A Golf-osztály partizánja

2005.03.17. 12:06

Adatlap Citroën C4 Sx Plus - 2004

  • 1997 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 136 LE @ 4000 rpm
  • 320 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.7 másodperc
  • Végsebesség:
    207 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.5 l/100km

Agyatlan kormány, acélrugó, műszerfal amin átsüt a nap, beépített szagosító. Fenékrázás. Egy Citroën, ami minden tradíciónak ellentmond. Még a sajátjának is.

A C4 igazi különc az alsó-középkategóriában. Műszakilag persze ez is csak egy korszerű, biztonságos, takarékos-mégis-erős tucatautó, de olyan extravagáns részletmegoldásokkal operál, amelyek által "a Citroën megint szép lesz, méltó régi nagy híréhez". Legalábbis mindenki ezt várja tőle.

Manapság szinte minden márka egyértelmű azonosíthatóságra törekszik új modelljei formájának tervezése során. A Citroën aktuális alsó-közepesének ötajtós változata jól érzékelhetően illeszkedik a C3 és a C6 közé. A márkaidentitás megvan, de valahogy mégsem elég karakteres az autó.

Bár a C4 orrán is megjelent az EKG-hullám és a felfrissített C5 lámpájához hasonló világítótest, a forma sok minden lehetne. Ha csavarhúzóval lepattintgatnám az emblémákat, simán be tudnám adni tízből kilenc hároméves hibernációból felélesztett autománnak, hogy amit lát, az az új Focus, az új Corolla, az új Civic, vagy az új Almera.


Hírszerkesztőnk szerint a C6 egy "sodrófával megdolgozott C4". Rendben, de akkor a C4-et úgy kaptuk, hogy a C3-nak adtunk ugyanezzel az eszközzel. A konyhai művelet után a nőiesség, lágyság eltűnt a gömbölyded vonalakból, átadva helyét egyfajta simulékony dinamizmusnak, ha szabad ilyet mondanom. A C4-re valahogy nem igaz az általános elv, hogy minél többet nézem, annál szebb lesz, sosem lesz szép, de határozottan nemcsúnya.

Az egyetlen elem, amit kifejezetten szépnek találtam, a felnik közepe. Egy forgó tárgy közepére helyezésre ennyire alkalmatlan logót nem is lehetett volna szebben elhelyezni egy forgó tárgy közepén, gratula.

A C4 nagyobb, mint elődje, a Xsara. Ez nem is meglepő, modellváltásnál szokás a hizlalás, de én először nem akartam elhinni. Optikailag talán az egyetlen ív alá épített kabin miatt tűnik rövidnek az autó - pedig nem az.

Érdekes módon sem a citroen.hu-n, sem a márkakereskedésekben kirakott műszaki adattáblán nem szerepelnek a C4 méretadatai, pedig nincs rajtuk mit szégyellni. 4260x1773x1458 mm, 2608 mm-es tengelytávval ( ötajtós Xsara: 4188x1705x1405 mm, 2450 mm, ötajtós Golf V: 4204x1759x1485, 2578 mm): emberes méretű autó a kategóriában. (Fura, hogy a háromajtós, a C4 Coupé 14 milliméterrel hosszabb ötajtós testvérénél.) A 320 literes csomagtér már nem nagy dicsőség, de ülésdöntögetéssel 1023 liter ez-az is bezúdítható.


Pókszabásúaknak szűk az ajtónyílás

Beszállásnál kellemetlen meglepetéssel fogad a C4: ilyen ocsmány, rezegve csattanó ajtócsapódást utoljára öreg Zastavánkban tapasztaltam. A sokk hamar elmúlt, tesztautónkban jó volt üldögélni. Kényelmesen elfértem, a kormány mögött is, magam mögött is, mindenütt. A vezetőülés és a kormány egyaránt rendkívül széles tartományban állítgatható az összes létező dimenziókban. Akárhogy ültem viszont, az A-oszlop nagyon beletakart a forgalomba. A sötét belvilág kissé ódivatúnak hat, a bajuszkapcsolók is a PSA egyengusztustalanságai, de az ajtók plüssbetétei és a műszerfal tapintási övezetbe eső anyagai kellemetesek.


A XXI. század legeredetibb ötlete

A feketeséget hatásosan oldja a szélvédő alatt trónoló műszeregység, melyet Karotta kolléga oly érzékletesen lefestett a C4 bemutatója után. Mindig jól látszik rajta, mennyivel megyünk, mennyit mehetünk még maradék üzemanyagunkkal - és lehet rajta árnyjátékot vetíteni is. Ezen kívül még három LCD van az autóban, egy a kétzónás klíma, egy a tűrhető hangzású hifi, egy a fordulatszámmérő kedvéért, ezeket éjszaka, bekapcsolt fényszórók mellett ki is iktathatjuk, hasonlóan a Saabok Night Paneljéhez.


Az LCD-beszállító jóban van a tervezőkkel

Ha már itt tartunk: a C4 másik újítása az agytól függetlenül forgó kormánykarima. Ami jó is, meg rossz is. Jó, mert lehet nem kerek, hanem hosszúkás, nagyobb felületen tartó légzsákot tenni a közepébe. De rossz, mert nem lehet a küllőket fogva vezetni, amit én hosszú úton nagyon szeretek, ha a vezetéselméleti tankönyvek mást mondanak is. Jó, mert az agyra került gombok, kapcsolók mindig fix helyen vannak. De rossz, mert Citroënék valamiért mégis hüvelykujjra optimalizálták a gombokat. Ráadásul hülye helyre hülye kapcsolókat raktak, eszem megáll, hogy a hangerőállítás két gombbal, a csatornaváltás (nem a keresés!) egy forgatógombbal történik.

Az oldalról ajánljuk

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

40 perce
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26