A Renault 2021 elején mutatta be Renaulution nevű mestertervét. Ennek keretében előkerült egy minden eddiginél nagyobb Dacia tanulmányautó, ami egy akkor még teljesen új formanyelvvel rendelkezett. A koncepcióautó a három év alatt átalakult és valóság lett belőle, viszont a Bigster név megmaradt. Ezzel pedig a Dacia egy számára új szegmensbe, a C-SUV-k közé (Toyota RAV4, MG HS és a Ford Kuga) készül betörni.
Duster nagytesó
A végleges Bigster formaterv a koncepcióhoz képest meglepően keveset változott. Az elején végigfutó nappali menetfényt fehér műanyag elemek váltották, a motorháztető és az első lökhárító kicsit más, az újrahasznosított műanyagból készült (Starkle) kerékjárati ívek pedig jobban belesimulnak a kasztniba. Mivel a Bigster koncepción mutatták be először a Dacia új dizájnját, ezért ez lehetett volna az új fejezet első terméke, de a Duster hamarabb jelent meg, vagyis a Bigster úgy marad meg mindenki fejében, hogy a nagy Duster (ami azért valljuk be jobban hangzik, mintha a Dustert hívnánk kis Bigsternek).
Ez pedig minden tekintetben igaz állítás. Az ugyanúgy CMF-B platformra épített Bigster 23 centiméterrel hosszabb a Dusternél, amiből négy centit a tengelytáv kapott, a többi a túlnyúlásoké. Emellett öt centiméterrel magasabb, viszont szélességében megegyezik a Dusterrel.
A legfeltűnőbb nüansz a Duster és Bigster között az első ajtókon levő dísz, ami a Dusteren egy elég nagy elem, a Bigsteren viszont meglepően kicsi. Emiatt pedig gyors pillantásra olyan, mintha egy matrica lenne.
A két modell közti kevés különbség a beltérre is jellemző, főleg, hogy a műszerfal 1:1-ben megegyezik, csak a Duster felirat hiányzik jobb oldalról. Nagyon szögletes, nagyon műanyag, érzed, hogy olcsó, de semmiképpen nem rossz.
A Bigster mindegyik felszereltségének része a 10,1 colos központi kijelző, ez foglalja el a műszerfal közepét, ami alatt rengeteg gombot találunk. Egyes felszereltségeknél indukciós telefontöltő, sőt hűthető tároló is került a könyöklő alá – ez nem hangzik nagy dolognak, de a Daciától először kapunk ilyet. A műszeregység már minden esetben teljesen digitális, ami felszereltségtől függően 7 vagy 10 colos.
A hátsó sor újdonsága, hogy mindenki számára lesz elegendő láb- és fejtér, aminek komfortját a középső ülés háttámlájába épített pohár és telefontartóval lehet fokozni.
A Bigster legnagyobb erénye azonban a csomagtartó, amivel kategóriaelső. Míg a C-SUV szegmens tipikusan 4-600 liter közötti csomagteret kínál, addig a Bigster 667 literrel büszkélkedhet – ebbe beleszámolták a pótkerék helyét is. Egy ekkora csomagtartó láttán jogosan tevődhet fel a kérdés: lesz-e hétszemélyes Bigster? A válasz nem, de talán jobb is így.
Azt a tábort erősítem, akinek kimondottan tetszik az új Duster, így a Bigster is egyből betalált nálam, főleg az új Indigo blue metálkékben. A beltere is hasonló érzelmeket vált ki belőlem: tetszetős, hangulatos, tele pratikus megoldásokkal és már van akkora, hogy abba egy nagyobb család is elférjen.
Régi-új meghajtások
A Bigster nemcsak önmaga miatt újdonság, hanem azért is, mert ebben lesz először kapható a Renault Group erősebb hibrid meghajtása, ami egy 108 lóerős 1,8 literes négyhengeres benzinmotorból és egy 51 lóerős elektromotorból áll – az összteljesítménye pedig 155 lóerő.
A Hybrid 140-hez képest (ezzel a hibrid meghajtással kapható az új Duster és a Jogger is) mindenben jobb, de csak picit: picit erősebb (15 lóerővel), picit nagyobb nyomaték leadására képes (20 Nm), picit takarékosabb (6 százalék) és már akár egy tonnát is vontathat (750kg helyett).
Az ECO-G 140-et, vagyis az LPG-s meghajtást bővítették egy 48 voltos lágyhibrid rendszerrel, amivel a Dacia szerint ez a legtakarékosabb verzió és a legnagyobb hatótávval rendelkező is egyben: 1450 km, 99 liter üzemanyagból (50 liter benzin 49 liter LPG). A benne levő motor viszont továbbra is egy háromhengeres 1,2-es.
A Dusterből ismerős lágyhibrid benzines TCe 130-at is választhatjuk hozzá, egyedül ehhez jár 4x4 meghajtás. De ha ez valamiért nem lenne elég, akkor a TCe 140-essel is lehet választani, amely sok Reanult modellből ismerős lehet, de a Daciába most kapható először. Ha hiányérzeted van, nem vagy egyedül: a motorpalettába nem fért be dízel, bár ez abból kiindulva nem meglepő, hogy az új Dusternél sincs.
Úristen, very Bigster
A Bigster négy meghajtással, négy felszereltségi szinttel lesz kapható jövőre, méghozzá kategóriáján belül nagyon baráti indulóárakkal. 25 ezer euróról, vagyis 10 millió forintról indul, míg a hibrid 30 ezerről, vagyis 12 millió forintról. A Bigster így nemcsak a legnagyobb, de a legdrágább Dacia címet is megérdemli, viszont kategóriáján belül így is a legolcsóbb.
Modell | hibrid listaár | lágyhibrid listaár |
Dacia Bigster | 30 000€, 12 millió Ft |
25 000€, 10 millió Ft |
Toyota RAV4 | 15,8 millió Ft | - |
Ford Kuga | 16,3 millió Ft | 13,6 millió Ft |
Hyundai Tucson | 15,5 millió Ft | 13,7 millió Ft |
Volkswagen Tiguan | - | 15,4 millió Ft |
Opel Granland | - | 12,1 millió Ft |
A Bigster a statikus bemutatója és prezentációi alapján egy ésszerű, gazdaságos választásnak tűnik, főleg, hogy többféle motorral is kapható lesz. Ugyan a dízel hiánya sokaknak fájó lehet, jó látni, hogy az LPG-t továbbra sem adják fel a romániaiak franciák.
A Bigsternek minden esélye megvan, hogy hatalmas sikert arasson ebben a kategóriában (a Sandero volt az idei első félév legnépszerűbb új autója Európában), főleg, hogy nyugaton a Daciára nem lesajnált márkaként tekintenek – így arrafele könnyebb dolga lesz a marketingeseknek, de ahol még megvan az előítélet, ott ez is csak egy drága Dacia lesz.