Vannak olyan autók, amiket úgy összeraknak, hogy az ember egyáltalán nem azt nézi, mi jó és mi rossz bennük, hanem erőszakosan keresi a fogást, hogy végre beleköthessen valahol. A BMW X5 egy közülük.
Egy X5 olyan hosszú mint egy Ötös, olyan széles mint egy Hetes, és olyan magas mint a kettő együtt. Na jó, a mondat utolsó része természetesen nem igaz, de így frappáns. Pontos magassága 1747 mm, aminek két következménye van. Az egyik, hogy Kareem Abdul Jabbar és exkosaras barátai biztosan vettek kettőt-hármat maguknak a nagy fejtér miatt; a másik, hogy a BMW büszkén mesélheti világszerte, hogy az általuk tervezett batár alaktényezője kategóriájához képest kifejezetten alacsony, 0,36.
Először egy kicsit viszolyogtam tőle. Lapos, könnyű, puritán, nyersségéről híres-hírhedt sportkocsim után úgy éreztem magam a hatalmas X5 míves belsejében, mintha farmernadrágban és trikóban estem volna be valami fogadásra a német nagykövetségen. A beltér kellemes, de modoros. Az anyagok természetesen jó minőségűek, a bőrülések és a bőrkormány szépek, de az egész olyan szürke, semmit sem tudnék külön kiemelni. Engem, aki jól elvagyok egy múlt századi japán autó csúnya műszerfalával szemben üldögélve, hamar meggyőzött a funkcionalitás és a kényelem, de az ízig-vérig olaszautó-szimpatizáns J.F. kolléga egy szájhúzásnál nem méltatta többre.
Tetszik vagy sem, a tükrök, a kormány, az ülések, egyszóval minden elektromos kapcsolók segítségével állítható rengeteg irányba, és ez felettébb kellemes dolog. Ha megvagyunk, az egész információhalmazt tárolhatjuk - amit joggal el is várhatunk persze, ha már képesek voltunk két jó pesti garzon árát egyetlen személygépjárműbe invesztálni. Pedig alapesetben hiába várjuk: az elektromos ülésállítás - memóriával - még ennyi pénzért sem szériatartozék, majd' félmilliót kell érte kicsengetnünk a közel húszmilliós alapáron felül. Igen, máris sikerült! Belekötöttem. Az X5 drága. Jó, de drágasága ellenére marad még a listán kiegészítő bőven, ami nélkül nem luxus a luxus.
Mielőtt virtuálisan elindulnánk, rágjuk át magunkat gyorsan a külsőn. Az X5 szemből hatalmas, különösen tekintélyes BMW benyomását kelti, oldalról szép SUV, hátulról viszont lassacskán elavul. Lényegében ugyanazt láttam kinn, mint benn: minden nagyon kellemes, így egyben. Nem a részletek számítanak, hanem az összhatás, két apróságot azonban kiemelnék. Az egyik a gyönyörű alumínium oldalfellépő - 84 800-ért -, a másik a négy sötét kipufogóvég. Semmi krómozás, semmi hivalkodás, ez bizony egyszerű, tekintélyelvű imidzsépítés. Egyszerre rokonszenves és hátborzongatóan irritáló.

Mindent a fülnek, semmit a szemnek! Sajnos a 320 lóerős V8-ast egy takarólemez rejti el szemünk elől
Most már akár el is indulhatunk. Elfordítom a kulcsot, D-be pöccintem az automatát, és úgy indulok el, ahogy akkor indulok, amikor a sajátoménál kétszer nagyobb, huszonmilliós tesztautót vezetek, aminek - kis túlzással - egyetlen indexburája többet ér fél évi fizetésemnél. A lényeg, hogy megpróbáltam a lehető legóvatosabban bánni az X5-tel, és láss csodát, a tesztautó tökéletesen alkalmas volt rá. A finoman adagolható fékerő nem nagy ügy, a 320 lóerős motor lágy reakcióitól viszont leesik az állam. Szemrebbenés nélkül szállíthatjuk a legijedősebb nagymamákat, könnyen elhiszik majd, hogy a motorban nem is vadlovak laknak, hanem pelyhes kis kölyökmacskák, úgy kábé húszan.
Az X5-tel jó közlekedni. Nagyon jó a hangszigetelés, kényelmesen ülünk, jó a hifi, szóval nincs baj, ha a dugóban araszolunk, de ha sietni kell sem hagy cserben. Még sport fokozatban sem tudunk úgy megindulni, mint egy kézi váltós autóval, de a reakcióidő nem vészes, arról nem is beszélve, hogy a pillanatnyi késésért 6100-as fordulaton jelentkező 320 lóerő és már 3600-as fordulaton 440 Nm-es nyomaték kárpótol. A több mint kéttonnás tömeg 7 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s tempót, de nem is ez a lényeg. A lényeget a gyomrunkban érezzük, és annyira kellemes, hogy azonnali függőséghez vezet.
Ezek után már egyáltalán nem lepődtem meg, amikor a monstrum
fékpedálját megtiporva brutális lassulást tapasztaltam, majd a téli
gumik ellenére hihetetlen kanyarsebességet. Az 52-48%-os
súlyelosztásnak,
a merev kasztninak és a remek futóműnek köszönhetően a tesztautó
nagyon jó játéknak bizonyult. Az X5 nem terepjáró, hanem hibrid,
önhordó karosszériával és független kerékfelfüggesztéssel építik, de
még ezek ismeretében is meglepő, hogy egy két tonna feletti jármű nem
is személyautókra, hanem egyenesen sportkocsikra jellemző erényeket
csillogtat. Manapság egyre több gyártó feledkezik meg a vezetési
élményről, ami nálam még mindig első helyen áll, szerencsére a BMW nem
tartozik közéjük.
Az X5 kevésbé billeg, mint a legtöbb személyautó. Súlypontja érezhetően sokkal alacsonyabban van, mint bármelyik hasonló méretű járműé, amit eddig vezettem. A tesztautóban lévő sportfutómű - ez keményebb gátlókat és rugókat takar, ültetésről szó sincs - olyan csodálatosan tette a dolgát, hogy néha már sikítozni támadt kedvem. Lehet, hogy sportfutómű nélkül is kezes, de ilyen irányú tapasztalatom nincs. Az X5-tel bármit meg lehet csinálni, igaz, a nagy testet meg kell szokni, de utána ugyanolyan könnyedséggel autózhatunk vele keresztbe-kasul, mint egy fele ekkora tömegű sportkocsival.
Ha most kötözködni akarnék, leírhatnám, hogy a váltót vezérelhetjük ugyan kézzel is, de ez a funkció csak jelképes, hiszen gázadásra az automata sem vált vissza lassabban, mint mi magunk, és a magas fordulatszámot sem hajlandó tartani, kapcsolja inkább a következő fokozatot, nehogy aztán a V8-as lássa kárát. Én azonban azt gondolom, hogy egy ilyen apróság miatt senki sem cáfolja majd, hogy X5-özni zsúfolt, üres, egyenes, kanyargós, csúszós és száraz úton egyaránt felettébb kellemes elfoglaltság. Na de milyen az, amikor nincs alattunk út?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
- Hírek
Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből
Pedig 4 millió forinttért már bőven lenne olyan használt jármű, amivel pénzt lehet keresni.
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Hírek
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.
- Hírek
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.
- Hírek
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.
- Hírek
Bréking: Meghallgatták az európai autóipar imáit, enyhítenek az emissziós szabályozáson
De a végső cél ugyanaz maradt.
- Hírek
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.
- Hírek
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
Negtatív rekorder lett.
- Hírek
Emissziós pofont kaphat a Tesla
A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.
- Hírek
Visszafordult a magyar újautó-piac
Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
- Hírek
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.
