Diétás Pavarotti

2003.08.01. 09:28

Alfáék 147-es sorozatából a 2.0 Twin Spark modellt már tesztelte a Totalcar, a fene egye meg. Költöttünk már Örömódát ehhez a valóban érdekes, megkapó autóhoz: mi többet mondhatok én egy ugyanilyenről, ami ráadásul "csak egy dízel"? Hát - van mit!

 
 

Rövid tájékozódási futás az Alfa magyarországi honlapján : fordulatszámmérőn (ez nyilván nem dízel, mert 6000-ig skálázott) kúszik a mutató, így jelezve a letöltés állapotát - szép lassan, előrevetítve: intro következik a javából! Aztán jönnek a szlogenek és a Hirdessen Nővel-jellegű képsor: az érzéki, vörös ajkak és az "Egy vágy, mely felébreszthető", valamint a "Teljesítmény, mely magával ragad" elénk tárja az "autó, mely érzelmeket ébreszt" sok munkával megtervezett image-ét. Az én rideg lelkemnek persze nem kell ez a sóder, inkább néznék lóerőket, km/h-kat és millimétereket, netán forintokat - de ezek a mellékes információk sajnos már nem fértek fel a website-ra.

 
   
   

Hagyjuk is a virtualitást, inkább vegyük elő magát az Igazit. Az Alfa már a slusszkulcsban újat mutat: a bicskaszerű megoldást sokan alkalmazzák, de a germán márkáknál szögletes műanyagot Itáliában tenyérbe simulóra gömbölyítik és az emblémát is a végletekig kidolgozzák. Nyitásnál az indexek izzói meglepő módon nem a lámpatestekben, hanem a kötényben lévő, ködlámpának hitt házban villannak fel. Öröm megragadni a gyönyörű krómkilincseket (nem öröm viszont észrevenni, hogy valójában műanyagból vannak) és nagy élmény első alkalommal beülni az oxymoronikus sportfotelbe, mely egyszerre kényelmes és tart, a szépséges háromküllős kormány és az egyedi műszerfal nyújtotta csodás panoráma elé.

 
   
 

A 17 collos, elegáns alufelniken, 215/45-ös gumikon ugrásra készen álló lendületes forma az agresszív orral és farral, a karosszéria karakterét meghatározó két dinamikus ívvel a kocsi oldalán már mutat valamit abból, hogy Alfa Romeóéknál a "csak egy dízel" talán mégis tartogathat meglepetéseket. Igazi meglepetések ezek, hiszen a kesztyűtartóban lapuló kézikönyvben is csak az előd, a 110 lovas JTD paramétereit találtam meg, így a teszt meglehetősen vaktában való tapasztalatszerzésnek indult ezzel a ki-tudja-milyen motorral szerelt Alfával. A műszeregység közepén lévő nagy folyadékkristályos kijelzőn egy pillanatra felvillan az izzítás ikonja, és már fordíthatjuk is tovább a kulcsot: enyhe moraj a reakció. No meg némely vibrációk a pedálokon és a kormányon: ezt még lehet finomítani.

 
   
   

Kívülről egyértelmű, hogy nem benzinmotort hallunk, de a kabinból csak hallás után ember meg nem mondja, hogy gázolajat égetünk. Később se nagyon: én még ilyen tökéletes orgánummal rendelkező dízelt életemben nem hallottam. Fix haladásnál motorzaj gyakorlatilag nincs, gyorsításnál magasabb fordulatszámon viszont erőt sugalló, vadító hördüléssel lódul meg az Alfa. Az utazósebesség eléréséig hatszor élvezhetjük végig a koncertet: az autó hatsebességes váltót kapott. A fokozatok kiosztása az alsóbb régiókban kicsit szerencsétlenül sikerült, az első két sebesség hamar lepörög. Húzós kanyarokban jobb lenne, ha vagy a kettes lenne hosszabb kissé, vagy a hármas rövidebb.

 
   
 

Ezt a problémát a gyárban is érezhették, ezért az autó alá 215-ös Goodyear-eket pakoltak, no meg egy olyan futóművet (elöl kettős keresztlengőkar, hátul McPherson trükkös kiegészítőkkel, nem túl rövid rugóút, de feszes csillapítás), aminek nem okoz gondot a nagy kanyarsebesség, esetleg egy-két terhelésváltás. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szerpentinen felfelé kettesben idétlenkedő benzineseket a JTD Multijet Alfával harmadikban autózhatjuk körbe.

 
   
   

Előzgetés, gyorsulgatás, szerpentinezés után a benzinkút pénztáránál olyan érzésünk támad, mintha Fekete Lászlót hallanánk egy jól sikerült kőgolyó-hurcolás után a büfében: egy zacskó ropit, legyen szíves! Nagyon hajtós, negyed város - negyed élénk szerpentin - fél gyors autópályamenet után 7,2 litert, fél autópálya 140-es tempomatos suhanás és fél 110-120 országút után pedig 6,1 litert mérni száz kilométerenként jóleső dolog ezekben az ócsított forintos időkben. A gyári adatok a fogyasztásra: 8 liter városban, 4,7 a pusztán és 5,9 kombinált ciklusban - 100 kilométerenként. Ha ügyesek vagyunk, a 60 literes tank 1000 kilométerre is elég.

 
   
 

Ez a nagyon barátságos fogyasztás ugyanannak a Multijet rendszerű, egy szívási ütemben a pillanatnyi motorterheléstől függően több, különböző hosszúságú befecskendezést adó adagolási technikának köszönhető, amit korábban GM-Fiat közös fejlesztésként egy prototípus-Puntóban próbálhattunk ki. Az 1910 köbcentis, két vezértengelyes, hengerenként négyszelepes motor 140 lóerőt ad le 4000-nél, és 305 Nm nyomatékot bocsát a pilóta rendelkezésére már kétezres fordulatszámon. Változó geometriájú turbófeltöltő és töltőlevegő-hűtés segít kihozni a kissé végletesnek tűnő teljesítményt. (Csak összehasonlításként: a 150 lovas PDTDI, a VAG-konszern büszkesége 150 lovat állít igába szintén 4000-nél és 320 Nm-t 1900-nál, de olyanban még nem ültünk.)

Az oldalról ajánljuk

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

7 órája
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10