Kis autó, nagy luxus... vagy fordítva
Teszt: Range Rover Evoque D200 - 2024.
Bevallom, negatívan álltam az Evoque-hoz. Ez a legkisebb Range Rover, vagyis ez nyújtja a legkevesebbet. Annyira gondoltam praktikusnak, mint azokat az ici-pici női táskákat, amikben talán egy telefon ha elfér, vagyis azt vártam, hogy egy túlárazott divateszközt tesztelek pár napig. Mennyire nem lett igazam!
Kis-nagy autó
Egy dolog vitathatatlan: az Evoque jól néz ki. Második generációja olyan, mint egy Velar és egy Sport ötvözete, csak arányosan összenyomták a két végénél. Az eredmény egy letisztult, elegáns városi terepjáró, ami hű a márka arculatához. A tervezők is elégedettek lehetnek vele, egy kisebb és egy nagyobb facelift sem hozott jelentős külsőleges változást az elmúlt öt évben. A legutóbbi frissítés egyik újdonsága a Korintiai bronz fényezés, ami kicsit nőies, de a fekete optikai csomag ezt ellensúlyozza.
Ha van stílusod, ezt veszed
Nagy, de nem fenyegető. Terepjáró, de szép. Erős, de nem sportos. Ennyi ellentmondás hogy fér egy autóba?
Sokat gondolkodtam, hogy az Evoque miért tűnik sokkal nagyobbnak, mint amekkora. 4,37 méteres hosszával a kompakt SUV-k között átlagos, de visszapillantók nélküli 1,9 méteres szélességével már az egyik legnagyobb (a pár centivel hosszabb Skoda Karoq csak 1,84 m széles, ahogy a Mini Countryman is). A megjelenésén csak tovább rontanak/javítanak (kinek mi) a 21 colos fekete felnik a 245/45 méretű abroncsokkal, valamint az átlagnál nagyobb hasmagasság. Méretei ezzel a dizájnnal becsapósak, de összességében az Evoque stílusos.

Kis-nagy mérete a beltérben nem elöl, hanem hátul és a csomagtartó méretében érezhető. Amennyi ilyen kategóriájú SUV-ben ültem, csaknem mindnek a hátsó üléssora volt a gyenge pontja: vagy kényelmetlen az üléspozíció, vagy a lábtér szűkös. Az Evoque méretéhez képest meglepően tágas és kényelmes hátul is.
Ez nem a csomagtér rovására ment, mert az 472 literes, de a hátsó üléseket lehajtva 1156 literre is bővíthető. Ez pedig elég volt ahhoz, hogy két fő három napnyi sátrazáshoz szükséges csomagja kompromisszum nélkül beférjen. Ezzel ugyan nem kategóriaelsők, mert például a Karoqé 521 literes, de a Countryman csak 450.
Kis-nagy luxus
Az Evoque a legutóbbi időközi frissítéssel belül alakult át igazán, ami első blikkre unalmasnak, másodikra igényesnek, harmadikra pedig szegényesnek hat – úgy, hogy közben az autó tele van extrákkal. A 11,4 colos központi kijelző már nem olyan, mint egy félig a műszerfalba épített tablet, hanem olyan, mint ami csak rá van ragasztva. A digitális-analóg klímapanel teljesen eltűnt, ahogy az alatta levő hatalmas tároló is, helyére egy kisebb került vezeték nélküli telefontöltővel együtt.


Rögtön az első beüléskor arcon csapott a fekete egyszínűség (egyébként választható szürke és vörös beltér is), az ajtó becsukásakor pedig egyenesen klausztrofóbia fogott el. A váltóalagút rengeteg helyet elvesz és magasan is van, a digitális műszeregységet körbeölelő keret nagyon vastag, az ablakok, szélvédők pedig sokkal szűkebbnek érződnek, mint amekkorák valójában. De mindezek ellenére helyben nem szűkölködtem.
Miután kiszorongtam magam, végre el tudtam kezdeni értékelni a beltérben rejlő igényes részleteket és extrákat. Ilyen, említésre méltó részlet a műszerfal felső része, ami ránézésre a legolcsóbb fröccsöntött műanyagból van, de valójában puha, jó minőségű. A nagy, egybefüggő fekete fabetét gyönyörű. A kormány mögötti fém váltófülek érzésre kellemesek, ahogy az Alcantara-szerű anyaggal bevont váltókar is.
Az ülések kényelmesek, hűtenek, fűtenek, a könyöklő elég széles ahhoz, hogy ketten is kényelmesen használják. Az extraként kérhető 14 hangszórós Meridian audiorendszer hangzása kimondottan tiszta. A központi kijelző képe éles, a rendszere gyors, stabil, viszont túl sok információt jelenít meg egyszerre, emiatt főleg vezetés közben nehézkes rajta például klímát állítani.

Pár napnyi használat után realizálódnak a belső hiányosságai: a könyöklő alatti méretes tárolón, nagy ajtózsebeken és kesztyűtartón kívül nincs más hely az autóban, ahova a dolgainkat tehetjük (a fabetét mögötti zseb csak egy telefonnak és a kocsikulcsnak elég). A frissítések során valamiért eltűnt a váltóalagútba épített tároló. Az elakadásjelző kivételével egy gomb és tekerő sincs a beltérben, pedig a hatalmas fabetétre simán elfért volna legalább egy-egy a hangerőnek és a módválasztónak.
A beltér egy ikeás műszoba: gyönyörű, kényelmes, viszont nem a mindennapi életre lett tervezve. Ha kimondottan praktikus autó kell, rossz helyen keresel, de ha kényelmes és elegáns kell, akkor jó helyen jársz. A vele járó luxus pedig alap.
Kis-nagy élmény
Egyre szűkebb az új dízelek halmaza, rendesen ritkaságnak számít, ha egy tesztautót kétezer köbcentis turbós négyhengeressel is el lehet hozni. Ezt kicsit titkolja is a Range Rover, ugyanis annyira jól hangszigetelték a motorteret, hogy az utastérben egyáltalán nem, de kívül is alig lehet kihallani, hogy dízelmotor ketyeg benne.
Ugyan lágy hibrid hajtás kellett mellé, de ez csak a fogyasztáson javít, ami papíron 6,3-6,9 l/100 km, ez nekem városban 8, autópályán 7, országúton pedig 6 literre jött ki.
Az Evoque vezetési élménye nem a 204 lóerőből, hanem a kényelemből fakad. Piszok könnyű a kormányzása, futóműve kényelmesre, puhára hangolt, ami főleg a rossz utakon jön jól. A kilencsebességes automata is nagyon finoman vált, cserébe gyorsításkor lomha. Vagyis pont olyan, mint amit elvárnánk egy ilyen prémium kategóriás SUV-től.
Viszont az Evoque-nak van egy olyan oldala is, amit nem feltétlenül néznénk ki belőle, ez pedig a kategóriájában átlagon felüli terepképessége és az ehhez szükséges kellékek. Intelligens összkerékhajtása mellett fékvezérelt nyomatékvektor-szabályozással is rendelkezik, amiket a terepviszonyoknak megfelelően állít be magának az autó. Terepszöge elöl 19,5, hátul 30,6 fokos, hasmagassága pedig 21 centiméter – ezek már vetekszenek a terepjárósabb Jeep Avenger tulajdonságaival.
Ezeknek az adottságoknak erősen ellentmond a 21 colos felni és a metálfényezés, amiknek összértéke megközelíti a kétmillió forintot. Emiatt eszem ágában sem volt feszegetni a tesztautó határait, de földúton mentem vele, hogy kikerüljek egy nagyobb torlódást, ami kizárólag azért volt stresszes, mert féltettem a fényezést. Az autó képességeiben nem kételkedtem. Ez kicsit olyan, mint egy Dr. Martens bakancsban elmenni dagonyázni – elvileg bírja, a többség mégsem nem erre használja.
Kis-nagy ár
A tesztidőszak végére megbarátkoztam az Evoque-kal, ami bizonyította, hogy nem szabad a külső alapján (el)ítélni. A Range Rover Evoque a városi luxus SUV-k egyik különc szereplője, amihez jár egy kis terepes meglepetés tudás.
Mindennek viszont ára van, ez persze senkit sem lep meg: az Evoque csaknem 21,3 millió forintról indul, amit 32 millió forint környékéig is simán felextrázhatunk. Riválisainak a BMW X1 xDrive23d-t (211 LE) és a Lexus UX 300h AWD-t (199 LE) mondhatjuk. Az előbbi 19,46-ról, az utóbbi hibridként 19,5 millióról indul. Vagyis drágább az Evoque, de ebben az árban a márkáért is fizetünk.
Az Evoque nem való mindenkinek, ami főleg a praktikum hiányában jelenik meg. Ellenben akit ez nem zavar és egy magas presztízsű, elegáns városi terepjárót keres, ami a német prémiumoknál letisztultabb és különcebb, valamint kapható már-már lázadásnak nevezhető kétezres turbódízellel, annak tökéletes választás lehet. Ha esetleg épp a dízelen bukna a vásárlás, ne aggódj: kapható 160 lóerős, 1,5 literes háromhengeres turbós benzinessel vagy tölthető hibridként ugyanezzel a motorral, amely az elektromotorral együtt 269 lóerős és 60 kilométer elektromos hatótávra képes. De lázadni menő, válaszd a dízelt!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Ez a 39 éves Fiat Panda 16 milliót ér, mutatjuk miért
A kulcs egyik része az eredeti tulajdonos személye.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
