Mégsem pusztult ki a DS-CX-XM vérvonal! A C6 nagy, érdekes (majdnem azt írtam, hogy szép), erős és különleges autó, egyben izgalmas kütyük gyűjteménye. Újdonságértékét az adja, hogy számtalan újdonságot kínál egy autóba bezsúfolva.
Hogy a C6 mennyire fontos modell a Citroënnek, már a Párizs belvárosában található szálloda utcai parkolójában felmérhettem. Két Ferrari és egy Bentley; ezek nyilván annyira tré járművek voltak, igazán nem engedhették őket a mélygarázsba. Lelkes gyakorló hiénaként pedig akkor nyugodott meg teljesen a lelkem, amikor szobám ajtaján megtaláltam a díjszabást: egy éjszaka 750 euró. És volt kolléga, aki 930 eurós lakosztályba került.
Igazuk is van. Ha már meghívnak minket, hogy olyan autót vezessünk, amivel immár Chirac elnök is jár (kipróbálta és vett kettőt, ő az első C6-tulajdonos), mégsem dughatnak minket valami odúba. És az a legkevesebb, hogy elvisznek minket Reimsbe, ahol az ország egyik legpatinásabb pezsgőpincéjében megtekinthetjük azt az 1874-ben lezárt palackot, amelybe a világ első száraz pezsgőjét töltötték. Értékéről az idegenvezető csak annyit mondott: titok.
Az első Brut
Louise Pommery 1858-ban, 39 évesen örökölte férjétől a reimsi pezsgőgyártó üzemet. Üzleti érzékével, a PR és a marketing jelentőségének felismerésével világhírűvé tette a családnevével fémjelzett italokat. Az igazi áttörést az hozta, amikor a telhetetlen asszony elunta, hogy az édes, hamar telítettségérzetet keltő pezsgőt csak desszertitalként fogyasztják, és a forgalom növelése érdekében, az igényes alkoholisták nagy örömére, 1874-ben gyártatni kezdte a bármikor, bármihez iható buborékos borszármazékot, az édesítetlen, kis cukortartalmú, azaz száraz pezsgőt.
A világ első száraz pezsgőjével töltött 131 éves palack a 18 kilométer hosszú, 25 millió palack pezsgőt érlelő pincerendszer legféltettebb kincse. A Pommery pezsgőüzem 87 országban forgalmazza termékeit, ha jól emlékszem, évente 4 millió palack pezsgőt adnak el világszerte. A brut szinte kiszorította a piacról az édes és félédes pezsgőket, a világ éves pezsgőfogyasztásának ma már csak tíz százaléka nem száraz.
Na de döntsük már el, iszunk-e, vagy vezetünk: térjünk vissza az autóhoz. Itt van például a külseje. A C6 előgördült valahonnan a történelemmel kevert jövőből, és négyfelé, két nagyobb és két kisebb cafatra tépte az emberiséget. A férfiak szerint k**va jól néz ki, a nőknek meg leesik az álluk, és azt mondják: de csúnya! Aztán van pár férfi, aki szerint ez egy gigantikus csótány, meg pár nő, akik úgy vélik, hogy ennél elegánsabb és szebb autót nem hordott még hátán a föld. Nem árulom el, hogy az első és harmadik közül melyik csoportba tartozom.
A C6 nem egyszerűen szembemegy a divattal, hanem le se tojja. Miközben a legtöbb autógyártó egyre inkább megközelíti termékeivel egy üvegszemű légy arcát, ennek az autónak egész kicsik a fényszórói. Na jó, viszonylag. A hátsó szélvédő fogja magát, és homorú, ahogy a CX-en is volt. Hátra olyasmi lámpák kerültek, mint amiket a Nissan Primerán is találunk: felfelé kihólyagosodnak a karosszériából. Furi.
A motorháztető bogárhátú, az ablaksor krómkeretbe került, motiválatlan, de nem is zavaró krómcsík fut végig az ajtók alján is. A különleges felnik és kipufogóvégek meghökkentő, de stílusos kiegészítői a C6 toalettjének. A bekeretezett oldalablakú CX és XM után a Citroën visszahozta a DS hagyományát, a keret nélküli ajtókat. A C6 négy szárnyának belsején pedig egy másik retróelemet találunk, a köríves rekeszt, amelyet méltóságteljes lassúsággal mozgó letolható ajtó fed.