Drága Batárom
Teszt: Citroën C3 Picasso Exlusive (2009)
Ahogy kikanyarodtam a vacak minőségű Árpád útra, azonnal elsimultak homlokom a ráncok, ugyanis elkészült egy dobozautó, ami alá nem felejtettek el futóművet szerelni. Na nem a technikai megvalósítás a nagy durranás, mert elöl egy sima McPherson, hátul meg hosszanti csatolt lengőkarok laknak, meg a nagy kerék ugye, de mindent egybevetve ez a futómű kényelmes. De − és most jön a lényeg − ez csak korlátozottan megy a vezethetőség rovására. Hirtelen kormánymozdulatokra nem reagál szélsőségesen, azt mondanám, városi tempóban nem kifejezetten alulkormányzott, inkább semleges. Ugyanakkor érdekes, hogy a bukkanókon a segge odébb ugrál, épp csak mintha merev tengelyes lenne. Viszont a puha futóműnek hamar elérni a korlátait, száraz úton nagyot fékezve előbb ül össze az első rugó, mint ahogy beavatkozna az ABS.
A váltót nem is méltatnám, mindenkinek jobb így, annyit tennék hozzá építő jelleggel, hogy a páratlan fokozatok messzebb esnek az ürestől, mint a párosak. Érdekes. A tetején a nagy vasgolyó szívet melengető, kellemes útitárs. A műszaki adatokat böngészve nem találtam sehol automata kivitelt, pedig milyen jó lenne, ha lenne. Szerintem automata nélkül nem szabad autót venni normális közlekedésre. Kuplung-egyes-kuplung-kettes, unalmas. Csak automatást vennék.
Legyen ön az első aki itéletet ír!
A fokozatok kiosztása viszont jó, szépen lehet gangolni felfelé a nyomatékpúpon szörfözve, de az, hogy 100-nál 2000 felett forog, inkább meglepő, mint hasznos tulajdonság. Pedig motorerő van bőven, millió alkalommal elregéltük ezt a HDI motort, és még így, fix turbóval és 92 lóerővel (215 Nm) is épp elég, de van változó geometriás intercooleres hókuszpókuszos verzió is, 109 lóerővel (240 Nm). Persze benzines is akad: 1,4-es, 1,6-os kilencven és százhúsz lóerővel, dízel mércével nyomatéktalanul.
Az Exlusive felszereltségen felül itt a nagy felni és a fekete védőműanyagok (BlackPack csomag) és a tető (ESP-vel) volt meg, az összes többi része a felszereltségi szintnek. Így jóval túl van az ötmillión. Alapár: 4 millió 670 ezer, kétszáz a BlackPack, további kettőötven az üvegtető ESP-vel (gondolom, hogy ne karcolódjon össze fejre állás közben). Ha a babonások beválasztják a mágikus tulajdonságú kiterjesztett garanciát további 200 ezer kilométerre, kilométerenként 1 forint 20 fillérért (240 ezer), akkor azért a pénzért már megyeszékhelyeken lehet öröklakást venni. 5,4 millió forint jattal, plusz a forgalomba helyezés költségei. Akkor már inkább az 1,6-os VTI, az kerek ötmillió, hasonlóan extrázva. A teljes képhez tartozik, hogy a belépő modell az 1,4 bezinessel, 3,4 millió. De nem ezt teszteltük.
A piacon szétnézve akadnak konkurensek bőven: itt van mindjárt a Soul, pont ennyiért, de több lóerővel, automata váltóval és tolatókamerával, alapból hét év garanciával, de ráz. Aztán van még Škoda Roomster, Opel Meriva, Renault Grand Modus, Nissan Note, a Ford Fusion, valamint a Honda Jazz, amiben nincs dízelmotor, és idén érkezik a Toyota Urban Cruiser . Ezek dízelmotorokkal 3,8 és 4,8 millió közötti összegbe kerülnek. A választás ízlés kérdése.