Óvakodj a törpétől!

2005.04.06. 07:48

Közepes méretű, viszonylag szórakoztató és olcsó fenntartású autót akartam venni. A meghatározott keret korlátok közé szorított, így a kompromisszumok földjére keveredtem. A fő paramétereket nagyjából tudtam: 1,6 alatti, legfeljebb 10 év körüli, lehetőleg háromajtós. Lehetőleg nem német. Se olasz. Se francia.

A tesztautók általában egy hétig vannak az autós szakíróknál. Lehet róluk véleményünk, de a hosszú távú együttélésről fogalmunk sincs, pedig aki autót vesz, több évre tervez. A TotalCar most folytatja a szerkesztőség saját tulajdonú autóinak tartóstesztjeit. A mai műsor: Grubi hőn szeretett AX-e.

Eddig megjelent:
Nissan 200SX (S13) - 1992
Saab 900 Convertible - 1992
Alfa Romeo Alfetta - 1981
Renault Twingo -1999
Skoda Octavia 1.8T -
Mazda MX-5 NA - 1991
Saab 900 2.3i - 1994
Lada Niva 1.7 - 1994

Kimondom, na, rizskályhát kerestem. Megannyi borzasztó állapotú vagy borzasztóan túlárazott japán hot hatch ötperces lelki birtokbavételét követően könnyíteni kellett a feltételrendszeren. Rövid kitérő következett józan limuzin vonalon, Sunny, Applause, 323, de nem akartam eléggé, és ezt az autók is tudták: többet is megvettek, pont mire rászántam magam a személyes találkozóra.

A hajsza európai vonalon folytatódott elfogadható állapotú, ekkor már egyértelműen kis sportkocsi után. Az AX az égből pottyant, egész tűrhető állapotban, alig kilencévesen. Fantasztikus extráitól, mint a télire szerelt 14-es fehér AEZ felnik, a kis tetőspoiler és a frissen felújított hátsó futómű, benedvesedtem, mint a mosdószivacs A Doktor felmérte, mondott rá egy áment és egy összeget, ezután sikerült a meghatározott keretek alá alkudni a vételárat. Az alku csak egész rövid ideig tűnt sikernek, mivel első ajánlatomra igen választ kaptam, majd elcseréltük autóra a pénzt.


Az AX a forgalom egyik legszürkébb résztvevője. Azóta tudom, hogy megvan, most már észreveszem az utcán. 2 425 138 darab készült belőle összesen, sikerének egyik titka lehet méretéhez képest meglepően tágas beltere. Másik, hogy közel 6 évi fejlesztés eredményeként lépett piacra 1986-ban, olyan házon belüli vetélytársak mellett, mint a 2CV és a Visa.


Előzmények

A Citroën 1981 és 1986 között több prototípussal is kísérletezett, az AX szempontjából két programnak volt nagy jelentősége.

Az Eco 2000 program keretében könnyű szerkezetű, alacsony légellenállású és kisfogyasztású autókat építettek 1981 és 1984 között. A kutatást felerészt a francia állam állta, a tapasztalatok jó részét pedig felhasználták az AX építésekor. A cél egy 2 liter/100 km fogyasztású jármű megépítése volt, de a Citroën nem járt sikerrel sem két-, sem háromhengeres, sem első-, sem hátsókerék-hajtású kísérleteivel. Végül majdnem célba értek, utolsó, 140 km/h-s végsebességű prototípusuk 90 km/h-s átlagnál már csak 2,1 litert fogyasztott, de a kombináltat nem tudták 3,5 l alá szorítani. Könnyűszerkezetes és mégis merev kasztnit azonban jól megtanultak építeni.

S9. Párhuzamosan futott az ECO 2000 programmal, csak míg ott műszaki megoldásokat fejlesztettek, az S9 a paletta aljára illeszkedő kisautó megtervezésének jelentett zöld jelzést. A Citroën Carl Olsen vezette házi tervezőcsapata mellett külsős tervezőket is megbízott a munkával. Az első tanulmányok alapján az AX egyterűnek indult, de a kontrollcsoportok nem lelkesdtek nagyon a piramisformáért, így ezt elvetették. Bertone makettjei is inkább csak próbálkozások voltak, végül a Vélizy-ben szorgosan rajzolgató házi csapat nyerte a versenyt.

Az 1986 auguszusában bemutatott autó nem vonultatott fel semmilyen különös technikát, kedvessége egyszerűségében rejlik. Amikor az egy, 1,1 és 1,4 literes motorral szerelt háromajtós AX-et bemutatták, még a Citroën sem tudta, mire számíthat, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a bevezetéskor bejelentették, nem állnak le a Dösvó gyártásával, amíg veszik. Végül 90-ben álltak le a Kacsával, és a Visát is egészen 88-ig gyártották.

A kasztni légellenállása az ECO 2000 örökségeként Cw 0,31-re, kockajellege ellenére meglepően áramvonalasra sikerült, a kezdeti AX-ek így főleg kis fogyasztásukkal kedveltették meg magukat. Hamarosan megjelent az első nem takarékoskodásra szánt limitált széria, a duplakarbis 1,3-as motorral szerelt 95 lovas AX Sport.

1987-ben jött a 85 lovas, 1,4-es AX GT, egy évre rá az 1360 cm3-as dízelek: 14D, 14RD, 14TRD. 89-ben érkezett az ötajtós karosszéria, 90-ben, mire a vásárlók megjegyezték a különböző elnevezéseket, az egész sorozatot átnevezték, a kódok cserélgetése ezután folyamatosan tartott az AX 98-as végső búcsújáig. Csak Franciaországban legalább 20 limitált széria készült, ez a mára javarészt kopottas példányok azonosítását még nehezebbé teszi. 1992-ben a benzinfaló Sportnak mennie kellett, és megérkezett az ultramodern hengerenkénti befecskendezéses, nyolcszelepes AX GTI.

Szögletes, trapézokból álló formájával és őszinte vadóc stílusával elsőre levett a lábamról. Egykaros ablaktörlő, DTM. Állítólag 100, más források szerint 98, forgalmi szerint 94 lóerős (69 kW), 1360 cm 3-es négyhengeres 8V motorral. Elsőre nehéz megállapítani, mitől szebb a GTI a sima AX-nál, a figyelmesebb körséta eredményre vezet. A kasztni alját szürke műanyag panelek szélesítik körös-körül, a küszöb vonalában, végig a sárvédőíveken, az ajtók alján, és a legtöbb tesójától különbözően nem négyszögesített, hanem kerek kerékjáratok körül. Természetesen ugyanilyen színű, ezért tökéletesen homogén egységet alkotva olvad a szürke folyamba az első és a hátsó lökhárító, elöl ködlámpákkal, ami GTI-sajátosság. Ha a ködlámpa sárga, szinte biztos, hogy egy eredetileg Franciaországban bejegyzett példánnyal van dolgunk.


Tulajdonképpen az egészet körbespoilerezték, de pont csak annyira, hogy a cingár test kicsit izmosabbnak tűnjön. A patentos műanyagok egész jól tartják magukat, tíz év alatt csak a két ajtó alatti adta meg magát végérvényesen. Tavasszal visszakerültek a gyári, egy mérettel kisebb, 13 colos Speedline-felnikre húzott 185/60-as nyári gumik, és új időszámítás vette kezdetét. A döcögős, kemény, pattogós, és nem igazán jó súlyelosztású törpéből kiszámítható, kényelmes, de feszes, nagyon jól forduló autó lett. Nem akart mindenáron továbbmenni a kanyaroknál, a kisebb gumi ellenére megjelent a csillapítás, és az addig izzasztó, hiszen szervomentes kormány is pehelysúlyúvá vált.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43