Delirium De Luxe
De van, amit még inkább szokni kell; a fékeket. Az is a hidro-vérkörre csatlakozik, és a kezdő citrós vagy fékez egy nagyot, vagy nem fékez, mert lassítani nehéz. Városban messziről megismerszik a zöldfülű, ahogy ugráltatja a kocsit, bólogatnak az utasai. Ilyenkor a tapasztaltak mindig elmondják, jól adagolható az, csak meg kell tanulni a finom mozdulatokat. Erre mindenképpen szükség van, mert a négy tárcsafék nagyon hatékonyan végzi a dolgát. (Nyilván, lesatuzva mi mást tenne?)
A tesztautó négyhengeres, 2,5-es motorját kézi és automata váltóval is szerelték, ez a kocsi szerencsére automata. Soha nem vágynék egy kényelemre kihegyezett autóban a váltókar után, a kuplungot meg végképp nem akarom taposni. A lehető legkevesebb erőfeszítéssel szeretnék továbbhajókázni, ha lehetséges. A BX-ek között is az automata tetszett a legjobban (meglepő, belterjes fordulat; az az automata BX a tesztelt CX lakótársa).
A motortérben nézelődés nem szokott lekötni, mégiscsak nő vagyok, de a Citroën oda is beépített pár meglepetést. A pótkerék a motorháztető alatt, mint a DS-ben, csak itt közvetlenül a sofőr előtt, frontális ütközésnél állítólag ez komoly tényező. Itt nem olyan szembeötlő a hidró elvezető csöveinek jelenléte, de van egy pár zseniális kürt, rendes veteránautó-hanggal, imádnivaló. A háromfokozatú váltó szép nyugodtan intézkedik, semmi sportos kapkodás. Az 1983-tól gyártott GTI-k 2.5 literes, injektoros, négyhengeres motorjának 121 lóereje nem hangzik olyan rosszul 1340 kilóra, jól megy vele a CX, de a GTI elnevezés kicsit félrevezető. Legalábbis amióta ezt a Golffal azonosítjuk. Az a GTI a CX-nél GTI Turbo.
Sportos oldaláról Schimanski felügyelő kezei között tanulmányozhatjuk a modellt, pontosabban az 1984-ben bemutatott, szintén 2,5 literes, de 168 lóerős CX GTI Turbót. 01:00-nál jól megfigyelhető az autóra jellemző veszélytelen kanyarbadőlés, 02:50-nél a rossz útra figyelmeztető tábla mellett elvágtató autó felér egy jól átgondolt CX-reklámmal, közvetlenül utána láthatjuk intenzíven működni a hidropneumatikus felfüggesztést is. A felgyorsított jeleneteken nem ér röhögni.
A minden porcikájában a puhaságra kihegyezett CX egy kellemes GT, granturizmo. Hidropneumatikus felfüggesztése bármivel felveszi a versenyt kényelem terén, őrületes extrákkal és nagy hellyel kiegészítve. Csak meg kell szokni. Mert egy régi Citroën próba közben az újságíró rémálma. Megírni könnyebb, mint egy ezüst szappantartót , mert van mit bemutatni rajta, de megismerkedéskor ezt a valamit kell figyelni, keresni, szokni, ahelyett hogy az ember az utat, a babakocsikat és a forgalmat figyelné. A CX az első tíz kilométeren egy jóindulatú űrhajó, nem autó. Ebben a tulajdonos az élet császára, nem a tesztkört futó kibic.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.