Csodák nincsenek. Ahogy az ólomnehéz Alfa Brerát, úgy fedetlen rokonát, a súlyban a polóniummal vetekedő Alfa Spidert is az új turbódízel viszi a legjobban. Mondjuk ki nyíltan: kamionmotor kell ahhoz, hogy szedni kezdje a lábát. De ez a Spider is szép, és az irdatlan tömeg ellenére sem szomjas.
Ilyen lehet együtt élni egy svájci topmodellel. A csaj ájulat a Glamour címlapján, szuper a kifutón, az átlagot azért az ágyban is hozza, és ami sokaknak a legfontosabb egy nőben: tökéletesen osztja be a pénzt. Ezt tudja autóban a Spider dízel.
Sok értelme nincs újabb cikket írnom, ezzel a motorral teszteltük már a lélegzetelállítóan szép Alfa Brerát, és arra a következtetésre jutottunk, hogy a kilókra fittyet hányó olasz kupé a nyomatékos dízellel azért egész jól odaüt. Legalább is sokkal jobban, mint a kis fordulaton nem valami életvidám benzinesekkel.
Nemcsak Brera kupét vezettünk, de Alfa Spider bemutatóján is voltunk már, sok frisset tehát nem tudunk írni a dízeles verzió bemutatása kapcsán sem. Mondjuk, tény, hogy tesz a trendekre a vászontetejével. A fémfedeles "CC"-k elharapózása után a Spider most már kicsit a megfakult múlt eleganciáját hordozza. Olyan, mint amikor valaki CD-k helyett hagyományos LP-ket gyűjt. Pedig azon kívül, hogy kis helyen elfér, a vászontetőnek csak hátrányai vannak a fémhez képest: piszkolódik, a napon gyorsan elöregszik, és cserére szorul, villogó szemű bitangok a pillangókés egy mozdulatával felhasítják a külvárosi mozik melletti parkolóhelyen. Még jó, hogy egy Alfa Spiderrel senki sem ácsorog már külvárosi mozik előtt. Nemcsak sznobériából, hanem azért sem, mert a plazák rég tönkretették a jó kis régi, szotyolaköpködős zugmozikat.
A vászontető igazi előnye az lenne, hogy kézzel pillanatok alatt le tudnánk hajtani (lásd Mazda MX-5), de a motoros mozgatás is könnyebben birkózik meg vele. Az elektromos tetőnyitás rekordere például a szintén vásznas Honda S2000, amely hat másodperc alatt tudja le a kabriósítási műveletet. Sípszótól sípszóig.
Nos, ezt a lehetőséget elfelejtették megsúgni az Alfa Romeo tervezőinek, ezért a Spider tetejét egy örökkévalóságon át, 27 másodperc alatt nyitják a feltehetően tömör öntöttvasból készült motorok; már amennyire az én felhúzós Poljot órámnak hinni lehet.
Minden Brera- és Spider-bemutató (avagy -teszt) kötelező eleme a súlyfeleslegről folytatott elmélkedés - Schobert Norbi szelleme lebeg e tesztek fölött. Hogy gyorsan túl legyünk ezen az elcsépelt ponton, álljanak itt az adatok: a kupé Brera ezzel a motorral 1600 kilós, a Spider 1660, a régi Spider viszont csak 1405 volt a hasonló tudású, kétliteres, benzines JTS-sel. A Brera és a mai Spider közötti különbségből azért ne gondolják, hogy az olaszok mínusz hatvan kilós tetőt gyártottak a kupéra. A Spider nem azért nehezebb, mert hiányzik róla a tető, hanem azért, mert a csavarodásmentes kabrióvázhoz sok-sok plusz acéltartót kell beépíteni a karosszériába. Meg tetőmozgató mechanizmust. Ennek ellenére rossz úton azért remeg, a Genova melletti bemutatón szerzett tapasztalat beszél belőlem, pedig az olasz utak nagy átlagban simábbak a magyaroknál.
És hogy milyen maga az autó? A fáradt benzinesekhez képest kifejezetten jó. A karosszéria zsírredőinek mélyéből előbugyogó nyomaték alapján azt például biztosra vehetjük, hogy a motor egészen csodás. Jut eszembe, írni kéne az Alfa Romeónak, hogy egyszer próbálják már ki valami átlagosan nehéz autóban is ezt a motort. Máskülönben sohasem tudjuk meg, valójában mire képes.
Az alapjárat környékén pröntyögve, városban, másodikban hússzal totyogva még nem tölt a turbó, ilyenkor vasmacskaként vonszoljuk az 1660 kilót. Ekkor a Spider egy kimúlófélben lévő rája életörömével veti magát bele a forgalomba. Azért mutat életjelet: a motor 900-as fordulaton is elviszi, de valódi gyorsulást csak 1400-as percenkénti fordulattól érezni padlóra küldött jobb pedállal. Ezek az új olasz dízelek, mondjuk, tényleg nagyon jók, az 1,3-as JTD-től a nagy JTDm-ekig. Ami a fent említett határvonal túllépése után történik, az meg egészen csodás. A dízeles Spider előtt úgy szűkül össze a horizont, mintha citromba harapott volna, a hétmérföldes csizma fílingje abszolúte megvan. Uralkodik az öthengeresen gurgulázó suhanás élvezete.
A Spider széles is, meg a vastag szélvédőkeret miatt állandóan hajolgatni kell jobbra-balra (balra-jobbra - így márc. 15-e előtt pláne nem szeretném megsérteni az olvasókat a hibás preferenciákkal), hogy kilássunk, tehát a dugós vánszorgás, a szűk utcákon araszolás azért meglehetős büntetés. De nagyjából negyvenes tempótól megélénkül, ilyenkor, ha nem is sportkocsivá, de hatásos örömautóvá válik.
Persze itt nincs hátsókerék-hajtás, nincs benzinmotorból kimorajló kipufogóhörgés, és a felcsukható acéltető biztonságának tudata sem nyugtat. De a hatgangos váltó olyan pontos, amilyenről az Alfánál a hátsókerekes, még rudazat nélkül kapcsoló Giulia óta nem mertek álmodni, a kormány az elsőkerék-hajtás ellenére is életteli, az autó közepes fordulatokon óriásit lép. És szintén egy újkori Alfa-érdem: az összeszerelés, a kocsiban használt anyagok egészen kivételesek. Az ember végre tényleg úgy érzi, hogy a pénzéért már nemcsak formát és legendát, hanem minőséget is adtak bőven.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
