Biztos nullpont
Az árszféra alsó, kétmillió forint alatti fertályában használható méretű autó becserkészésére induló vásárló legjobb esetben is csak olyan őskövületekbe botlik, mint az évtizedes alapokon nyugvó Opel Astra Classic, Suzuki Swift, vagy Skoda Felicia. Közülük ez utóbbi a legelavultabb szerkezet, de minden vonalon kulturáltan hozza az elvárható minimumot.
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ha a cseheket csupán az alapján ítélnénk meg,
milyen neveket adnak az autóiknak, igencsak sivár fantáziájú
népeknek tarthatnánk őket. A Skodánál például
évtizedeken át csak számokkal operáltak, amikor pedig
nevesíteniük kellett az autókat, csak a hosszú évtizedekkel
korábban már jól bevált Felicia és Octavia bírt a felszínre törni a
marketingeseik töppedt fantáziájából.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Felicia ráadásul a Favoritot váltotta le, egy
olyan kocsit, amely a nevét egy szintén cseh, a láncairól és a
versenykerékpárjairól híressé vált cégtől örökölte - sziporkázó
leleményességről tehát az ő esetében sem beszélhettünk. Bár
a reneszánsz kor művészete is javarészt azon alapult, hogy a
középkort átugorva az ókori klasszikusokhoz nyúltak ihletért, arra
azért általában vigyáztak az akkori művészek, hogy a koppintások és
utánérzések legalább egy kicsit hozzák az ötletadó műalkotás
szépségét, magasztosságát vagy harmóniáját.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nem így a csehek, akik autógyártásuk egyik
legsziporkázóbb és legemlékezetesebb példányát, a lendületes
vonalvezetésű, abszolút stílusos és egyedi Felicia kabrió nevét
ráakasztották egy,
már bemutatásakor is elavult formavilágú, esős őszi hétfő
délutánok fáradtságát ásító, családi dobozautócskára.
Még motorikus vonalon sem tud semmit felmutatni ez a szerencsétlen, hiszen 1,3 literes négyhengeresénél kevés elavultabb erőforrás van ma a piacon. Az alap-Seicentóén kívül a Feliciáé (valamint a szintén a Skodához tartozó Fabiaé) az egyetlen csupán három helyen csapágyazott főtengelyű, nyomórudas vezérlésű, négyhengeres motor, de míg a Fiat blokkját 1963-ban, addig a Skodáét 1922-ben tervezték - az NSU-nál. Ennek megfelelően anakronisztikus jelenségeket fedezhet fel használatakor a mai autós.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kétezres fordulat alatt annyira
nyomatékszegény, hogy alig-alig bírja mozgatni a kocsit,
háromezerötszáz fölött viszont hangosan hörögve kapkod levegő után,
tehát az ember inkább felkapcsol és vár. Összesen ezerötszáznyi így
a használható fordulatszám-tartomány, ami vajmi kevés a
stresszmentes, kényelmesen hátradőlős autózgatáshoz. Ám becsületére
legyen mondva a motornak, a könnyűfém blokkon kívül
szinte minden alkatrészét magas színvonalat produkáló, japán,
osztrák és német beszállítók készítik, ezért - bár zajos és
gyenge - döbbenetesen kevés vele a probléma és nagyon tartós, ezek
pedig elsődleges szempontok a szűk büdzsével operáló autósoknál.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Sőt, a Felicia egyenesen a Porsche Hungária
legmegbízhatóbb típusa is: a japán autókét megközelítően
alacsony garanciális javítási költségei messze alatta
maradnak a cég által forgalmazott többi modellének. Megszokni
persze van mit a Felicián. Már a volán mögötti elhelyezkedés is
problémás, hiszen a karika annyira lapos szögben áll - vagyis
inkább fekszik - hogy csak a kockás abroszt kellene ráteríteni és
ideális reggelizőasztalként játszhatna.
De más az elvárás az étkezőben és más a vezetőülésben: a kormány helyzetét viszonyítási pontként használva kétféle testhelyzet valósítható meg. A.) Ülés előrecsusszan, támla fölső helyzetbe koppan, elérjük a karima fölső ívét, de ekkor a térdünkkel egyben a fülünket is befogjuk; B.) Az alsó ívre indulunk, ülés hátra, kényelmes a póz, a pedálok, a váltókar elérhető helyzetben, a kezelőszervek teniszkönyök kialakulásának a veszélye nélkül kezelhetők, ám már a legkisebb iránykorrekcióhoz előre kell dőlni az ülésben, hogy tekerni tudjuk a volánt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A szélsőségek megtapasztalása után általában az
arany középutat választjuk, ami az A.) és a B.) megoldások
hátrányainak a tökéletes szintézise: kényelmetlenül behajlított
lábakkal, meredek támlájú ülésben kínlódunk, kormánypörgetésre
felajzott, kissé előredöntött felsőtesttel. E póz előnye, hogy
a hátsó ülésen is meglepően sok hely marad a lábaknak: hogy
a konszern nagyobb autóinak - az Octaviának, a Golfnak, a Borának,
a Toledónak - második sorában kényelmetlenebb az utazás, az ziher.
Beteges kormányhelyzet, hosszú, hajlékony és valamelyest szorulós váltó, meleget csak a legpirosabb állásában szállító fűtőrendszer, zajongó motor, dobálós hátsó futómű - ezek mind-mind a türelmet próbára tevő vonások.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezzel szemben a Felicia
modern kocsikat meghazudtolóan étvágytalan, a belső
burkolatok minősége nem a kisautó-szférában tapasztalható kínai
fröccsöntött vízipisztoly-, hanem a már sokkal színvonalasabb,
szlovák, lemoshatós kertibútor-szintet üti meg. Az ajtókat ráadásul
(a szlovák kertibútor műanyagra ráragasztott) szövetbevonat teszi
otthonosabbá. Az ülések egyébként elöl-hátul elfogadhatóan nagyok,
és a formájuknak köszönhetően gerincpanaszok nélkül elviselhető
bennük egy prágai sörtúra teljes útvonala Rákoskeresztúr-külsőtől
indulva.
Ha pedig a csehektől hazafelé tartva hátsó utasainkat inkább csempészett knédlire cseréljük, a Felicia új oldalát fedezzük fel. Ebben a kocsiban ugyanis nemcsak a hátsó ülőlap billenthető fel, illetve a támla le, hanem az egész üléssor ki is vehető, és későbbi visszatértünkig az útszéli bokorban hagyható.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ilyenkor
további értékes tíz litereket nyerünk a raktérbővítési
hajszában - ezt a trükköt ráadásul ma még kizárólag csak a Skodák
tudják. Ha gonoszak akarnánk lenni, azt mondhatnánk, hogy a
tervezők egyszerűen kihagyták a költséges csuklókat és egyéb
rögzítéseket az ülésszerkezetből, majd jól megmarketingelték a
fukarságukat, de természetesen sem az előbbiről, sem az utóbbiról
szó sincs, a Felicia azért ilyen, mert praktikusan gondolkodó
embereknek készült.
Méltányolhatnánk még a legutóbbi időszakban bevezetett kormányszervót, légzsákokat, ABS-t és egyéb modern nyalánkságokat, de a Feliciában nem ezt szeretjük, hanem hogy egyike a VW-konszern azon kevés autóinak, amelyek az árukat az utolsó fillérig, káprázatos karosszériaillesztési-trükkök, 20V-feliratok, PDTDiPdiTdiDIIDPi-jelzések és kék műszervilágítás nélkül is megérik.
Skoda Felicia 1.3 LX
1872000 Ft
Tisztelt Szerkesztőség!
Olvastam a Skoda Felicia 1.3LX tipusú autóról szóló cikküket. Családunk pár hónapja vett egy igen hasonló járművet(1.3LXi, Combi, szervo, elektromos ablakok, egyéb apróságok). Az említett cikk írója negatív véleménnyel ír a gépkocsiról:
"Beteges kormányhelyzet, hosszú, hajlékony és valamelyest szorulós váltó, meleget csak a legpirosabb állásában szállító fűtőrendszer, zajongó motor, dobálós hátsó futómű - ezek mind-mind a türelmet próbára tevő vonások."
Vezettem már a Skodánkat pár ezer kilométeren keresztül, de nekem nem tűnt fel a "beteges" kormányhelyzet, 185 cm magas férfi létem ellenére. A váltó valóban igényel némi megszokást, azonban nem nevezném szorulósnak, a harmadik fokozatba nem az autó jobb első sarka felé kell betenni a váltót, hanem egyenesen előre, ez az egyetlen hibája a váltónak(legalábbis szerintem). A fűtéssel kapcsolatban sem érzékeltem problémát, nem az a dolga, hogy ha középen áll, langyos levegőt fújjon, "legpirosabb" állásában pedig meleget? A motorról nem tudok nyilatkozni, nekünk az injektoros változat jutott, ami 13 lóerővel, és par newtonméterrel többet teljesít, 1500-as fordulat alatt valóban kissé nyomatéktalan, és kétezertől-négyezerig húz szinte hangtalanul, és hangja jelentősen ötezeröszáná no meg jelentősen, ez azt hiszem már a bejáratástól is függ.
Dobálós futómű? Ezzel kapcsolatban nem tudom, nyilatkozhatom-e, a kombi-kivitelből adóik-e, nem tudom, de nem dobá, sőt, vézhelyzetekben igen jó tapad az úthoz, volt már alkalmam sportos kanyarvétel közben tapasztalni, hogy a sávomban velem szembe jön egy Renault nyergesvontató, ami épp egy kispolákot előz. A kanyart általában 80-nal veszem, akkor épp 130-cal mentem, határhelyzetben, és az autó a vészfékezés hatására nem tolta ki a farát, az első két kerékre esett a nagyobb tömeg, az autó orra leült, és maga a kasztni teljesen kormányozható maradt (miután a blokkolásból kissé felengedtem a féket...).
A cikk írója elgondolásom szerint a Porsche Hungariához kapcsolódó pillanatnyi rossz benyomása, illetve a cég valóban ellenszenvesen viselkedő igazgatója miatt az autót lényegesen rosszabb fényben tünteti fel, mint azt egy reális értékelésnek kellene.
Magam az autóval meg vagyok elégedve, és továbbra is tartom magam álláspontomhoz, miszerint ebben az árkategóriában ez az autó nagyon jó választás, és a kisebb motorral szállított, gyengébben felszerelt modell sem lehet sokkal rosszabb választás.
Skoda Felicia Combi, 2250000 Ft.-(Lxi, Comfort-fokozat volt decemberben, szervokormány, elektromos mozagatású első elektromos ablakok, távirányítós központi zár, ködfényszóró, mechanikusan magasság-dőlésszögállítható első ülések)
Tiszetelettel:
Dorman János
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
