Ez a reklámszatyor félig üres

Teszt: DS 3 E-Tense – 2023.

2024.06.15. 16:50

A művelt autórajongó tudja, hogy az Amati se nem kazah exfőváros, mert az Almati, se nem tengeritehén-féle, mert az meg lamantin. A művelt autórajongó pontosan tudja, hogy az Amati a Mazda térdelőrajtból hanyatt esése, egy hamvában halt prémium márka, ami 1992-ben nagyjából 400 millió dollárjába került a hirosimaiaknak. Luxusbrandet indítani tehát nehéz és kockázatos, művelt autórajongóból meg kevés van, kérdezd csak meg az utca emberét, hogy mi az az Amati vagy mi az a DS: utóbbi kapcsán a többség legjobb esetben is a névadó őst fogja elővakarni a halántékából, a 2014 óta önálló francia márkát meg nagyjából ketten.

A DS-nek amúgy sincs könnyű dolga, a 14 márkát tömörítő portfólióban az Alfát, a Lanciát és a Maseratit is felsőpolcosnak szánja a Stellantis, karakterben persze mind más. A modellpaletta szűk, összesen 4 típusból áll: a DS 9-es egy tisztességes szedán, a 7-es egy SUV, a 4-es egy stílusos kompakt, a DS 3 pedig egy szubkompakt luxus-crossover, vagyis olyan ellenfelekkel kell megküzdenie, mint a Volvo EX30, vagy ha már lehetne kapni, a Mini Aceman, vagy ha még lehetne kapni, a Honda e.

A Stellantisnak köszönhetően hajtásláncból van választék bőven, benzinmotorral, dízellel, hibriddel és tisztán elektromosként is kínálják a DS 3-at, Európában a típus és az egész DS márka eladásai stabilak. Eközben Kínában, ahol igazán nagyot akartak szakítani az egzotikus európai luxustermékkel, az anyacéghez hasonlóan a DS eladásai is magabiztosan összeomlottak, a Stellantis a helyi Leapmotor felvásárlásával próbálja összeszedni magát.

A kínai helyzet bonyolult, bőven túlmutat egy autóteszten, mégis releváns párhuzam, még ha távoli is, mert maga a DS 3 Magyarországon is marginális: a Datahouse adatai alapján 2023 első négy hónapjában 3 darabot adtak el, 2024 ugyanezen időszakában pedig egyetlen egyet sem. Ez azért furcsa, mert saját tesztünk és a nemzetközi vélemények alapján az autó műszakilag legalább egy közepes népszerűséget érdemelne, de manapság akkora a verseny, hogy a nem kiemelkedően jó termék egyszerűen csak nem jó termék.

A tesztre érkezett DS 3 E-Tense Opera felszereltséggel az abszolút csúcs: masszázsülések, 360 fokos kamerarendszer, HUD, Nappa bőr belső. Már átesett a faceliften, ami szögletesebb hűtőrácsot, minimálisan átrajzolt lökhárítót és új nappali menetfényt jelent – két elegánsan megtört csík gördül lefelé a korábbi ernyedten lógicsáló fénykukacok helyén. Az igazi frissítés a műszaki részeket érintette, főleg villanyautóként lett jobb az új DS 3.

A lítium-NCM (nikkel-kobalt-mangán) akkumulátor kapacitása 50,8 kWh-ra nőtt (a korábbi 46,3 kWh-ról), a cellák száma feleződött, 102 darab van belőlük, a rendszer feszültsége pedig továbbra is 400V. Az új, erősebb, 157 lóerős és 260 Nm nyomatékú villanymotor az első kerekeket hajtja, összességében pedig a hatótáv is nőtt, most már 400 kilométer felettit ír a WLTP, a valódi pedig nagyjából 350 kilométer körül alakul a korábbi 300 helyett. A DS 3 jól fogyaszt: városban, elővárosban 12, vegyesen (város-országút- minimális autópálya nyári időszakban, klímával) pedig 14 kWh/100 km jött ki a teszthét alatt.

Töltés fronton annyi változás történt, hogy váltóáramon (AC) már 11 kW a csúcs, így már 5,5 óra alatt megvan a teljes töltöttség, az egyenáramú (DC) gyorstöltés maximuma maradt 100 kW, amivel nagyjából fél óra alatt lehet teletölteni az autót. Ezek sem le-, sem felfelé nem kiugró értékek, a Stellantis ebben a szegmensben, ebben a generációban nem is képes sokkal többre, de városban, megyében rohangálni, második autónak ennél több egyáltalán nem is kell. Egy frunk (elülső csomagtér) azért illett volna, de inkább a gépészetet költöztették a belső égésű motor helyére, hátul meghajtástól függetlenül 350 literes a csomagtér.

De legyünk pontosabbak: a DS3 Párizsba, Milánóba, értsd, nyugati nagyvárosba női hónak alá szánt márkás retikül. Ridikül. A dizájn kívül-belül Citroën szabóbabára varrt haute couture, bár az ár mellett valószínűleg épp az az, ami miatt nálunk nem népautó: a DS 3 formaterve modern BMW-s mértékben extrém, az átlagmagyar, de az átlagtól eltérő magyar sem feltétlenül érti, mit lát: ívek és idomok mindenütt, a hátsó ajtó előrefelé emelkedő övvonala meghökkentő, a fényszóró tetejére türemkedő lemez petyhüdt szemhéj. Diva vörösben, fekete tetővel pláne jelenség.

Bent fokozódik az extremitás: egy fásult nyárspolgár a rácsos linzerén még csak-csak eltolerálgatja a merész mintázatot – hunyjuk be a szemünket, oszt úgy falatozzunk –, de műszerfalon már egyenest a tisztességes értékrend korcsosulásának élheti meg. És valamennyire igaza is lenne, mert a funkcionalitás teljesen alá van rendelve a formának: a gombok kiosztása véletlenszerű, a zongoralakkos érintőfelületek az útról a figyelmet, az ujjakról a lenyomatokat vonják magukra. Az infotainment valamennyire kárpótol, a felépítése, sebessége a konszerntársak modelljeiben már bevált.

A váltókart is ismerjük a Stellantis többi márkájából, a DS 3-ban sem vették a fáradságot, hogy legalább minimálisan az adott típus dizájnjához alakítsák. Ugyanígy csorbítja az amúgy koherens összképet a szépen bőrözött felületek közül felbukkanó ócska fröccsöntött középkonzol, de ugyanígy a luxus-crossoverséget kérdezi fel a hátsó üléssor előtti üresség, ahol nemhogy saját klímaszabályozók, urambocsá' kijelzőcskék, de saját szellőzőnyílások sincsenek. Van helyettük hitvány gumírozott háló – 18,9 milliós alapáért az olvadt Balaton szeletet is előre belekenhetik.

Vezetési élményről egy városi crossover esetében értelmetlen beszélni, a lényeg, hogy a futómű kényelemre hangolt, a budapesti utakat még 18-as felniken is jól tolerálja, a kabin csendes, csak magasabb tempónál kezd el beszűrődni a szélzaj – szerencsére a végsebesség 150 km/h.

Apró villany-crossoverből eddig nem sok akadt: a Jeep Avenger és az Opel Mokka is házon belüli ellenfél, a DS-nél jóval kedvezőbb áron. De ha eddig sem volt kelendő, ezután lesz igazán bajban a DS 3 E-Tense: ha a dizájn számít, hamarosan érkezik a Mini Aceman, a Renault 5 sikeresen nyomkod retro gombokat, és ha elengedjük az egyediség igényét – ami lássuk be, a DS 3 aduásza – , ennyi pénzért rengeteg nagyobb, villanyautós szempontból jóval többet kínáló, de unalmasabb modellt találunk a piacon.

Az oldalról ajánljuk

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

51 perce
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06