A forma új nyelve

2003.08.28. 12:31

Két héttel a 2003-as Frankfurti Autószalon kapuinak megnyitása előtt Rüsselsheimben lerántották a leplet a harmadik generációs Opel Astráról. A megújult forma és belső teljes mértékben illeszkedik az Opel által az elmúlt években kialakított arculatba, mégis egy egyedi, a konkurensek rémévé válni készülő autót ismerhettünk meg - háromnegyed óra alatt.

csik.jpg

Már előre látszott a korábbi, nem túl izgalmas formáktól való teljes elrugaszkodás, a mai ember elvárásainak megfelelően ötvözve a dizájnt a maradandó értékekkel. Ezt a Speedsterrel elindított és az azóta megjelenő modelleken már alkalmazott formavilágot hívják a gyáriak új Opel formanyelvnek (Opel Design Language). A külső dinamizmust egy az autó testén végigfutó, különböző ívek és kanyarulatok után önmagába torkolló törésvonal biztosítja, mely az igen hangsúlyos hűtőmaszk mesteri keretezése után az ajtókon hátraérve és ott több részre szakadva foglalja magába a lámpákkal díszített csomagtérajtó-lökhárító kompozíciót.

A lámpákra egyébként is különösen nagy hangsúlyt fektettek a külsőért felelős mérnökök. A halogén izzós fényszórótól a plexi alatt jelentősen eltérő formatervű xenonnal szerelt változattal is megvásárolható lesz az új Astra. Ezeknél a tompított fényt biztosító, a kanyar ívét követő lencsék belülre kerültek, míg a távolsági fény forrása a halogénes tompítottjának helyét foglalja el, ahol annál kisebb méretével teret enged az ebben az esetben már teljes kört formáló irányjelzőnek.

Az elsőkhöz - és némileg a Speedsteréhez is - hasonló formájú keretbe foglalt hátsó lámpák csak a karosszérián helyezkednek el hátrébb, a fejlesztésben egyenértékűen kezelték őket elől lévő társaikkal. Itt alkalmazzák, azt az Opel által Translucent technikának nevezett megoldást, amely az egyéni megjelenés biztosítása mellett meglepő egyszerűségével is messzemenően eleget tesz a "láttatni" elvárásnak, növelve az autóban ülők biztonságát. A technika működési elve, hogy a fehéres színű bura mögött elhelyezkedő irányjelző-tolató lámpa, vagy a helyzetjelző-féklámpa páros valamelyikének működtetésekor a különleges bevonatú műanyag teljes felülete az éppen aktuális jelzésnek megfelelő színben játszik, így lehetővé téve, hogy a láthatóság további fokozása érdekében a különböző időpontban, más-más célból adott információk közös felületen jelenhessenek meg.

A bemutatott Astra legfőképp a külső formákat volt hivatott demonstrálni, mivel fejlesztői szerint teljes műszaki tartalommal felruházott belsővel csak Frankfurtban, az autószalonon találkozhatunk. Néhány kapcsolóval ellentétben az oldalfalak és az erősen ereszkedő tető által határolt tér méretei teljesen valódinak bizonyultak. A látszat ellenére az 5 cm-es lejtés bőven nyújt helyet a hátul utazók gondolatainak, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy az elődhöz képest itt is 55 mm-es magasságnövekedés tapasztalható.

Ha a fejünk már elfér, a lábunknak nem is kell annyi hely - gondolnánk -, de azért biztos ami biztos, ide is beszorítottak még további 17 mm-t. Mindez nem okozhatott komoly kihívást, figyelembe véve a 14 cm-es teljes hossznövekedést. Az Astra kategóriájában az elmúlt néhány év folyamán nem csak hosszabbak, magasabbak, hanem szélesebbek is lettek a vetélytársak. A lépéstartás és a kényelem fokozásának vágya eredményezte az első ülések vonalában 30 mm-t kitevő tágulást.

De elférnek-e a csomagjaink? - kérdezik teljes joggal a Magyarországon gyakran egyetlen családi autónak vásárolt Astra után érdeklődők. Ahogy más márkák megújult modelljeinél már láthattuk, előfordul, hogy egy nagyobb autó kisebb csomagtartót rejt. Esetünkben is erről van szó, az eddigi 370 helyett 2004-től csak 350 literrel gazdálkodhatnak, akik az Astra mellett döntenek, ami kevésbé aggasztó, ha figyelembe vesszük, hogy a különbözetet képző 20 litert a belső méretek, valamint a forma oltárán áldozták fel.

A megújult külső mellett ma már kötelező elektronikai fejlesztések is megjelennek az új Opel-ben, melyek közül néhány ismerős lehet a korábban bemutatásra került márkatársakból. Ilyen többek között a Vectrából megismert működési elvű irányjelző kar, a sport programmal is rendelkező Easytronic váltó, akár a kormányról is vezérelhető választófunkcióval, a CANBUS, mely a különböző egységek közötti kommunikációrol gondoskodik, a Twin Audio rendszer, a keréknyomás ellenőrző, a fényérzékelős lámpakapcsolgató automatika, valamint az Infotainment, amelynek nagy színes kijelzőjéhez MP3 lejátszó, DAB rendszerű digitális rádió, navigációs rendszer, vagy akár hangvezérléssel ellátott beépített telefon is kapcsolódhat.

További, a vezetési kényelmet és biztonságot szolgáló, a kategóriájában eddig unikumnak számító újdonságok sora jelenik meg az Astrában. Ezek közül a gyáriak az IDSPlus nevű szerkezetre a legbüszkébbek , amely betűszó adaptív futóművet rejt (Interaktives Dynamisches FahrSystem), egy CDC (Continous Damping Control) nevű lengéscsillapító-felügyelettel kiegészítve, amely az alulkormányzottságot is figyelő menetstabilizáló rendszerrel együttműködve igyekszik úton tartani az autót. Egy gombnyomással sport-üzemmódba kapcsolva lehetőség nyílik a futómű jellegének keményítése mellett a pedálerő, a kormányzás, valamint - az automatizált váltóknál - a kapcsolási pontok megváltozatására is.

A mellkast és medencét két külön cellájával egyszerre védő oldallégzsák, a vontatáskor az utánfutó menetstabilitására is vigyázó TSP (Trailer Stability Program), valamint az emelkedőn való elindulásnál segítséget nyújtó, hátragurulást gátló rendszer is bővíti a rendelkezésre álló segítőtársak listáját. Ez utóbbi a fék elengedése után a nyomaték jelentkezéséig, de maximum két másodpercig nyomás alatt tartja a fékrendszert, így biztosítva időt a gázpedálra való átlépésre és a kuplung felengedésére.

Ezekhez a jelentős súlyt is képviselő segédberendezésekhez várhatóan nyolcféle motor lesz párosítható. Öt benzines, kezdve az 1,4-estől egészen a 2 literes turbóig, három pedig dízelüzemű lesz, 1,7-es és 1,9-es kivitelben. Négyféle sebességváltó gondoskodik a megfelelő fordulatszám megőrzéséről, így a legerősebb motorhoz járó hatsebességes mechanikus működtetésűvel akár 230 km/h végsebesség is elérhető. Valljuk be, egy ötajtós Astrától nem rossz eredmény.

Az új családtag szemrevételezése után lehetőségem nyílt körülnézni a már megszállott és a csak ezután fanatikussá váló emberek számára létrehozott komplexumban, amely bejáratának témája a Signum volt, de a látogatók találkozhatnak Merivásoknak elkülönített részleggel is. Az emeleten OPC múzeum működik, ahol az Opel sportrészlege által készített autókat lehet megtekinteni, velük egy térben látható a tachografjairól híressé vált Kienzle veterán szerkezeteinek kiállítása. A mosdók előterében elhelyezett vitrinekben a makettben is csak Opelt ismerő művészek kezeinek alkotását csodálhatja meg a megkönnyebbült vendég. Az étterem közepén áll egy az első Opelekből, a falakon itt-ott elhelyezett üvegek mögött motorok metszetei láthatók, bizonyára étvágygerjesztő célzattal.

A visszaindulás előtt még egy villámlátogatás is belefért a Vectrákat és Signumokat közös szalagon gyártó gyáregységbe, ahol az ott tartózkodásunk fél órája alatt 13-ról 18 darabra nőtt a lemaradás. Ezért aztán sietve távoztunk, gondolva a jövőbeni tulajdonosokra is. Az elválástól szomorúan, de azzal az örömteli tudattal tértem haza, hogy végre szegény értékesítőknek is szép, modern és megbízható autójuk lesz, főleg amikor az ötajtós után nem sokkal megjelenik a kombi változat. Én azért majd az utolsóként bemutatkozó három ajtós GTC-re leszek kíváncsi, remélem sportos karaktert mond ki rá az Opel formavilágát mostanában meghatározó új nyelv.

 
  Műszaki adatok
 
   
  Motor Váltómű Teljesítmény (kW/LE) Maximális nyomaték (Nm); fordulatnál
1,4 TWINPORT ECOTEC 5 fokozatú manuális 66/90 125; 4000 1/min
1,6 TWINPORT ECOTEC 5 fokozatú manuális/5 fokozatú Easytronic 77/105 150; 3900 1/min
1,8 ECOTEC 5 fokozatú manuális/4 fokozatú automata 92/125 170; 3800 1/min
2,0 Turbo ECOTEC 6 fokozatú manuális 125/170 250; 1950 1/min
2,0 Turbo ECOTEC 6 fokozatú manuális 147/200 262; 4000 1/min (250; 1950 1/min-től)
1,7 CDTI ECOTEC 5 fokozatú manuális 59/80 170; 1800 1/min
1,7 CDTI ECOTEC 5 fokozatú manuális 74/100 240; 2300 1/min
1,9 CDTI ECOTEC 6 fokozatú manuális 110/150 315; 2000 1/min
Hosszúság 4249 mm
Szélesség (tükrök nélkül) 1753 mm
Magasság 1460 mm
Tengelytáv 2614 mm
Nyomtáv 1488 mm
Csomagtér (VDA) 350 liter