Februárban mutatták be a genfi autószalonon, ahhoz képest elég gyorsan ideért a balatonudvari golfklub murvás parkolójába. Voltak még egyéb tesztautók, engem igazából ez érdekelt (meg az R8), mert az Allroad koncepciójában mindig is volt fantázia.
A formaterv nem igazán érdekes – valahogy ugyannyival jellegtelenebb, mint a 2002-es Allroad Quattro az alapjául szolgáló korabeli A6-osnál. Furcsa is, hiszen alapvetően az A6 Allroad is markáns autó volt, de a karakterüket inkább a tehénség adja. Az A4 Avanthoz képest az Allroad kapott egy nyomtávszélesítést, sárvédőív-szélesítőket, függőlegesen rácsozott Q5-hűtőt, olyan offroados lökhárítót, meg persze tudományos dzsuváscucc-rekesztőt a 490 literes (/1430) csomagtartóba.
Az Audi nem bestsellernek szánja, de szerintem Magyarországon biztosan túlteljesítik vele a terveket. Nálunk az Audi elsősorban az imidzsről szól, márpedig egy A4 Quattro vagy egy tucat legyet üt egyetlen csapásra. Először is Audi. Új Audi. Új Audi- kategória, de leginkább mert amolyan terepjáróféle kemény Audi, tudod, olyasmi, mint a Q7-es. És akkor még azok a vásárlók is beállhatnak a sorba, aki egyszerűen szeretik az Audit, és szükségük van az összkerékhajtásra, de nem szívesen mutatkoznának SUV-val. Az A4 Allroad hasmagasságát ugyanis a kombiéhoz képest 37 milliméterrel emelték meg: így most 180 mm. (Az A6 Allroad 140 és 210 milliméter között liftezett.)
A beltérben egyetlen érdekességet vettem észre: hét év alatt oda jutottunk, hogy a papíron alacsonyabb kategória veri a magasabbat – nekem ez most minőségibb belsőnek tűnik, mint az Allroad Quattróé, pedig a kor színvonalán az is elég prémium volt.
Ahogy elhelyezkedtem benne, rögtön az jutott eszembe, hogy mennyire nem tűnik ez kisebbnek, mint az eredeti Allroad, a 2002-es A6-osra épülő. Ennek fő oka, hogy marhára nem kisebb: a belteret legjobban meghatározó paraméterben, vagyis tengelytávjában határozottan nagyobb (2757 mm−2805 mm). A nyomtáv nagyjából hasonló, hosszban jelentéktelen mértékben (5 mm) az A4 Allroad kisebb, széltében meg egy centivel szűkebb.
Ebből aztán az következik, hogy magyaros-romános utakra tökéletes, Demszky Gábor is szabadon megválaszthatja az egyirányú mellékutcát és járdaszegélyt, ahol szabálytalanul parkolna vele, de sima úton nem döngetünk akkorát, mint az A6 Allroaddal. Ilyen értelemben tehát az A4 Allroad nem is allroad; a szántásban elevickél, de német autópályán nem kísérteném vele az istent.
Motorok terén az induló szortiment 2.0 TDI 168 lóval, a 3 literes V6 TDI az egyetlen benzines a közvetlen befecskendezéses 2.0 TFSI. Ezek közül a bemutatón a kisebbik dízelt lehetett kipróbálni. Nyilván ez lesz nálunk a legnépszerűbb, hiszen sokan akarnak Audit mindenáron, de leginkább a lehető legalacsonyabb áron, a legkisebb fogyasztással. És persze nem rossz az új common rail TDI, megváltás a Pumpe-Düse után, ez ráadásul közel 30 lóval erősebb, mint amelyiket az új A4-esben teszteltem .
Nem is rossz a motor, a hangszigetelés finom, eszembe se jutna, hogy dízel, míg háromszor le nem fullad alattam: kicsit sok neki az 1670, igen, az 1670 kiló. Hát igen, ennyi az én Tehenem is, a Toyota 4Runner, amibe ugye el is kél a 3,4-es V6-os benzines, mert kevesebb is elvonszolja, de ezzel megy szépen. Az Allroad viszont már azért magyar fogalmak szerint bőven luxusautó, és egy luxusautó ne a kuplung csúsztatásáról szóljon − a V6 dízel 500 newtonmétere méltó ehhez az autóhoz.
A hatfokozatú váltó jó, bár nekem a VW kézi váltóiról mindig az jut eszembe, hogy „na jól van, csinálunk egy váltási érzetet a parasztnak” jelszóval elérik a minimumot, de egy árva percet nem húznak rá a munkaidőre. Vezetni egyébként nem rossz, bár mivel ez az Allroad híján van az Allroad-koncepció alapjának, az állítható hasmagasságnak, ezért nagyon keményre vették a rugózását. Elöl tehát az első úthibáig kényelmesen ülünk, hátul is van hely, csak az ülőlap szöge olyan furcsa, mint a Toyota Versóban: hosszabb távon kényelmetlen lehet.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!
A csomagtartó 490 liter, a sízsákos rakodónyílás extra, ahogy az elegáns és praktikus sínrendszer is. A csomagtartó borítása egyetlen nyomásra feltekeredik, és ahogy nézem, nem is feltétlenül romlik el a rendszer fél év alatt, mert ötletes, de egyszerű. Egy Allroadnál nem is kell nagy csodákat tenni, se több, se kevesebb: ez így pont jó lesz. 11 millióról indul. Ennyiért, illetve sokkal kevesebbért tudok egy csomó autót, amivel ugyanígy lehet a szántásban evickélni. De ha valakinek Vorsprung meg Technik kell, hát törődjön szépen bele: az ennyibe’ van. Minimum.