Titkos tipp ötszázezerig: Citroen Xsara?!
Használtteszt: Citroën Xsara 1.6i SX - 2000.
Pálcát törni autók felett divat, hazánkban pedig nemzeti sport. Mindenki ért mindenhez is, az előítéletek és nagy megmondások tárháza végtelen. Egy balatoni hotelben eltöltött hétvége áráért autót venni manapság komoly kihívást jelent, de a büszkeséget és a villantási vágyat levetkőzni még így sem sikerül. "Franciát? Nem kösz, azt inkább nem akarunk!"
Vannak típusok, amelyek az idők során annyira perifériára kerültek, hogy a vásárlók többsége már odáig sem jut, hogy ne akarja, hiszen eszébe sem jut a létezésük. Ilyen a Citroën Xsara is, amit már hetek óta kerülgetünk a telepen anélkül, hogy bárki érdeklődne iránta. Nem is emlékszem pontosan, hogy mibe számolhattuk be, mikor még nagy reményekkel az ügyfél kezébe csaptunk. Ez lehetett a pillanat, midőn nem láttuk a fától az erdőt, vagyis amikor a versenyzöld Sára részleteiben tökéletesnek tűnt, de az őt övező közönnyel nem számoltunk.
Citroen Xsara 1.6 (2000) átírási költségek [Ft] | |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Vagyonszerzési illeték | 29 250 Ft |
Forgalmi | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 9 100 Ft |
Férfiasnak túl gömbölyded, nőiesnek pedig nagy és semmiképp sem vonzó, ráadásul szerencsétlenségére pont egy időben mutatták be az első szériás Mözsannal, Pezsó 306-zal és Ford Fókusszal. A Fóka nyert, mindenki más pedig vesztett. A sportos feeling, a feszes futómű és a New Edge dizájn diadalmaskodott az akkorra már túl általánosnak ható kényelem felett. Hirtelen érdekesebb és előremutatóbb lett a gyors kanyarodás, a stabil útfekvés és a feszes váltó, mint a menetkomfort. Ma pedig már örülünk, ha nem esik ki a fogtömésünk egy terepjáró volánja mögött. Vicc.
A klasszikus értelembe vett kényelem lassú csorbítása nem csak a felső kategóriát érintette, hanem a teljes iparágat. Ugyanúgy nyomon követhető a W140 Mercedes kontra újabb S-osztályok esetében, mint a Citroën háza táján, amikor a repertoárból fogták és egyszerűen kidobták a hidrós felfüggesztést. Pedig mi jut eszébe az embernek, amikor a márkára gondol? A kényelem, a futurisztikus utasterek és a hidrós futómű. Mi maradt ebből? Semmi. A régimódi fényűzésnek volt egy olyan súlyos, sűrejére desztillált gőze, amit ma már akkor sem lennének képesek összedobni a gyártók, ha egyáltalán akarnák. Kiöregedtek az ász mérnökök, meghalt az ambíció. Nem marad más, csak a műanyag, a marketing, meg némi linóleum a vegán bőrbelsőkhöz. És a plüss? Ne viccelj, az drága!
A csóri Xsara újonnan sem tudott túl sok különlegességet felmutatni, ami nem csoda, hiszen egyszerű tömegmodellnek szánták. A puritán jelleg viszont pont, hogy kapóra jöhetne a huszonéves használt autók piacán, hiszen ebben az életkorban a tartós és kopogós műanyag már nagyobb erény, mint a hullára kopott tapintásjavító bevonat (Golf IV), vagy a kilyukadt dudagomb (Astra G), esetleg a porrá rohadt karosszéria (Focus mk1). De a Sárának esélye sincs megmutatni, hogy mit tud valójában, mert a francia autós előítéletek, a nulla presztízs és az alaptalan megbélyegzés már évekkel ezelőtt kisavazta a köztudatból.
Visszafogott klattyanással magamra csukom az ajtót, nem nyikorog úgy, mint a 10 éves koreai budik. A régi iskolát követő 1,6 literes, 88 lóerős szívó benzinmotoron nézek egy EKG-t, majd az ellenőrző lámpák elalvását követően beindítom. Cicoma nélkül teszi a dolgát, nincs ingadozó alapjárat, vagy félre dobbanó gyújtás. Elindulok.
Alkatrészárak | ||
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Webshop bruttó kisker ár |
Első féktárcsa (db) | Champion | 9 599 Ft |
Első fékbetét (garn.) | Champion | 8 377 Ft |
Kuplung szett (3db.) | Sachs | 47 631 Ft |
Lengéscsillapító (első db) | TRW | 29 916 Ft |
Vezérműszíj készlet | Dayco | 13 881 Ft |
Olajszűrő (db) | Champion | 2 052 Ft |
Levegőszűrő (db) | Valeo | 2 838 Ft |
Pollenszűrő (db) | Febi | 5 509 Ft |
Üzemanyagszűrő (db) | Febi | 2 479 Ft |
Nem a közlekedési tápláléklánc csúcsa, de vállalható szinte minden helyzetben. Olcsó szögelni, nem fogyaszt sokat (7,7 körül) és a hangja sem okoz feltűnést az utca forgatagában. A nullaszáz ma már értelmezhetetlenül sok, vagyis 13,7 másodperc, de ez valójában mindegy. A 130-as utazót eléri és tartja, a végsebessége pedig 180 körül alakul.
Mezei, spirálrugós futóműve ellenére a Xsara nem úgy kényelmes, ahogy azt manapság minden tágas utasterű autóra kötelező ráfogni, hanem a szó klasszikus értelmében. Hosszú ülőlapok, puha szivacsozás, selymes plüss, ami körülvesz minket és a kezelőszervek javát. A tekerős hátsó ablakot egyenesen öröm pörgetni, hiszen az ajtókárpit kézfej cirógatása felér egy anyai simogatással. A texturált kormány a világért sem hajlandó lekopni és semmi sem zörög vagy zizeg idegesítően, csak csendben gurulunk. Oké, a váltó lehetne pontosabb, de egy átlag felhasználónak ez fel sem tűnne soha. A fék sincs agyonszervózva, hiszen a kilencvenes évek végén még mindenki le tudott nyomni egy nyomorult pedált.
A kormányzás pont olyan, mintha egy vízi hullát pofoznánk életre. Amerre tekerjük, arra billen, aztán lassan tovább dől. A Szilva Tamástól hallott passzív hátsókerék kormányzást csak azóta hallucinálom be, mióta tudok a létezéséről. A márkamogul szerint viszont előbb utóbb minden tulaj megismeri, legkésőbb akkor, amikor a hátsó híd tűgörgői megadják magukat, és ki kell fizetni a javítás számláját. Vásárláskor érdemes a hátsó kerekeket szemügyre venni, mert ha csálén dőlnek, akkor a baj már előrehaladott állapotban van. A sávot egyébként szépen tartja, bekanyarodás után a kormány visszaáll középre, az index pedig kikapcsol. Kell ennél több egy közepes kanapé áráért?
Az első generációs Sára típushibáiról tovább faggattam Szilva Tamást, aki válaszában elmondta, hogy a gyújtáskapcsoló szokott cserére szorulni, valamint az elektromos ablakok gombjai képesek beszakadni a műszerfalba. Szerinte érdemes odafigyelni a korrózióra és a motorvezérlő fedelének meglétére, különben beázik. A továbbiakban ejt még néhány szót az első lámpák bemattulásáról és az elmálló fűtéscsőről, mint jellemző típushibák. A megoldást a csere jelenti, de aggódni felesleges, semmi sem drága.
Tamás külön kiemeli, hogy a Xsara egy kifejezetten megbízható autó ezzel a motorral és a legtöbb problémát szerinte a felhasználók "fillérbaxása" okozza. Ilyen lehet az óracsoport rakoncátlankodása vagy az immobiliser hibája, amit a rossz minőségű vagy gyenge akkumulátor okoz. Szerinte a Xsara-tulajok sportot űznek a spórolásból, emiatt rettentő nehéz gányolástól mentes autót találni a használtpiacon. Vásárlás után pedig az kötelező nagyszerviz mellett egy szelephézag-állítást is javasol, mert ezzel elkerülhetők a további problémák.
Akad viszont egy megbocsáthatatlan gikszer a Xsara utasterében. Érzésre olyan, mint amikor a csajod egy hosszas és émelyítő előjáték után váratlanul ráharap (a könyöködre) és hirtelen szertefoszlik minden, amiről előtte fantáziáltál. Ez az önvédelmi viperáról mintázott ülésmagasság-állító tőr, ami nyugalmi állapotban is egy szintben végződik az ülőlappal, kihúzva pedig eléri a húsz centit. Általa a legmámorítóbb utazás is rémálommá válik egy szempillantás alatt, mert kiszálláskor beleáll a combodba és a többiek nem értik, hogy miért szentségelsz. Ki tudja, talán a mechanika adta meg magát, talán tervezési hiba, de a kellemetlen élményen nem változtat.
Nincs használtteszt néhány kötelező adat nélkül, hát jöjjenek. A csomagtér nyugalmi állapotban 408 liter, az ülések pedig osztottan dönthetők, így a teherkapacitás remek. Nincs Isofix-csati a gyereküléshez, akkoriban még nem volt divat. Van viszont ABS, négy lufi és gázteleszkópos motorháztető, ez utóbbi sok márkánál még nem divat. Az italtartókat nem vitték túlzásba, mert csak kettő van a kesztyűtartó lehajtható fedelében, de cserébe óriási a hamutál és az első ajtók könyöklői tároló rekeszként is funkcionálnak. A klíma csocsós és még ennyi idősen is nyomja a hideget, ami valóságos csoda. A pótkereket a csomagtér alatt helyezték el egy fém kosárban, de ezt 25 év után komoly kihívás lesz majd leszedni.
A kínálat 150 ezer forint körül indul a libakergetőkkel, a csúcs példányokért pedig 7 kiló körül kérnek. A használható állapotú Golfok, Astrák és Focusok viszont innen indulnak, hiszen esetükben nem csak az autót fizeted ki, hanem a sikereik mentén betárazott típusfelárat is.
Hogy Xsara rajongó lennék? Hát azt kétlem. Inkább arról van szó, hogy a patent kisautóval együtt megsajnáltam azokat is, akik a saját előítéleteik mentén rá se néznek, majd vesznek valami hulladékot, amin menőbb embléma van.
A tanulság az, hogy a félmilliós kategóriában keresgélve néha érdemes félretenni az előítéleteket, hiszen a Xsara egy bátran vállalható autó azoknak, akiknek kevés pénzük van és nem az autózásban keresik az élet izgalmait, de szeretik a faék egyszerű technikát, a kényelmes utasteret és a feltűnésmentes autótartást. A Xsara egy unalmas közlekedőedény, amit nem kell minden percben féltened, nem fogják ellopni és görcsöt sem kapsz, ha valaki rácsapja az ajtót. A Xsara inkább kocsi, mint nagybetűs autó, de annak tökéletes minden hibájával együtt és ennyi pénzért nem is kívánhatsz többet.
További, a köztudat perifériájára került, értelmezhető méretű és felszereltségű, hunyorítva már modernnek is látható jó vételek a félmillió forintos árkategóriában: Volkswagen Polo Classic, Hyundai Accent, Mitsubishi Carisma, Nissan Almera (N15), Seat Cordoba, Chevrolet Lacetti.
(Az autó még a cikk megjelenése előtt elkelt, de a hirdetési oldalakon akad még bőven azoknak, akiknek feszes a költségvetésük.- a szerk.)
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.