Két bajnok, két kihívó, négy meghasonlott ember

2006.10.27. 08:32

Újra kisautók, újra összehasonlítás. Ezúttal 1,4 literes apróságokat, köztük két nem is olyan apró apróságot mértünk össze. A Yaris és a Jazz már nyert egy-egy versenyben, a 207 és a Corsa viszont újak, frissek, erőtől duzzadóak. Lássuk, mire mentek egymással, mire mentünk velük!

QWER, QWER, QWER, doboltunk ujjainkkal tűnődve a szerkesztőségben: hogy legyen? Vannak új kisautók, viszont eltolódtak a kategóriahatárok, az új Corsa és az új 207 nem egészen egy méret; ugyanakkor nagyon hasonló árfekvésben kínálják őket. Meg persze ott vannak a régiek is, amiket továbbra is tisztelünk és szeretünk. Végül oda lyukadtunk ki, hogy fogjuk két eddigi kisautó-bajnokságunk ( egyik, másik) győztesét, és odatoljuk őket a két új modell mellé, aztán majd lesz valami.

1,4 literes benzines modelleket kerestünk, Corsából, 207-ből, Jazzből találtunk is, viszont a Yarist egyrészt csak 1,0 és 1,3 literes benzinmotorral kínálják, másrészt a múltkor is dízelt kaptunk. Harmadrészt árban is közelebb áll a dízel a versenytárs benzinesekhez. Negyedrészt az importőrnek csak dízel tesztautója volt, így a kérdés el is dőlt.

Sajnos a többi importőr tesztautóparkja is meghatározta, mit mivel mérhetünk össze. Így tehát egy 90 lóerős, 4,6 milliós, kormányfűtéses, kanyarfényszórós, ESP-s háromajtós Corsa nézett farkas, illetve cicaszemet egy ugyanilyen erős, Premium, azaz közepes felszereltségű, 3,56 millió forint listaárú ötajtós 207-es Peugeot-val. Az öregebb modellek sem voltak egyformák, a Toyota ugye dízel volt, automata klímás, EXE-csomagos, listaára 4 113 000 forint. A Jazz pedig kölcsönautó volt , kétéves példány, 1,4-es, manuális klímás, amilyen már nincs is a Honda kínálatában, most nagyjából az 1,4 LS felel meg neki, 3 410 000 forintért. A gyakorlati próbán ezeket a különbségeket igyekeztünk nem figyelembe venni, az ár-érték öszehasonlításnál pedig az ötajtós, klímás, hasonlóan felszerelt modellek árcéduláit vetettük össze.

A kocsikat a Visegrád környéki hegyi utakra vittük ki megjáratni, lefényképezni. A félnapos teszten három kollégám, név szerint Kari, Karotta és Winkler urak, valamint jómagam váltogattuk egymást a stilizált T betűs, oroszlános, körbe zárt villámos, négyszögbe zárt H-s volánok mögött. Az autókról pár szóban ki-ki elmondta magánvéleményét, a végeredményt pedig Excel-tábla segítségével határoztuk meg. Nézzük először az autókat, külön-külön.

Corsa

Kívülről csinos, arányos, harmonikus, bár a hátsó oldalablak és a tetővonal közti terület némileg a kacsaseggű Renault Mégane paródiájának tűnik. Háromajtós lévén, a tesztautó némi versenyelőnyben volt a többiekhez képest, mindenesetre ez a legfickósabb, legvadabb forma a mezőnyben. Ahogy Karotta mondja: Meglepően prémiumautós a hangulat, de amióta tudom az árát, meg is értem. Külsőre ez tetszik a legjobban. Nekem is.

Apró termetűnek hat, csak beülve jövünk rá, hogy nem az. Elöl kifejezetten tágas, de ami még érdekesebb, hátul is gond nélkül elfér maga mögött a bő 180 centis, jólétben kissé elterebélyesedett újságíró. (Persze nem mind: Winkler egyedülálló ítélete szerint a Corsa nagy hátránnyal indul, már a mérete miatt nem kéne, érezhetően szűkösebb egy kicsit elöl, mint a többiek.

Érdekes kis stílusjegyekben is bővelkedik a belső, jó az immár Opel-védjeggyé kristályosodott ravaszos váltókar (az elsütőbillentyő a rükverc reteszelését oldja), szépek az áttetsző ablakemelő gombok, praktikus a biciklitartó a lökhárítóban, Karit meg lenyűgözték a hátsó pohártartók és az egyszerű, de okos magyar nyelvű gyári navigáció. Nem szerettük viszont a túl darabos, kisautós, csúnya szellőzős középkonzolt, a rettenetes elektronikus indexkart (nem kattan be, az ember sose tudja, hogy most indexel, vagy nem). Winklerben a kézifék szoknyája ébresztett undort.

A csomagtartó sem használhatatlan: rövid bár, de mély. Ha a két szinten fixálható okos kalaptartót alulra helyezzük, 285 liter kapunk, ami több, mint a Yarisé, sőt több, mint a Peugeot-é!

A többi paraméterben feltétel nélkül egyetértettünk. Motorja gyenge és unalmas, akaratszegény, lapos. Kormányzása az idegességig közvetlen, minden milliméternyi kormánymozdulatra ugrik, de mesterkélt, digitális az élmény. Gyorsan is kanyarodik, de 215-ös gumikkal el is várnám, ilyet dupla ilyen erős autóra se szereltek pár éve. Nincs is semmi értelme, mondja Karotta. És így is van, az autó kifejezetten gokartos, még ezzel a hihetetlenül lassan felpörgő, és a fordulatot még hihetetlenül lassabban ejtő Euro-IV-es átok motorral is képes egy sportautó illúzióját adni. Az örömmel száguldozó, kanyargó, sávok közt ugrándozó autós arcáról csak egy-egy könnyedén előző olcsóbb, kisebb, öregebb autó látványa vagy a kilométerórára vetett pillantás tudja letörölni a mosolyt.

Yaris

A Yaris külseje már közel sem keltett eufóriát. Winklernek tetszett az orra, szerintem meg, ha nem is különösen szép, de legalább harmonikus, a legtömörebb a négy közül. Karotta még ennyire sem volt oda érte. A Yaris külseje olyan nekem, mint az előző Corsa volt. Az elődje tetszett, ezen meg már csak a konzerválószer formalinszagát érzem. Kari: Nekem ez a forma nem tetszik, ahogy igazából ekkora autó sosem kéne, de ha már választani kell, olyan kellene, ami legalább megpróbál nagynak látszani. Ez sem nem próbál, sem nem nagy.

A beltérrel kapcsolatban is hasonló érzéseink voltak: nem túl szűkös, nívós, itt-ott ötletes, de egyértelműen kisautós. Tartom, amit egy korábbi tesztben mondtam, hogy a Yaris akár városi Lexusnak is elmenne, de az itt hátrány volt, mert a többi három egyáltalán nem akart városi autónak látszani.

Odabent nagyon szerettük a fehér, macintoshos műanyagokat, Karotta és Kari képes volt lelkesedni a 3D-s, zölden fluoreszkáló műszeregységért is, annak ellenére, hogy olyan, mintha valaki egy tokiói céllövöldében lőtte volna, 3 hurkapálcáról. Szerintem meg ez a legidegesítőbb dolog az egész autóban. Térdelve imádtuk viszont a számtalan rakodórekeszt, nagyon nagy ötlet még a függőlegesen elrendezett klímablokk, ami teret ad a térdeknek. A csomagtér viszont kicsi. Ha előretoljuk a hátsó üléssort, megnő, de ilyenkor célszerű térdből lecsatolni lábainkat.

Vezetési élményben kevesebbet nyújt az autó, mint amire a pörgős, erős, nyomatékos kis dízel predesztinálná. Karotta szerint városban jól megy a dízel, szépen forog is, nem az a középen kifulladós fajta. Kari a határban így látta: Bár a hegyi szerpentinen Karotta nem tudott lerázni az Corsával, végig szidtam a Yarist, hogy milyen lomha, és milyen túlkormányzott tud lenni a visszafordító kanyarokban. A parkolóban vettem észre, hogy dízel. Ekkor mindent visszavontam, amit a menettulajdonságokról mondtam, és más szemmel kezdtem nézni rá.

Winkler szépen summázta mindezt: a Yaris tökéletes, csak egyetlen bajom van vele: egy kicsit túlságosan Toyota. A vezetés élményéhez nem sokat tesz hozzá, egyszerűen teljesíti a feladatokat, bár érezni benne a potenciális GTI-t.

Az oldalról ajánljuk

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

4 órája
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35