A létminimum VW-módra

2009.06.23. 01:09

A Skoda feltalálta az antiautót. Alig tettem meg pár métert a Fabia volánja mögött, de rögtön éreztem, hogy ennek az autónak nem én vagyok a célcsoportja. Mindene olyan mesterségesen könnyen, szintetikusan működik, mintha szégyellné a gyártója, hogy a vezetése közben vasakat kell forgatni, fogaskerekeket kapcsolni, betéteket fémtárcsára nyomkodni vagy épp egy motor pillangószelepét állítani. Túlzottan könnyű és túlzottan mesterkélt, ezért autórajongóként szörnyű a Fabiát vezetni.

A kormányát például annyira könnyű tekerni, hogy ha az egyik oldalon elengedem, akkor a másik kezem súlyától automatikusan elfordul. Tényleg olyan elmozdítani a kormánykereket, mintha levegőt pörgetnék, és nagyjából annyi visszajelzést is továbbít az út és az első kerekek kapcsolatáról. De a fék se jobb. Érzetre olyan, mintha egy piros pöttyös gumilabdára lépne az ember, de ami ennél is zavaróbb, hogy a pedálút első harmadán taposva alig jelentkezik egy kevés fékerő, az sem lineárisan. Miután ettől megrémül az ember – nekem még a teszt utolsó napján is sikerült magamra ijeszteni –, akkor keményebben beletapos, majd halkan koppan a feje a kormányon. Adagolhatóságból egyes alá, de a hátsó dobfékekkel nem is igazán hatékony.

Ami a gázt és a kuplungot illeti, azokat szimplán csak túl könnyű taposni, így hosszabb távon a sok feszítéstől begörcsöl a vádli, mert nem elég erős a gázpedál ellenrugója és nem tartja meg a lábfejet. Könnyen jár a váltókar is, bár néha megakad a műanyag kulisszában és egyébként sem okoz túl sok öröm, ahogy hosszú, kelletlen és élettelen útján átsiklik egyik fokozatból a másikba. Elég pontos, de annyira puding, hogy ha nem muszáj, inkább nem nyúl hozzá az ember.

Ráadásul menet közben az is feltűnő, hogy a karosszéria alig merevebb, mint egy elázott papírdoboz – hiába vizsgázott négy csillagosra a törésteszten . A puha rugózású és egyébként meglepően stabil futómű ellenére folyamatosan érezni a kabin finom remegéseit. Nem nyöszörög vagy zörög, csak izeg-mozog, ami nem turbózza fel az autózás élményét.

A Fabia olyanok számára készült, akiknek ez az olajos, benzingőzös, hideg vasas és forró gumis marhaság, amit autózásnak hívunk, csak egy szükséges rossz, amit a lehető legkevesebb odafigyeléssel szeretnének letudni. Nekik pazar. Engem megőrjít.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján !

Az 1,4-es G Astrából átülve valószínűleg el lehet viselni, de a Mondeo után már durvább lesz az átszokási időszak. Ettől még nem feltétlenül rossz a Fabia, csak nagyon más. Autózni szeretőknek kiskocsiban ott a Suzuki Swift, a Mazda 2, a Ford Fiesta de még a Honda Jazz is. Mindegyiket fényévekkel jobb, élvezetesebb vezetni, mint a Skoda Fabiát. Viszont aki nem autózni, hanem utazni akar vele, az szeretni fogja.

  • 1606
    Fabia 1.2 kéne
  • 1004
    Honda Jazz kéne
  • 494
    Swift kéne
  • 410
    Marad az Astra
  • 370
    Marad a Mondeo
  • 360
    Polo kéne
  • 264
    Mazda2 kéne
  • 257
    Roomster kéne

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.