Agyatlan kormány, acélrugó, műszerfal amin átsüt a nap, beépített szagosító. Fenékrázás. Egy Citroën, ami minden tradíciónak ellentmond. Még a sajátjának is.
A C4 igazi különc az alsó-középkategóriában. Műszakilag persze ez is csak egy korszerű, biztonságos, takarékos-mégis-erős tucatautó, de olyan extravagáns részletmegoldásokkal operál, amelyek által "a Citroën megint szép lesz, méltó régi nagy híréhez". Legalábbis mindenki ezt várja tőle.
Manapság szinte minden márka egyértelmű azonosíthatóságra törekszik új modelljei formájának tervezése során. A Citroën aktuális alsó-közepesének ötajtós változata jól érzékelhetően illeszkedik a C3 és a C6 közé. A márkaidentitás megvan, de valahogy mégsem elég karakteres az autó.
Bár a C4 orrán is megjelent az EKG-hullám és a felfrissített C5 lámpájához hasonló világítótest, a forma sok minden lehetne. Ha csavarhúzóval lepattintgatnám az emblémákat, simán be tudnám adni tízből kilenc hároméves hibernációból felélesztett autománnak, hogy amit lát, az az új Focus, az új Corolla, az új Civic, vagy az új Almera.
Hírszerkesztőnk szerint a C6 egy "sodrófával megdolgozott C4". Rendben, de akkor a C4-et úgy kaptuk, hogy a C3-nak adtunk ugyanezzel az eszközzel. A konyhai művelet után a nőiesség, lágyság eltűnt a gömbölyded vonalakból, átadva helyét egyfajta simulékony dinamizmusnak, ha szabad ilyet mondanom. A C4-re valahogy nem igaz az általános elv, hogy minél többet nézem, annál szebb lesz, sosem lesz szép, de határozottan nemcsúnya.
Az egyetlen elem, amit kifejezetten szépnek találtam, a felnik közepe. Egy forgó tárgy közepére helyezésre ennyire alkalmatlan logót nem is lehetett volna szebben elhelyezni egy forgó tárgy közepén, gratula.
A C4 nagyobb, mint elődje, a Xsara. Ez nem is meglepő, modellváltásnál szokás a hizlalás, de én először nem akartam elhinni. Optikailag talán az egyetlen ív alá épített kabin miatt tűnik rövidnek az autó - pedig nem az.
Érdekes módon sem a citroen.hu-n, sem a márkakereskedésekben kirakott műszaki adattáblán nem szerepelnek a C4 méretadatai, pedig nincs rajtuk mit szégyellni. 4260x1773x1458 mm, 2608 mm-es tengelytávval ( ötajtós Xsara: 4188x1705x1405 mm, 2450 mm, ötajtós Golf V: 4204x1759x1485, 2578 mm): emberes méretű autó a kategóriában. (Fura, hogy a háromajtós, a C4 Coupé 14 milliméterrel hosszabb ötajtós testvérénél.) A 320 literes csomagtér már nem nagy dicsőség, de ülésdöntögetéssel 1023 liter ez-az is bezúdítható.
Beszállásnál kellemetlen meglepetéssel fogad a C4: ilyen ocsmány, rezegve csattanó ajtócsapódást utoljára öreg Zastavánkban tapasztaltam. A sokk hamar elmúlt, tesztautónkban jó volt üldögélni. Kényelmesen elfértem, a kormány mögött is, magam mögött is, mindenütt. A vezetőülés és a kormány egyaránt rendkívül széles tartományban állítgatható az összes létező dimenziókban. Akárhogy ültem viszont, az A-oszlop nagyon beletakart a forgalomba. A sötét belvilág kissé ódivatúnak hat, a bajuszkapcsolók is a PSA egyengusztustalanságai, de az ajtók plüssbetétei és a műszerfal tapintási övezetbe eső anyagai kellemetesek.
A feketeséget hatásosan oldja a szélvédő alatt trónoló műszeregység, melyet Karotta kolléga oly érzékletesen lefestett a C4 bemutatója után. Mindig jól látszik rajta, mennyivel megyünk, mennyit mehetünk még maradék üzemanyagunkkal - és lehet rajta árnyjátékot vetíteni is. Ezen kívül még három LCD van az autóban, egy a kétzónás klíma, egy a tűrhető hangzású hifi, egy a fordulatszámmérő kedvéért, ezeket éjszaka, bekapcsolt fényszórók mellett ki is iktathatjuk, hasonlóan a Saabok Night Paneljéhez.
Ha már itt tartunk: a C4 másik újítása az agytól függetlenül forgó kormánykarima. Ami jó is, meg rossz is. Jó, mert lehet nem kerek, hanem hosszúkás, nagyobb felületen tartó légzsákot tenni a közepébe. De rossz, mert nem lehet a küllőket fogva vezetni, amit én hosszú úton nagyon szeretek, ha a vezetéselméleti tankönyvek mást mondanak is. Jó, mert az agyra került gombok, kapcsolók mindig fix helyen vannak. De rossz, mert Citroënék valamiért mégis hüvelykujjra optimalizálták a gombokat. Ráadásul hülye helyre hülye kapcsolókat raktak, eszem megáll, hogy a hangerőállítás két gombbal, a csatornaváltás (nem a keresés!) egy forgatógombbal történik.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
