Ha a pickupokat nem vesszük, ritkán jár nálunk platós felépítményes jármű. Így már a hét elején jöttek a kérdések, mikor jön a Fiat talán legérdekesebb haszonjárműve.
A jó másfél évvel ezelőtti bemutató óta a Dobló járt már nálunk dobozos és személyszállító változatban is, sőt a kistestvér Fiorino is. És végre itt van, öröm és boldogság: a platós verzió!
Az utastérben persze semmi nem utal erre, a megszokott műszerek, kézre eső tárolórekeszek, manuális klíma és alaprádió néz vissza rám. De amikor belenéztem a középső visszapillantóba, persze mindjárt láttam, hogy nem látok. Itt ugyanis komolyan vették a védelmet, nem úgy mint a legtöbb pickupon, amiken csak egy laza rudazat védi az embert a fékezéskor esetleg bekopogtató tárgyaktól, már ha egyáltalán.
A Doblón egy igen masszívnak tűnő lyuggatott fémlemezt illesztettek be. Emiatt persze hátra korlátozott a kilátás, de hát egy haszonjárművön úgyis az oldalsó tükröket használjuk. Mondjuk a hátsó ablakot nem hiszem, hogy sűrűn tisztítanák kívülről, hozzáférni ugyanis némi csavarozással lehet. A felső része túlnyúlik a tetőn, így kényelmesen lehet rátámasztani a hosszabb tárgyakat, amennyiben a 2,3 méter hosszú raktér nem lenne elegendő.
A rakodótér igényes kivitelű, kényelmesen kezelhető biztosító karokkal, semmilyen körülmények között nem zörgött. A rögzítőszemeket ötletesen egy gumiágyba lehet benyomni, ha nem használjuk, így az se tud zörögni. Remélhetőleg még évek múlva is ilyen csendes lesz, és nem vesznek el a gumik illetve a platófal rögzítőelemei se gyengülnek meg. A platón kívül nincs ponyvarögzítésre alkalmas fül, ez mondjuk néha jól jönne. Az oldalsó kinyúlása minimális, csak 2,5 centi oldalanként, így a tükrökkel se kellett trükközni. Hátul egy bő 20 centivel lóg ki a kocsi karosszériájához képest.
A plató két oldalára kívülről egy-egy lépcső került és ha lehajtjuk az oldal- és hátfalakat, ott is ki tudjuk hajtani a fellépőt. Mindig szidjuk a pickupokat, hogy nincs zárható tárólóhely. Na akkor most figyeljenek a kedves mérnökök. A Fiat a raktér alá suvvasztot egy kulccsal zárható csomagtartót, egy kb. méter mély vízálló rekeszt, ahova igen sok mindent el lehet sülyeszteni. Mondjuk ha a végébe csúszott valami kisebb tárgy, akkor a rövid karral megáldott sofőröknek nem árt rendszeresíteni valami kapirgáló eszközt. Erre pont jó a tradicionális platós kiegészítő, a védőrács oszlopába tűzött seprű.
A saját tömeg és a terhelhetőség megegyezik a Cargo Maxiéval, vagyis 1-1 tonna. Üresen ugyan jól ment, és a korábbi tapasztalatok azt mutatják, hogy ez az 1,6 literes 105 lóerős és 290 Nm nyomatékú motor olyan 500 kilót még simán elvisz egész fickósan. El se merem képzelni az 1,3 literes motorral és mondjuk olyan 8-900 kilóval milyen kínszenvedés lehet. Persze aki tudja, hogy rendszeresen sok és nehéz cuccot visz, akkor a nagyobb motorral veszi. Hozzátenném, hogy Európában kapható 135 lovas, 2 literes motorral is.
Mivel a kocsi tekercsrugós, így a könnyű fenék ellenére se pattog úgy mint mondjuk egy pickup. A kocsiba nem hallatszik be komolyabban a motorzaj, és a zárt változathoz képes is csendesebb lett a fülke, mert itt nem zajong a doboz. A Workup-ból egyféle felszereltség van két motorral, az 1,3-as 90 lovas és az 1,6-os 105 lóerős dízellel. Ezeknek egyelőre az euro 4-es és 5-ös változata is kapható, a jobb környezetvédelmi normának százezer forint a felára.
Érdekes volt ezzel az autóval közlekedni, szerintem kisteherautót még ennyien nem néztek meg mint ezt. Ha valahol leparkoltam, az emberek csodájára jártak, sokan mondták, hogy milyen jó ötlet, mennyibe kerül stb. A céges portás mosolyogva kiáltotta az utca másik oldaláról, hogy tetszik neki a kocsi.
Kategória társai igazából nincsenek, hiszen a pickupok egyfelől kisebb platóval rendelkeznek, másfelől nem is ilyen célra vannak. Az igazi platós felépítményesek közül legközelebb járó Kia K2500-ast elvitte a környezetvédelmi szabályozás. A Transit és Transporter pedig már magasabb ligában játszik. A nálam járt modell alapára nettó 4 284 000 forint plusz pár extra, mint az alaprádió (45 000 Ft), és a klíma (180 000), így picivel több mint 4,5 millió lesz a vége. Ennyi pénzből pickupot ugyan tudnánk venni, de ha komoly platós teherautóra vágyunk akkor a Transporter 5 659 000 forinttól indul. A Dacia Logan Pickup pedig 1 750 000 forinttól indul, de jóval kisebb a platója, a kistesó Fiat Strada-t meg már nem kapni.