Ezt a Tangot heten járják

Bemutató: BYD Tang - 2024.

2024.10.22. 16:50

A BYD 2022-ben gyakorlatilag páros lábbal rúgta rá az ajtót Európára, amelyet sokan kételkedve fogadtak, mondván, mit akar itt egy kínai márka? A gyártót ezek a hangok nem riasztották vissza, a mai napig tartja magát céljához, hogy az európai autópiac egyik legmeghatározóbb márkája legyen. Két év alatt 23 országba jutottak el 300 kereskedéssel, és eközben szemmel látható eredményeket is elértek pár európai országban, köztük Magyarországon is. Így alap volt, hogy mi sem maradunk ki az új modellnek számító Tangból.

Húzhatjuk a szánkat a BYD jelenléte miatt, de 2024 harmadik negyedévében ők adták el a legtöbb villanyautót Magyarországon, csaknem minden negyedik BEV (Battery Electric Vehicle) BYD volt. Viszont ez semmi ahhoz képest, hogy tavaly a kilencedik legnagyobb autógyártó volt globálisan, idén pedig már a hetedik helyet is benyúlhatják (tavaly a Suzukit előzték meg 3,6 százalékos részesedéssel, előttük pedig a Honda állt 4,5-tel).

Óceántól dinasztiákig

A BYD Tang hazai megjelenése egyszerre számít meglepetésnek és mégsem. Már 2022-ben bejelentették, hogy jön Európába, viszont csak most jutottak el odáig, hogy tényleg kapható legyen – ez gyakorlatilag nem baj, hiszen így a frissített változatot kapjuk (az Omoda 5 esetében is hasonló történt). 

A BYD szériák

A kínai nagymárkáknál mindig van legalább egy, de inkább több almárka, ami a tehetősebbeknek, a fiatalabbaknak vagy a szegényebbeknek szól. A lényeg, hogy kategorizálni kell. Ez a BYD-ra is igaz, ott van egyebek mellett a Denza és a Yang Wang almárkájuk, de a BYD márkán belül is csoportosít.

Jelenleg három szériát futtat a gyártó; az Ocean a fiatalabbaknak szól, az "e" széria a flottajárműveknek van fenntartva, a Dynasty pedig egy picit magasabb felszerelségű sorozat, amely a tömegpiacra készül.

A Tang az első olyan BYD Magyarországon, ami nem az Ocean szériához tartozik, így a formavilága kissé elüt a többitől, ez leginkább a sárkányarc dizájnt jelenti, de számomra ugyannyira feltűnő látványra, mint a Seal U. Azt viszont el kell ismerni, hogy a dizájn jól rejtegeti a Tang 4970 mm-es hosszát és öt mm híjján kétméteres szélességét.

A Tang kabinjánban érezhető igazán, hogy ezt a modellt eredetileg a keleti piacra szánták. A műszerfal tele van zongoralakkal, csicsás hangulatvilágítással, középen pedig egy óriási, 15,6 colos központi kijelző foglal el rengeteg helyet. Ha már ez nehezen emészthető, akkor ne nézzünk a zongoralakkal bevont váltókonzolra, amelynek éke a túldizájnolt váltókar. Ez a rész számomra kimondottan nem szép, de felesleges ízlésről vitatkozni, biztosan Európában is lesz, akinek ez tetszik.

A helykínálat már nem ízlés kérdése: a Tang 2820 mm-es tengelytávval rengeteg helyet biztosít az első sorban. Második üléssora tologatható, a háttámla is állítható, vagyis lehet kényelmes ötszemélyes, de ha tömegek szállítása a cél, akkor felcsaphatjuk a harmadik üléssort is. A Tang csak hétszemélyes kivitelben kapható nálunk.

A harmadik üléssor olyan, mint a többi hasonszőrű hétszemélyesben: szomorú. Viszont a körülményekhez képest gyerekek számára elegendő lehet a láb- és fejtér, a hangulaton egyedül a barna nappa bőrülések javítanak. A csomagtartó az üléssoroktól függően 235, 940 vagy 1655 literes.

Luxus és kényelem szempontjából sem kell szégyenkeznie a Tangnak. Anyagminősége a német prémium szintjét csapkodja mindenütt, tárolók, USB portok mindenütt vannak, a háromzónás klímához egy kis kijelző is jut hátulra. Menet- és szélzajt 140 km/h-nál is alig hallani. Az első sorban ülők kényelmét a masszázsfunkcióval egészítették ki, bár ezt nem volt időm tesztelni.

A Tang az EuroNCAP teszten öt csillagot kapott, amit részben a 32 biztonsági és vezetést segítő funkciónak is köszönhet. 

Nagy autó, nagy hatótáv

Egy csaknem ötméteres villanyautó esetében nem meglepő a 2,6 tonnát meghaladó tömeg. Összkerekes, két elektromotorral, valamint egy kicsinek közel sem nevezhető 108,8 kWh-s akkumulátor van benne, utóbbinak köszönhetően 530 km vegyes hatótávra képes, 24 kWh/100km-es átlagfogyasztással. Ezt gyakorlatban nem volt lehetőségem ellenőrizni, a gyors menetpróbába csak egy Budapest-Etyek táv fért bele, ezáltal az ígért 170 kW-os töltési teljesítményt sem tudtam megerősíteni, megcáfolni, de hamarosan készül egy hagyományos teszt az autóról, abban majd mindenre választ kapunk.

Pozitív csalódást keltett bennem a Tang futóműve, ugyanis a Seal U után egy hasonlóan nagyon puha, hullámzó rugózásra számítottam. Noha a Tang is inkább a puha felfüggesztésű autók közé tartozik, az előbbihez képest pont annyival feszesebb, hogy ez már teszten, és egy határozottabb fékezés után ne legyek tengeri beteg.

Teljesítményből nincs hiány, az első elektromotor 180, a hátsó pedig 200 kW-os, az összteljesítmény 517 lóerő. A 700 Nm forgónyomatéki csúccsal együtt a 0-100-as gyorsulás 4,9 másodperc alatt teljesíthető, ami egy ekkora autó esetében szép szám, de nem érzem szükségesnek.

Legjobb, legnagyobb, legdrágább

A Tang csak a legjobban felszerelt, Flagship verzióban lesz kapható, így nem csak elméletileg, de gyakorlatilag is ez lesz a márka európai zászlóshajója. Ez pedig azt is jelenti, hogy a legdrágább is ez: 29,52 millió forint a listaár, de a bevezetési ára 25,4-ről indul, amiből további négymillió is levonódhat állami támogatással.

30 millió forintos tartományban már a márka presztízse is egy tipikusan fontos tényező, itthon például németprémium a piacvezető . Emiatt pedig nem látok rá sok esélyt, hogy egy szélesebb körben kívánt tárgy lesz a Tang, csak azért, mert többet nyújt ebben a kategóriában, mint európai riválisai, de nyugatabbra simán megvan az esély, hogy sikertermék legyen.

Seal U DM-i és a van még valami

A Tang hazai bemutatóját a Seal U DM-i értékesítésének kezdetével kötötték egybe, aminek korábban voltunk a külföldi menetpróbáján, valamint összehasonlító tesztet is csináltunk vele. Így újat nem tudok róla mondani, csak azt, hogy két felszereltségben kapható, amelyből a Boost csaknem 15,4 millióról, míg a Design 18,5 millió forintról indul.

Kapcsolódó
Az elektromos autóé a jövő? Vagy inkább a plug-in hibridé?

Az elektromos autóé a jövő? Vagy inkább a plug-in hibridé?

Elkezdtünk számolgatni, hogy a BYD Seal U elektromos vagy plug-in hibrid változatának fenntartása olcsóbb-e. Az eredmény nem is olyan egyértelmű.

Steve Jobs után szabadon Erhardt Péter, a BYD Magyarország PR vezetője is eljátszotta a One more thing, vagyis a van még valami szöveget. Csak úgy mutatóba elhozták az egész márkacsalád legnagyobb, legdrágább, legprovokatívabb SUV-ját, a YangWang U8-at.

A csaknem 3,5 tonnás plug-in hibrid SUV fotókon is szemtelenül nagy, élőben viszont méginkább. Dizájnja kimondottan provokatív és nekem pont emiatt tetszett, de Erhardt gyorsan kedvem szegte, ugyanis nálunk nem lesz kapható. Bár ezen annyira nem lepődtem meg.

Az U8 tömege ellenére egy terepjáró, egy méteres gázlómélységgel (ami snorkellel 1,4 méter is lehet), tankfordulóval, terepviszonyokhoz változó felfüggesztéssel és rengeteg vezetési móddal, amelyek nagy része terepre lett kitalálva. Viszont a Yang Wang U8-at Karotta már látta, sőt tesztelhette is, abból videóval jelentkezünk:

Az oldalról ajánljuk

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

tegnap, 17:12
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16