Nem csúnya, csak érdekes arca van
Bemutató: Fiat Doblo Cargo
Mikor visszatértem a túráról, másnap délelőtt próbáltam behozni a lemaradásaimat, amikor sötétbe borult az asztalom és környéke. Felnéztem, és hírszerkesztőnk, Asszúr magasodott fölém. És érdeklődve kérdezte, tényleg olyan csúnya-e? Nos nem, inkább érdekes. Az előzetes fotókhoz képest élőben sokkal jobban néz ki. Akinek például tetszett a kacsacsőrű Multipla, biztos be fog jönni.
Bár a Fiat sokáig kitartott a doboz forma mellett – totalbike-os Árpádunknak van is egy 2002-es Panda Vanja, ami szinte pont úgy néz ki, mint Csikós 1982-es járműve –, azért az utóbbi időben az összes haszonjárművük elkezdett domborodni. Az új Doblónak például egészen tibeti spánieles lett az arca.
A fényszórók követik a divatot, ha így folytatódik, lassan az A oszlopig ér, míg az oldalsó indexek szintén a divat nyomásának engedve felkúsztak a tükörre, ami kissé megdrágíthat egy esetleges cserét, és a hasznosságáról se vagyok meggyőződve. Viszont a tükör szép nagyra sikerült, bár az előzőn se volt kicsi. Mostanra kétfelé osztódott, de én az alsó keskeny tükörnek leginkább csak a járda mellé parkoláskor vettem hasznát. Amúgy jól beláttam vele a mögöttem történő eseményeket, tolatáskor is pontosan lehetett használni.
A műszerfalon olyan nagy változások nem voltak, szögletesedtek a szellőzők, kicsit beljebb süllyedt a rádió. Amúgy a vezető minden kezelőszervet elér kényelmesen. Kettős nyitású rendszerrel szerelték a kocsit, vagyis először csak az utasteret nyitja, a rakteret vagy távirányítóval, vagy a vezetőoldali ajtón lévő gombbal tudjuk nyitni-zárni.
Az utas oldalán megmaradt a dupla kesztyűtartó, de mintha a nyitott rész kissé szűkebbre sikeredett volna a korábbi változatnál. Sajnos az gyorsan kiderült, hogy pohártartók ügyében kicsit még dolgozni kell, egy normálisan használhatót találtunk a két ülés között, de azt meg nehézkesen éri el a vezető. Apróságokat el tudtam tenni a kormány melletti rekeszbe, de az ajtózsebbe csak zárható
üveget rakjunk, mert sajnos az első gyorsításnál felborult az odatett üveg.
A laposabb de szélesebb dolgok, például egy dosszié vagy a kötelező csomag tárolására volt alkalmas a vezető felett lévő polc, ami már nem lukacsos, így apróbb dolgokat is rakhatunk oda bátran, ha nem zavar, hogy minden kanyarnál átszáguldanak a fejünk felett.
A jobb oldali ülés párnáját felhajtva előbukkan egy nagyon lapos csempészrekesz, ahova a nagyon titkos dokumentumokat rejthetjük. Az ülések mögé itt sem tudunk egy üdítőspalacknál nagyobb tárgyat eltenni, így persze két személy esetén itt is csak a raktérbe rakhatjuk a hátizsákot, táskát, de legalább a kabátokra gondoltak, mindkét ülés mellett volt egy akasztó.
A raktérben jön a szállítók számára lényegesebb változás. Hátul lecserélték a merev tengelyt Bi-link felfüggesztésre, így üresen vagy kevés áruval lényegesebben komfortosabban autózhatunk, mint a kategóriatársakkal, de legjobban a személyszállító változat hátsó utasai fognak ennek örülni. Minden irányba megnőtt, az alapváltozat hossza több mint 13 centivel nőtt, bár ez inkább az orr kialakításának köszönhető. Viszont magasabb és szélesebb lett (h: 1820 mm, hosszú változat: 2170, sz: 1714 mm, kerékdobok között 1230 mm, m: 1305 mm, magas: 1550 mm), így változattól függően például EUR raklapból befér kettő.
Az új Doblo kétféle tengelytávval és emelt tetővel is rendelhető, így a raktér térfogata a 3,4 m³-től 4,2 m³-ig változik. A terhelhetőség felépítménytől függően 750 kg-tól az 1 tonnáig lehetséges. Ez utóbbi még nagyobb méretben se gyakori. Magyarországon nem túl elterjedt, de lehet rendelni kvázi önjáró alvázként is (bár persze nem alvázas), ami az egyedi felépítményépítőket érdekelheti.
A Fiat ötféle dízel (1,3 90 LE Multijet, 1,3 90 LE Multijet II., 1,6 105 LE, 2,0 135 LE) és egy benzinmotorral (1,4 95 LE) indítja az új szériát, és ezek az 1,3-as dízel kivételével választhatók Euro 4-es és 5-ös változatban is. Nálam az 1,6 Multijettel szerelt modell volt, ez kellemesen húzott (290 Nm/1500 ford.), a hatsebességes váltó elég hosszú volt az autópályához is. A dízel hangja hidegen kicsit erős volt, de bemelegedve már teljesen elviselhetővé vált még a hosszú úton is.
A kétféle felszereltségből a magasabbik jutott nekünk, ami az alapfelszereltséghez képest a manuális légkondit, a távirányítót, cd-s rádiót, utasoldali légzsákot, komfortosabb ülést és raktérborítást jelent. Az alapváltozat kicsit puritánra sikeredett, például jobb oldali tolóajtó sincs benne. A nálunk járt listaára nettó 3 690 000 forint, amivel a versenytársak között középre sikerült pozicionálni, de ha figyelembe vesszük a minimum 750 kg-os terhelhetőséget és a bevezető akciókat, elég jó eséllyel indul a kishaszonjárművek eladási versenyében.