Szép hagyományokal

2004.09.17. 12:31

Az ülés alapból 60:40 arányban dönthető, de opcióként a 40:20:40 is választható. Az Enjoy változatnál a hátsó üléssor előre-hátramozgatható, így a lábteret 897 milliméterről 936-ra növelhetjük, hogy a magasabb gólyák is elférjenek. A hátratolt ülések mögött - a támla tetejéig pakolva - 500 liter hely marad. Lehajtott ülésekkel 900 liter, tetőig pakolva megvan a már említett 1590 liter. Az első utasülést előrehajtva a 2,7 méter hosszú lécek szállításával sem lesz gondunk.

Hogy ne csak a hátsó traktusra, hanem az elsőre se legyen panasz, ötféle ECOTEC benzinmotorral és négy CDTI turbódízellel kínálják a kombit. Az 1,4-estől a 2,0 literesig ajánlott Euro 4 emissziós normákat teljesítő motorok teljesítménye típustól függően 80 és 200 lóerő között van.

Egy durva benzines turbót és egy nyomatékos dízelt próbáltam. A kétezres 200 lóerős, benzines turbóval igen fickós a kombi. Hibájának csupán azt tudnám felhozni, hogy a sebességmérő valami rafinált módon össze lehet kötve a benzinszintmérővel, ugyanis a sebesség növelésével az a mutató is hamarosan elmozdult. Csak a gondtalan felhasználóknak ajánlom, akik jobban szeretnek tankolni, mint én. Egy gavallérosabb gyorsuláskor a középkonzol LCD kijelzőjén a pillanatnyi fogyasztás 38 liter körülire ugrott. Ne használjuk hát ezt a badar opciót, állítsuk át inkább a kijelzőt az audiorendszerre vagy az opcionális navigációra.

A dízellel már sokkal jobb a helyzet. A nyomatékos motor jól áll az autónak, tiszta szívvel ezt ajánlanám. A motor hangjából szinte semmi sem jut el a fülkébe, és mostanában már a dízelkutak is tisztábbak. Elvileg a 1.9 CDTI mindössze 5,9 litert fogyaszt vegyes használatban, a gyakorlatban a tesztút alatt meg sem mozdult az üzemanyagmérő mutatója. Hogy kiérdemelje a "Tiszta udvar rendes ház" címet, rendelhető a legújabb, karbantartásmentes koromszűrővel is.

Mind a két autóban hatsebességes kézi váltó volt. Ez a váltószéria az 1.9 CDTI és a 2.0 turbómotorhoz. Legyen azé, aki nagyon szeret váltogatni, én inkább az Easytronicra szavaznék. De természetesen választható ötsebességes kézivel vagy hagyományos, négyfokozatú automatával is.

Az igazi okosságok a futómű tájékán vannak. Megint vagy húsz hárombetűs extrát kapunk: IDS (Interactive Driving System), IDSPlus, ESPPlus, CDC (Continuous Damping Control), ABS és még ki tudja, mi igyekszik, hogy kellemesebben és biztonságosabban autózzunk. A lényeg a futómű folyamatos felügyelete a menettulajdonságok figyelembevételével. Hogy ez a felügyelet milyen mértékű, azt elsősorban a pénztárcánk határozza meg. A tesztút alatt semmi extrát nem éreztem, igaz nem is volt semmi extrém helyzet, ahol bizonyíthatott volna az elektronika.

Ha egy kicsit sportosabb érzésre vágyunk - ami angol viszonylatban az autópályára kanyarodást jelenti -, egy gombnyomással előcsalogathatjuk az Astra morcosabb arcát. A turbó és a sportosított futómű vidám autózást eredményezett. Ilyenkor máshogy reagál az autó a kormányra és a gázpedálra, és állítólag megváltoznak az automatikus és az Easytronic erőátvitel kapcsolási pontjai is.


 
  IDSPlus és CDC: páratlan menetdinamika, rugózási kényelem és aktív biztonság
 
  A harmadik generációs Astra standard IDS futóművén alapuló adaptív IDSPlus rendszer ideális egyensúlyt teremt a komfort és az aktív biztonság között. Valamennyi menetdinamikai rendszer szenzorainak és vezérlőkészülékeinek hálózatba kapcsolása most első ízben eredményezett integrált futómű-szabályozást. A kapcsolatot CAN (Controller Area Network) adatbusz tartja, másodpercenként 500 kilobyte átviteli sebességgel. A hálózatban benne van az ESPPlus elektronikus menetstabilizáló, az ABS, a fékasszisztens, valamint a folyamatos csillapításszabályozás (CDC - Continuous Damping Control), amely eddig csak luxus- és sportkocsikon fordult elő.

A CDC rendszer mágnesszelepekkel illeszti a csillapítók karakterisztikáját a pillanatnyi útviszonyokhoz, a jármű menetállapotához és a vezetési stílushoz. Ezáltal maximálisan komfortos a rugózás, javul az útfogás, és lerövidül a fékút. Gombnyomással (SportSwitch) sport üzemmód hívható le, amely megváltoztatja a kormány- és gázreakciókat, sőt automatikus vagy Easytronic erőátvitel esetén elcsúsztatja a kapcsolási pontokat is. Az ESPPlus tetszés szerint kikapcsolható.
(részlet a sajtóanyagból)

Egy kombin kötelező a vonóhorog. Az Astra kombihoz a vason kívül elektronika is választható, ami automatikusan működésbe lép, amikor összekapcsolják a vonóhorog 13 pólusú csatlakozóját. HSA (Hill Start Assist) vagyis Emelkedőn Indulási Asszisztens feladata a nevéből kiderül, az utánfutó-stabilizáló pedig a vontatáskor előforduló csóválásoknál avatkozik be úgy, hogy elveszi a gázt, és fékezni kezd, amíg vissza nem nyeri a jármű a stabilitását. Hogy ez a gyakorlatban hogyan működik, el sem tudom képzelni, de egyszer nagyon kipróbálnám.

További pozitívuma az új Astra kombinak, hogy nehéz, 1400 kilogrammos utánfutót is vontathat, sőt kis légellenállású utánfutóra - például hajó- vagy lószállítóra - 1600 kilogrammos speciális engedélyt is kaphat.

Ma már nem feledhetjük a biztonságot. Egy NCAP törésteszt döntő tényező lehet. Az új Astra 34 ponttal öt csillagot kapott. Az Opelnél SAFETEC biztonsági csomagnak keresztelték azt a rendszert, ami az aktív és a passzív biztonságot foglalja össze. Ide tartozik az elődökhöz képest minden irányban közel ötven százalékkal merevebb karosszéria és a már említett rengeteg hárombetűs villanyos izé is.

 
  Az Astra Caravan biztonsága:
 
  IDS (Interactive Driving System) futómű, opcionális ESPPlus (Electronic Stability Program) menetstabilizálóval és TCPlus kipörgésgátlóval
ABS, fékasszisztens, CBC (Cornering Brake Control) kanyarodási fékvezérlés és négy tárcsafék
Front- és mellkas-medence oldallégzsák a két első ülésnél, függönylégzsák elöl-hátul
Aktív, állítható magasságú fejtámlák elöl
Három állítható magasságú fejtámla hátul
Valamennyi ülésen hárompontos biztonsági öv, az elsők magassága állítható
Överő-határoló és -előfeszítő, elöl
Nagy szilárdságú biztonsági karosszéria, gyűrődő zónákkal és szenzorokkal
Hallható és látható figyelmeztetés az öv becsatolására elöl
Oldalütközés-védelem
Biztonsági kormányoszlop (állítható magasság és távolság)
Automatikusan kioldó pedálok (PRS - Pedal Release System)
ISOFIX gyermeküléscsatok a hátsó-szélső helyeken
Gyermekzár a hátsó ajtókban
Automatikus vészvillogó-kapcsolás és ajtózárnyitás légzsákos balesetkor

Opel Astra Caravan

Nincs mese, azt hiszem, megint van egy Opel, amit szeretek. Persze lehet, hogy nem is az Astra, hanem Dartmoor az oka. Az Astra Caravan nem néz ki rosszul, kényelmes, biztonságos, jól és könnyen pakolható, a benzines turbó durva, a dízel jó. Szerintem az ötven évvel ezelőtti elképzelés mára tökéletesen megvalósult. Nem ismerjük még az árát, de így látatlanban is kijelenthetem: Astra nem kéne soha, de egy Astra Caravant azt hiszem, bevállalnék.

Mégis az a legdurvább, hogy a napokban azon gondolkoztam, kéne egy Manta is. Lehet, hogy megbolondultam?