Még egy idegen szót tanultam a prospektusból: a belső tükör elektrokromatikus, azaz fényre sötétedik. Ahogy a kifinomultabb elektronikájú mai autóknál megszokott, az ablaktörlőnek is van esőérzékelő fokozata. Kevésbé modern az automata klíma. Bár jól működik, gyorsan eléri és stabilan, huzatmentesen tartja a kívánt hőfokot, csak egyzónás, ami manapság már jóval kevesebb személyes autókban is szokatlan.
Még egy-két sirám, aztán ígérem, befejezem: nehezen nyílik a doboz a műszerfal tetején, zavaró a két függőlegesre állított szellőzőrostély középen. A napellenző beletakar a tükörbe. A Renault kulcsnélküli rendszere sokkal könnyedebb, mint a Toyotáé, ahol fix helyre kell dugni a vaskos modult, csak kuplunggal indíthatunk, üresben fékezve nem, az ablakok csak járó motorral (!) működnek és bezáráskor nem csukódnak az ablakok.
A Toyota annyira bízik a Corollában, hogy ad egy kis előnyt az európai versenytársaknak. Korábban számtalanszor ecseteltem, hogy a japánok érzik a legjobban, hová kell tenni a villanyablak kapcsolótömbjét. Most a Versóban az egész pont annyival került előbbre, hogy már ne lehessen kényelmesen elérni. Kárpótlásul minden ablak automata. Hamisítatlan japán dolog viszont, hogy a tanksapka a vezetőülés melletti karral nyílik - mások ezt megoldják a központi zárral. A sok nyavalygás-fanyalgás után mégis a Versóé az utolsó szó: tizenegy darab pohártartó jut hét személyre.
A kocsi zsenialitása akkor bontakozik ki, mikor már nem is várnánk: ha hátraülünk. Már az állítható magasságú utasülés is jelzi, a Verso az utazók kényelmére koncentrál, de hátul van a lényeg. Nagy meglepetésemre a leghátsó két ülés valóban csaknem teljes értékű, sokkal kényelmesebb, mint a hasonló lehajtható lócáktól általában vár (és kap) az ember. A két szék egyszerűen nyitható fel és simítható vissza a padlóba, egyedül a kalaptartó roló ki-beszerelése okoz nehézséget. Jobb is, ha ezt betesszük a neki kialakított kis ficakba a padló alá, és soha többé nem vesszük elő. Ugyanezt kell tenni a második sor középső ülésének biztonsági övével is, ezt a plafonban dughatjuk el. Ez az ülés még a hetedik törpét is megkínozná, a hetedik mesterlövész pedig valószínűleg pisztolypárbajt vívna valamelyik társával egy másik helyért. Nem csak buszoztatást, költöztetést is vállalhatunk a Versóval; a hátsó és a középső üléssort teljesen eltüntetve kiváló furgont kapunk.
Az utasokat nem csak kényezteti, óvja is a Verso. Front-, oldal- és függönylégzsákok, sőt, még egy vezetői térdlégzsák is van az autóban, ha a fékasszisztens és a kipörgésgátlóval-ABS-szel-fékerőelosztóval operáló VSC nevű Toyota-elektronika kevésnek bizonyulna a vezető ügyetlensége ellen. Vagy a vakmerőség ellen: a VSC bármilyen sebességnél teljesen kikapcsolható. A legmókásabb biztonsági felszerelés az utas övének bekapcsolására figyelmeztető lámpa, amely már 3-4 kilós hátizsákomat is be akarta köttetni velem. Ide kívánkozik még egy apróság: amilyen agresszív ez a lámpa, olyan zárkózott a fényszóró bekapcsolva felejtésére figyelmeztető cincogás. Nem egyszer mentem vissza a sarokról villanyt oltani.
"Új Corolla Verso. Önből mit hoz ki?"- kérdi a Toyota reklámja. Ha jól értelmezem a kissé hülye kérdést, akkor a válasz: mikor mit. Ha messzire mennénk és sokan, akkor békés, takarékos, nyugodt közlekedői szellemet hoz ki belőlem az autó, hangulatos beszélgetésekkel, kellemes zenehallgatással. Ha egyedül kell elugranom vele valahova, gyorsan, akkor - bármennyire nem illik ez a Verso egyéniségéhez - akár eszelős vadállatot is kihozhat belőlem, kikapcsolt menetstabilizálóval, visító gumikkal.
4 910 000 forintért már Corolla Verso-tulajdonosok lehetünk, igaz ennyiért csak ötszemélyes, 1.6-os VVT-i motoros autó jár, Terra becenevű alapfelszereltséggel. Tesztautónk, a kétliteres D-4D Sol az árlista másik végén helyezkedik el, ez a legdrágább Verso, ára 6 165 000 forint. Mi a helyzet ebben a kategóriában a konkurenciánál? Mivel divattá vált mostanság, sokan kínálnak alsó-közép egyterűt, hétülésest azonban már kevesebbet találunk. A Renault Grand Scénic 1.9dCi Privilege csúcsmodell egy picit erősebb, de 115 ezerrel drágább és nincs benne alapáron se tempomat, se menetstabilizáló elektronika.
A 140 lovas, kétliteres PDTDI VW Touran tesztautónkhoz hasonló felszereltségű Highline verziója 6 951 000 forint - ráadásul a hatodik és hetedik ülés további kétszázezres pluszt jelent. Az Opel Zafira 2,2 literes, 125 lovas dízelváltozata Elegance kivitelben 6 264 000 forint, de ehhez még ezt-azt össze kell vásárolnunk, hogy megüssük a teszt-Verso szintjét. Ezek után nem mondhatunk mást: hét üléssel ebben a méretkategóriában kimondottan jó vétel a luxus-dízel Corolla-busz. Elvégre nem csak szürkében létezik.
Értékelés: 4 - Vágyni nehéz rá, van sok apró bosszantó hibája, de minél többet használja az ember, annál jobban szereti. Higgyék el! |