettő van a kesztyűtartó lehajtható fedelében, de cserébe óriási a hamutál és az első ajtók könyöklői tároló rekeszként is funkcionálnak. A klíma csocsós és még ennyi idősen is nyomja a hideget, ami valóságos csoda. A pótkereket a csomagtér alatt helyezték el egy fém kosárban, de ezt 25 év után komoly kihívás lesz majd leszedni.

A kínálat 150 ezer forint körül indul a libakergetőkkel, a csúcs példányokért pedig 7 kiló körül kérnek. A használható állapotú Golfok, Astrák és Focusok viszont innen indulnak, hiszen esetükben nem csak az autót fizeted ki, hanem a sikereik mentén betárazott típusfelárat is.

Hogy Xsara rajongó lennék? Hát azt kétlem. Inkább arról van szó, hogy a patent kisautóval együtt megsajnáltam azokat is, akik a saját előítéleteik mentén rá se néznek, majd vesznek valami hulladékot, amin menőbb embléma van.

A tanulság az, hogy a félmilliós kategóriában keresgélve néha érdemes félretenni az előítéleteket, hiszen a Xsara egy bátran vállalható autó azoknak, akiknek kevés pénzük van és nem az autózásban keresik az élet izgalmait, de szeretik a faék egyszerű technikát, a kényelmes utasteret és a feltűnésmentes autótartást. A Xsara egy unalmas közlekedőedény, amit nem kell minden percben féltened, nem fogják ellopni és görcsöt sem kapsz, ha valaki rácsapja az ajtót. A Xsara inkább kocsi, mint nagybetűs autó, de annak tökéletes minden hibájával együtt és ennyi pénzért nem is kívánhatsz többet.

További, a köztudat perifériájára került, értelmezhető méretű és felszereltségű, hunyorítva már modernnek is látható jó vételek a félmillió forintos árkategóriában: Volkswagen Polo Classic, Hyundai Accent, Mitsubishi Carisma, Nissan Almera (N15), Seat Cordoba, Chevrolet Lacetti.

(Az autó még a cikk megjelenése előtt elkelt, de a hirdetési oldalakon akad még bőven azoknak, akiknek feszes a költségvetésük.- a szerk.)

Kövesd Marcit Facebookon!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

47 perce
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
  • Közélet

Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál

2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.

április 10., 06:03
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35