Sol ön kapi açik - ezzel fogadott az új Doblo, hogy ne kelljen találgatni, hol gyárthatták. Aztán becsuktam az ajtót.
Öt évvel ezelőtt mutatták be az aktuális Fiat Doblót, így már időszerű volt egy kis vérfrissítés, ami menetrendszerűen meg is érkezett. A magyarországi bemutatót most valamiért a Mercedes fellegvárába, Kecskemétre szervezték, gyakorlatilag a gyár mellé, és menet közben mindenféle feladatokkal fárasztottak szórakoztattak minket, hogy úgymond megtudjuk, mire képes.
Sajnos az egyik legfontosabbat, hogy terhelve milyen az autó, nem tudhattuk meg, semmiféle tesztsúly nem volt a raktérben, de mivel a futómű nem változott, így annyira ez nem hiányzott. Volt jótékonysági feladat, amiben óvodásokat kellett szórakoztatni bábjátékkal, de olyan is, mint különböző hungarocell formák helyének megtalálása a kocsi számtalan tárolórekeszében, vagy az állj fel egy libikókára és egyensúlyozz. Utóbbit rögtön le kellett fújni a hinta konstrukciós hibája miatt, mivel meghajlott az első Doblo alatt, mint a bumeráng.
A hungarocelles kísérletnél gyorsan kiderült, hogy akárcsak az elődnél, pohártartóból erős a hiány. Pontosabban egyáltalán nincs. Cserébe félliteres palacknak akad bőven hely az ajtózsebben, zsebenként két vájatot is kialakítottak. A középkonzol alatti részbe egész szivargyújtóerdő nőtt, követve az egyre több kütyü támasztotta igényt. A fejegység körüli szellőzőrészt is átformálták.
A váltókonzolt viszont nem, pedig ha csak egy centit jobbra helyeznék, igazán komfortos lehetne. Nem értem, hogy miért kell mindenáron az ember jobb térdébe passzírozni a váltókart tartó műanyag konzolt. Ezt a hibát még nagyobb modellekben is hajlamosak elkövetni, amelyekben végképp lenne hely.
Apropó hely: sokat tűnődtünk azon, hogy néz ki az, akit az elméletileg kétszemélyes utasülésre ültetnénk középre. Maximum 40 kiló és nincs lába. Mert nem elég, hogy az ülés inkább másfél embernek jó, de ahova a középső utas lába kerülne, ott egy váltókonzol és változatos tárolók találhatók.
A legnagyobb változást az autó orrán vehetjük észre. A szomorú buldogorrot leváltotta az áramvonalas vigyorgó tacskó. Ha valakinek ismerős lenne, az nem a véletlen, jó fél éve ugyanezzel a dizájnnal jelent meg a Ram ProMaster City, vagyis az amerikai Doblo. A hátulján szögletes lett a lámpatestben a tolatófény, és a Jeepekből ellesett módon egy Fiat felirat bújik meg az üveg alatt.
Nekünk egy hosszú rakterű, 105 lóerős 1.6 Multijet jutott, így üresen szépen szaladt az autópályán, jól össze van hangolva a váltó a motorral. Kapható még 1,3-as 90 lóerős, 2 literes 135 lóerős dízel és 1,4 literes, 95 lóerős benzines verzióban is. Ez utóbbi CNG-vel is rendelhető. A fogyasztásról nem tudok nyilatkozni, a komputer 6,5 litert írt.
A futómű nem változott, üresen annyira nem komfortos, de ahogy már haszonjárműveknél lenni szokott, megpakolva lesz kellemes. Elég jól kanyarodik, mint azt a kecskeméti gokártpályán is volt szerencsém kitapasztalni, végül elsőre 1:20-as időt futva a dobozzal, és senkinek se sikerült felborítani.
Fiat Doblo Maxi XL | Peugeot Expert (L1H1) | Ford Transit Connect (L2) | |
Raktér méretek | |||
Térfogat (m3) | 5 | 5 | 3,6 |
Hossz (mm) | 2170 | 2254 | 2153 |
teljes szélesség (mm) | 1714 | 1600 | 1538 |
szélesség a kerékdoboknál (mm) | 1230 | 1245 | 1226 |
magasság (mm) | 1550 | 1449 | 1269 |
rakodási magasság (mm) | 545 | 562 | 616 |
teherbírás (tonna) | 1 | 0,988 | 1 |
Külső méretek | |||
Hossz (mm) | 4756 | 4805 | 4818 |
Magasság (mm) | 2125 | 1942 | 1862 |
szélesség (mm) | 1832 | 1998 | 1835 |
Raktér szempontjából a normál hossza 182 centi, a maxi verzióé 217 cm, 130 cm magassággal és kiviteltől függően és 750-től 1005 kg-ig terhelhető. Rendelhető zsiráftetővel, de ha annyira nem magas a szállítani való, normál tengelytávval, de magastetős verzióban is, ami 155 centi magasságú belteret jelent.
A paletta legnagyobb példánya a Maxi XL, amivel gyakorlatilag a következő kategóriába mászik fel, hiszen így egy 1 tonnás teherbírású, több mint 2 méteres hosszúságú és 5 köbméteres rakterű autót kapunk. Nálunk annyira nem elterjedt, de létezik fél-alvázas kivitelben felépítményezőknek, amire a Fiat a Work Up platós modellt is építi.
A legolcsóbb alapmodell ára nettó 3,28 millió forint, ez a benzines verzió (1,4 l, 95 LE), a legolcsóbb dízel 3,4 millió. Az alapfelszereltségbe a villanyablak, a kulcsos központi zár és a vezetőoldali légzsák fért bele. A magasabb (SX) felszereltséggel az 1,3-as modell 3,64 millió nettó forint, amivel már kapunk távirányítót, ködfényszórót, tárolórekeszt az utasülés alá, légzsákot az utasnak, burkolatot a raktérbe és jobb oldali oldalajtót.
A Fordnál a Connect legolcsóbb modellje nettó 4,2 milliótól indul, amiért egyliteres, de 100 lóerős Ecoboost motor és széria autórádió jár, egy 75 lóerős dízel fapad Berlingót pedig már 3,5 millióért (plusz áfa) megkapunk listaáron. Ez utóbbiban a kötelezőkön felül csak villanyablak és kulcsos központi zár van, vagyis felszereltségilege gyakorlatilag azonos a Doblóéval.