– Láttam, hogy a váltó bowdenes, kézi kapcsolású. Nem gondolkoztatok
szekvenciálisban?
– Ezen nagyon sokat gondolkoztunk. De mivel az autót elsősorban
hosszú távú versenyekre készítettem, négy-, hat-, tizenkét, huszonnégy
órás versenyekre (nemsoká megyünk Dubaiba 24 órás versenyre), arra az
elhatározásra jutottam, hogy a GT2-es ferde fogazású szinkronos
váltójánál nincs jobb. Ezer lóerőig garantált, legalább húsz éve evvel
a váltóval megy a Porsche. Nagyon nagy versenyeket nyertek, most
kifejlesztették a szekvenciális váltót, de beszéltem csapatokkal, azt
mondják, nem bírják az egyenes fogazású váltók a tartós terhelést. Most
minek kísérletezzek egy olyan dologgal, ami nem működik? Ráadásul a
kézinek megvan az az előnye, hogy ha fárad a pilóta, és esetleg elvált,
mellévált, a kuplungszerkezet úgy van méretezve, hogy elcsúszik,
elbírja.
– Te magad is hajtod majd az autót a 24 óráson?
– Persze, persze, hát most én vezetem a magyar bajnokságot,
biztos tudod: nyolc futamból nyolcat nyertem Porschéval, talán én
ismerem a legjobban az autót. Még Talmácsi is jelentkezett, ő is nagyon
jó pilóta...
– Talmácsi Gábor?
– Persze, szuperkupában nagyon jól teljesített. Baumgartner
Zsolttal is tárgyalásban vagyok. Jó pilóta, megbízható, minden
F1-versenyét teljesítette. Ha minden jól megy, ott lehetünk az első
három között. Itthon a szuperkupás Porschékat megvertem vele, saját
magamat is megvertem: ilyen a világon még szerintem nem is volt.
A formaterv Peredy Zoltán iparművész munkája, neki vannak elég érdekes saját autói is, a 6-os BMW-ből készült Vanessa vagy a városi Frog , egyszer majd megpróbáljuk ezeket is felkutatni.
A Silver Sting szép és hatékony. A Műegyetem szélcsatornájában sokat reszeltek az 1:5-ös maketten, amíg elérték a 0,28-as cW-értéket. Az esztétikumról lehet vitatkozni, páran azt mondják, túlságosan hasonlít a McLaren F1-re, szerintem kicsit rövid az orra, de a Silver Sting mindenképp formás, kívánatos szupersportkocsi, izgalmas vonal-összekuszálással az ajtókon. A szárnyas ajtók is jól állnak neki, bár eredetileg rendes, oldalra nyíló ajtókat képzeltek rá. De az egyszerűen nem fért el a váz miatt, kénytelenek voltak ezt az extravagáns konstrukciót alkalmazni. Szerencsére.
Műszaki adatok
H/sz/m, mm: 4250/1980/1120
Motor: Hathengeres boxer, vízhűtés
Telj.(LE): 437/7000
Nyomaték(Nm): 437/6500
cW-érték: 0,28
Saját tömeg (kg): 1150
Gyorsulás (s, 0-100 km/h): 3,8
Végsebesség (km/h): 207
– A fejlesztési költségek hogy alakultak? Lehet tudni, hogy mennyibe
kerül egy ilyen autót összeállítani?
– Nem.
– Nagyságrendileg legalább?
– Erről ne beszéljünk, mert nemcsak arról van szó, hogy egy autót
összerakunk, az egész szerszámozás, gépek ott vannak mögötte. Meg az
emberek elszántsága, akarata, nem lehet megmondani.
Volt már szupersportkocsi-fejlesztés keleti blokkos szomszédságunkban is, a cseh Tatra MTX jut eszembe. Bódis úr szerint az egy "elbaszott konstrukció", ami inkább olyasmikhez hasonlítható, mint a Marcos, vagy a Pagani, amik nem versenyautónak készültek. A Koenigsegg már inkább jó analógia, de azt sem elsősorban versenyekre tervezték. A Brokernetet meg igen. Gyengébb, mint ezek a híres kis manufakturális autók, de nem is a teljesítmény a lényeg nála, hanem a köridő. A versenyeredmények egyelőre igazolni látszanak a fentieket.
– A legtöbb hozzánk hasonló konstruktőr ott követi el a hibát, hogy innen vesz egy alkatrészt, onnan vesz egy alkatrészt, végül semmi sem stimmel semmihez, káosz, anarchia és végül kudarc. A Silver Sting tisztán Porschéra épül, nem kosárból kiszedett alkatrészekből áll, nem is volt eddig semmilyen gondunk vele. Hosszú távon ez a legkifizetődőbb.
Piaci érdeklődés is van már az autóra. Az olasz Adria pálya tulajdonosai megkeresték Bódis urat, hogy ugyan gyártana már le nekik párat az olasz bajnoksághoz. A kocsikba Alfa-motor és Alfa-futómű kerülne, az olaszok egyelőre négy vázat-karosszériát rendeltek. A technológia, a szerszámok megvannak, a rendelés befutott, már csak az első előleg átutalásán múlik, és indulhat a gyártás. A még nagyobb volumenű termelésre már önként jelentkező üzleti befektetők is akadtak, a gőzhenger indulásra készen fújtat a Jerney utcában.
– Ezt nagyon úgy mondod, mintha közel lenne a szériagyártás. Látszik
már, hogy hány éven belül készülhet el az első utcai szériamodell?
– Utcai nem érdekel. Egy van itt, a zöld, az volt az első darab,
abból lesz egy utcai változat, de több nemigen lesz. Bőrülés, klíma,
elektromos ablak, nem érdekel. Valószínűleg nem fogok eladni utcai
autót egyet se, mi ezt versenyautónak gyártottuk, legfeljebb
reklámcéllal lesz pár utcai.
– Ha mégis lenne szériamodell, hova áraznád? Mondjuk a Boxster alá,
fölé?
– A Boxster 65 ezer euró. Azért ne tévesszük össze, ez egy más
kategória.
– Ilyen kis sorozatú gyártásban hány munkaóra alatt készül el egy
autó?
– Ezt még a Porsche se tudja, pedig ott dolgozik 300 ember. Nem
lehet megmondani, mindig vannak bukkanók.
– Mégis, ez a négy olasz autó mennyi idő alatt lehet kész?
– A beszállítókon is múlik, nem itt esztergáljuk az
alkatrészeket, nem itt kenjük a nedves laminátumot, de három hónapnál
biztos kevesebb időt vesz igénybe.
És végül jöjjön a név, az autót tényleg így hívják: Brokernet. Szerintem borzasztó, Bódis úr először nem is érti, mi bajom vele, azt mondja, de hát ez jó, például a Rollsnál is volt Silver Shadow, ez meg Silver Sting. Jaj, mondom, nem az a baj, a Sting tényleg találó, de hát ez a Brokernet, milyen márkanév már? Bódis úr szerint semmivel sem rosszabb, mint a Honda, a Rolls-Royce vagy épp a Porsche. Mondom: de hát ezek nevek, nem szponzorcégek, akkor miért nem Bódis Silver Sting legalább? "Jaj, nem, én nem magamat reklámozom, hanem a Brokernetet."
– Ezt sokan összetévesztik: ha valami valaminek a neve, akkor az
annak a terméknek a neve, és a cégnek a neve.
– Na jó, de nálunk nem volt autógyártás sokáig, most pedig jön egy
új sportautó, és Brokernetnek keresztelik? Ha lesz megint egy autótok,
az is Brokernet típusnévvel fut majd?
– Persze, az is Brokernet lesz. Ha pedig más színben jelenik meg,
lesz ilyen, hogy Ha lesz kék, akkor Blue Sting, ha arany, akkor Gold
Sting (a Sting egyébként fullánkot jelent). De a Brokernet, az a neve.
Jó hangzású, nekem semmi bajom a nevével. Az autó az én tulajdonom,
hogy a Brokernet nevet kapta, az egy üzleti megállapodás.
És még percekig vitáztunk, de nem jutottunk közös nevezőre. A lényegre vonatkozó bunkó kérdésemre (mennyi volt?) természetesen az obligát választ kapom: üzleti titok. Ez van: Csonka, Rába, Csepel, Pannónia után 2006-ban Brokernet. Ha elkészül majd az utcai változat, ez lesz a forgalmiban is. Brrr.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
