Hiába taposod, 85
Bemutató: Iveco Ecostralis
Mint az összes haszongépjármű gyártó, az Iveco is erőteljes lépéseket tesz meg a egyre magasabb környezetvédelmi szabványok betartása érdekében. Alsóbb kategóriában elektromos és gázüzemű hajtásláncokat fejleszt, Berlinben például már több ECODaily Electric fut a Deutsche Post DHL színeiben. Így nem volt meglepő, hogy múlt év végén bemutatták az ECO család új tagját, az ECOStralist, és most eljutott hozzánk is.
Az új haszonjármű első ránézésre nem sokban különbözik a sima Stralistól. Aztán közelebbről megnézve tűnik fel a motort teljesítményét jelző szám alatt a kis ECO felirat, ami gazdaságosabb modellre utal. Na meg a bemutató modellen a gigantikus feliratok az oldalsó aerodinamikai elemeken. A járműben az új 460 lóerős motor dübörgött, statikus bemutató lévén sajnos többet nem tapasztalhattunk meg belőle. A technikai adatok szerint mindenesetre ezt a teljesítményt 1550 és 2100-as fordulat között adja le, a nyomatéka 2100 Nm, ami 1050-es fordulattól áll a rendelkezésünkre. Sík úton 85 km/h-nál 1209-et, 90 km/h-nál 1280-at forog. Ezenkívül lehet rendelni még 420 és 500 lóerős motorokkal is. Ezt a teljesítményt egy távolsági fuvarokra optimalizált 1:2,64 áttételű áttételen keresztül adja le a hátsó tengelyre.
Ami még rögtön feltűnt, az az Alcoa alufelni, amit egyébként Magyarországon gyártanak. Ez jelen esetben nem csak esztétikailag jó, hanem ellentétben egyes személyautós könnyűfém kerekekkel, ténylegesen akár 100 kg súlycsökkentést is jelenthet. A felniken persze csökkentett gördülési ellenállású gumik vannak, nyomásmérővel, aminek kijelzője a középkonzolon van. Ez nem örömhír a dohányos sofőröknek, hiszen a visszajelző pont a hamutál helyére kerül.
Az általam megnézett Active Space elnevezésű fülke a hosszútávú utakhoz való verzió, spoilerekkel együtt 3783 mm magas és 2250 mm hosszú. A beltér méreteiről nincs információm, de a 178 centimmel simán fel tudtam egyenesedni. A felső ágy 1940x784 mm, míg az alsó keskenyebb, de több mint két méter, így négykezes fuvarban a kövérebb sofőr mehet felülre, a hosszabb meg alulra. Lent egyébként nagyon változatosan hajtogatható az ágy, ki lehet hozni belőle asztalt vagy még egy ülést is, ha szükséges. Nem olyan formatervezett, mint a sofőr sportos légrugós ülése, de egy kis menet közbeni ebédhez pont be tudunk ülni az asztalka mellé. Az AS fülke tele van tárolórekeszekkel, a sofőr körül számos apróságot el tudunk helyezni kisebb nagyobb zsebekbe. A padláson nagyobb zárható rakodóhely van, míg az ágyak alá két kívülről is hozzáférhető szigetelt csomagtartót rejtettek.
A sofőrülésben kényelmesen elértem az összes kezelőszervet, köszönhetően, hogy a középső konzolt befordították a vezető felé. Az első körben itt találhatjuk a EuroTronic ZF 12 sebességes váltó kapcsolóit. Ha kézzel akarunk váltogatni, azt a kormányoszlopon lévő karral tudjuk megtenni. És itt lép közbe leginkább észrevehetően az ECOStralis új vívmánya az iECO program. A kocsiban található ugyanis egy ECOSwitch becenévre hallgató kulcs, amit ha bekapcsolunk, üzemanyagtakarékos módba vált a kocsi. Ekkor a normál 90 helyett 85 km/h-ban korlátozza a maximális sebességet, ami nálunk okozhat majd némi dühöngést a kétsávos autópályákon az utolérő 90-nel menő kollégáknál. Persze a kulcs feltehetőleg az üzemeltetőnél lesz, és nem a sofőrnél.
A rendszer magasabb (5. fokozat felett) fokozatokban nyomatékot is korlátozza, össztömegtől függően, ami annyit tesz, hogy részterhelésnél is úgy viselkedik, mintha teljesen rakottan menne, korlátozás nélkül. Ekkor természetesen a kickdown funkciót is elfelejthetjük. Amit az ECO modell és az erősebb motor (500 LE) esetében amúgy is letilt az ECOFleet szoftver. Ez program a flottaüzemeltetőknek jöhet jól, ahol gyakran váltogatják a sofőröket, mivel az elindulást kivéve teljesen letiltja a manuális váltást, és egy optimalizált vezérléssel üzemel. Így nagyjából lehet tartani az egyenletes fogyasztási értékeket. Ezeknek lehet, hogy annyira nem fog örülni az öntudatos sofőr, annál inkább a többi segédletnek, mint például a radaros adaptív tempomat, ami sebesség és terhelés függvényében dinamikusan tudja változtatni a követési távolságot, vagy a visszagurulás-gátló rendszer.
A rendszer részeként rendelhető még folyamatos flottamenedzsment is, amivel optimalizálni lehet a szállításokat, így kevesebb lehet az üres fuvar, meg persze a külön utakon kószáló sofőr. Adott esetben akár a kocsi adatait, tachográfadatokat, hibakódokat is le lehet távolról tölteni, így baj esetén a szerviz gyorsabban és pontosabban tud reagálni.
Az Iveco a kocsiban lévő takarékossági funkciók mellett nagy súlyt helyez az oktatásra is, így már nálunk is lehet jelentkezni utánképzésre, amely megtanítja a sofőrnek az optimális vezetési stílust. Ezzel komoly, akár 10% feletti megtakarítás is elérhető adott esetben. Maga a rendszer a normál Stralishoz képest az Iveco tesztútvonalain 5-9% megtakarítást ért el, felépítménytől és útvonalhossztól függően.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
