Hűtlen lettem, már nem a Doblo a kedvencem a kategóriából. Az új Berlingo - legalábbis az a példány, amit kipróbáltam - úgy megy, mint egy személyautó, olyan komfortos, mint egy személyautó, megjelenése is olyan, mint egy személyautóé. Mert az új Berlingo egy személyautó. Csak sokkal-sokkal praktikusabb.
Méretek, motorok, forintok
Kezdjük a blablával. Az új Berlingo 24 centivel hosszabb, nyolccal szélesebb, mint elődje. A tengelytáv 2,73 méterre nőtt (az Opel Vectráé 2,7 m!), a csomagtér 51 literrel tágult, már 675 literes. Ha kiszórjuk a felesleges székeket, három köbméteres rakteret kapunk. Vagyis az új Berlingo, bár külméreteivel nem lóg ki a kompakt kategóriából (4,38 méter hosszú, az Opel Astra 4,29), belül hatalmas.
A motorválaszték ellenben kifejezetten szűkös. Van két 1,6 literes motor, egy benzines meg egy dízel. Előbbit 90 vagy 110, utóbbit 75, 92 vagy 110 lóerős változatban rendelhetjük. De hát minek is kéne több: ez az étlap bizonyára megfelel a vásárlóközönség 99,9 százalékának. Aki meg vadállat kisfurgont akar, menjen a Fordhoz.
A legolcsóbb személyváltozat a Comfort; vicces, hogy a Citroën így hívja az alapmodellt. 1,6 benzin, 3,64 milliós listaáron, de az importőr beteges árképzési szokásai miatt automatikus félmillás kedvezménnyel valójában csak 3,14-ért. A legdrágább a 4,37 millió forintos (ez is "akciós"), egycentis futóműemeléssel és áloffroados kiegészítőkkel megvadított 92 lovas dízel XTR.
Kívül, belül
Egész pofás jármű ez, különösen, ha nem fehérben, szürke lökhárítókkal, belemezelt oldalfalakkal, hanem valami szép élénk színben, személyautó változatban tárul elénk. Jó, az orra túl hosszú, túl magasan is hordja (részint gyalogosvédelmi, részint francia kulturális okokból), de összességében arányos, részletesen kimunkált, esztétikus műtárgy. Sokkal jobban mutat egy családi ház garázsában, mint akár az elődök, akár a kategória többi autója, melyek máig nem tagadhatják le, hogy valójában egy pékség vagy szerszámgépgyártó cég udvarára tervezték őket.
Bent is jó körülnézni. Az ős-Berlingo szinte csak színeivel próbálta megoldani a haszonjármű-családiautó evolúciós kérdését: metálsárga fény, sárga-zöld kárpitok, zöld műanyagok, sárga órahátlapok, sárga biztonsági övek a takaratlan lemezfelületek, szörnyű műanyagok között; megvan? Az előző széria már többet operált a formákkal, halálcsillag-légbeömlőket emeltek át bele a C3-ból, pofás kormány került bele, de még mindig nem volt több egy átalakított furgonnál. Ez az új több.
Állítólag a SUV-okból vett át formatervezési mintákat a PSA az új Berlingóhoz-Partnerhez, és ha elnézem a függőleges, rackszekrényre emlékeztető középkonzolt a három modullal (klíma, fejegység, CD-váltó), tényleg van benne valami terepjárós darabosság. A kormány meg kicsit nagy, teherautós, és a kopogós műanyagok felületaránya sokszorosan meghaladja a textilekét, puha plasztikokét. Mégis jó itt, sokkal jobb, mint Berlingóban eddig valaha volt. Csak azok a redvás, undorító PSA-egyenbajszok ne maradtak volna, de maradnak, alighanem túl is élnek engem. Nem tudom, ez kinek az érdeke.
Ötletesek a formák, érdekesen domborodnak, néhol még kanyarognak is kicsit a műszerfal vonalai. Egész jók az ülések, bár az ülőlap lehetne kicsit hosszabb. És ha megfizetjük, sok okos ötletet, praktikus, kreatív trükköt is kapunk a kocsihoz, ami jól jöhet a hosszú, idegölő családi túrákon. Hajoljunk közelebb, és nézzük meg ezeket egy konkrét példányon.
Mivel kerülgettem Párizst?
A francia főváros környékére szervezett próbaúton a 110 lóerős Multispace-t vezettük, ennek alapára 4,36 millió forint. Ha összehasonlítom a tesztautó felszereltségét a magyar extralistával, nagyjából öt milla jön ki a végére. De ebben már minden van, kétzónás klímától hátsó külön szellőztetőrendszeren át tempomatig.
Nemcsak Berlingókat láttunk Párizs mellett. A Citroën kihordta egy csarnokba az összes haszonjárművét, meg haszonjárműszerű járművét, hadd ámuljanak az újdondászok. Hűtő-Berlingo, lakó-Jumper és dömper-Jumpy ebben a kicsi, rosszul megvilágított, de érdekes galériában.
Ezt az autót nekem találták ki. Mert van két kis gyerekem, gyakran autózunk viszonylag nagy távolságokra, és van egy feleségem, aki nő, ezért képtelen útra kelni egy köbméternél kevesebb poggyásszal. Valamint saját zsebből tankolok, adózok és biztosíttatok, ugyanakkor szeretem, ha az autóm tudja a tempomat-130-140-et, és nem igénylem, hogy sokkal többre legyen képes. Szeretem a kényelmet is, meg a praktikumot. No meg ötmillió forintnál húzódik az agyamban a "saját új autó" kategória elvi határa. (Kettőnél meg a "saját autó" kategória határa, ezért járok öreg vackokkal, de ez más kérdés.)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
