A Corollának annyi generációja és változata volt már, mint égen a csillag, egyszer már egy szolid régészeti feltárást is elvégeztünk Corolla-témában. Tesztautónkkal a Toyota az utolsó hézagok egyikét tömte be: hétszemélyes dízel Corolla eddig még nem volt. Bár a zűrzavaros előéletű típusnál még ez sem biztos.

Nem szerettem. Nagy, sík lemezfelületek, az én ízlésemnek túl bumfordi orr, cicás lámpák, az aerodinamikát kedvezően befolyásoló, de az arányérzéket alaposan próbára tévő hátrafelé laposodó forma; ez minden, csak nem szép autó. Nem is csúnya, csak semmilyen. Pláne tesztautónk uncsi középszürkéjébe öltöztetve.
Könnyű felfedezni mindazt az optikai trükköt, amivel a tervezők a szem megnyerése érdekében operáltak. A motorháztető dinamikusnak szánt nyílhegy-domborítása, az ablaksor fantáziadús, játékos körvonala, a hangsúlyos kerékjárati ívek, a nagyautós fényszórótestek és a különleges hátsó lámpatestek: látszik, hogy mit akartak, de nekem valahogy nem jött be. Kívül-belül szürke, unalmas, túl darabos, túl rideg. Egészen addig nem szerettem, míg át nem keveredtem a vezetőülésbe. Onnan - ahogy ez már főnöki székeknél általában lenni szokott - minden másképp néz ki.
A jó tartású, bár kissé komplikáltan állítható és gerinctámasz nélküli fotelben valódi hajóskapitánynak érzi magát az ember. A 4,36 méter hosszú, 1770 mm széles és 162 centi magas jószág belülről lényegesen nagyobbnak tűnik, mint amekkora. A normál Corollák 2,6 méteres tengelytávját 15 centivel toldja meg a Verso. Ha bent végigtekintünk az utastéren, az autó inkább érződik kisbusznak, mint egyterűvé barkácsolt alsó-középnek. Nagyon fent, szinte vállmagasságban húzódik az övvonal, a Corolla Verso körülöleli az embert.
Egy ekkora hajónak már temészetes velejárója a nehézkes irányíthatóság. Ezért az, hogy a Versóból gyakorlatilag semerre nem lehet normálisan kilátni, no meg hogy a kormányrásegítés szinte elenyésző, nem kellemetlen, hanem épp ellenkezőleg, egyenesen szükséges a kapitányi illúzió megtartásához. Minden parkolás, minden kifordulás az idegesítő fővárosi szokás szerint sarkokra parkoló autók takarásából kihívás, minden kis manőver egész embert igénylő munka.
Hogy tovább nehezítse a munkát, a motor alacsony fordulaton lefulladásra hajlamosan nyomatékszegény. Hogy még komplikáltabb legyen az élet, az indítógomb - igen, gomb - a lefulladás után csak a kuplung kinyomása után jelzi zöld fénnyel: MOST indítsd újra. Aki kapkod, elveszett. A városi Versózás a révhajózás koncentrációját és előrelátását igényli.
És ahogy a nagy böszme yacht kezdi kecsesen hasítani a habokat, amint kifut az idegesítő kis ladikok közül a nyílt vízre a zsúfolt öbölből, úgy változik át kényelmes, gyors és biztonságos autóvá a Corolla Verso, ahogy elhagyja a városhatárt jelző táblát.
A kétliteres D-4D common-rail turbódízel nem a legerősebb a piacon, de a 2000-2200-as tartományban leadott 280 Nm-es nyomaték magabiztosan tolja a másfél tonnát. A 116 lóerős csúcsteljesítmény 3600-as fordulatnál jelentkezik, A 180-as katalógus szerinti és a 200-as tapasztalati végsebesség, valamint a 12,6 másodperces 0-100 önmagában nem sokat mond (legfeljebb annyit, hogy ezek jobbak, mint az 1.6-os VVT-i értékei), de aki kipróbálja az autót, biztosan úgy száll ki belőle: jól megy ez! Kettesben kilencvenkettő a vége, de eddig húzatni teljesen felesleges és értelmetlen, négyezer felett már alig van erő.
Előzni kapcsolgatások nélkül is nagyon rugalmasan lehet, de ha a hosszú kiosztású váltót 100-nál ötödikből, bő kétezres fordulatnál (180-nál alig forog négyezret a motor!) visszatesszük négyesbe, egészen meglepő, sok versenyző lelkületű közlekedőtársat meglepő vehemenciával lódul meg a gép. Amúgy is jó kapcsolgatni, a remek váltó könnyedén és rövid utakon jár. A végső fogyasztási átlag mindezekkel a mókákkal együtt 7,32 literre jött ki száz kilométerre. Másfél tonnánál ez teljesen rendben van.
Ebben a biztos úttartásal, könnyedén és csendesen, csak némi szélzaj kíséretében suhanó országúti Versóban végre már a vezetésen kívül másra is oda lehet figyelni. Jól szól a hathangszórós hifi, bár egy-két kezelőszerve fura és megszokást igényel. Azon nagy túlélők egyike ez, ahol még hangolhatunk és halkíthatunk-hangosíthatunk hagyományosan, szinte analóg módon is egy nagy gombot tekergetve: jó kis retro-fíling. Ráadásul kiváló a vétel: a Bumeráng az Alagút közepén még csak nem is zúg, ilyet eddig még tán nem is tapasztaltam. A rádiót a kormány bal küllőjéről is irányíthatjuk, a jobb küllőn pedig a számítógép funkcióválasztó gombja kapott helyet. Meg két másik vakgomb, aminek funkciójáról fogalmam sincs, ugyanis a tempomat karos megoldással üzemel. Ráadásul van egy számítógép MODE-gomb a műszerfalon is. A Corolla Rejtélye.
A kárpitok, a műanyagok nem kellemetlen tapintásúak, de azért inkább strapabíróak, mint lágyak. A japán designerek is kevésnek vélhették a Corolla eredetiségét a tervezés vége felé, ezért megpróbálták legalább a műszerfalat feldobni valamivel. Térhatású Optitron műszerek, mondja a gyári prospektus. Hát, az áttetsző kékes műanyaggal szegélyezett, teljesen átvilágított órák a térhatásból keveset mutatnak, de nem néznek ki rosszul. Egy kicsit emlékeztetnek ugyan a gyerekeknek készülő lábbal hajtós autók rajzolt műszereire, vagy a 807-C8-Ulysse-Phedra testvérek mókás óráira, de legalább rámondhatjuk: az ezer éve ugyanilyen bajuszkapcsolók között végre van egy egyedi azonosító jegy az autóban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Hírek
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.
- Hírek
Bréking: Meghallgatták az európai autóipar imáit, enyhítenek az emissziós szabályozáson
De a végső cél ugyanaz maradt.
- Hírek
Emissziós pofont kaphat a Tesla
A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.
- Hírek
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.
- Hírek
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
Negtatív rekorder lett.
- Hírek
Visszafordult a magyar újautó-piac
Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
- Hírek
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.
