Végre, egy őszinte elektromos kombi!
Bemutató: Volkswagen ID.7 Tourer
Az ID.7 Tourer nemcsak a Volkswagen, hanem egész Európa egyik első elektromos kombija. A modell jókora rakteret és nagy hatótávot ígér, néhány érdekes új ötlet és funkció mellett. Mi is ott voltunk a mallorcai sajtóbemutatón, és megnéztük a puttonyos villany-Passatot.
Az ID.7 Tourer 4961 milliméter hosszú, 1862 milliméter széles és 1536 milliméter magas, pont, mint az alap ID.7. A tengelytáv kifejezetten nagy: 2971 milliméter, ami tágas belsőt eredményez. A lábtér még hátul is hatalmas, miközben a hosszú, szinte vízszintes tetővonal miatt a fejnek is jut elég hely. A csomagtartó űrtartalma 545 liter, ezt azonban kétféleképpen is növelhetjük. A hátsó üléseket teljesen lehajtva 1714 literre nő a kapacitás, ám nem ez az egyetlen opció. Ha sok a csomag, de mégis szükség van az ülőhelyekre, a hátsó üléseket "cargo" pozícióba is állíthatjuk. Ilyenkor az utasoknak kicsit kevesebb hely jut, de a csomagtér 605 literesre bővül.
Dimenzióit tekintve az ID.7 Tourer egy nagy, de nem indokolatlan méretű autó benyomását kelti. Egy négyfős család egyhetes tengerparti nyaralásához kelleni fog ennyi hely, de jó eséllyel egy IKEA-s szekrény szállításakor is jól jön majd a – lehajtott üléseknél – csaknem két méter hosszú raktér.
Bár a dizájn szinte csak hátul tér el az alap ID.7-től, nekem mégis sokkal jobban működik a Tourer formája. A kombi kivitel valahogy jobban illeszkedik az ID.7 vonalaihoz és arányaihoz, mellette a szedán változat szinte esetlennek tűnik.
Az ID.7 Tourer a Volkswagen legújabb, APP550 nevű elektromos hajtásrendszerét kapja. Ennek központi egysége egy új, 286 lóerős, 545 Nm maximális nyomatékú elektromos motor, melyet a kompakt méret érdekében egybeépítettek a hátsó tengellyel. A nettó 77 kilowattórás lítium-ion akkumulátor a szendvics-szerkezetű padlóban kapott helyet. Ezzel a maximális hatótáv 600 kilométer, de később érkezik egy nagyobb, nettó 86 kilowattórás akkumulátor opció is, mellyel a Volkswagen becslései szerint 685 kilométer fölé nő a megtehető kilométerek száma. A kisebb akkumulátor maximum 175 kilowattal, míg a nagyobb akár 200 kilowattal is tölthető, így a 10-ről 80 százalékra való gyorstöltés mindkettő esetben kevesebb mint harminc percbe kerül.
Mindez papíron remekül hangzik. A 286 lóerő bőségesen elég, de még nem észszerűtlenül sok egy ekkora autóba, ahogy a hatótáv is elegendő. Sajnos menetdinamikáról, úttartásról, gyorsulásról nincsenek személyes tapasztalataim – tesztvezetésre a sajtóúton nem volt lehetőség. Mindenesetre a Volkswagen 6,6 másodperces százas sprintet ígér.
Az ID.7 Tourer már alapáron LED lámpákat, 19 colos felniket, tetősíneket, kulcs nélküli nyitást és indítást, csomagtéri rendszerező hálót, 10 színű háttérvilágítást, kiterjesztett valóság funkcióval is rendelkező head-up displayt, hátsó kamerarendszert, kétzónás automata klímát és fűthető első üléseket kap. A Volkswagen külön kiemelte az IDA nevű hangvezérléses fedélzeti asszisztenst, amelynek legnagyobb újítása, hogy ChatGPT integrációt is tartalmaz – legalábbis egy későbbi frissítéssel ez a funkció is megérkezik. Ezt követően a klíma bekapcsolásán vagy a rádió lehalkításán kívül egyszerű kérdéseket is feltehetünk IDA-nak, aki az AI erejével keresi meg a választ.
A belső tér vezérelve a minimalizmus, ez pedig egyáltalán nem baj. Egy ilyen – a szó pozitív értelmében – letisztult belső segít ténylegesen a vezetésre koncentrálni. Bár manapság egyre több gyártó próbál vért izzadva iparművészeti alkotásokat vagy mozgó nappalikat tervezni autóbelső gyanánt, a Volkswagen érezhetően nem ezen az úton jár. Ennek ellenére az összeszerelési minőségre és anyaghasználatra nem lehet panasz: minden felület kellemes tapintású, minőségi érzetet kelt.
Sajnos azonban a régóta beígért gombok továbbra sem tértek vissza a kormányra és műszerfalra. Amikor ennek miértjét firtattam, a Volkswagen egyik munkatársa azt mondta, egy új, gombos kormányt tenni a régi helyére bonyolultabb folyamat, mint hinnénk. Nem elég beszerelni az új alkatrészt, az autónak újra keresztül kell mennie a homologizációs folyamaton, ez pedig drága és időigényes. Ennek ellenére a gombok érkeznek, csak még nem tudni biztosan, mikor.
Az opcionális panorámatető mellett az ID.7 Tourer nagy dobása egy Wellness nevű funkció. Az infotainmentbe integrált alkalmazás három előre beprogramozott üzemmódot tartogat, melyek segítenek a sofőrnek ellazulni (Calm Down), pihenni (Power Break) vagy éppen feltöltődni (Fresh Up). Utóbbi opció választásakor a hangszórókból stimuláló zene hallatszik, a légkondi és az üléshűtés a megfelelő hőmérsékletet állítja be, a háttámlában aktiválódik a masszázsfunkció, megváltoznak a hangulatvilágítás színei, a kijelzőn pedig egy stílusban illeszkedő animáció indul el.
A gyártó ígérete szerint a három funkció testreszabható is lesz, így egy saját Spotify lejátszási listát is beállíthatunk aláfestésnek. Mindez jól hangzik, bár érzésem szerint ez az újítás is a legtöbb hasonszőrű ötlet sorsára jut majd: az új tulaj egyszer kipróbálja, majd a létezéséről is megfelejtkezik.
Az ID.7 Tourer egy őszinte kombi, ilyet pedig egyre ritkábban kapunk manapság. A műfaj kedvelői minden jel szerint egy praktikus, tágas, kényelmes és jól pakolható autót kapnak a pénzükért, amely ráadásul nem hódolt be az SUV őrületnek. Bár az ID.7 Tourer árát még nem tudjuk, olcsó biztosan nem lesz. Az alap ID.7 is 24,1 millió forintról indul, a kombi pedig várhatóan ennél csak drágább lesz.