Kicsit unalmasabb, kicsit jobb
Bemutató: Kia EV6 – 2024
A Kia elkezdte egységesíteni az EV család arculatát, így az EV6-ot is átrajzolták. Nem egy öreg autó, alig három éve van piacon, de már most sikerült rajta annyit fejleszteni, hogy kívánatosabb legyen.
A márkaépítés egyik fontos eleme, hogy legyen egy egységes arculat, ami miatt a célközönség azonnal tudja, hogy mi az, amit lát. Ez az autóiparban különösen fontos, mindennek az alapja az embléma. De sokan a dizájnt is egységesítik, hogy már olyan távolságból is felismerhető legyen az autó, ahonnan az emblémának még a sziluettje sem rajzolódott ki. Érdekes, hogy a Hyundai-Kia csoport sokáig nem élt ezzel a stratégiával, egymáshoz egyáltalán nem hasonlító modellekkel töltötték fel a palettát, azonban az EV9 bevezetésével valami megváltozott. Megérkezett az új Star Map grafika – vagyis az új fényszóró dizájn –, ami a frissített EV6 első szembetűnő újdonsága.
Az autó elejét teljesen átrajzolták, új a nappali menetfény, a két fényszóró és alattuk a hűtőmaszk. Automatikusan nyitódó-záródó hűtőfelületeket alakítottak ki az alacsonyabb légellenállás érdekében és néhány részletében az autó hátulját is a Star Map grafikához igazították. A sziluetthez annyira nem nyúltak, hiszen ez csak egy ráncfelvarrás, viszont pár trükkel elvileg hét százalékkal (egy decibellel) csendesebbé tették az utasteret, ami nem tudom mennyire realizálható átlag földi halandóként - talán a kutyám kihallaná a különbséget. A plusz szigetelés és optimális kialakítás ellenére autópályán még így is elég zajos, 110-130 km/h között az orr és az A-oszlopok környékéről határozott szélzaj szűrődik, miközben a forma nem ezt sugallja. Nem volt szerencsés húzás, hogy a frissített EV6-ot éppen az új EV3 után próbálhattuk ki, mert utóbbi hiába kisebb és olcsóbb, csendesebb volt nagy sebességnél, a kockaforma ellenére is.
Ráadásul a kistestvér 605 kilométert ígér a nagyobbik akkumulátorral, míg a frissített EV6 egy 8,5 százalékkal nagyobb egység után is csak 582-t a WLTP szerint. A korábbi 77,4 kWh-s akkumulátort egy hatékonyabb darab váltotta, így a méret semmit sem változott, a kapacitás mégis felszökött 84 kWh-ra. A Standard Range kiviteleknél eddig 58 kWh-val kellett beérni, a facelift után már 63-mal gazdálkodhatunk, így a hatótáv hivatalosan 428 kilométerre nőtt. A frissített akkumulátoroknak köszönhetően a töltési sebesség is javult, a 800 voltos rendszer miatt immár 258 kWh-s töltéssel kalkulálhatunk, ráadásul egy sokkal egyenletesebb töltési görbével. Hiába emelkedett az akkumulátorok kapacitása, a 10-ről 80 százalékra még mindig 18 perc felfújni az EV6-ot.
A prezentáción elmondták, hogy érdemben javítottak az autó futásán és a regeneratív fékezésen is. A hidraulikus rendszer később avatkozik be, így több mozgási energia marad a rekuperációnak. Hogy ez mennyit javult az elődhöz képest, azt nehéz megmondani – régen volt dolgom EV6-tal – azonban szerpentinen veretve tényleg egész sok energiát visszanyert az autó, így a heves gázadások ellenére sem ment a fogyasztás 20 kWh/ 100 km fölé. Aztán jött egy lankásabb országúti szakasz, kellemes 80-90 km/h-val, ott 15-16 kWh/ 100 km-ig esett vissza a fogyasztás, majd autópályán megint szétszaladt a ménes: 22 és 26 kWh/ 100 km között ingadozott, amivel inkább csak 320 km körüli hatótávot saccoltunk.
Visszafelé néhány szakaszon az autóra bíztam az irányítást, próbálgattam a vezetéstámogató rendszereket, de messze nem olyan kifinomultak, mint az EV3-ban, hiába csak három év telt el a két autó között. Elméletileg az EV6 rendszerei is frissek, mégis néha kockásan kanyarodott vagy későn, erőset fékezett, viszont nem szólt rám állandóan, hogy fogjam a kormányt. Hiába ő vezet, egyelőre nem szabad tartósan elengedni, viszont az EV6 kormánya már érintésérzékeny, tudja mikor és hol fogod. Emellett az autó figyeli előre a kanyarokat, ha úgy érzi, hogy a tempomatra beállított sebesség már nem biztonságos, akkor automatikusan lassít.
A beltérhez nem sokat nyúltak, aminek örülök, szerettem ez EV6 belső építészetét, főleg a lebegő középkonzolt. Említésre méltó azonban, hogy itt is egyre több az újrhasznosított és a környezetkímélő módon legyártott alkatrészek, huzatok. Az üléseken és a kormányon már csak vegánbőrt találsz, a szőnyegek újrahasznosított tengeri halászhálókból, míg sok műanyag elem újrahasznosított PET-palackokból készült. Bennem jó érzést kelt, hogy egy gyártó ennyire törekszik bizonyos természetes életterek megóvására, megtisztítására, ráadásul a Kiánál odafigyeltek a minőségre is, így a kényelemről sem kell lemondani. Abszolút nem érezni a beltéri elemek tapintásán a ragacsos műanyag palackokat vagy a halszagú szerszámokat, a felületek tapintása továbbra is kellemes és az összkép is jó.
A formán nem sokat módosítottak, megmaradt a lebegő középkonzol és a kétállású gombpanel is a központi kijelző alatt. Előbbi kapott egy ujjlenyomatolvasót, amivel könnyedén betölthetünk felhasználói profilokat abban az esetben, ha az autót többen használják. Komolyabb változás csak a kormányon történt, ez teljesen megújult és nem csak két- de háromküllős változatban is elérhető – a GT-line felszereltség mellé.
Az EV6 fontos a Kia számára, mert ezzel nyitották az EV termékcsaládot, ez volt az első koreai autó, ami Európai Év Autója díjat nyert és elsőként alkalmazta a szegmensben a 800 voltos rendszert. Kétségtelen, hogy fejlődött a ráncfelvarrás során, továbbra is egy jó autó és vannak eltagadhatatlan kvalitásai, de nem volt szerencsés egybefűzni a bemutatóját az EV3-éval: utóbbi annyira jól sikerült, hogy összességében egy jobb autónak és jobb ár-érték arányú terméknek érződik.
Pedig az EV6 éppen csak annyival drágább, amennyivel nagyobb és erősebb. A 4,7 méteres crossover 18,7 millió forintról indul kis akkumulátorral és egy 170 lóerős hátsó villanymotorral. A Long Range nagy akkumulátorral, 228 lóerővel már 20 millió forint, vagy ott a 325 lóerős, összkerekes 21,3-ért. A legfullosabb GT-Line felszereltség 23,5 millió forintról nyit, de még innen is könnyű összeszedni néhány milliót, hiszen egy hőszivattyúért meg kell rendelni a Power csomagot, ami további 500 000 forint.
A márkaarculat egységesítés nekem nem jött be, szerintem a frissített Sportage is elveszti ezzel azt az extrém karakterét, amit úgy szerettem benne. Kár, de ez csak egy facelift, nem a világ vége. Nem féltem az EV6-ot, továbbra is meglesz a közönsége, meg aztán kevesen gyártanak olyan vadállatot, mint az EV6 GT – ami a frissített árlistában egyelőre nem szerepel. Ha más nem, az a kivitel biztosan mélyen belevéste magát sokak emlékezetébe.