Olcsó családi partner
Merthogy ilyen embereknek való ez az autó. Az eddig leírtakból
talán arra következtethet az Astrában még sosem ült olvasó - ha van
ilyen egyáltalán -, hogy nem egy nagy élmény ilyenben utazni. Pedig
az Astrának igenis van karaktere:
nyugodt, békés, kis étvágyú bivaly lenne, ha állat lenne. A
mindig nyugodtan brummogó motor, a tágas beltér, a lassú, de
konstans gyorsulás a végsebességig, a lágy rugózás kellemesen
andalító - ha az ember nem vezet, hanem például a hátsó ülésen
heverészik szabálytalanul.
Vezetés közben gyakran szidtam az autót, mondván "Mennyémán, te
tetű!", de utasként mindig gyerekkorom végeláthatatlan autózásaiba
álmodtam vissza magam, ahogy hazánk és a KGST útjain haladva
félálomban ringatóztam, fejemet az aktuális szocialista gépjármű
ablakának döntve. Az autó jó igavonó módjára terhelhető papíron 500
kilogrammal, de a gyakorlatban ennyi cement mellé még beülhet a
sofőr és a kőmíves.
A csomagtér 500-ról 1630 literig növelhető, ami akkor
érdekes, ha tudjuk, hogy a korabeli Omega Caravan-ba maximum
1850(!), a Passat kombiba 1500, de még a híresen hatalmas 900-as
Volvo Estate-be is alig több, azaz 1702 liternyi miegymás fért. Az
1065 kilós saját tömeg mögé 950 kilós utánfutót is köthetünk, és a
tapasztalatok szerint az amúgy kb. hatliteres országúti fogyasztás
ekkor sem fog hét liter fölé kúszni.
Terhelten a hosszú rugóutak és a lágy rugózás okozta billegés,
ringatózás is enyhül valamelyest, viszont az így nyert stabilitást
bőven ellensúlyozza
az amúgy sem túl harapós fékek jelentősen megnövő "nyúlása",
a beköszöntő enyhe, de érezhető
fading-jelenség. Szerencse a bajban, hogy bátran eshetünk
árokba, vagy csattanhatunk más autókkal: az Astra passzív
biztonsága a masszív kasztninak köszönhetően kimagaslóan jó kor- és
kategóriatársai között.
A dízel-kombi Astra tehát nem egy nagy szám - nem is lett Év
Autója, mint elődje, a cseppKadett -, de azért jelent valamit, hogy
ilyen sok van belőle nálunk. Nem csak hogy kategóriájában a
használt- és az újautó-piacon egyaránt olcsó, de azt is, hogy
megbízható,
kiforrott konstrukció búvik meg a jóindulatúan bumfordi
karosszéria alatt. A kezdeti gyermekbetegségek a '96-os
évjáratra már egyáltalán nem jellemzők; bár egyes kezelőszervek
kissé meglazultak, lógnak így 250.000 km után, a tesztautó minden
porcikája kifogástalanul működött. A szokásos szervizeken, a
folyadék-, fékbetét- és szíjcseréken kívül az Astrában csak a
fékdobokat és a tárcsákat kellett cserélni, a futóműelemek, a
kipufogó, a motor még eredeti.
Aki új régi Astrát, azaz Astra Classic-ot szeretne vásárolni, dízelt már nem kap, de a lengyel összeszerelésű relikviát avítt 60 1.4-es, 60 lovas motorral, lehangoló, START elnevezésű felszereletlenséggel már 2.231.000 forintért elviheti. A tesztelt dízel a használtpiacon 1.000.000 forint körüli ártól indul, de kortól és állapottól függően egy 2000-es példány akár az új benzines árát is elérheti..
Szumma szummárum: az Astra kombi a gyengébbik dízellel nem
jó partner emlékezetes lámpás gyorsulások lebonyolításához, trükkös
szerpentinek legyőzéséhez és a vezető adrenalinszintjét is csak a
végeláthatatlan előzések alkalmával a horizontot egyre inkább
betöltő kamion látványa képes növelni. Mindennapi lótás-futáshoz,
építkezéshez, taxizáshoz, olcsó családi túrákhoz viszont ideális
partner.
|
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.