2005.06.28. 07:47

Adatlap Hyundai Getz Comfort - 2002

  • 1086 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 63 LE @ 5500 rpm
  • 94 Nm @ 3200 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    16.1 másodperc
  • Végsebesség:
    150 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.0 l/100km
  • 2 437 000 Ft


Vicces a tagolt, de mindenütt teljesen vízszintes műszerfal. Bicskás reggelihez, szalonnázáshoz kiváló, a kóláspohár is megáll rajta, meg bármi, amit hirtelen le kell tenni egy pillanatra. Aztán van egy helyes, ötletes kis aprópénztartó a kormány mellett, balra. Meg egy helyes, ötletes kis kihajtható szatyorakasztó az első ülés háttámláján. Helyes, ötletes kis kártyatartó nyílás került a napellenző hátára. Csúnya, de tágas a kesztyűtartó, ugyanilyenek az ajtózsebek, és a kormány alá is került egy széles polc.


Három pohártartó is van a két ülés között, a kivehető hamutartó szabadon vándorolhat balról jobbra, elölről hátra. A kézifékkar mellé elfért még egy telefonnyi vagy egy notesz + tollnyi üregecske. A kedvenceim mégis a VW-től el tanult, teljesen lezárható légbeömlők, valami perverzió lehet, de nagyon szeretem ezt a megoldást. A beltérmegvilágítás komoly konzolja is nagyobb kategóriákból érkezett, és nemcsak előre, de a plafon közepére is jutott lámpa.


Japán örökség az egyenbajusz

Van azért gagyiság, anakronizmus is bőven, mégiscsak egy olcsó autóról beszélünk. A váltószoknya gusztustalan, és csúszkál, mert elfelejtették a karhoz rögzíteni. A belülről bowdennel nyitható tanksapkafedél a központi zárak korában már inkább szégyellnivaló és oktalanul komplikált, mint előnyös megoldás. Tudom, hogy a japán felmenőktől örökölt tiszteletreméltó hagyomány, de néha túl kell emelkedni az ősök emlékén. Szintén japán örökség a két tucatkoreai bajuszkapcsoló. Az viszont szerencsére az ablakemelő-kapcsolók elhelyezése is, ezek jól kézre esnek. Csak a vezetőoldali ablak automata, az is csak lefelé.


Ritka az ilyen rossz fogású kormány, ráadásul a dudát valóban csak a kis kürtszimbólum közvetlen környezetének nyomkodásával aktiválhatjuk. A kormány közepét nyomva csak azt tekinthetjük meg, hol szakad majd fel a burkolat a légzsák nyílásakor. Azt sem értem, hogy egy villanyablakos, klímás modellben, ahol a fényszóró magasságát motorral állíthatjuk évente egyszer (nem hinném, hogy bárki is gyakrabban nyúlna a kis tekerentyűhöz), miért kell kézzel csavargatni a tükröket. Persze képes vagyok rá, simán átérek a jobb tükörig is, megoldom, csak fura.


A 297 literes csomagtartó önmagában sem kicsi az ultrakompakt kategóriában. A padló alá csak szükségkerék fért be, viszont a kettő között egy okos kis tárolóalkalmatosság búvik meg, ahova be lehet súvasztani a mentődobozt, kukásmellényt, izzószettet. A hátsó üléssor 1/3 - 2/3 arányban ledönthető, így a Getzbe két utas mögé akár 987 liter újkrumpli is bezúdítható.

Utazni a Getzben - semmi különleges. Alapjáraton csendes a motor, nyolcvan felett a szélzaj válik meghatározóvá a kabinban. Nem túl zavaró, de a Swift például sokkal csendesebb. A gyári hangszórók és a nem gyári fejegység csak annyit tud, amennyi egy olcsó kisautótól elvárható. A hangerőt nem célszerű feltekerni, mert a műanyag ajtókárpit rezgése elnyom zenét, beszédet egyaránt. A klíma jó dolog, de teljesítménye nagy forrósággal nem tud megbirkózni, ilyenkor nagy ventilátorfordulaton közvetlenül az arcunkba kell önteni a hideget, ha nem akarunk főni. A torokgyuszi garantált.


Alapjáraton nagyon csendes a motor, viszont ha lefullad (indulásnál gyakori), nehezen, hosszas köszörüléssel éled újra. Amúgy sincs benne sok köszönet, az 1086 köbcentis kis hengerenkénti befecskendezéses tizenkétszelepes gyenge és szomjas. Vegyes használatban hét liter felett evett, pedig nem hajtottam, nem is lett volna semmi értelme. Száznál pont háromezret, 150-nél 4500-at forog, nem is igen megy tovább. Kettesben 84 km/h körül szabályoz le a motor, 6400 körüli fordulatszámon.

Faltól falig hármat fordul a kormány, a Getz, ha szabad élnem az egyik leggyűlöletesebb közhellyel, szűk fordulóban jóindulatúan alulkormányzott. Viszont meglepően kevéssé szélérzékeny, nagy tempónál is stabilan fogja az utat, csak a meglehetősen szimpla csatolt hosszlengőkaros hátsó futómű talál vissza kissé nehezen a helyére egy-egy hirtelen kormánymozdulat után.


Nincs benne ABS, az csak a GLS-hez jár. A kisautós tesztben el is fékeztük az első gumikat, elnézést az importőrtől, de tényleg nem gondoltuk. Kis kárpótlás az ABS hiányáért, hogy példásan működik a kézifék: a kar könnyen kezelhető, a fékhatás finoman adagolható - ha valakinek ilyesmire támad kedve egy Getzben.

A tesztautó így ahogy van, 2 437 000 forintba kerül. Aki akarja, klíma nélkül negyedmillióval olcsóbban megkaphatja az ötajtóst, a háromajtós változat az ötajtósnál még százezer forinttal sem kerül kevesebbe, de a legeslegolcsóbb Getz még így is háromezer forinttal kétmillió alatt tudott maradni - villanyablakkal, centrálzárral és szervokormánnyal.

Hyundai Getz 1.1 GL Comfort

Ha valakinek épp nagyon olcsó, de megbízható autómegoldáson jár az esze, kicsi, de tágas jószágot keres, nem érdeklik a lóerők és a kilométerperórák, mindenképp újat szeretne és tudja nélkülözni a Dacia nagy puttonyát, feltétlenül látogasson el egy Hyundai-kereskedésbe is. Gondolkozzon el az öt év garancián. Aztán ha a Getz mellett dönt, én megértem. De legalább citromsárgát vegyen!