Semmi füstje

2007.03.05. 17:43

Adatlap Alfa Romeo Spider 2,4 Jtdm - 2007

  • 2387 cm3-es,soros 5 hengeres dízel
  • 200 LE @ 4000 rpm
  • 400 Nm @ 2000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.4 másodperc
  • Végsebesség:
    228 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.4 l/100km
  • 10 750 000 Ft

Csodák nincsenek. Ahogy az ólomnehéz Alfa Brerát, úgy fedetlen rokonát, a súlyban a polóniummal vetekedő Alfa Spidert is az új turbódízel viszi a legjobban. Mondjuk ki nyíltan: kamionmotor kell ahhoz, hogy szedni kezdje a lábát. De ez a Spider is szép, és az irdatlan tömeg ellenére sem szomjas.

Ilyen lehet együtt élni egy svájci topmodellel. A csaj ájulat a Glamour címlapján, szuper a kifutón, az átlagot azért az ágyban is hozza, és ami sokaknak a legfontosabb egy nőben: tökéletesen osztja be a pénzt. Ezt tudja autóban a Spider dízel.

Sok értelme nincs újabb cikket írnom, ezzel a motorral teszteltük már a lélegzetelállítóan szép Alfa Brerát, és arra a következtetésre jutottunk, hogy a kilókra fittyet hányó olasz kupé a nyomatékos dízellel azért egész jól odaüt. Legalább is sokkal jobban, mint a kis fordulaton nem valami életvidám benzinesekkel.

Nemcsak Brera kupét vezettünk, de Alfa Spider bemutatóján is voltunk már, sok frisset tehát nem tudunk írni a dízeles verzió bemutatása kapcsán sem. Mondjuk, tény, hogy tesz a trendekre a vászontetejével. A fémfedeles "CC"-k elharapózása után a Spider most már kicsit a megfakult múlt eleganciáját hordozza. Olyan, mint amikor valaki CD-k helyett hagyományos LP-ket gyűjt. Pedig azon kívül, hogy kis helyen elfér, a vászontetőnek csak hátrányai vannak a fémhez képest: piszkolódik, a napon gyorsan elöregszik, és cserére szorul, villogó szemű bitangok a pillangókés egy mozdulatával felhasítják a külvárosi mozik melletti parkolóhelyen. Még jó, hogy egy Alfa Spiderrel senki sem ácsorog már külvárosi mozik előtt. Nemcsak sznobériából, hanem azért sem, mert a plazák rég tönkretették a jó kis régi, szotyolaköpködős zugmozikat.

A vászontető igazi előnye az lenne, hogy kézzel pillanatok alatt le tudnánk hajtani (lásd Mazda MX-5), de a motoros mozgatás is könnyebben birkózik meg vele. Az elektromos tetőnyitás rekordere például a szintén vásznas Honda S2000, amely hat másodperc alatt tudja le a kabriósítási műveletet. Sípszótól sípszóig.

Nos, ezt a lehetőséget elfelejtették megsúgni az Alfa Romeo tervezőinek, ezért a Spider tetejét egy örökkévalóságon át, 27 másodperc alatt nyitják a feltehetően tömör öntöttvasból készült motorok; már amennyire az én felhúzós Poljot órámnak hinni lehet.

Minden Brera- és Spider-bemutató (avagy -teszt) kötelező eleme a súlyfeleslegről folytatott elmélkedés - Schobert Norbi szelleme lebeg e tesztek fölött. Hogy gyorsan túl legyünk ezen az elcsépelt ponton, álljanak itt az adatok: a kupé Brera ezzel a motorral 1600 kilós, a Spider 1660, a régi Spider viszont csak 1405 volt a hasonló tudású, kétliteres, benzines JTS-sel. A Brera és a mai Spider közötti különbségből azért ne gondolják, hogy az olaszok mínusz hatvan kilós tetőt gyártottak a kupéra. A Spider nem azért nehezebb, mert hiányzik róla a tető, hanem azért, mert a csavarodásmentes kabrióvázhoz sok-sok plusz acéltartót kell beépíteni a karosszériába. Meg tetőmozgató mechanizmust. Ennek ellenére rossz úton azért remeg, a Genova melletti bemutatón szerzett tapasztalat beszél belőlem, pedig az olasz utak nagy átlagban simábbak a magyaroknál.

És hogy milyen maga az autó? A fáradt benzinesekhez képest kifejezetten jó. A karosszéria zsírredőinek mélyéből előbugyogó nyomaték alapján azt például biztosra vehetjük, hogy a motor egészen csodás. Jut eszembe, írni kéne az Alfa Romeónak, hogy egyszer próbálják már ki valami átlagosan nehéz autóban is ezt a motort. Máskülönben sohasem tudjuk meg, valójában mire képes.

Az alapjárat környékén pröntyögve, városban, másodikban hússzal totyogva még nem tölt a turbó, ilyenkor vasmacskaként vonszoljuk az 1660 kilót. Ekkor a Spider egy kimúlófélben lévő rája életörömével veti magát bele a forgalomba. Azért mutat életjelet: a motor 900-as fordulaton is elviszi, de valódi gyorsulást csak 1400-as percenkénti fordulattól érezni padlóra küldött jobb pedállal. Ezek az új olasz dízelek, mondjuk, tényleg nagyon jók, az 1,3-as JTD-től a nagy JTDm-ekig. Ami a fent említett határvonal túllépése után történik, az meg egészen csodás. A dízeles Spider előtt úgy szűkül össze a horizont, mintha citromba harapott volna, a hétmérföldes csizma fílingje abszolúte megvan. Uralkodik az öthengeresen gurgulázó suhanás élvezete.

A Spider széles is, meg a vastag szélvédőkeret miatt állandóan hajolgatni kell jobbra-balra (balra-jobbra - így márc. 15-e előtt pláne nem szeretném megsérteni az olvasókat a hibás preferenciákkal), hogy kilássunk, tehát a dugós vánszorgás, a szűk utcákon araszolás azért meglehetős büntetés. De nagyjából negyvenes tempótól megélénkül, ilyenkor, ha nem is sportkocsivá, de hatásos örömautóvá válik.

Persze itt nincs hátsókerék-hajtás, nincs benzinmotorból kimorajló kipufogóhörgés, és a felcsukható acéltető biztonságának tudata sem nyugtat. De a hatgangos váltó olyan pontos, amilyenről az Alfánál a hátsókerekes, még rudazat nélkül kapcsoló Giulia óta nem mertek álmodni, a kormány az elsőkerék-hajtás ellenére is életteli, az autó közepes fordulatokon óriásit lép. És szintén egy újkori Alfa-érdem: az összeszerelés, a kocsiban használt anyagok egészen kivételesek. Az ember végre tényleg úgy érzi, hogy a pénzéért már nemcsak formát és legendát, hanem minőséget is adtak bőven.

Totalcar értékelés - Alfa Romeo Spider 2,4 Jtdm - 2007

6
TC

A világ egyik legjobb dízelmotorja egy ólomból és plutóniumból gyúrt testben. A vászontetõ szép, de lassú, viszont a minõség kifogástalan. És azért menni is tud rendesen, csak nem sportautó.

Az oldalról ajánljuk

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

7 órája
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44