2001.05.17. 09:49

Az árszféra alsó, kétmillió forint alatti fertályában használható méretű autó becserkészésére induló vásárló legjobb esetben is csak olyan őskövületekbe botlik, mint az évtizedes alapokon nyugvó Opel Astra Classic, Suzuki Swift, vagy Skoda Felicia. Közülük ez utóbbi a legelavultabb szerkezet, de minden vonalon kulturáltan hozza az elvárható minimumot.

 
  Figyelem!
 
  A cikk képei - már említett okok miatt - csak illusztrációk,
nem a tesztelt autókról készültek.
 
   
   

Ha a cseheket csupán az alapján ítélnénk meg, milyen neveket adnak az autóiknak, igencsak sivár fantáziájú népeknek tarthatnánk őket. A Skodánál például évtizedeken át csak számokkal operáltak, amikor pedig nevesíteniük kellett az autókat, csak a hosszú évtizedekkel korábban már jól bevált Felicia és Octavia bírt a felszínre törni a marketingeseik töppedt fantáziájából.

 
   
 

A Felicia ráadásul a Favoritot váltotta le, egy olyan kocsit, amely a nevét egy szintén cseh, a láncairól és a versenykerékpárjairól híressé vált cégtől örökölte - sziporkázó leleményességről tehát az ő esetében sem beszélhettünk. Bár a reneszánsz kor művészete is javarészt azon alapult, hogy a középkort átugorva az ókori klasszikusokhoz nyúltak ihletért, arra azért általában vigyáztak az akkori művészek, hogy a koppintások és utánérzések legalább egy kicsit hozzák az ötletadó műalkotás szépségét, magasztosságát vagy harmóniáját.

 
   
   

Nem így a csehek, akik autógyártásuk egyik legsziporkázóbb és legemlékezetesebb példányát, a lendületes vonalvezetésű, abszolút stílusos és egyedi Felicia kabrió nevét ráakasztották egy, már bemutatásakor is elavult formavilágú, esős őszi hétfő délutánok fáradtságát ásító, családi dobozautócskára.

Még motorikus vonalon sem tud semmit felmutatni ez a szerencsétlen, hiszen 1,3 literes négyhengeresénél kevés elavultabb erőforrás van ma a piacon. Az alap-Seicentóén kívül a Feliciáé (valamint a szintén a Skodához tartozó Fabiaé) az egyetlen csupán három helyen csapágyazott főtengelyű, nyomórudas vezérlésű, négyhengeres motor, de míg a Fiat blokkját 1963-ban, addig a Skodáét 1922-ben tervezték - az NSU-nál. Ennek megfelelően anakronisztikus jelenségeket fedezhet fel használatakor a mai autós.

 
   
 

Kétezres fordulat alatt annyira nyomatékszegény, hogy alig-alig bírja mozgatni a kocsit, háromezerötszáz fölött viszont hangosan hörögve kapkod levegő után, tehát az ember inkább felkapcsol és vár. Összesen ezerötszáznyi így a használható fordulatszám-tartomány, ami vajmi kevés a stresszmentes, kényelmesen hátradőlős autózgatáshoz. Ám becsületére legyen mondva a motornak, a könnyűfém blokkon kívül szinte minden alkatrészét magas színvonalat produkáló, japán, osztrák és német beszállítók készítik, ezért - bár zajos és gyenge - döbbenetesen kevés vele a probléma és nagyon tartós, ezek pedig elsődleges szempontok a szűk büdzsével operáló autósoknál.

 
   
   

Sőt, a Felicia egyenesen a Porsche Hungária legmegbízhatóbb típusa is: a japán autókét megközelítően alacsony garanciális javítási költségei messze alatta maradnak a cég által forgalmazott többi modellének. Megszokni persze van mit a Felicián. Már a volán mögötti elhelyezkedés is problémás, hiszen a karika annyira lapos szögben áll - vagyis inkább fekszik - hogy csak a kockás abroszt kellene ráteríteni és ideális reggelizőasztalként játszhatna.

De más az elvárás az étkezőben és más a vezetőülésben: a kormány helyzetét viszonyítási pontként használva kétféle testhelyzet valósítható meg. A.) Ülés előrecsusszan, támla fölső helyzetbe koppan, elérjük a karima fölső ívét, de ekkor a térdünkkel egyben a fülünket is befogjuk; B.) Az alsó ívre indulunk, ülés hátra, kényelmes a póz, a pedálok, a váltókar elérhető helyzetben, a kezelőszervek teniszkönyök kialakulásának a veszélye nélkül kezelhetők, ám már a legkisebb iránykorrekcióhoz előre kell dőlni az ülésben, hogy tekerni tudjuk a volánt.

 
   
 

A szélsőségek megtapasztalása után általában az arany középutat választjuk, ami az A.) és a B.) megoldások hátrányainak a tökéletes szintézise: kényelmetlenül behajlított lábakkal, meredek támlájú ülésben kínlódunk, kormánypörgetésre felajzott, kissé előredöntött felsőtesttel. E póz előnye, hogy a hátsó ülésen is meglepően sok hely marad a lábaknak: hogy a konszern nagyobb autóinak - az Octaviának, a Golfnak, a Borának, a Toledónak - második sorában kényelmetlenebb az utazás, az ziher.

Beteges kormányhelyzet, hosszú, hajlékony és valamelyest szorulós váltó, meleget csak a legpirosabb állásában szállító fűtőrendszer, zajongó motor, dobálós hátsó futómű - ezek mind-mind a türelmet próbára tevő vonások.

 
   
   

Ezzel szemben a Felicia modern kocsikat meghazudtolóan étvágytalan, a belső burkolatok minősége nem a kisautó-szférában tapasztalható kínai fröccsöntött vízipisztoly-, hanem a már sokkal színvonalasabb, szlovák, lemoshatós kertibútor-szintet üti meg. Az ajtókat ráadásul (a szlovák kertibútor műanyagra ráragasztott) szövetbevonat teszi otthonosabbá. Az ülések egyébként elöl-hátul elfogadhatóan nagyok, és a formájuknak köszönhetően gerincpanaszok nélkül elviselhető bennük egy prágai sörtúra teljes útvonala Rákoskeresztúr-külsőtől indulva.

Ha pedig a csehektől hazafelé tartva hátsó utasainkat inkább csempészett knédlire cseréljük, a Felicia új oldalát fedezzük fel. Ebben a kocsiban ugyanis nemcsak a hátsó ülőlap billenthető fel, illetve a támla le, hanem az egész üléssor ki is vehető, és későbbi visszatértünkig az útszéli bokorban hagyható.

 
   
 

Ilyenkor további értékes tíz litereket nyerünk a raktérbővítési hajszában - ezt a trükköt ráadásul ma még kizárólag csak a Skodák tudják. Ha gonoszak akarnánk lenni, azt mondhatnánk, hogy a tervezők egyszerűen kihagyták a költséges csuklókat és egyéb rögzítéseket az ülésszerkezetből, majd jól megmarketingelték a fukarságukat, de természetesen sem az előbbiről, sem az utóbbiról szó sincs, a Felicia azért ilyen, mert praktikusan gondolkodó embereknek készült.

Méltányolhatnánk még a legutóbbi időszakban bevezetett kormányszervót, légzsákokat, ABS-t és egyéb modern nyalánkságokat, de a Feliciában nem ezt szeretjük, hanem hogy egyike a VW-konszern azon kevés autóinak, amelyek az árukat az utolsó fillérig, káprázatos karosszériaillesztési-trükkök, 20V-feliratok, PDTDiPdiTdiDIIDPi-jelzések és kék műszervilágítás nélkül is megérik.

Skoda Felicia 1.3 LX
1872000 Ft

Tisztelt Szerkesztőség!

Olvastam a Skoda Felicia 1.3LX tipusú autóról szóló cikküket. Családunk pár hónapja vett egy igen hasonló járművet(1.3LXi, Combi, szervo, elektromos ablakok, egyéb apróságok). Az említett cikk írója negatív véleménnyel ír a gépkocsiról:

"Beteges kormányhelyzet, hosszú, hajlékony és valamelyest szorulós váltó, meleget csak a legpirosabb állásában szállító fűtőrendszer, zajongó motor, dobálós hátsó futómű - ezek mind-mind a türelmet próbára tevő vonások."

Vezettem már a Skodánkat pár ezer kilométeren keresztül, de nekem nem tűnt fel a "beteges" kormányhelyzet, 185 cm magas férfi létem ellenére. A váltó valóban igényel némi megszokást, azonban nem nevezném szorulósnak, a harmadik fokozatba nem az autó jobb első sarka felé kell betenni a váltót, hanem egyenesen előre, ez az egyetlen hibája a váltónak(legalábbis szerintem). A fűtéssel kapcsolatban sem érzékeltem problémát, nem az a dolga, hogy ha középen áll, langyos levegőt fújjon, "legpirosabb" állásában pedig meleget? A motorról nem tudok nyilatkozni, nekünk az injektoros változat jutott, ami 13 lóerővel, és par newtonméterrel többet teljesít, 1500-as fordulat alatt valóban kissé nyomatéktalan, és kétezertől-négyezerig húz szinte hangtalanul, és hangja jelentősen ötezeröszáná no meg jelentősen, ez azt hiszem már a bejáratástól is függ.

Dobálós futómű? Ezzel kapcsolatban nem tudom, nyilatkozhatom-e, a kombi-kivitelből adóik-e, nem tudom, de nem dobá, sőt, vézhelyzetekben igen jó tapad az úthoz, volt már alkalmam sportos kanyarvétel közben tapasztalni, hogy a sávomban velem szembe jön egy Renault nyergesvontató, ami épp egy kispolákot előz. A kanyart általában 80-nal veszem, akkor épp 130-cal mentem, határhelyzetben, és az autó a vészfékezés hatására nem tolta ki a farát, az első két kerékre esett a nagyobb tömeg, az autó orra leült, és maga a kasztni teljesen kormányozható maradt (miután a blokkolásból kissé felengedtem a féket...).

A cikk írója elgondolásom szerint a Porsche Hungariához kapcsolódó pillanatnyi rossz benyomása, illetve a cég valóban ellenszenvesen viselkedő igazgatója miatt az autót lényegesen rosszabb fényben tünteti fel, mint azt egy reális értékelésnek kellene.

Magam az autóval meg vagyok elégedve, és továbbra is tartom magam álláspontomhoz, miszerint ebben az árkategóriában ez az autó nagyon jó választás, és a kisebb motorral szállított, gyengébben felszerelt modell sem lehet sokkal rosszabb választás.

Skoda Felicia Combi, 2250000 Ft.-(Lxi, Comfort-fokozat volt decemberben, szervokormány, elektromos mozagatású első elektromos ablakok, távirányítós központi zár, ködfényszóró, mechanikusan magasság-dőlésszögállítható első ülések)

Tiszetelettel:
Dorman János

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Neked ajánlott