Biztos nullpont
Az árszféra alsó, kétmillió forint alatti fertályában használható méretű autó becserkészésére induló vásárló legjobb esetben is csak olyan őskövületekbe botlik, mint az évtizedes alapokon nyugvó Opel Astra Classic, Suzuki Swift, vagy Skoda Felicia. Közülük ez utóbbi a legelavultabb szerkezet, de minden vonalon kulturáltan hozza az elvárható minimumot.
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ha a cseheket csupán az alapján ítélnénk meg,
milyen neveket adnak az autóiknak, igencsak sivár fantáziájú
népeknek tarthatnánk őket. A Skodánál például
évtizedeken át csak számokkal operáltak, amikor pedig
nevesíteniük kellett az autókat, csak a hosszú évtizedekkel
korábban már jól bevált Felicia és Octavia bírt a felszínre törni a
marketingeseik töppedt fantáziájából.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Felicia ráadásul a Favoritot váltotta le, egy
olyan kocsit, amely a nevét egy szintén cseh, a láncairól és a
versenykerékpárjairól híressé vált cégtől örökölte - sziporkázó
leleményességről tehát az ő esetében sem beszélhettünk. Bár
a reneszánsz kor művészete is javarészt azon alapult, hogy a
középkort átugorva az ókori klasszikusokhoz nyúltak ihletért, arra
azért általában vigyáztak az akkori művészek, hogy a koppintások és
utánérzések legalább egy kicsit hozzák az ötletadó műalkotás
szépségét, magasztosságát vagy harmóniáját.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nem így a csehek, akik autógyártásuk egyik
legsziporkázóbb és legemlékezetesebb példányát, a lendületes
vonalvezetésű, abszolút stílusos és egyedi Felicia kabrió nevét
ráakasztották egy,
már bemutatásakor is elavult formavilágú, esős őszi hétfő
délutánok fáradtságát ásító, családi dobozautócskára.
Még motorikus vonalon sem tud semmit felmutatni ez a szerencsétlen, hiszen 1,3 literes négyhengeresénél kevés elavultabb erőforrás van ma a piacon. Az alap-Seicentóén kívül a Feliciáé (valamint a szintén a Skodához tartozó Fabiaé) az egyetlen csupán három helyen csapágyazott főtengelyű, nyomórudas vezérlésű, négyhengeres motor, de míg a Fiat blokkját 1963-ban, addig a Skodáét 1922-ben tervezték - az NSU-nál. Ennek megfelelően anakronisztikus jelenségeket fedezhet fel használatakor a mai autós.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kétezres fordulat alatt annyira
nyomatékszegény, hogy alig-alig bírja mozgatni a kocsit,
háromezerötszáz fölött viszont hangosan hörögve kapkod levegő után,
tehát az ember inkább felkapcsol és vár. Összesen ezerötszáznyi így
a használható fordulatszám-tartomány, ami vajmi kevés a
stresszmentes, kényelmesen hátradőlős autózgatáshoz. Ám becsületére
legyen mondva a motornak, a könnyűfém blokkon kívül
szinte minden alkatrészét magas színvonalat produkáló, japán,
osztrák és német beszállítók készítik, ezért - bár zajos és
gyenge - döbbenetesen kevés vele a probléma és nagyon tartós, ezek
pedig elsődleges szempontok a szűk büdzsével operáló autósoknál.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Sőt, a Felicia egyenesen a Porsche Hungária
legmegbízhatóbb típusa is: a japán autókét megközelítően
alacsony garanciális javítási költségei messze alatta
maradnak a cég által forgalmazott többi modellének. Megszokni
persze van mit a Felicián. Már a volán mögötti elhelyezkedés is
problémás, hiszen a karika annyira lapos szögben áll - vagyis
inkább fekszik - hogy csak a kockás abroszt kellene ráteríteni és
ideális reggelizőasztalként játszhatna.
De más az elvárás az étkezőben és más a vezetőülésben: a kormány helyzetét viszonyítási pontként használva kétféle testhelyzet valósítható meg. A.) Ülés előrecsusszan, támla fölső helyzetbe koppan, elérjük a karima fölső ívét, de ekkor a térdünkkel egyben a fülünket is befogjuk; B.) Az alsó ívre indulunk, ülés hátra, kényelmes a póz, a pedálok, a váltókar elérhető helyzetben, a kezelőszervek teniszkönyök kialakulásának a veszélye nélkül kezelhetők, ám már a legkisebb iránykorrekcióhoz előre kell dőlni az ülésben, hogy tekerni tudjuk a volánt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A szélsőségek megtapasztalása után általában az
arany középutat választjuk, ami az A.) és a B.) megoldások
hátrányainak a tökéletes szintézise: kényelmetlenül behajlított
lábakkal, meredek támlájú ülésben kínlódunk, kormánypörgetésre
felajzott, kissé előredöntött felsőtesttel. E póz előnye, hogy
a hátsó ülésen is meglepően sok hely marad a lábaknak: hogy
a konszern nagyobb autóinak - az Octaviának, a Golfnak, a Borának,
a Toledónak - második sorában kényelmetlenebb az utazás, az ziher.
Beteges kormányhelyzet, hosszú, hajlékony és valamelyest szorulós váltó, meleget csak a legpirosabb állásában szállító fűtőrendszer, zajongó motor, dobálós hátsó futómű - ezek mind-mind a türelmet próbára tevő vonások.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezzel szemben a Felicia
modern kocsikat meghazudtolóan étvágytalan, a belső
burkolatok minősége nem a kisautó-szférában tapasztalható kínai
fröccsöntött vízipisztoly-, hanem a már sokkal színvonalasabb,
szlovák, lemoshatós kertibútor-szintet üti meg. Az ajtókat ráadásul
(a szlovák kertibútor műanyagra ráragasztott) szövetbevonat teszi
otthonosabbá. Az ülések egyébként elöl-hátul elfogadhatóan nagyok,
és a formájuknak köszönhetően gerincpanaszok nélkül elviselhető
bennük egy prágai sörtúra teljes útvonala Rákoskeresztúr-külsőtől
indulva.
Ha pedig a csehektől hazafelé tartva hátsó utasainkat inkább csempészett knédlire cseréljük, a Felicia új oldalát fedezzük fel. Ebben a kocsiban ugyanis nemcsak a hátsó ülőlap billenthető fel, illetve a támla le, hanem az egész üléssor ki is vehető, és későbbi visszatértünkig az útszéli bokorban hagyható.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ilyenkor
további értékes tíz litereket nyerünk a raktérbővítési
hajszában - ezt a trükköt ráadásul ma még kizárólag csak a Skodák
tudják. Ha gonoszak akarnánk lenni, azt mondhatnánk, hogy a
tervezők egyszerűen kihagyták a költséges csuklókat és egyéb
rögzítéseket az ülésszerkezetből, majd jól megmarketingelték a
fukarságukat, de természetesen sem az előbbiről, sem az utóbbiról
szó sincs, a Felicia azért ilyen, mert praktikusan gondolkodó
embereknek készült.
Méltányolhatnánk még a legutóbbi időszakban bevezetett kormányszervót, légzsákokat, ABS-t és egyéb modern nyalánkságokat, de a Feliciában nem ezt szeretjük, hanem hogy egyike a VW-konszern azon kevés autóinak, amelyek az árukat az utolsó fillérig, káprázatos karosszériaillesztési-trükkök, 20V-feliratok, PDTDiPdiTdiDIIDPi-jelzések és kék műszervilágítás nélkül is megérik.
Skoda Felicia 1.3 LX
1872000 Ft
Tisztelt Szerkesztőség!
Olvastam a Skoda Felicia 1.3LX tipusú autóról szóló cikküket. Családunk pár hónapja vett egy igen hasonló járművet(1.3LXi, Combi, szervo, elektromos ablakok, egyéb apróságok). Az említett cikk írója negatív véleménnyel ír a gépkocsiról:
"Beteges kormányhelyzet, hosszú, hajlékony és valamelyest szorulós váltó, meleget csak a legpirosabb állásában szállító fűtőrendszer, zajongó motor, dobálós hátsó futómű - ezek mind-mind a türelmet próbára tevő vonások."
Vezettem már a Skodánkat pár ezer kilométeren keresztül, de nekem nem tűnt fel a "beteges" kormányhelyzet, 185 cm magas férfi létem ellenére. A váltó valóban igényel némi megszokást, azonban nem nevezném szorulósnak, a harmadik fokozatba nem az autó jobb első sarka felé kell betenni a váltót, hanem egyenesen előre, ez az egyetlen hibája a váltónak(legalábbis szerintem). A fűtéssel kapcsolatban sem érzékeltem problémát, nem az a dolga, hogy ha középen áll, langyos levegőt fújjon, "legpirosabb" állásában pedig meleget? A motorról nem tudok nyilatkozni, nekünk az injektoros változat jutott, ami 13 lóerővel, és par newtonméterrel többet teljesít, 1500-as fordulat alatt valóban kissé nyomatéktalan, és kétezertől-négyezerig húz szinte hangtalanul, és hangja jelentősen ötezeröszáná no meg jelentősen, ez azt hiszem már a bejáratástól is függ.
Dobálós futómű? Ezzel kapcsolatban nem tudom, nyilatkozhatom-e, a kombi-kivitelből adóik-e, nem tudom, de nem dobá, sőt, vézhelyzetekben igen jó tapad az úthoz, volt már alkalmam sportos kanyarvétel közben tapasztalni, hogy a sávomban velem szembe jön egy Renault nyergesvontató, ami épp egy kispolákot előz. A kanyart általában 80-nal veszem, akkor épp 130-cal mentem, határhelyzetben, és az autó a vészfékezés hatására nem tolta ki a farát, az első két kerékre esett a nagyobb tömeg, az autó orra leült, és maga a kasztni teljesen kormányozható maradt (miután a blokkolásból kissé felengedtem a féket...).
A cikk írója elgondolásom szerint a Porsche Hungariához kapcsolódó pillanatnyi rossz benyomása, illetve a cég valóban ellenszenvesen viselkedő igazgatója miatt az autót lényegesen rosszabb fényben tünteti fel, mint azt egy reális értékelésnek kellene.
Magam az autóval meg vagyok elégedve, és továbbra is tartom magam álláspontomhoz, miszerint ebben az árkategóriában ez az autó nagyon jó választás, és a kisebb motorral szállított, gyengébben felszerelt modell sem lehet sokkal rosszabb választás.
Skoda Felicia Combi, 2250000 Ft.-(Lxi, Comfort-fokozat volt decemberben, szervokormány, elektromos mozagatású első elektromos ablakok, távirányítós központi zár, ködfényszóró, mechanikusan magasság-dőlésszögállítható első ülések)
Tiszetelettel:
Dorman János
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
