Kétezer newtonmétert tesz le a földre
Egyszer a Lánchíd budai hídfőjénél, a Clark Ádám téri nem körforgalom szokásos zűrzavarában valami nagyon nagy dolog sofőrjének elege lett a szöszmötölésből. Nyomott egy padlót, és rettenetes gurgulázás, csattogás, hörgés közepette keresztben átvágott füvön-virágokon, majd egy nagy gumifüstfelhőben eltűnt az Erzsébet híd felé. Bunkó tahó prosztó dolog, de azért egy pillanatra nagyon megkívántam a kocsit és a vele járó lehetőségeket. Egy Blazer pickup volt.
Az IFOR-os, SFOR-os időkben Somogyban a taszári amerikai bázis legénysége néha Hummerekkel, néha Blazer pickupokkal (hivatalosan Blazer pickup nincs, csak K10 és K20) rémisztgette a közutak más méretekhez szokott felhasználóit. Zárt, nem platós Blazert viszont addig is, akkor is, azóta is alig-alig látni az országban. Tesztautónk Amerikából a sors kifürkészhetetlen akarata folytán elég messzire, Füzesabonyba került, itt támadt fel haló porából egy amerikai autók, motorok építésével foglalkozó megszállott kezei között. Norbi mesél:
- Egyszer Gyálon vettünk egy 5,7-es Blazer-Corvette motorblokkot: ebben a kettőben van erősített blokk. Hirdetésre mentünk oda, 30 ezer forintért vettük az üres blokktestet. Ennek az autónak az aljából húztuk ki. Ránéztem: hű, ez fasza, ez jó lenne! Akkoriban még a műhelyem is kisebb volt, épp átépítettem. Mondom: csináljunk akkora ajtót, hogy ha egyszer lesz egy Blazerem, akkor az is beférjen. Valahogy megmaradt bennem ez a kép, az öreg, szakadt Blazer. Az összes karosszériaelemet kicserélték rajta vagy öt évvel azelőtt, már azokon is megjelent a felületi rozsda, ott, álltó helyében. Nem volt meg hozzá semmi. Rá egy évre, 2004 szeptemberében feltették egy hirdetésbe. A V8-Carsra volt feltéve, fú, mondom, ez az, amit néztem. Mentem megnézni, a gazdája mondta, hogy ennyi meg annyi jelentkező volt rá: aha! Az egynapos hirdetésre. Mindegy, lefoglalóztam, elvittem.
Hatalmas dög. Annyira magas és széles, hogy fel sem tűnik, milyen rövid. Persze ez a rövidség is viszonylagos. Pár kattintásra odaálltunk a Blazerrel az Octavia mellé, amivel jöttünk, hogy látsszon, mennyivel hosszabb az európai középkategóriás az amerikai terepjárónál. Hát nem hosszabb. A Blazer 4,7 méter hosszú, a Skoda 4,57. Az Octavia 1462 mm magas, a Chevy bő 180 centi volt valamikor, még a kiemelés előtt. Most olyan 2,2 méter. És 202 centi széles. tükörrel 240: a Skoda több mint negyed méterrel keskenyebb. Az a fajta autó, ami ha mögöttünk áll a lámpánál, mindkét külső tükörben látszik. A saját tömege két és fél tonna.
- Mennyit kért érte a tulaj?
- Hat kilót. Rendszám, papír volt hozzá, de hát voltaképp egy
üres bódé volt.
- Belseje?
- Semmi, semmi. Nézd, ez,
ami benne van ülés például egy SLK Mercedes ülése. Vehettem
volna szar gyári ülést, azt is újra lehet húzatni, de minek, ez
tökéletes, és sokkal kényelmesebb. Az ajtókárpitokat is a régi tulaj
adta hozzá, vadonatúj kárpitok, de hát nézd meg, milyen.
(Megnézem. Tejfölöspohár. Pont mint a Nivában, de tényleg.) Majd
idővel bebőröztetem, mint a műszerfalat. Kaptam még hozzá rengeteg
kiegészítőt, mind teljesen rendben voltak, csak nem erre az autóra
valók. Mindegy, ezeket is el lehetett csereberélni, fel lehetett
használni valahogy.
- Mennyi idő múlva lett belőle autó?
- Ez egy egyéves projekt volt. Az idő több dolog miatt kellett,
be kellett szerezni az alkatrészeket, össze kellett hozni a pénzt, ez
egy ilyen dolog. Csak az alkatrészek értéke, amit az előző tulaj
épített be a kasztniba, volt vagy másfél millió forint. Én is költöttem
rá vagy négyet, gyakorlatilag minden új rajta.
- Most mennyit kéne kínálni, hogy odaadd?
- (Gondolkodik) 6-8 milliót. Legalább.
Az öreg, de csodálatosan megfiatalodott Blazert részben terepes örömautózásra használják, gazdája találkozókra jár vele, de sokszor komoly segítség a többi két tonna feletti munkadarab vontatásában is. V8-as blokkokat visz, utánfutót húz, amit kell.
- A doboz levehető?
- Igen. Nem a legkönnyebb, ketten szoktuk levenni, pirosodik a
fejünk szépen. Különben öt perc alatt le lehet kapni. Ilyenkor igazán
vicces a hátulja: mint egy kabrió.
A hátsó ablak elektromos, a vezetőülésből és a hátsó fogantyú alól is süllyeszthető-emelhető. Ha nincs fent a kabintető, nem árt vigyázni, ugyanis az üveget ilyenkor nem fogja semmi, ki lehet emelni teljesen, akkor kiesik, és csörr. A lehajtható hátsó ajtó belsejére nem a nehezen beszerezhető és gyenge gyári borítás, hanem egy koptatható, terhelhető trepni került. A csomagtér közepén egy remek stílusérzékkel idegumihálózott alumínium szerszámoskoffer ragyog.
- A motor honnan származik?
-
Ebben egy 6,2-es dízelmotor van, még szívódízelként került
hozzám egy IFOR-os katonai M-zárolt pickupból, 15 ezer mérföld volt
benne. Pontosan nem is emlékszem: 600-650 ezer forint volt a motor, a
400-as automata váltó, a kapcsolható négykerék-hajtású osztómű, a
kardánok meg a motortérből minden hülyeség, ami hozzá tartozott. Ez a
motor alapból erősebb, mint egy sima utcai 6.2 D V8, és hát azon még
jócskán tuningolgattunk. Különben érdekes, hogy főleg motorok
felújításából, átalakításából élünk, és a saját autómba nem tettem
épített motort; nem kellett, annyira tökéletes állapotban volt.
Különben ehhez a dízelhez csak a felújítókészlet lenne olyan három
kiló. Amikor készült az autó, az volt a lényeg, hogy mielőbb menjen,
most pedig tovább haladunk, hónapról hónapra egyre brutálisabb.
- Mitől?
- Hát megcsináltam rá a turbót.
A motor gyárilag 130 lóerő körüli, most olyan 220 lóerőt tud.
Ettől először meghalt a diffiben a locker, recseg meg ilyenek, majd
kell egy elektromosan zárható locker; alapból sperr lesz és majd
gombbal nyomod rá a lockert, úgy lesz megoldva.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Közélet
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
