Észszerű villanyautó kell? Tessék!

Bemutató: Dacia Spring - 2024.

2024.02.21. 08:02

Három éve büszke rá a Dacia, hogy náluk találjuk az európai piac legolcsóbb villanyautóját, mindent meg is tesznek, hogy ez így is maradjon. Az elődjénél vonzóbb második generáció a legjobbkor van a legjobb helyen, egyszerű és célszerű koncepciójával őszinte választ ad egy mostanában egyre gyakrabban feltett kérdésre.

Nagyot húzott a Dacia, amikor a kínai kapcsolatait kihasználva a helyi piacra gyártott Renault Kwidet feltupírozta, hogy megfeleljen az európai előírásoknak, és a többi lényegretörő, pont ezért keresett autója mellé 2021-ben elhozta a Springet, mint egy apró, de életképes belépőmodellt - nem a saját kínálatába, hanem a villanyautózásba! Sokan kaptak is az alkalmon, eddig 140 ezren választották, 79 százalékuknak ez volt az első Daciája, és a 93 százalékuknak ez volt az első elektromos autója. Egyébként tavaly a harmadik legnépszerűbb villanyautó volt Európában, és nálunk is nagy igény van rá.

Kapcsolódó
Ennél olcsóbb villanyautó nincs

Ennél olcsóbb villanyautó nincs

A Dacia a Spring Electric-kel megmutatja, hol a legalja. Hogyan lehet ennyi pénzből egy elektromos autót kihozni?

Bár újdonságnak számít a piacon, minden évben történt vele valami említésre méltó. 2022-ben vagányabbá tette az új márkaarculat, majd 2023-ban 65 lóerős motorral egészült ki a választéka. Még kapható, de hamarosan csak a képeken látható második generációra lehet leadni a rendelést. Még sem nemzetközi, sem magyar ára nincs, de az eddiginél is sokkal jobb bulinak tűnik. Az előzetes, párizsi statikus bemutatón még csak ülhettünk benne, de az már most kiderült, hogy jogosan nevezik generációváltásnak ezt az alapos frissítést. Persze ezt is ésszel csinálták, hogy elérhető legyen.

Kívülről szögletesebb, kicsit a Jeepek stílusára emlékeztet, egy vekni kenyér is eszembe jutott róla, a hátsó lámpája meg az utolsó argentin Peugeot 504-esére hajaz. Egy mérnök becsületesen elmondta, hogy a tető kivételével az egész héjat kicserélték, de ettől a helykínálat semmit sem változott. Hogy optikailag mennyire becsapós ez, arról sokat elárul, hogy tágasabbnak éreztem az elődjénél, mert már nem tűnik úgy, mintha a lemezeit az utasok vállán hajtogatták volna formára. A fel-le állítható kormánynak köszönhetően azért jobban el lehet helyezkedni benne, ez hosszúlábúaknak fontos.

Az új Dusteren megismert dizájnelemek itt jelennek meg újra, és bármennyire jópofán mutat a csúcs, Extreme kivitel lökhárítóin a szélesvásznú matrica, a szememben mégis azért érte meg a befektetett energiát, mert 3,7 méteres hossza ellenére is masszívnak tűnik. Annyira, hogy rápillantva még azt is elhinném neki, hogy túléli, ha legurítják egy domboldalról. Persze ez a koncepció része volt, még ha a robusztusság érzetét a műanyag védőbetétekre vagy a viszonylag nagy hasmagasságra bízták is. Egyébként az alap Essential kivitel sem néz ki semmivel rosszabbul, azt is megmutatták.

A legnagyobb változást belül érték el. A műszerfalat a karosszériával együtt úgy, ahogy van újraálmodták hasonlóan funkcionális, mégis sokkal kevésbé szomorú formában. Most már inkább érezzük magunkat egy jól átgondolt és lényegretörő célszerszámban, mint egy olcsó alternatívában. Ezt a szemléletváltást tudom értékelni, mert így inkább hiszem azt, hogy okosan döntöttem, nem azt, hogy sóher voltam. A dupla kesztyűtartóval együtt már 33 liternyi pakolóhelyet alakítottak ki, a 3D nyomtatott kiegészítőkkel (pohár- és mobiltartó, stb.) tovább fokozhatjuk a praktikumot. Még Cargo kivitel is lesz!

A hátsó ajtó áttervezésével 6 százalékkal nagyobb, 308 literes csomagtartót alakítottak ki, ami 1004 literesre bővíthető. A nyílás nem a legnagyobb, de egy méretes dobozt azért hazavihetünk vele. Kevés autónál büszkék arra, ami nincs rajta. Az egykaros ablaktörlőt már megszokhattuk, ezúttal a tetősínektől is megváltak, mert a forgalomban lévő autók fedélzeti rendszereinek statisztikája szerint a Springet átlagosan naponta négyszer indítják be, hogy 37 kilométert tegyenek meg vele, tehát felesleges, csak növeli a tömeget, rontja a légellenállást és csökkenti a hatótávot. A kis tömegért tényleg mindent elkövettek.

Az európai igényeknek megfelelő asszisztensekkel (vészfékező, táblafelismerő, sávtartó stb.) és a 7 colos digitális mellett 10 colos érintőképernyővel felszerelt, 14 helyett 15 colos felnis, 45 helyett 65 lóerős Extreme kivitel is befér a belső égésűeknél is ritka, az elektromos autóknál egyenesen példa nélküli egy tonna alá. Egészen pontosan 984 kiló, ami úgy jött össze, hogy hat kilót még hízott is. Szerény tömege szerény fogyasztást ígér, a gyári adatok szerint 14,6 kWh/100 km környékén tartható, 26,8 kWh-s akkumulátora a hitelesítés alatt álló mérések szerint egyszerre 220 kilométerre elég.

A takarékosságot a visszatáplálás mértékét növelő B üzemmód is segíti, és aki csak a városi közlekedését szeretné megoldani a Springgel, nem akad fenn a gyengébbik kivitel 20, pláne az erősebbik 14 másodperces 0-100-as gyorsulásán, mivel jellemzően soha nem éri el ezt a tempót. A széria 7 kW-os AC töltővel 230 voltos hálózaton 20-ról 100 százalékra 11, egy 7 kW-os fali töltővel 4 óra alatt lehet feltölteni, a feláras 20 kW-os DC töltővel 20-ról 80 százalékra 45 perc alatt is menni fog. Orrában van egy könnyen tisztítható üreg a kábelnek, szóval az sem rabol helyet hátul. Egyszerű, jól átgondolt miniautó ez.

Cégcsoporton belül maradva a Renault 4-es igazi utódja. Még kempingezni is mehetünk vele, és a Springet ott áramforrásként használhatjuk. A bemutatón kávét főztünk vele, pedig akár egy 3 kW-os kerti grillt is tud működtetni egy órán keresztül 13 százaléknyi töltöttség árán. Az aktuális piaci viszonyok mellett gyanús, hogy lesz igény erre a valóban fontos dolgokat tudó apróságra, főleg olyan helyeken, mint Párizs, ahol már ötven éve sem volt elég parkolóhely, és egymást lökdösték a Kacsák meg a Minik. Már csak az árára vagyok kíváncsi. A legtöbben úgyis sokallják majd, pedig ha valami, ez racionális választás.

Az oldalról ajánljuk

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

5 órája
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46