Autócska Emoción

Teszt: Seat Arosa 1.4 16 V Sport

2002.03.14. 10:44

Spéci rétegautó vidám külsővel és komoly beltartalommal. Felszereltségben szalon, műszakilag gokart-feelinget nyújt a javából. Az autótesztelő az extrák közti unott tespedés után hamar kiadja az eddig csak nagyobb autóknál feltörő jelszót: kilinccsel előre!

Előzetes idézetek a weblapról:

 
   
   

"Az új, bordázat nélküli felületű, ütésálló polikarbonát burkolat mögé ültetett halogénizzós fényszórókkal éjszaka is öröm vezetni."- hmm. "A csomagtérajtón díszelgő embléma praktikus módon egyben nyitásra is szolgál."- és még mi másra??? A fentiek és társaik után erős negatív előítélet alakult ki bennem az Arosa iránt: ez tutira egy hótpresztízs lelketlen fapad. Jelentem NEM, DE NEM ÁM!

Amint megláttam önnön valójában, bele is szerettem; kis cukorfalat, ami a gyár szerint is "cukorfehér". Talán az egyetlen autó manapság, aminek határozottan jót tett a modernizálás. Agresszív front mély spoilerrel, a középre lerakott, öblös kipufogóvéggel és fura lámpákkal meghökkentő, egyedi popsi, a kettő között kellemes üveg-lemez arányú, karakteres kasztni.

 
   
 

A gyári dísztárcsa sem rossz, bár el tudnék képzelni olyan alufelnit, ami még hatásosabbá tenné a megjelenést. Belülről persze ez is csak egy autó, bár ebben a kategóriában ez nagyon nagy dicséret: teljes értékű autóérzést nyújt. Néhány méret, hogy miről is beszélünk: 3,551 m hossz, 1,460 magasság, 1,639 szélesség, 130 8-) literes csomagtér (ami kétszemélyes üzemmódban 790 literre nő). És amit tapasztalunk:

A belső tér két személy részére kellemesen tágas. A szélvédő a mai átlaghoz képest elég meredeken áll, de a messzi távolban húzódik. A fejtér is elégséges, teljesen leengedett üléssel (a 183 centimnek így volt kényelmes) az ülőlap legalacsonyabb pontjától 97 centi állt rendelkezésemre a tető síkjáig, ugyanez az érték felemelt üléssel 92 centire csökken.

 
   
   

A hátsó soron a tetőablak elfogyása miatt keletkező többletteret pont elveszi a mennyezet vonalának szelíd lejtése, a fejtérre tehát ott sem lehetne panasz - ha az ülőlap nem lenne jóval magasabbra emelve. 175 centi fölött nem ajánlom. Ami minimális, az a lábtér, de ez ekkora autónál természetes: két megtermett utazó ne egymás mögé, inkább egymás mellé üljön. Szumma szummárum: rövid utakat négy átlagfelnőtt teljesíthet éppen el az Arosával, de Arosa városába inkább egy Maybach-hal menjünk kirándulni.

A komfortérzet attól függ, hová tekintünk, mihez nyúlunk: az ajtók és az oszlopok csupasz fényezett felületei, a koreaiasan kopogós szerelvényfal-betétek, a kesztyűtartó hiánya, az olcsó kárpitanyagok versenyeznek a dizájnos műszerekkel, az általunk tesztelt csúcsmodell hosszú extralistájának fizikai megnyilvánulásaival, a sok minőségi kezelőszervvel.

 
   
 

Furcsa ambivalencia: ha megmarkoljuk a kecses és finom fogású váltókart, örömünket gyorsan letöri a vékony kormánykerék, amíg meg nem érezzük ujjaink alatt a bőrbevonat varrását. Az olcsó zokniból készült ajtókárpiton tapogatózva felderülünk, amikor megérezzük a nagy VW-kből ismert finom tapintású ajtóbehúzó fogantyút. De ha belegondolunk, ez egy kisautó, tehát nem az a negatívum benne, ami szokványosan egyszerű és silányabb, hanem az a pozitívum, ami masszív és igényes. Nem mindegy, ugye.

Térjünk ki a gyári audio-rendszerre egy cseppet: a SEAT saját neve alatt futó, RDS-es rádiója sokat tud, van hat hangszóró és hatlemezes CD-váltó, amit ráadásul a műszerfalon helyeztek el, nem kell a csomagtérben kotorásznunk. Őszintén szólva az állam leesett, amikor megláttam, mi muzsikál a latin csöppségben.

 
   
   

Sajnos maradt egy-két hiba: nincs fader, bár van hat hangszóró, a rádió vételi képessége igen gyenge, bár minden adót felismer, szinte minden adó zúg is - talán egy jobb antenna segítene. A CD-játszó már tökéletesen szól, bár a 46-ig skálázott hangerőtartományt 35 fölé nem ajánlatos tekerni, innen torzít. A végére egy nagy pluszpont: a hangerő sebességfüggően erősödik-gyengül. Még 1x: mindez gyári rádióval - városi kisautó kategóriában.

A középkonzol hangsúlyosan ketté van választva: a felső rész a sajátos, kerek rostélyokkal, a középre helyezett elakadásjelző-kapcsoló, a hifi-blokk együtt mint Darth Vader arca tekint reánk, lent megtaláljuk a fűtés-szellőzés (tesztautónkban manuális klíma is) és a tükörállítás kezelőszerveit. A két régiót egy, az Arosa teljes szélességében végighúzódó polc választja el, mint anno a Wartburgban.

 
   
 

Ez a polc borzasztó mennyiségű miegymást képes elnyelni, erre szükség is van, mivel kesztyűtartó nincs. Van hálós zseb az ajtókban, van formatervezett fedelű biztosítékdoboz, mely fedelet kesztyűtartó-ajtónak vélve a teszt legelején letéptem, de ez ugye nem jó, van hátul két öblös üreg az ablakok alatt, de semmi zárható vagy legalább eltakarható.

Az oldalról ajánljuk

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

tegnap, 17:34
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49