Maradok hűtlen híve

2005.03.04. 10:08

Vannak olyan autók, amiket úgy összeraknak, hogy az ember egyáltalán nem azt nézi, mi jó és mi rossz bennük, hanem erőszakosan keresi a fogást, hogy végre beleköthessen valahol. A BMW X5 egy közülük.

Egy X5 olyan hosszú mint egy Ötös, olyan széles mint egy Hetes, és olyan magas mint a kettő együtt. Na jó, a mondat utolsó része természetesen nem igaz, de így frappáns. Pontos magassága 1747 mm, aminek két következménye van. Az egyik, hogy Kareem Abdul Jabbar és exkosaras barátai biztosan vettek kettőt-hármat maguknak a nagy fejtér miatt; a másik, hogy a BMW büszkén mesélheti világszerte, hogy az általuk tervezett batár alaktényezője kategóriájához képest kifejezetten alacsony, 0,36.


Először egy kicsit viszolyogtam tőle. Lapos, könnyű, puritán, nyersségéről híres-hírhedt sportkocsim után úgy éreztem magam a hatalmas X5 míves belsejében, mintha farmernadrágban és trikóban estem volna be valami fogadásra a német nagykövetségen. A beltér kellemes, de modoros. Az anyagok természetesen jó minőségűek, a bőrülések és a bőrkormány szépek, de az egész olyan szürke, semmit sem tudnék külön kiemelni. Engem, aki jól elvagyok egy múlt századi japán autó csúnya műszerfalával szemben üldögélve, hamar meggyőzött a funkcionalitás és a kényelem, de az ízig-vérig olaszautó-szimpatizáns J.F. kolléga egy szájhúzásnál nem méltatta többre.


Tetszik vagy sem, a tükrök, a kormány, az ülések, egyszóval minden elektromos kapcsolók segítségével állítható rengeteg irányba, és ez felettébb kellemes dolog. Ha megvagyunk, az egész információhalmazt tárolhatjuk - amit joggal el is várhatunk persze, ha már képesek voltunk két jó pesti garzon árát egyetlen személygépjárműbe invesztálni. Pedig alapesetben hiába várjuk: az elektromos ülésállítás - memóriával - még ennyi pénzért sem szériatartozék, majd' félmilliót kell érte kicsengetnünk a közel húszmilliós alapáron felül. Igen, máris sikerült! Belekötöttem. Az X5 drága. Jó, de drágasága ellenére marad még a listán kiegészítő bőven, ami nélkül nem luxus a luxus.


Az X5 hátulról a legkevésbé megnyerő

Mielőtt virtuálisan elindulnánk, rágjuk át magunkat gyorsan a külsőn. Az X5 szemből hatalmas, különösen tekintélyes BMW benyomását kelti, oldalról szép SUV, hátulról viszont lassacskán elavul. Lényegében ugyanazt láttam kinn, mint benn: minden nagyon kellemes, így egyben. Nem a részletek számítanak, hanem az összhatás, két apróságot azonban kiemelnék. Az egyik a gyönyörű alumínium oldalfellépő - 84 800-ért -, a másik a négy sötét kipufogóvég. Semmi krómozás, semmi hivalkodás, ez bizony egyszerű, tekintélyelvű imidzsépítés. Egyszerre rokonszenves és hátborzongatóan irritáló.


Mindent a fülnek, semmit a szemnek! Sajnos a 320 lóerős V8-ast egy takarólemez rejti el szemünk elől




Most már akár el is indulhatunk. Elfordítom a kulcsot, D-be pöccintem az automatát, és úgy indulok el, ahogy akkor indulok, amikor a sajátoménál kétszer nagyobb, huszonmilliós tesztautót vezetek, aminek - kis túlzással - egyetlen indexburája többet ér fél évi fizetésemnél. A lényeg, hogy megpróbáltam a lehető legóvatosabban bánni az X5-tel, és láss csodát, a tesztautó tökéletesen alkalmas volt rá. A finoman adagolható fékerő nem nagy ügy, a 320 lóerős motor lágy reakcióitól viszont leesik az állam. Szemrebbenés nélkül szállíthatjuk a legijedősebb nagymamákat, könnyen elhiszik majd, hogy a motorban nem is vadlovak laknak, hanem pelyhes kis kölyökmacskák, úgy kábé húszan.


TV, DVD, Hi-Fi, GPS vagy fedélzeti számítógép, ennyi. Más opció nincs

Az X5-tel jó közlekedni. Nagyon jó a hangszigetelés, kényelmesen ülünk, jó a hifi, szóval nincs baj, ha a dugóban araszolunk, de ha sietni kell sem hagy cserben. Még sport fokozatban sem tudunk úgy megindulni, mint egy kézi váltós autóval, de a reakcióidő nem vészes, arról nem is beszélve, hogy a pillanatnyi késésért 6100-as fordulaton jelentkező 320 lóerő és már 3600-as fordulaton 440 Nm-es nyomaték kárpótol. A több mint kéttonnás tömeg 7 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s tempót, de nem is ez a lényeg. A lényeget a gyomrunkban érezzük, és annyira kellemes, hogy azonnali függőséghez vezet.

Ezek után már egyáltalán nem lepődtem meg, amikor a monstrum fékpedálját megtiporva brutális lassulást tapasztaltam, majd a téli gumik ellenére hihetetlen kanyarsebességet. Az 52-48%-os súlyelosztásnak, a merev kasztninak és a remek futóműnek köszönhetően a tesztautó nagyon jó játéknak bizonyult. Az X5 nem terepjáró, hanem hibrid, önhordó karosszériával és független kerékfelfüggesztéssel építik, de még ezek ismeretében is meglepő, hogy egy két tonna feletti jármű nem is személyautókra, hanem egyenesen sportkocsikra jellemző erényeket csillogtat. Manapság egyre több gyártó feledkezik meg a vezetési élményről, ami nálam még mindig első helyen áll, szerencsére a BMW nem tartozik közéjük.


Az X5 kevésbé billeg, mint a legtöbb személyautó. Súlypontja érezhetően sokkal alacsonyabban van, mint bármelyik hasonló méretű járműé, amit eddig vezettem. A tesztautóban lévő sportfutómű - ez keményebb gátlókat és rugókat takar, ültetésről szó sincs - olyan csodálatosan tette a dolgát, hogy néha már sikítozni támadt kedvem. Lehet, hogy sportfutómű nélkül is kezes, de ilyen irányú tapasztalatom nincs. Az X5-tel bármit meg lehet csinálni, igaz, a nagy testet meg kell szokni, de utána ugyanolyan könnyedséggel autózhatunk vele keresztbe-kasul, mint egy fele ekkora tömegű sportkocsival.


Ha most kötözködni akarnék, leírhatnám, hogy a váltót vezérelhetjük ugyan kézzel is, de ez a funkció csak jelképes, hiszen gázadásra az automata sem vált vissza lassabban, mint mi magunk, és a magas fordulatszámot sem hajlandó tartani, kapcsolja inkább a következő fokozatot, nehogy aztán a V8-as lássa kárát. Én azonban azt gondolom, hogy egy ilyen apróság miatt senki sem cáfolja majd, hogy X5-özni zsúfolt, üres, egyenes, kanyargós, csúszós és száraz úton egyaránt felettébb kellemes elfoglaltság. Na de milyen az, amikor nincs alattunk út?

Az oldalról ajánljuk

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből
  • Hírek

Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből

Pedig 4 millió forinttért már bőven lenne olyan használt jármű, amivel pénzt lehet keresni.

tegnap, 17:25
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
  • Hírek

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni

A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.

március 3., 05:59
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
  • Hírek

Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit

A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.

március 3., 05:59
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
  • Hírek

Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak

Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.

március 3., 07:35
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
  • Hírek

Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk

Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.

március 3., 16:58
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
  • Hírek

Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök

Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.

március 3., 10:15
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
  • Hírek

Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén

Negtatív rekorder lett.

március 3., 13:16
Emissziós pofont kaphat a Tesla
  • Hírek

Emissziós pofont kaphat a Tesla

A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.

március 3., 16:10
Visszafordult a magyar újautó-piac
  • Hírek

Visszafordult a magyar újautó-piac

Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.

március 3., 11:04
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
  • Hírek

„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök

Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.

március 3., 11:20
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31
Mazda MX-5 Coupé Type-E
  • Hírek

Mazda MX-5 Coupé Type-E

március 3., 14:24
Neked ajánlott